Αποκλειστικό: Οι πρόβες του Εθνικού Θεάτρου για τις «Φοίνισσες» στην Επίδαυρο [βίντεο] - iefimerida.gr

Αποκλειστικό: Οι πρόβες του Εθνικού Θεάτρου για τις «Φοίνισσες» στην Επίδαυρο [βίντεο]

Στις πρόβες για τις «Φοίνισσες» του Εθνικού
Στις πρόβες για τις «Φοίνισσες» του Εθνικού

Το Εθνικό Θέατρο προετοιμάζεται για τη δεύτερη, για αυτό το καλοκαίρι, κάθοδό του στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου.

Μετά τους Ιππείς του Κωνσταντίνου Ρηγου, η δεύτερη καλοκαιρινή παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου είναι οι Φοίνισσες του Ευριπίδη.

Η εμβληματική τραγωδία με την οποία ο ποιητής μας παραδίδει μια ανατρεπτική εκδοχή του μύθου των Λαβδακιδών. Το έργο παρουσιάζεται σε μια σύγχρονη παράσταση μ΄ ένα ξεχωριστό επιτελείο ερμηνευτών και συντελεστών, έχοντας την υπογραφή του Γιάννη Μόσχου στην πρώτη του σκηνοθεσία στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και πρωταγωνιστές, αλφαβητικά, τους Γιώργο Γλάστρα, Λουκία Μιχαλοπούλου, Κώστα Μπερικόπουλο, Αλέξανδρο Μυλωνά, Αργύρη Ξάφη, Θάνο Τοκάκη, Χρήστο Χατζηπαναγιώτη. Η παράσταση κάνει πρεμιέρα στην Επίδαυρο 30-31 Ιουλίου και Παρασκευή 1η Αυγούστου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι πρόβες του Εθνικού στο iefimerida

Μάλιστα ο θίασος βρίσκεται στις τελευταίες πρόβες λίγο πριν την κάθοδό του στο Αργολικό θέατρο.

Το iefimerida εξασφάλισε αποκλειστικά ένα βίντεο από τις πρόβες του Εθνικού για τις Φοίνισσες. Στο πιάνο ο σπουδαίος Θοδωρής Οικονόμου. Δείτε το βίντεο

Οι Φοίνισσες, διδάχτηκαν στα εν άστει Διονύσια μεταξύ του 411 και 408 π.Χ.. Στην ίδια τριλογία ανήκουν και οι τραγωδίες Υψιπύλη και Αντιόπη. Ο Ευριπίδης μια πεντηκονταετία περίπου μετά τον Αισχύλο και τους Επτά επί Θήβας, δραματοποιεί τον μύθο του θηβαϊκού κύκλου που αναφέρεται στα τραγικά συμβάντα του οίκου των Λαβδακιδών και της έριδας για την εξουσία των Θηβών, για να συνθέσει ένα πολυπρόσωπο οικογενειακό και πολιτικό δράμα και να στρέψει το ενδιαφέρον σε αξίες όπως η δικαιοσύνη, η ισότητα και η ισοτιμία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Ο σκηνοθέτης που καλείται να ανεβάσει σήμερα τις Φοίνισσες έρχεται αντιμέτωπος με σημαντικά δραματουργικά προβλήματα που αφορούν τον Χορό και το φινάλε του έργου» αναφέρει για την παράσταση ο σκηνοθέτης της Γιάννης Μόσχος.

γιαννης μοσχος
Οδηγίες στις πρόβες από τον σκηνοθέτη Γιάννη Μόσχο

Ο Γιάννης Mοσχος για την παράσταση του Εθνικου

«Ο Ευριπίδης επιλέγει έναν «εξωτικό» χορό Φοινισσών, μια ομάδα γυναικών με καταγωγή από τη Φοινίκη, μακρινές συγγενείς των Θηβαίων ηγεμόνων. Οι νεαρές γυναίκες, που στέλνονται από την πατρίδα τους ως δώρο στο ιερό του Απόλλωνα στους Δελφούς, έρχονται πρώτα στη Θήβα για να τιμήσουν τον κοινό προπάτορα Κάδμο, αλλά εγκλωβίζονται μέσα στα τείχη της πόλης από τον επικείμενο πόλεμο μεταξύ Ετεοκλή και Πολυνείκη για τη διεκδίκηση του θρόνου της Θήβας».

