Εκκεντρική, με έντονα ναρκισσιστικά στοιχεία απολύτως συμβατά με το εκτόπισμα μίας ντίβας της παγκόσμιας όπερας, αυθόρμητη, αισιόδοξη, σέξι -τόσο που το Playboy την έβαλε στη λίστα με τα «σέξι μωρά» της κλασικής μουσικής. Η σοπράνο Αννα Νετρέμπκο όταν ανοίγει το στόμα της μπορεί να σε καθηλώσει με τις άριές της ή να σε κάνει να σαστίσεις με τις ατάκες της.
Εχοντας καλομάθει εσχάτως να βλέπουμε στους λογαριασμούς Instagram των διασήμων αναρτήσεις τους από την Ελλάδα, ανατρέχω από χθες στον λογαριασμό της Ρωσίδας σοπράνο, σούπερ σταρ, Αννα Νετρέμπκο, η οποία έρχεται στην Ελλάδα για το All Star Gala Βέρντι της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, που θα γίνει στο Καλλιμάρμαρο στις 10 Ιουλίου.
Και ενώ η σχεδόν πολιτογραφημένη τώρα πια Ελληνίδα μεσόφωνος Ανίτα Ρατσβελισβίλι έχει αρχίσει να ποστάρει στο διεθνές κοινό της ασταμάτητα Ελλάδα, η ντίβα Νετρέμπκο ποζάρει στον φακό με ένα καφτάνι από τη Σαρδηνία και προωθεί τον δημιουργό του ρούχου... Ή με τα εκκεντρικά γυαλιά της Gucci -ένας οίκος που λατρεύει η εθισμένη στη μόδα σοπράνο.
Υπέροχη, ακομπλεξάριστη, σε απόλυτη αντίθεση με τις φινετσάτες καλοκαιρινές εικόνες της Μαρίας Κάλλας, η οποία υπήρξε το πρότυπο της Νετρέμπκο. Είναι όμως 100% αυθεντική. Σήμερα τραγουδάει στην Καζέρτα και μετά έρχεται η ώρα της Αθήνας.
Στο μοναδικό All Star Γκαλά Βέρντι, η κορυφαία σοπράνο του 21ου αιώνα Άννα Νετρέμπκο μαζί με τον σύζυγό της, τενόρο Γιουσίφ Εϊβάζοφ, τη σπουδαία μεσόφωνο Ανίτα Ρατσβελισβίλι, και τον εμβληματικό Ελληνα βαρύτονο Δημήτρη Πλατανιά θα ερμηνεύσουν με την Ορχήστρα της ΕΛΣ υπό τον Φιλίπ Ογκέν δημοφιλή αποσπάσματα από διάσημες όπερες του Βέρντι, όπως οι Αΐντα, Τροβατόρε, Ριγολέττος, Ντον Κάρλο, Μάκβεθ κ.ά.
Aνακαλύπτουμε την προσωπικότητά της μέσα από απαντήσεις που έχει δώσει κατά καιρούς σε συνεντεύξεις που ξεσήκωσαν σάλο, προκάλεσαν γέλιο, μεγέθυναν τον μύθο της.
Για το οπερατικό Me too
Μιλώντας το 2018 μαζί με τον σύζυγό της, τον τενόρο Γιουσίφ Εϊβάζοφ (θα τραγουδήσει και αυτός στο πολυαναμενόμενο γκαλά της Λυρικής), στο Classic FM, ερωτήθη για τις καταγγελίες για σεξουαλική επίθεση που υπήρχαν εκείνη την εποχή εναντίον των διευθυντών ορχήστρας James Levine και Charles Dutoit.
Η Nετρέμπκο δήλωσε: «Λυπάμαι, αλλά είναι εντελώς βλακείες (χρησιμοποίησε τη λέξη sh*t). Αλλά αν δεν θέλεις, κανείς δεν θα σου ασκήσει πίεση για να κάνεις κάτι, ποτέ. Αν το έκανες, σημαίνει ότι το επέτρεψες. Στο επάγγελμά μας είναι εντελώς απίθανο, διότι αν δεν έχεις ταλέντο δεν θα σε βοηθήσει κανείς. Πρέπει να έχεις ταλέντο, να έχεις φωνή για να γίνεις κάποιος».
Αμέσως μετά τη συνέντευξη ξέσπασε σάλος και η Νετρέμπκο έσπευσε να κάνει διορθωτικές δηλώσεις στο Twitter. «Θέλω να είμαι ξεκάθαρη: κανένα θύμα σεξουαλικής επίθεσης δεν φέρει την ευθύνη. Αν και στην καριέρα μου δεν είχα ποτέ κάποια εμπειρία που θα μπορούσα να χαρακτηρίσω παρενόχληση -σε αυτό αναφερόμουν στη συνέντευξή μου-, γνωρίζω ότι υπάρχει σε κάθε χώρο εργασίας, συμπεριλαμβανομένης της όπερας. Δεν υπονοούσα ότι κάποιος άνθρωπος προκαλεί ο ίδιος αυτή την απρεπή συμπεριφορά. Αντέδρασα έντονα στην ερώτηση διότι υπάρχουν βάσιμοι φόβοι ότι κάποιοι άνθρωποι θα χάσουν τη φήμη τους και όσα έχουν πετύχει στη ζωή τους επειδή θα καταδικαστούν από την κοινή γνώμη και μόνο».
