Το κοινό χειροκροτεί τις παραστάσεις του. Ο Κοραής Δαμάτης εχει μάθει στις καλές κουβέντες και τα «μπράβο» ωστόσο, τωρα που έγραψε βιβλίο, αισθάνεται διαφορετικά. Αν δω κάποιον να το κρατάει στην παραλία; Ε θα πέσω στη θάλασσα, λέει γελώντας.
Ο Κοραής Δαμάτης είναι σκηνοθέτης, ενδυματολόγος, σκηνογράφος και σήμερα, δοκιμάζεται για δεύτερη φορά στην συγγραφή, με τις «Αφορμές» το βιβλίο του που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν.
Μικρές ιστορίες που αν και φαινομενικά δεν συνδέονται μεταξύ τους τις δένει η ίδια αφετηρία. Αφορμές…
Η αφορμή από ένα συμβάν, η αφορμή από μια είδηση που δεν αναφέρεται στα δελτία ειδήσεων, από μια τυχαία συζήτηση που έγινε στο μετρό, από ένα περιστατικό στο δρόμο…
Αφορμές που για έναν σκηνοθέτη γίνονται λεκτικές εικόνες και μεταφέρονται στο χαρτί. Ο σκηνοθέτης βοήθησε τον συγγραφέα αλλά όχι μόνον αυτός. Από τη μια τα πολλά χρόνια και η ιδιαιτερότητα αυτής της τέχνης, τα έργα, οι τόσες σημαίνουσες συνεργασίες, -τόσοι πολλοί άνθρωποι- κι απ’ την άλλη τα σαράντα τρία χρόνια διδασκαλίας, τα σεμινάρια, οι σπουδαίοι δάσκαλοι και ένα σωρό άλλα σημαντικά… όλα αυτά οδήγησαν τον σκηνοθέτη σε μια συνεχή παρατήρηση ερήμην του συγγραφέα, που ήταν και η αιτία των Αφορμών.
Με ρωτάς πώς ήταν τα πράγματα στην καραντίνα; Δύσκολα. Και όχι μόνο στα τυπικά,… αντισηπτικά, μάσκες, SMS, δεδομένη ώρα απόσυρσης, κ.λ.π. όσο, περισσότερο και πολύ πιο σοβαρά μάς στοίχισαν οι απουσίες, τα αγγίγματα, κι οι αγκαλιές. Οι απουσίες των δικών σου, ο συνεχής φόβος για σένα, για τους άλλους, για φίλους, για όλον τον κόσμο. Και καταλήξαμε στο «σύνδρομο σπηλαίου» όπως το ονομάσανε λέει ο Κοραής Δαμάτης μιλώντας στο iefimerida
Koραής Δαμάτης: Εγραψα βιβλίο για να εκτονώσω το θυμό μου
Και πως αποφασίσατε να γράψετε το βιβλίο; Δεν αποφάσισα να γράψω βιβλίο. Ήθελα να εκτονώσω το θυμό μου και την περιέργειά μου. Το θυμό που μου προκαλούσαν οι τηλεοπτικές ειδήσεις που δεν αναφερόντουσαν σε γεγονότα ή σε σημαντικές ανθρώπινες στιγμές. Και έτσι άρχισα να ψάχνω, όχι τόσο τις αιτίες της παράληψης, αυτές είναι λίγο πολύ γνωστές, όσο να μάθω περισσότερα για το συγκεκριμένο συμβάν που είχα διαβάσει στο διαδίκτυο ή είχα πληροφορηθεί από κάπου. Και σιγά σιγά αυτή η συνήθεια άπλωσε και σε άλλα, σε συζητήσεις που άκουγα στο μετρό, σε γεγονότα στο δρόμο, σε φίλους, σε μια φωτογραφία, σ’ ένα τηλεφώνημα…όλα έγιναν Αφορμές. Κάποια στιγμή σκέφτηκα ότι ίσως να είχε ενδιαφέρον να τις μοιραστώ και με άλλους αυτές τις μικρές ιστορίες και τις πήγα στις εκδόσεις Βακχικόν.
Οι πρωταγωνιστές των ιστοριών έρχονται σε δεύτερη μοίρα. Το πρώτο είναι το γεγονός, το συμβάν, η πλοκή της ιστορίας, κι αν θέλετε, το πως το αντιλαμβάνομαι, το περιγράφω και, καμιά φορά, το σχολιάζω. Σε κάποιες απ’ τις ιστορίες υπάρχει συναισθηματική εμπλοκή των πρωταγωνιστών της αλλά πάντα για να βοηθήσουν την αποκρυπτογράφηση του συμβάντος.
«Αφορμές» ο τίτλος, εσας ποιες αφορμές σάς κινητοποιούν; Η περιέργεια βασικά και η ανάγκη κάποια στιγμή να τα μοιραστώ με άλλους. Σαν να καθόμασταν σε ένα μεγάλο τραπέζι ας πούμε, να φάμε και να πιούμε και να πούμε ιστορίες για τη ζωή και την έρωτα και τη φιλία και για τον μέλλον του κόσμου.
Ο κόσμος χειροκροτεί τις παραστάσεις σας, πώς όμως θα αισθανθείτε όταν δείτε να κρατάνε το βιβλίο σας, πχ το καλοκαίρι στην παραλία; Μου συνέβη στο πρώτο μου βιβλίο, «Το Σπίτι Μόνο», αλλά όχι στην παραλία. Ήμουνα στο μετρό και στο απέναντι κάθισμα ένα κορίτσι διάβαζε ένα χοντρούτσικο βιβλίο, θα έλεγα προσηλωμένη. Χάρηκα γιατί δεν ήταν η μόνη μέσα στο βαγόνι. Πράγματι, κάθε φορά νοιώθω περισσότερο αισιόδοξος όταν σε νέους ανθρώπους δεν πρωταγωνιστεί το κινητό τους. Κάποια στιγμή το έκλεισε πρόσκαιρα θέλοντας να σκεφτεί ίσως αυτό που διάβασε. Τότε είδα ότι διάβαζε το βιβλίο μου. Ίδρωσα, έπαθα πανικό κι αμέσως σηκώθηκα και στην πρώτη στάση βγήκα απ’ το βαγόνι. Μη με ρωτήσετε γιατί, μπερδεμένα πράγματα. Νομίζω ότι το ίδιο θα έκανα και τώρα, θα έπεφτα στη θάλασσα.
Ο πολιτισμός ανοίγει, με τα απαραίτητα μέτρα, τι να περιμένουμε από εσάς στο θέατρο; Εκκρεμεί το ανέβασμα του έργου Η Δολοφονία του Μαρά του Πέτερ Βαίς που θα ανέβει στο Κ.Θ.Β.Ε. Κάποια στιγμή θα συνεχίσουμε τις πρόβες από κει που τις αφήσαμε για να ανέβει το φθινόπωρο του 2021. Στην Αθήνα, στο Μικρό Άνεσης, θα παιχτεί η επανάληψη του έργου Το Υπέροχό μου διαζύγιο, και εκκρεμεί, λόγω καραντίνας, το ανέβασμα του έργου Εμπόριο από την ομάδα ‘‘Ανδρομέδα’’ που πρέπει κι αυτό να παιχτεί μέσα στο 2021.
Ο Κοραής Δαμάτης κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Βακχικόν το νέο του βιβλίο με τίτλο «Αφορμές». Πρόκειται για τη δεύτερη συγγραφική του δουλειά μετά «Το Σπίτι Μόνο» που εκδόθηκε το 2016