«Τα χορικά δεν έχουν μεγάλη συνάφεια με τα επεισόδια της τραγωδίας, οι γυναίκες ανακαλούν όλο το μυθολογικό παρελθόν της γενιάς των Λαβδακιδών, τα στάσιμα πρέπει να αντιμετωπιστούν με σχετική ελευθερία, ώστε να μη λειτουργούν ως απλά μουσικά «διαλείμματα». Ερωτήματα θέτει και το φινάλε του έργου, όπως μας έχει παραδοθεί. Στο τέλος της τραγωδίας ο Ετεοκλής και ο Πολυνείκης αλληλοσκοτώνονται και η αδελφή τους, Αντιγόνη, αρνείται να υπακούσει στην εντολή του νέου ηγεμόνα της Θήβας, Κρέοντα, να μείνει άταφος ο Πολυνείκης. Όμως η Αντιγόνη, ενώ υπόσχεται να θάψει τον αδελφό της, την ίδια στιγμή φεύγει μαζί με τον πατέρα της Οιδίποδα από τη Θήβα, ακολουθώντας τον στην εξορία του προς τον Κολωνό. Όπως επισημαίνουν πολλοί μελετητές, πρέπει να υπάρχει κάποια μεταγενέστερη νοθεία στους στίχους της εξόδου της τραγωδίας, αφού το έργο, στη μορφή που μας έχει παραδοθεί, προσπαθεί να συγκεράσει δύο λύσεις που είναι ασύμβατες μεταξύ τους».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Κατά την αντίληψή μου, κάθε παράσταση ενός έργου του παρελθόντος οφείλει να επαναδιατυπώνει το έργο στο σήμερα, ώστε να επιτρέψει την άμεση επικοινωνία του με το σύγχρονο κοινό. Γι’ αυτό και προχώρησα σε κάποιες δραματουργικές παρεμβάσεις παίρνοντας αρκετές ελευθερίες στα χορικά και στο φινάλε του έργου, σε μια προσπάθεια να συνδεθεί ο Χορός πιο οργανικά με τη δράση των επεισοδίων και να δοθεί μια καθαρότερη λύση για το τέλος, ενώ έγιναν και κάποιες συμπτύξεις του κειμένου καθώς και λίγες μεταθέσεις στίχων, χάριν σκηνικής οικονομίας. Ακόμη, οι σκηνοθετικές επιλογές όρισαν και κάποιες άλλες παρεμβάσεις: ο πρόλογος του έργου αποδόθηκε πολυφωνικά από τον Χορό, αντί της Ιοκάστης, επιπλέον στη δική μας παραστασιακή εκδοχή του έργου προστέθηκε η παρουσία ενός βωβού προσώπου: της Σφίγγας, του μυθολογικού αυτού πλάσματος που αναφέρεται συχνά στο κείμενο αλλά δεν εμφανίζεται επί σκηνής. Ελπίζω πως οι δραματουργικές και σκηνοθετικές παρεμβάσεις αυτές λειτουργούν προς όφελος της πρόσληψης του έργου, την αποτελεσματικότητά τους θα την κρίνουν βέβαια οι θεατές της παράστασης» καταλήγει ο Γιάννης Μόσχος .

φοινισσες
Φοινισσες, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου 30/07 έως 01/08/2021 στις 21:00

Η τραγωδία της διχόνιας και της εμφύλιας διαμάχης

Οι Φοίνισσες, αυτή η τραγωδία της διχόνοιας, της εμφύλιας διαμάχης, είναι, ήταν, και θα παραμείνουν −όπως φαίνεται−, επίκαιρες. Ένας κόσμος που μένει τυφλός απέναντι στην Ιστορία και αρνείται να μάθει από το παρελθόν, συνεχίζοντας τις καταστροφικές επιλογές του διχασμού. Παντού στον κόσμο οι λαοί μοιράζονται διαρκώς σε αντιμαχόμενα στρατόπεδα, μια τάση που πριμοδοτούν −διαχρονικά− οι περισσότεροι πολιτικοί, όλων των αποχρώσεων, χωρίς καμία διάθεση πραγματικής συνεννόησης και ουσιαστικού διαλόγου, καλώντας τους πολίτες να επιλέξουν στρατόπεδο, να διαλέξουν ανάμεσα σε «αυτούς» και σε «εμάς».

