Π. Τέτσης: Συναρπαστική αναδρομική έκθεση του ζωγράφου, χαράκτη, ακαδημαϊκού, στην Εθνική Πινακοθήκη [εικόνες] - iefimerida.gr

Π. Τέτσης: Συναρπαστική αναδρομική έκθεση του ζωγράφου, χαράκτη, ακαδημαϊκού, στην Εθνική Πινακοθήκη [εικόνες]

εκθεση πινακοθηκη
Αναδρομική Π. Τετση στην Εθνική Πινακοθήκη / ©Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Φωτογράφιση Σταύρος Ψηρούκης (Ε.Π.Μ.Α.Σ)
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Η Λαϊκή αγορά και η Ύδρα αποτελούν μια εισαγωγή για τον επισκέπτη της Πινακοθήκης στον κόσμο του Π. Τέτση.

Ακολουθούν 160 έργα του, πίνακες ζωγραφικής, χαρακτικά, ακουαρέλες, παστέλ.

Με αφορμή  την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του Παναγιώτη Τέτση, η Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου παρουσιάζει στο χώρο των περιοδικών εκθέσεων, αίθουσα «Ίδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός», μεγάλη αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου Π. Τέτση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Π. Τέτσης, ζωγράφος, χαράκτης, δάσκαλος, ακαδημαϊκός

Ο Π. Τέτσης, ζωγράφος, χαράκτης, δάσκαλος, ακαδημαϊκός, ο οποίος είχε διατελέσει Πρόεδρος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής και Πρόεδρος του Δ.Σ. της Εθνικής Πινακοθήκης, υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες που με το έργο και τη διδασκαλία τους διαμόρφωσαν την Ελληνική μεταπολεμική ζωγραφική. 

Στόχος της έκθεσης είναι όχι μόνο να παρουσιάσει την καλλιτεχνική πορεία του δημιουργού, αλλά και να εστιάσει στην ιδιαίτερη «ματιά» με την οποία, δίνοντας έμφαση στο φως και το χρώμα, πραγματεύεται τα θέματά του.

Π. Τέτσης, αναδρομική έκθεση του ζωγράφου, χαράκτη, ακαδημαϊκού, στην Εθνική Πινακοθήκη
Π. Τέτσης, αναδρομική έκθεση του ζωγράφου, χαράκτη, ακαδημαϊκού, στην Εθνική Πινακοθήκη

Το έργο του Παναγιώτη Τέτση μπορεί να γίνει αντιληπτό ανά περιόδους μέσα από τη συνομιλία του με τις εικαστικές παραδόσεις του ευρωπαϊκού μοντερνισμού, ακόμη και την εκλεκτική του συγγένεια με τη μονοχρωματική αφαίρεση. Ωστόσο, εάν κοιτάξουμε πιο προσεκτικά, θα διαπιστώσουμε τη σταθερή προσήλωση του καλλιτέχνη στην παραστατική ζωγραφική, την ενεργειακή μήτρα του χρώματος και τη μελέτη του φωτός ως τους βασικούς πυλώνες της συνθετικής αντίληψης που διατρέχει το σύνολο της δουλειάς του και τον καθιστά μοναδικό και απόλυτα αναγνωρίσιμο στην ιστορία της ελληνικής τέχνης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Μία έκθεση με 160 έργα του, πίνακες ζωγραφικής, χαρακτικά, ακουαρέλες, παστέλ
Μία έκθεση με 160 έργα του, πίνακες ζωγραφικής, χαρακτικά, ακουαρέλες, παστέλ

Ιδιαιτέρως κατά την περίοδο των σπουδών του στο Παρίσι (1953-1956) διαπιστώνουμε την έντονη επίδραση που δέχτηκε από την επαφή του με τα μετεμπρεσιονιστικά ρεύματα και τους φωβιστές ζωγράφους, χωρίς ωστόσο η έκρηξη των έντονων χρωματικών αντιθέσεων να τον οδηγεί στην πλήρη αποδέσμευση από το ορατό, το αντικείμενο των αισθήσεων.

Το έργο του Παναγιώτη Τέτση μπορεί να γίνει αντιληπτό ανά περιόδους μέσα από τη συνομιλία του με τις εικαστικές παραδόσεις του ευρωπαϊκού μοντερνισμού
Το έργο του Παναγιώτη Τέτση μπορεί να γίνει αντιληπτό ανά περιόδους μέσα από τη συνομιλία του με τις εικαστικές παραδόσεις του ευρωπαϊκού μοντερνισμού

Με έναν θαυμαστά ισορροπημένο τρόπο, ο Τέτσης συνεχίζει να διερευνά τα πάθη της ψυχής, τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και το αστικό περιβάλλον, τον σύγχρονο τρόπο ζωής και τις σταθερές ορίζουσες της ταυτότητας, ενώ παραμένει πιστός στην έρευνα των πλαστικών αξιών και στην άσκηση του βλέμματος, στη μεταστοιχείωση του ρυθμού, της σύνθεσης, του φωτός και του χρώματος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πώς διαρθρώνεται η έκθεση στην Πινακοθήκη

Στην έκθεση προηγείται η Λαϊκή αγορά και η Ύδρα. Ακολουθεί  μια κατάδυση στο έργο του.

