Τα μάτια της διεθνούς σκηνής κλασικής μουσικής ήταν στραμμένα στον Θεόδωρο Κουρεντζή, περιμένοντας την αντίδρασή του για τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Χρειάστηκε να περάσουν σχεδόν τρεις εβδομάδες για να δώσει ένα σήμα, μέσα από τη μουσική και μόνο.
Ο εγκατεστημένος από τα 23 του χρόνια στη Ρωσία, Θεόδωρος Κουρεντζής, ο οποίος για πολλούς θεωρείται Ελληνορώσος, και που έχει αναλάβει θέσεις διοίκησης σε κρατικούς οργανισμούς της Ρωσίας, από την πρώτη στιγμή βρέθηκε στο μικροσκόπιο μαζί με άλλους κορυφαίους Ρώσους καλλιτέχνες. Περίμεναν όλοι το δικό του σχόλιο, τη στάση του για τη ρωσική εισβολή. Μια ξεκάθαρη καταδίκη.
Επειτα από παρατεταμένη σιωπή και ενόψει των συναυλιών του με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Ραδιοφώνου της Στουτγάρδης (SWR) -όπου έχει πλέον τη θέση του διευθυντή μετά την αποχώρησή του από την όπερα του Περμ- από τα τέλη Μάρτη ως και τον Απρίλη στη Στουτγάρδη, την Κολωνία, τη Βαρκελώνη, τη Βιέννη και αλλού, έδωσε το δικό του σήμα, μέσα από τη μουσική, αλλά όχι με μια ξεκάθαρη δήλωση.
Όπως ανακοινώθηκε, αλλάζει το πρόγραμμα αυτών των συναυλιών για να προσθέσει το έργο ενός Ουκρανού συνθέτη, που μάλιστα παραμένει αυτές τις μέρες στο Κίεβο, ενώ η ρωσική εισβολή βρίσκεται σε εξέλιξη. Πρόκειται για τον Oleksandr Shchetynsky, που είναι στενός φίλος του Κουρεντζή. Ετσι, στις συναυλίες θα υπάρχει έργο ενός Ρώσου αλλά και ενός Ουκρανού συνθέτη και ενός Γερμανού συνθέτη -των Jörg Widmann και Dmitrij Shostakovich.
Ο Θεόδωρος Κουρεντζής κρατά ίσες αποστάσεις, το σχόλιό του είναι μουσικό και αφορά την ενότητα των λαών. Δεν έχει καταδικάσει ούτε την εισβολή του Πούτιν, αλλά ούτε έχει κάνει σχόλιο για τη ρωσική τράπεζα VTB, που είναι ο βασικός χορηγός του και η οποία έχει μπει στη λίστα των τραπεζών στις οποίες η Δύση επιβάλλει κυρώσεις, όπως αναφέρει το slippedisc.
Στην ανακοίνωση για την αλλαγή του προγράμματος των συναυλιών, αναφέρεται απλώς ότι έγινε στη σκιά του πολέμου στην Ουκρανία. Σημειώνεται, μεταξύ άλλων, ότι η συναυλία θα κλείσει με την Πέμπτη Συμφωνία του Shostakovich και το κονσέρτο για βιόλα του Jörg Widmann -«μια μουσική έκκληση για ειρήνη και συμφιλίωση». Επίσης, υπογραμμίζεται ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό για τον Θεόδωρο Κουρεντζή να ερμηνεύσει το έργο ενός Ουκρανού που παραμένει στο Κίεβο αυτές τις ώρες.