Παραστάσεις που ρίχνουν αυλαία και αξίζει τον κόπο να δεις. Λίγο πριν κλείσει ο Ιανουάριος και ξεκινήσει η νέα θεατρική σεζόν παραστάσεις που κέρδισαν το κοινό ολοκληρώνουν τις παραστάσεις τους στην Αθήνα.
Θίασοι ετοιμάζουν βαλίτσες για τα θέατρα τις Θεσσαλονίκης και άλλοι εντατικές πρόβες για το επόμενο βήμα.
Tελευταία ευκαιρία για θεατρικές παραστάσεις
«Μικρά συζυγικά εγκλήματα» στο Ανεσις
Το έργο του Eric-Emmanuel Schmitt «Μικρά συζυγικά εγκλήματα» με τη Ναταλία Τσαλίκη και τον Αρη Λεμπεσόπουλο, σε σκηνοθεσία του Σωτήρη Τσαφούλια, ολοκληρώνει με μεγάλη επιτυχία τις παραστάσεις στο Θέατρο Άνεσις, στις 28 Ιανουαρίου 2024.
Στη συνέχεια, θα κάνει πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρο Αυλαία, στις 13 Μαρτίου 2024.
Αγαπάμε έναν άνθρωπο γι’ αυτό που είναι και συχνά παύουμε να τον αγαπάμε γιατί παραμένει αυτό που είναι. Είναι ο πόνος της αγάπης αναπόφευκτος; Πάντα περιμένουμε από τους άλλους να έχουν τις απαντήσεις που περιμένουμε από αυτούς και αυτή συνήθως είναι η πηγή του πόνου που προκαλούμε ο ένας στον άλλον στην αγάπη. Και αυτό γιατί στην αγάπη δεν δεχόμαστε τον άλλον ως μυστήριο που πρέπει απλά να αγαπηθεί γι’ αυτό που είναι αλλά ως γρίφο που θέλει αποκωδικοποίηση, ερμηνεία ή αλλαγή. Και το χειρότερο απ’ όλα συχνά αναγκάζουμε τους άλλους να πονούν εξαιτίας των δικών μας ανικανοποίητων επιθυμιών.
Γέρμα στο Θέατρο Πόρτα
Η Γέρμα του Σάιμον Στόουν ολοκληρώνει τις παραστάσεις της στο Θέατρο Πόρτα στις 28 Ιανουαρίου. Στη συνέχεια, η Γέρμα θα παρουσιαστεί στη Θεσσαλονίκη για 6 παραστάσεις στο Θέατρο Κολοσσαίον. Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος σκηνοθετεί έναν εξαιρετικό θίασο, με τη Μαρία Κίτσου να ερμηνεύει τον κεντρικό ρόλο.
Ένας ιδιαίτερα επιδραστικός συγγραφέας και σκηνοθέτης της εποχής μας, ο Σάιμον Στόουν, εμπνέεται από την κλασική τραγωδία Γέρμα και την ξαναγράφει μεταφέροντάς τη στο σήμερα. Η Γέρμα του Λόρκα, που πρωτοανέβηκε το 1934 στη Μαδρίτη, πραγματεύεται την αδυναμία μιας γυναίκας να τεκνοποιήσει, σε ένα φτωχό, αγροτικό και συντηρητικό περιβάλλον. Όσο κι αν έχουν αλλάξει οι καιροί και η θέση της γυναίκας στα 90 χρόνια που μεσολάβησαν, το θέμα αυτό παραμένει διαχρονικό, σημαδεύοντας και σαρώνοντας συχνά σχέσεις και ζωές.
Στη σύγχρονη αυτή διασκευή, που παρουσιάστηκε –κερδίζοντας βραβεία και διθυραμβικές κριτικές– το 2017 στο Λονδίνο (Young Vic), συναντάμε τους ήρωες στο σήμερα, επαγγελματικά επιτυχημένους και πολλά υποσχόμενους. Η γυναίκα είναι δημοσιογράφος και μπλόγκερ με μεγάλο αριθμό ακολούθων, ο άντρας της πετυχημένος επιχειρηματίας.
