Σε από τις σημαντικότερες εκθέσεις της Ευρώπης αυτή τη στιγμή, στην έκθεση με τα 80 έργα των Νταλί και Μαγκρίτ βρέθηκε ιδιωτικά η Λίνα Μενδώνη, με το μυαλό στραμμένο στην πολυαναμενόμενη λειτουργία του ΕΜΣΤ.
«O σουρεαλισμός είναι καταστροφικός. Καταστρέφει όμως μόνο ότι θεωρεί ότι εμποδίζει την όρασή μας». Ο Νταλί ως ο εικαστικός της μεγέθυνσης, της εξτραβαγκάτζας, του σουρεαλισμού που απελευθερώνει, συναντά τον Ρενέ Μαγκρίτ που αποδομεί για να νοηματοδοτήσει μέσα από την νέα-καθαρή φόρμα του λέγοντας «οτιδήποτε βλέπουμε κρύβει κάτι από πίσω. Πάντα θέλουμε να δούμε αυτό που κρύβεται πίσω από το ορατό». Οι κόσμοι αυτών των δυο εμβληματικών δημιουργών που καθόρισαν τη σύγχρονη τέχνη συναντιούνται στην έκθεση «Dalí & Magritte Two surrealist icons in dialogue» που πραγματοποιείται από τις 10 Νοεμβρίου στο Βασιλικό Μουσείο Καλών Τεχνών των Βρυξελλών.
Εκεί έσπευσε να βρεθεί χθες λίγο μετά τις 4 το απόγευμα, παρά το χαοτικό της πρόγραμμα στις Βρυξέλλες η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Οχι μόνο για να απολαύσει την σημαντική αυτή έκθεση, αλλά και για να μελετήσει από κοντά, να αποκωδικοποιήσει τα μυστικά της παρουσίασης μίας τέτοιας έκθεσης που συγκεντρώνει έργα από 40 μουσεία και ιδιωτικές συλλογές που ταξίδεψαν από ολόκληρο τον κόσμο. 80 έργα, μια ιδιαίτερη επιμελητική γραμμή, μια πυκνή έκδοση και μια στιβαρή επικοινωνιακή γραμμή. Μάλιστα Ελληνες που βρέθηκαν στις Βρυξέλλες είδαν την υπουργό να μελετά απολύτως συγκεντρωμένη τον κατάλογο της έκθεσης.
Καθώς η Λίνα Μενδώνη και το υπουργείο Πολιτισμού έχει βάλει το μεγάλο στοίχημα να ανοίξει επιτέλους του Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και έχει θέσει ως οριστική, καταληκτική και αμετακίνητη όπως διαβεβαιώνει το υπουργείο ημερομηνία τον Φεβρουάριο του 2019, η εμπειρία της επίσκεψης σε αντίστοιχα μουσεία έχει επιπλέον βαρύτητα. Προφανώς η Λίνα Μενδώνη γνωρίζει ότι αυτό απαιτεί από την πολιτική ηγεσία να μην περιορίζεται στα γραφειοκρατικά ζητήματα για τα θυρανοίξια.
Οπως ανακοίνωσε η υπουργός, έχει αναλάβει ως project manager το ΕΜΣΤ ο γενικός γραμματέας σύγχρονου πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης που πραγματοποιεί κάθε εβδομάδα πολύωρη σύσκεψη μέσα στο χώρο του μουσείου για να λύσει εκκρεμότητες και να βεβαιωθεί ότι όλα προχωρούν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου αλλά και τους όρους της δωρεάς των 3 εκατομμυρίων ευρώ που έθεσε το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Η επιστροφή πολιτιστικών αγαθών
Εντωμεταξύ η Λίνα Μενδώνη στις Βρυξέλλες έκανε σήμερα έκτακτη παρέμβασή στο Συμβούλιο Υπουργών Πολιτισμού και Οπτικοακουστικών μέσων, στις Βρυξέλλες, σήμερα το μεσημέρι, τόνισε ότι η επιστροφή των πολιτιστικών αγαθών στη χώρα προέλευσής τους πέρα από θέμα δικαιοσύνης συμβάλλει στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και στην τόνωση του αισθήματος αλληλεγγύης μεταξύ των κρατών μελών και των λαών της ΕΕ.
Τόνισε ότι οφείλουμε να προστατεύσουμε τα πολιτιστικά αγαθά από το παράνομο εμπόριο.«Η Ελλάδα ως χώρα έχει βιώσει στο παρελθόν την απώλεια μεγάλου αριθμού πολιτιστικών αγαθών, με κορυφαίο παράδειγμα τα γλυπτά του Παρθενώνα, και συνεχίζει τον αγώνα για τον επαναπατρισμό αυτών των πολιτιστικών αγαθών». Ακολούθησε νέα παρέμβασή της όπου τόνισε: «Η ΕΕ δεν είναι μόνον ένα οικονομικό κονσόρτσιουμ. Είναι μια ποικιλόμορφη κοινωνική και πολιτιστική οντότητα με ανθρωπιστικές αξίες και αρχές. Η δημοκρατία, το κράτος δικαίου, η οικουμενικότητα, ο σεβασμός στα ανθρώπινα δικαιώματα, στις θεμελιώδεις ελευθερίες και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, οι αρχές της ισότητας και της αλληλεγγύης αποτελούν τις κατευθυντήριες αρχές μας.
Στο πλαίσιο αυτό η εγγενής αξία του πολιτισμού, αλλά και οι σημαντικές αναπτυξιακές δυνατότητες που απορρέουν από αυτόν αποτελούν «εφαλτήριο» και «κινητήρια δύναμη» στην ανάπτυξη της δημιουργικής οικονομίας, στην κοινωνική ενσωμάτωση, την κοινωνική συνοχή και την βιώσιμη ανάπτυξη. Ως εκ τούτου υποστηρίζομε την ρητή αναφορά του όρου Πολιτισμός στον τίτλο του χαρτοφυλακίου της Επιτρόπου Γκάμπριελ, που υπογραμμίζει την βαρύνουσα σημασία και τον ρόλο του Πολιτισμού στο παρόν, αλλά κυρίως στο μέλλον της Ευρώπης».