Ο Ευριπίδης στις Φοίνισσες βάζει έναν καθρέφτη απέναντί μας, ώστε να αναλογιστούμε την ευθύνη όλων μας για τη διαιώνιση αυτού του κλίματος διχασμού.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο συμμαχικός στρατός των Αργείων με επικεφαλής τον εξόριστο Πολυνείκη έχει παραταχθεί έξω από τις πύλες της Θήβας. Στο εσωτερικό, η Ιοκάστη, σε μια απέλπιδα προσπάθεια αποτροπής του κακού, καλεί τους δύο γιους της να λύσουν τη διαφορά με ειρηνικό τρόπο. Μετά τον χρησμό του μάντη Τειρεσία που αποκαλύπτει τη θεϊκή βουλή που επιβάλλει τη θυσία νεαρού βασιλικού γόνου για την επιτυχή έκβαση της μάχης για τους υπερασπιστές της Θήβας, ο ευσεβής Μενοικέας, γιος του Κρέοντα, πείθεται να θυσιαστεί για το καλό της πόλης.

Στο πεδίο της μάχης οι Θηβαίοι παίρνουν το προβάδισμα. Ετεοκλής και Πολυνείκης αποφασίζουν ο νικητής και κάτοχος του θρόνου να κριθεί από τη μεταξύ τους μονομαχία. Η κατάρα του Οιδίποδα για την αδελφοκτόνο μοίρα των γιών του επαληθεύεται και τα δύο αδέλφια σκοτώνονται ο ένας από το χέρι του άλλου. Το θέαμα των νεκρών γιων της ωθεί την Ιοκάστη στην αυτοκτονία, ενώ ο Οιδίποδας παίρνει τον δρόμο της εξορίας. Τη διακυβέρνηση της Θήβας αναλαμβάνει ο Κρέων.

Οι Φοίνισσες, παρόλο που ανεβαίνουν έπειτα από χρόνια, στο παρελθόν είχαν παρουσιαστεί πολλές φορές από το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο (1960, 1965, 1978, 1988), όλες σε σκηνοθεσία Αλέξη Μινωτή.

Θάνος Τοκάκης, Αργύρης Ξάφης
Θάνος Τοκάκης, Αργύρης Ξάφης, πρωταγωνιστούν στην παράσταση
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ταυτότητα παράστασης: Μετάφραση: Νικηφόρος Παπανδρέου
Σκηνοθεσία - Δραματουργική προσαρμογή: Γιάννης Μόσχος 
Σκηνικά: Τίνα Τζόκα / Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη 
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου / Χορογράφος: Αμάλια Μπένετ
Συνεργάτις χορογράφου: Αντιγόνη Γύρα / Video Design: Αποστόλης Κουτσιανικούλης / Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Επιστημονική σύμβουλος: Ελένη Παπάζογλου
Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου / Βοηθός σκηνοθέτη: Εύη Νάκου
Β' Βοηθός σκηνοθέτη: Έλενα Αντωνοπούλου
Βοηθός σκηνογράφου: Ευαγγελία Παπαδουράκη
Δραματολόγος παράστασης: Βιβή Σπαθούλα

Διανομή (αλφαβητικά) : Αγγελιαφόρος Γιώργος Γλάστρας
Ιοκάστη Μαρία Κατσιαδάκη / Σφίγγα Σεσίλ Μικρούτσικου
Αντιγόνη Λουκία Μιχαλοπούλου / Παιδαγωγός Κώστας Μπερικόπουλος
Τειρεσίας Αλέξανδρος Μυλωνάς / Μενοικέας Βασίλης Ντάρμας
Ετεοκλής Αργύρης Ξάφης / Οιδίπους Δημήτρης Παπανικολάου
Πολυνείκης Θάνος Τοκάκης / Κρέων Χρήστος Χατζηπαναγιώτης

Χορός (αλφαβητικά): Νεφέλη Μαϊστράλη, Ζωή Μυλωνά, Ελπίδα Νικολάου, Σταύρια Νικολάου, Κατερίνα Παπανδρέου, Κατερίνα Πατσιάνη, Ελίνα Ρίζου, Μαριάμ Ρουχάτζε, Θάλεια Σταματέλου, Στυλιανή Ψαρουδάκη

μασκες
Πρόβες με τα απαραίτητα μέτρα προστασίας
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Φωτογράφος παράστασης: Ελίνα Γιουνανλή

H παράσταση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου. Με υπέρτιτλους στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα.

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου 30/07 έως 01/08/2021 στις 21:00

Πληροφορίες - Προπώληση Εισιτηρίων: n-t.gr, aefestival.gr, tickets.aefestival.gr, ticketservices.gr/el/NationalTheatre/
Τηλ.: 210 7234567 (Δευ– Κυρ: 09:00-21:00) Εκδοτήρια Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου (Πανεπιστημίου 39, Στοά Πεσμαζόγλου) Καταστήματα Public

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