Όπως και στο έργο του Λόρκα, ο κόσμος τους δοκιμάζεται και διαλύεται, λόγω της ατεκνίας. Η σχέση του ζευγαριού φθείρεται σταδιακά, ενώ παρακολουθούμε την εμμονή της ηρωίδας να αποκτήσει παιδί, τις εξωσωματικές να αποτυγχάνουν διαρκώς και τον σύζυγο να αδυνατεί να παρακολουθήσει τον αδιέξοδο αυτόν αγώνα. Στο σημερινό Λονδίνο, η ηρωίδα του Σάιμον Στόουν εσωτερικεύει την εμμονή της μητρότητας σε σύγκρουση με το περιβάλλον της, σε σημείο να καταστρέψει την ψυχική της υγεία, την καριέρα της, τη ζωή της. Παίζουν: Εκείνη: Μαρία Κίτσου, Τζον: Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Έλεν: Ασπασία Κράλλη, Μαίρη: Τατιάνα Πίττα, Βίκτωρ: Χάρης Χαραλάμπους-Καζέπης, Ντες: Μαριάννα Μαριγώνη
Το Ρέκβιεμ στο θέατρο Άττις
Το Ρέκβιεμ του Θεόδωρου Τερζόπουλου μέχρι την Κυριακής στο θέατρο Άττις
Πόσες λέξεις χρειάζονται για να περιγράψουν τη βία, την αγωνία, το τραύμα, τον παραλογισμό; Μια λέξη, γυναικοκτονία, αρκεί για να ορίσει ένα έγκλημα με διαχρονικά έμφυλα χαρακτηριστικά και στόχο την κυριαρχία πάνω στο σώμα και τη ζωή των γυναικών. Μέχρι να αναγνωριστεί η υπόσταση αυτής της λέξης, στην παράσταση επιστρατεύονται κάποιες άλλες λέξεις, αναδύονται αιφνιδιαστικά από το σκοτάδι και επιστρέφουν σε αυτό, στη σύντομη όμως τροχιά που διαγράφουν προλαβαίνουν να ψηλαφίσουν τη φρίκη και να ανακαλέσουν τη μνήμη.
Δυο γυναίκες συναντιούνται, (Σοφία Χιλλ, Αγλαΐα Παππά) ή μάλλον αιωρούνται, σ’ έναν ρευστό χρόνο και σ’ έναν αχαρτογράφητο τόπο, που μπορεί να είναι ο προθάλαμος του Άδη. Δυο γυναίκες – θύματα που μπορεί να είναι ανώνυμες ή να έχουν πολλά ονόματα, να λέγονται Περσεφόνη ή Ελένη. Η μια γυναίκα υποδέχεται την άλλη, την προσκαλεί και την καθοδηγεί σε ένα επώδυνο αλλά αναγκαίο ταξίδι μνήμης, όσο η δεύτερη αρνείται να αναγνωρίσει την τωρινή κατάστασή της και να ανακαλέσει τον εφιάλτη. Η κάθοδος στον Άδη καταλήγει σε μια κατάφαση: μνήμη και αλληλεγγύη για τα θύματα των γυναικοκτονιών. Εξάλλου, η επίκληση στη μνήμη, ένα επιτακτικό «θυμήσου». αποτελεί για το Άττις ένα πάγιο αίτημα ενάντια στη λήθη και το εφήμερο.
Μετά το Alarme, το Amor και το Ανκόρ, με το Ρέκβιεμ ολοκληρώνεται το τετράπτυχο που στον πυρήνα του έχει τους μηχανισμούς της σύγκρουσης και της εξουσίας και συνδέεται με μια αόρατη κλωστή με τη Νόρα και τη δική της Κάθοδο στον Άδη.
«Σκηνές από ένα γάμο» στο Σύγχρονο
Λόγω της μεγάλης επιτυχίας, το σπαρακτικό αριστούργημα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν «Σκηνές από ένα γάμο» σε σκηνοθεσία της Έλενας Καρακούλη συνεχίζεται για 8 ακόμα παραστάσεις στο Σύγχρονο Θέατρο, από τις 23 Φεβρουαρίου έως 16 Μαρτίου 2024, κάθε Παρασκευή στις 21.00 και Σάββατο 18.00.
Επιπλέον, θα ακολουθήσει περιοδεία σε μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, με πρώτο σταθμό την Πάτρα και το Θέατρο Πάνθεον, όπου ανεβαίνει για 3 μόνο παραστάσεις, Παρασκευή 9, Σάββατο 10 & Κυριακή 11 Φεβρουαρίου 2024. Θα ακολουθήσουν η Λαμία, η Κοζάνη, οι Σέρρες, τα Χανιά, το Ηράκλειο και η Θεσσαλονίκη κ.α. Οι ημερομηνίες των παραστάσεων θα ανακοινωθούν σύντομα.
Οι «Σκηνές από ένα γάμο» γράφηκαν ακριβώς 50 χρόνια πριν, αρχικά ως τηλεοπτική σειρά και έπειτα ως κινηματογραφική ταινία με παγκόσμια επιτυχία. «Χρειάστηκαν δυόμισι μήνες για να γράψω αυτές τις σκηνές. Μου πήρε μια ολόκληρη ενήλικη ζωή για να τις ζήσω» έλεγε ο Μπέργκμαν.
Πράγματι, η ιστορία της Μαριάννε και του Γιόχαν αποτυπώνει με αδυσώπητη ειλικρίνεια και σχεδόν ντοκουμενταρίστικο ρεαλισμό τα στάδια της φθοράς και της παρακμής μιας συζυγικής σχέσης. Κρατώντας την δομή και τους υπέροχα ειρωνικούς τίτλους των «σκηνών», η Έλενα Καρακούλη σκηνοθετεί τη Μαρίνα Ασλάνογλου και τον Νίκο Ψαρρά σε μια παράσταση για το υπαρξιακό πεδίο συνάντησης, αλλά και σύγκρουσης με τον Άλλον.
Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη στο Εθνικό
Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη στο Εθνικό θέατρο ρίχνει αυλαία την Κυριακή 28 Ιανουαρίου.
Έργο γραμμένο το 1757, Ο ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη καταδεικνύει με γκολντονική ευφυΐα ότι ποτέ δεν θα μας λείψει το υλικό για μια σπαρταριστή κωμωδία θεατρικών ηθών! Ο πλούσιος έμπορος Αλή σκοπεύει να συστήσει την τέχνη της όπερας στη Σμύρνη και απευθύνεται σε δύο ατζέντηδες, προκειμένου να τον βοηθήσουν να οργανώσει τον θίασό του. Ο ίδιος, εξάλλου, έλκεται από τρεις σοπράνο, αλλά οι διαρκείς αψιμαχίες τους για το ποια θα είναι η πριμαντόνα του θιάσου και οι αλλοπρόσαλλες απαιτήσεις όλων των εμπλεκομένων, τον κάνουν να ξανασκεφτεί την απόφασή του.
Διανομή (με αλφαβητική σειρά): Αντώνης Αντωνιάδης, Πάνος Αποστολόπουλος, Αλίκη Ζαχαροπούλου, Βάσια Ζαχαροπούλου, Σμαράγδα Κάκκινου, Αλέξης Κωτσόπουλος, Δάφνη Λαμπρόγιαννη, Λαέρτης Μαλκότσης, Ιωάννα Μαυρέα, Σπύρος Μπιμπίλας, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Αγορίτσα Οικονόμου, Παναγιώτης Παναγόπουλος, Θέμης Πάνου, Κατερίνα Πλεξίδα, Περικλής Σιούντας, Εύα Φρακτοπούλου, Ταξιάρχης Χάνος, Στράτος Χρήστου
Προμηθέας στο θέατρο Πόρτα
Τελευταία ευκαιρία να μπείτε στον δυστοπικό κόσμο του «Προμηθέα» του Άρη Μπινιάρη. Οι παραστάσεις ολοκληρώνονται την Τρίτη 13 Φεβρουαρίου στο Θέατρο ΓΚΛΟΡΙΑ.
Ο Άρης Μπινιάρης μετά την πρόσφατη αναμέτρησή του με τον Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου (Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2021), επιχειρεί να διερευνήσει τους δυσοίωνους παραλληλισμούς μεταξύ του αρχαίου αυτού μύθου και των σκοτεινών κεφαλαίων της σύγχρονης ιστορίας. Στο πρωτότυπο κείμενο της παράστασης απεικονίζεται ένας δυστοπικός κόσμος, στον οποίο κυριαρχεί ένα καθεστώς δογματισμού και κοινωνικής καταπίεσης.
Η σύγχρονη, αυτή, ανάγνωση, εμβαθύνει σε ζητήματα ψυχικής και κοινωνικής απομόνωσης και προσεγγίζει τον μύθο του Προμηθέα μέσα στα όρια μιας αυταρχικής φυλακής υψίστης ασφαλείας, όπου ξεδιπλώνεται ένα σκοτεινό χρονικό μια σειράς ανακρίσεων. Στην καρδιά του έργου βρίσκονται οι αμείλικτες επισκέψεις των εκπροσώπων του καθεστώτος στον κρατούμενο Προμηθέα, συνθέτοντας μια στοιχειωμένη καταβύθιση σε μια εποχή που δεσπόζουν απολυταρχικές πρακτικές και αντιλήψεις.
Στην παράσταση ενσωματώνονται, επίσης, στίχοι του ράπερ Άγνωστος Χειμώνας, ο οποίος είναι γνωστός για το αντιδογματικό του ύφος και το κοινωνικοπολιτικό περιεχόμενο των τραγουδιών του. Αυτές οι λυρικές συνεισφορές, σε συνδυασμό με τον κορμό ενός νέου κειμένου, αποτελούν τον πυρήνα γύρω από τον οποίο αναπτύσσεται μια σκηνική αλληγορία με όχημα τη μουσικότητα του λόγου, τις ψυχολογικές σημάνσεις και τη σκηνική χρήση της μάσκας, συμβάλλοντας έτσι στη δημιουργία ενός πολυδιάστατου παραστασιακού γεγονότος. Διανομή (σε αλφαβητική σειρά): Μιχάλης Βαλάσογλου: Προμηθέας, Βάσω Καβαλιεράτου: Ψυχίατρος, Μητέρα, Αυγουστίνος Κούμουλος: Εισαγγελέας, Πατέρας, Μαρία Μαντά: Κρατούμενη