Θεματικές ομάδες, οι οποίες δεν χαρακτηρίζονται από μια χρονολογική συνέχεια, διαδέχονται η μία την άλλη  προκειμένου να αποκαλύψουν στον θεατή το εικαστικό ιδίωμα του καλλιτέχνη, τον τρόπο με τον οποίο παρατηρεί τον κόσμο γύρω του και τον μετουσιώνει σε έργο τέχνης, πίνακα, χαρακτικό, υδατογραφία, παστέλ. Καθώς όμως γνωρίζουμε τον ιδιαίτερο κόσμο του Π. Τέτση, αντιλαμβανόμαστε ότι οι θεματικές ενότητες, πολλές φορές, συμπίπτουν και με τις χρονολογικές.

Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016) Βάρκα, 1977 - 1978 Λάδι σε μουσαμά Διαστάσεις έργου: 186 x 250 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016) Βάρκα, 1977 - 1978 Λάδι σε μουσαμά Διαστάσεις έργου: 186 x 250 εκ.
Δωρεά του καλλιτέχνη

Για μεγάλα χρονικά διαστήματα, που διαρκούν και τέσσερα αν όχι περισσότερα χρόνια, μελετάει, σχεδόν εμμονικά, ένα συγκεκριμένο θέμα. Δημιουργούνται «σειρές», «ενότητες», όπως οι ποδοσφαιριστές, οι κήποι, οι μπαλκονόπορτες, οι καρέκλες, τα ναυπηγεία, τα τοπία της Σίφνου, η λαϊκή αγορά, τα τραπέζια, τα τοπία της Ύδρας, οι βάρκες, οι θάλασσες, τα πορτραίτα των φίλων, οι νεκρές φύσεις, τα πεύκα και τέλος τα βράχια της Ύδρας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016) Κήπος, 1970 - 1972 Λάδι σε μουσαμά Διαστάσεις έργου: 158 x 158 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016) Κήπος, 1970 - 1972 Λάδι σε μουσαμά Διαστάσεις έργου: 158 x 158 εκ.
Δωρεά του καλλιτέχνη
Τέτσης Παναγιώτης(Ύδρα 1925-Αθήνα 2016) Απόγευμα στην Ύδρα ΙΙ, 1985 Λάδι σε μουσαμά Διαστάσεις έργου: 194 x 250 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη
Τέτσης Παναγιώτης(Ύδρα 1925-Αθήνα 2016) Απόγευμα στην Ύδρα ΙΙ, 1985 Λάδι σε μουσαμά Διαστάσεις έργου: 194 x 250 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη
Τέτσης Παναγιώτης(Ύδρα 1925-Αθήνα 2016) Λαϊκή αγορά, 1979 - 1982 Τέμπερα  σε μουσαμά Διαστάσεις έργου: 249 x 405 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη
Τέτσης Παναγιώτης(Ύδρα 1925-Αθήνα 2016) Λαϊκή αγορά, 1979 - 1982 Τέμπερα σε μουσαμά Διαστάσεις έργου: 249 x 405 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη

Οι ζωγραφικές αυτές σειρές πλαισιώνονται και με άλλα μέσα, όπως μελάνια, χαρακτικά, ακουαρέλες γιατί θεωρεί ότι πρόκειται για συγκοινωνούντα δοχεία και με τον τρόπο αυτό του δίνεται η  δυνατότητα να δει το αποτέλεσμα στο οποίο θέλει να καταλήξει από πολλές οπτικές γωνίες.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η πλειοψηφία των έργων προέρχεται από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης, στην οποία περιήλθαν έπειτα από δωρεές που πραγματοποίησε ο καλλιτέχνης μεταξύ των ετών 1997 και 2015, ενώ 64 από τα εκτιθέμενα έργα ανήκουν σε ιδιωτικές ή θεσμικές συλλογές. Η επιλογή των έργων έχει σκοπό να προβάλλει την «εμμονική» ματιά με την οποία παρατηρούσε το περιβάλλον του ο καλλιτέχνης και το μετουσίωνε εικαστικά αλλά και να αποκαλύψει άγνωστες πτυχές της καλλιτεχνικής του παραγωγής και τεχνοτροπίας.

Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016) Οι μπλε καρέκλες II, 1975 - 1976 Λάδι σε μουσαμά Διαστάσεις έργου: 138 x 88 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016) Οι μπλε καρέκλες II, 1975 - 1976 Λάδι σε μουσαμά Διαστάσεις έργου: 138 x 88 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη
έτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016) Μπαλκονόπορτα, 1961 Λάδι σε ξύλο Διαστάσεις έργου: 172 x 99 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη
έτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016) Μπαλκονόπορτα, 1961 Λάδι σε ξύλο Διαστάσεις έργου: 172 x 99 εκ.
Δωρεά του καλλιτέχνη
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016) Τα δέντρα Λάδι σε μουσαμά Διαστάσεις έργου: 90,3 x 203,3 εκ. Διαστάσεις με πλαίσιο: 92,8 x 205,5 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη
Τέτσης Παναγιώτης (Ύδρα 1925-Αθήνα 2016) Τα δέντρα Λάδι σε μουσαμά Διαστάσεις έργου: 90,3 x 203,3 εκ.
Διαστάσεις με πλαίσιο: 92,8 x 205,5 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη

Διεύθυνση: Συραγώ Τσιάρα /Επιμέλεια Έκθεσης: Έφη Αγαθονίκου /Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός: Christine Longuépée / Οπτική Ταυτότητα: Θύμιος Πρεσβύτης

Διάρκεια: έως31 Οκτωβρίου 2025

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