Σφάζοντας με το βαμβάκι τη σπουδαία Τζόαν Σάδερλαντ
«Ακούω Μαρία Κάλλας διότι πιστεύω ότι είναι απλά απίστευτη. Και τις Μιρέλα Φρένι και Ρενάτα Σκότο -αυτά είναι τα κορίτσια μου. Ξέρουν πώς να τραγουδήσουν όμορφα μπελκάντο, μια παράδοση που έχει σχεδόν χαθεί, κατά τη γνώμη μου... Αυτή την υπέροχη τεχνική, αλλά με γεμάτο ήχο και με τη δυνατότητα να καταλαβαίνεις τα λόγια, επίσης. Αλλά η Τζόαν Σάδερλαντ; Δεν μπορείς να μάθεις το παραμικρό από αυτή. Ξέχασέ το. Είναι απολύτως μοναδική, πέραν του κόσμου τούτου, αλλά είναι σαν κομπιούτερ. Οχι με κακό τρόπο -ο ήχος της είναι τόσο τέλειος-, αλλά δεν μπορείς να ακούσεις τα λόγια».
Σημειώνουμε ότι η Αυστραλή υψίφωνος Τζόαν Σάδερλαντ, που πέθανε το 2010, ήταν γνωστή στον κόσμο της όπερας ως «η εξαίρετη» και καθιερώθηκε ακαριαία ήδη από το 1959, που ερμήνευσε τη Λουτσία στην όπερα «Λουτσία ντι Λάμερμουρ», του Ντονιτσέτι. Εκανε καριέρα επί 40 χρόνια και ερμήνευσε περί τους 60 διαφορετικούς ρόλους στην καριέρα της.
Οι συνάδελφοι που της φέρνουν χασμουρητά
«Πολλοί τραγουδιστές της όπερας είναι απλά βαρετοί. Β α ρ ε τ ο ί. Ελα τώρα: get a life. Γίνε πιο, πιο…». Η Αννα Νετρέμπκο σε αυτή τη συνέντευξη στο Newsweek ψάχνει τη λέξη που αρμόζει για να συμπληρώσει τη φράση της. Καμία άλλη ντίβα της όπερας δεν έχει μιλήσει ποτέ με τέτοιον τρόπο για συναδέλφους της -θα μου πείτε εδώ αποκάλεσε κομπιούτερ τη Σάδερλαντ…
Η ωμή ειλικρίνειά της είναι μέρος του ταλέντου της και της αποκάλυψής της στη σκηνή, είναι όμως η αλήθεια. Οπως στη ζωή και στις συνεντεύξεις έτσι και στη σκηνή δεν κρατάει τίποτα για τον εαυτό της. Τα δίνει όλα. Και γι' αυτό πάντα καθηλώνει.
Οταν καθάριζε τουαλέτες στο θέατρο Μαριίνσκι
Είναι γνωστό, το έχουν δηλώσει φίλοι από την παιδική της ηλικία, ότι ως φοιτήτρια καθάριζε τουαλέτες στο θέατρο Μαριίνσκι προκειμένου να αντεπεξέλθει οικονομικά. «Τουαλέτες. Με μια βούρτσα. Με τα χέρια της, σαν πραγματική Σταχτοπούτα». Οταν της το θύμισαν στη συνέντευξη στο Νewsweek, έβγαλε τη γλώσσα της και προσπάθησε να το διακωμωδήσει. «Ω ελάτε, όχι πάλι αυτή η ιστορία που καθάριζα πατώματα. Κοιτάξτε. Είμαι απλώς ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Δεν γυρίζω σπίτι και σκέφτομαι μόνο την όπερα. Σκέφτομαι εντελώς διαφορετικά πράγματα. Παπούτσια! Φορέματα! Ακριβά: με όμορφο σχέδιο, υλικά».
Μαθαίνει τους ρόλους λίγο πριν την παράσταση
«Είμαι τόσο κακή. Μαθαίνω τους ρόλους την τελευταία στιγμή. Την όπερα Πουριτανοί του Μπελίνι την έμαθα την τελευταία στιγμή. Και την Γιολάντα την έμαθα όταν ήδη κάναμε σκηνικές πρόβες. Το πρόβλημα είναι για εμένα ότι είναι εντελώς αδύνατο να μάθω ένα ρόλο και να τραγουδάω έναν άλλο. Αν το κάνω καταστρέφω τη φωνή μου και την περφόρμανς μου.»