Η Frankfurter Allgemeine Zeitung σε σχόλιο στο πρωτοσέλιδό της θέτει το ερώτημα: «Μπορεί η τέχνη να κάνει πολιτική χωρίς να πάψει να είναι τέχνη;».
Η τέχνη σε καιρό πολέμου
Μεταξύ άλλων σημειώνει: «Τώρα μαίνεται ο πόλεμος και το ζήτημα της αυτονομίας της τέχνης γίνεται πολύ συγκεκριμένο. Ρώσοι καλλιτέχνες, κυρίως όσοι ήταν κοντά στον Πούτιν, έρχονται αντιμέτωποι με το δίλημμα να αποστασιοποιηθούν από τον ίδιο και από τον πόλεμο στην Ουκρανία». Μάλιστα η γερμανική εφημερίδα αναφέρεται στην περίπτωση του διάσημου μαέστρου της Φιλαρμονικής του Μονάχου και φίλου του Βλαντιμίρ Πούτιν, Βαλέρι Γκεργκίεφ, ο οποίος πριν λίγες ημέρες απολύθηκε από τη σημαντική θέση που κατείχε.
«Όλοι γνώριζαν εδώ και χρόνια, συμπεριλαμβανομένης και της τοπικής διοίκησης του Μονάχου, την προθυμία του μαέστρου για συμβολικές συναυλίες και δηλώσεις υπέρ του Κρεμλίνου. Όσο σκανδαλώδες κι αν ήταν αυτό, δεν του έκανε κακό, μέχρι πρόσφατα».
Από την άλλη πλευρά τίθεται το ζήτημα της ελεύθερης επιλογής των ίδιων των καλλιτεχνών για το πώς θα σταθούν απέναντι στην καλλιτεχνική παρουσία τους και την επικαιρότητα.
Η FAZ αναφέρεται στην ακύρωση οπερέτας του Σοστακόβιτς στο Άουγκσμπουργκ και παρατηρεί: «Η οπερέτα δεν ακυρώθηκε επειδή ο δημιουργός της ήταν Ρώσος και καταπιεσμένος καλλιτέχνης επί Στάλιν. Αλλά επειδή τα μέλη του ανσάμπλ, Ουκρανοί και Ρώσοι, δεν ήταν σε θέση να ερμηνεύσουν το έργο (…) Δεν ένιωθαν καμία χαρά. Σαν να εισέβαλε ο χρόνος στο έργο, σαν ο πόλεμος να άλλαξε την πρόσληψη του έργου. Αυτό είναι ένα αισθητικό επιχείρημα που αξίζει τον σεβασμό».
πηγή: DW