Έγιναν την Κυριακή (21 Νοε 2021) τα εγκαίνια της 59ης Πανελλήνιας Έκθεσης Καλλιτεχνικής Κεραμικής στο Μαρούσι.
Η Γυναικοκτονία, η Επανάσταση του 1821, η Περιβαλλοντική Κρίση και ο Κορωνοϊός, ήταν ανάμεσα στα θέματα που παρουσίασαν οι καλλιτέχνες. Πρώτο βραβείο απέσπασε η Ιωσηφίνα Κοσμά με το αφαιρετικό έργο ΡΟΗ. Την Έκθεση εγκαινίασαν ο Δήμαρχος Αμαρουσίου Θόδωρος Αμπατζόγλου και ο Περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης.
Το Πρώτο Βραβείο της Έκθεσης
Η Ιωσηφίνα Κοσμά, με το έργο της Ροή απέσπασε το πρώτο βραβείο. Γεννήθηκε το 1968 στην Αθήνα, πήρε πτυχίο Αρχιτεκτονικής, από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο το 1993 και έκανε μαθήματα κεραμικής από το 1988 μέχρι το 1997.
Για το έργο της μας είπε: «Είναι εμπνευσμένο από τη Φύση. Είναι ένα παιχνίδι Ροής, μια συνένωση αντιθέσεων … το μέσα γίνεται έξω, το κενό γίνεται πλήρες, το φως παίζει με τη σκιά». Σημειώνουμε ότι, η έννοια της Ροής ως δημιουργική συνένωση αντιθέτων στοιχείων στη Φύση, έχει απασχολήσει και στο παρελθόν, πολλούς καλλιτέχνες, με πρώτον στην Ελλάδα, τον μεγάλο ντανταϊστή των Εξαρχείων Ηλία Πολίτη, ο οποίος το 1974, εξέδωσε και την «Έμμηνη Έκδοση Τέχνης ΡΟΗ».
Άλλα έργα που μας έκαναν εντύπωση
Η Γυναικοκτονία- έργο της Κωνσταντίνας Μώρου, είναι ένας πίνακας με 24 μικρά κεραμικά πορτραίτα γυναικών από όλες τις φυλές της γης. Τα πορτραίτα αυτά ενώνονται μεταξύ τους με κόκκινο νήμα, που συμβολίζει το αίμα και τον κίνδυνο.
"Γυναικοκτονια ,
Γι' αυτές που δεν είδαν
Γι' αυτές που δεν μίλησαν
Γι' αυτές που δεν εισακούστηκαν"
Το έργο απέσπασε έπαινο στην πανελλήνια έκθεση κεραμικής.
Η Κωνσταντίνα Μώρου είναι γλύπτρια, κεραμίστρια και δημιουργός bjd εικαστικής κούκλας. Έχει συμμετάσχει και βραβευτεί, σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Η ίδια σχολιάζει το έργο της : «Όταν το έφτιαχνα κάθε βράδυ έβλεπα αυτές τις γυναίκες στον ύπνο μου. Μια φορά, ξύπνησα από ένα φρικτό εφιάλτη, ένιωθα ότι τα πόδια μου είχαν κοπεί από το φόβο…
Τρεις γυναίκες, περνούσαμε επί οκτώ ώρες κόκκινες κλωστές που συνδέανε όλα τα πρόσωπα μεταξύ τους, και συνδέθηκα και εγώ! Είδα ότι ένας άντρας αρρωστημένος, με διεκδικούσε λες και ήμουν κτήμα του. Μέσα στο όνειρο ξύπνησαν μνήμες πώς είναι να προσπαθείς να πείσεις τον βασανιστή σου ότι τον αγαπάς ώστε να μην ξεσπάσει πάνω σου την οργή του, γιατί κάποιες στιγμές νιώθεις ότι η ακεραιότητα σου και η ζωή σου κρέμεται από μια κλωστή !!! Παρότι αυτές οι μνήμες είναι πολύ μακρινές και πλέον είμαι μαμά, πήγα να χωθώ στο κρεβάτι της κόρης μου να βρω παρηγοριά έως ότου ξημερώσει και γίνω πάλι όπως με αποκαλεί η κόρη μου "σούπερ μαμά»
Έλενα Μανάλη - Με τα μάτια της Ευανθίας Καΐρη
Το κεραμικό της Έλενας Μανάλη, είναι μια ματιά από τη σύγχρονη εποχή στην προ 200 ετών επαναστατημένη Ελλάδα, ενώ μας θυμίζει την σπουδαία προσωπικότητα της Ευανθίας Καΐρη. Αποτελεί μια καλλιτεχνική αφιέρωση στις αγωνίστριες ελληνίδες του 1821, γνωστές και άγνωστες, που πάλεψαν για ένα καλύτερο μέλλον. Η Ευανθία Καΐρη, συγγραφέας και λόγια της εποχής, άφησε πίσω της γραπτά που αναδεικνύουν ανεξερεύνητες, σε μεγάλο βαθμό, πτυχές της Επανάστασης.
Μαρία Τσίπα – Αγωνιστές και Επανάσταση
Τρία κεραμικά πλακάκια, επιγραφημένα με ηρωικά λόγια της Επανάστασης και ζωγραφιά εμπνευσμένη από τον πίνακα του λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου «Ο Θάνατος του Μάρκου Μπότσαρη». Τα λόγια του Μάρκου στη γυναίκα του είναι τόσο διαχρονικά και τόσο σύγχρονα.
Διαμαντή Φλώρα, Modern Silence – Second Part, Summer 2021
Ένα ανθρωπόμορφο κανάτι που κραυγάζει σιωπηλά, θυμίζοντάς μας τον πίνακα Κραυγή του Έντβαρτ Μουνκ, για άλλη αιτία όμως.
Το κανάτι με τη γυναικεία μορφή στο στόμιο, τοποθετήθηκε σε βάση από ξύλινες τομές από κλαδιά δέντρου. Τα κομμένα κλαδιά καπνίστηκαν έως ότου μαυρίσουν και στη συνέχεια κερώθηκαν. Πρόθεση της κεραμίστριας είναι να σχολιάσει την εθνική τραγωδία που επέφεραν οι πυρκαγιές του καλοκαιριού.
Μαρίνα Πλέσσα – Inter Arma (Ανάμεσα στα Όπλα)
Έξι δαχτυλήθρες από πηλό, τμήμα από σκακιέρα και μικρό μεταλλικό βέλος αποτελούν το έργο που συμβολίζει τη στρατηγική προστασίας μας από την πανδημία. Η δημιουργός σχολιάζει «Ανάμεσα στα όπλα. Άμαχος ουδείς. Ταυτότητες θωρακισμένες. Πιόνια σε πεδίο μάχης».
Τολμηρό καλλιτεχνικά έργο που επιδέχεται πολλές ερμηνείες.
Δείτε άλλες εικόνες από τα εγκαίνια της 59ης Έκθεσης
Όλες οι φωτογραφίες είναι του Μανώλη Νταλούκα