Είναι μια από τις πλέον αναμενόμενες παραγωγές της Λυρικής, όχι μόνο επειδή είναι η εναρκτήρια για το Ηρώδειο, αλλά και γιατί το ίδιο το έργο έχει αγαπηθεί βαθιά από το παγκόσμιο κοινό. Ομως η ανάρτηση τoυ πρώτου βίντεο πριν από την πρεμιέρα και η εμπειρία της γενικής δοκιμής προκάλεσαν πλήθος αρνητικών σχολίων.
«Ενα κακόγουστο κράμα Star Wars, Mad Max, Cirque du Soleil Eurovision». «Πώς γίνεται ν' αναπαρίσταται με τέτοιο άσχημο τρόπο η ιερή αυτή στιγμή που η Νόρμα προσεύχεται στη Θεά της; Ποιος ανίδεος από όπερα έχει πει ότι αυτά τα μεταμοντέρνα είναι ωραία;». «Άκρως απωθητικό το θέαμα... Θα μας αναγκάσετε να έχουμε κλειστά τα μάτια για να μην καταστρέψουμε τη μαγεία του ήχου...». Αυτές είναι μερικές μόνο από τις αντιδράσεις που τρέχουν από χθες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ενώ σήμερα Τετάρτη 5 Ιουνίου θα δοθεί η επίσημη πρεμιέρα της όπερας «Νόρμα» του Μπελίνι από τη Λυρική στο Ηρώδειο σε σκηνοθεσία του Κάρλους Παντρίσα της ομάδας Λα Φούρα ντελς Μπάους από τη Βαρκελώνη.
Πώς προέκυψαν οι αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πριν καν ανέβει η παράσταση; Αρχικά από το προωθητικό βίντεο στο Facebook της Λυρικής που εστιάζει στην συγκλονιστική άρια Casta Diva. Αλλά και από την γενική δοκιμή που έγινε παρουσία κοινού, αφού δόθηκαν περί τα 1.500 εισιτήρια σε ανέργους. Είναι γνωστή η αντίδραση που συχνά δείχνουν οι παραδοσιακοί φίλοι της όπερας στην Ελλάδα σε πιο νεωτεριστικές συλλήψεις. Ποτέ όμως δεν είχε εκδηλωθεί τέτοιο κύμα πριν καν την παράσταση. Στο περιβόητο βίντεο βλέπουμε την γνωστή σοπράνο Κάρμεν Τζανατάζιο να τραγουδά μέσα σε μία φλούο κίτρινη διάτρητη εγκατάσταση (αναπαριστά ένα δέντρο), ενώ δεξιά και αριστερά μέσα σε μεγάλες διάφανες εγκαταστάσεις νερού σαν πλαστικές σακούλες που κρέμονται από μικρούς γερανούς χορεύουν παγιδευμένα τα δυο παιδιά της. Σαν να επέστρεψαν αναπόδραστα στην μήτρα. Η συγκλονιστική φωνή της Τζανατάζιο η αλήθεια είναι πως δεν καθηλώνει καθώς τα μάτια παρακολουθούν έκπληκτα το ιδιαίτερο σκηνικό. Τουλάχιστον στο βίντεο. Ντυμένη στα λευκά, με ένα μεγάλο ροζ σποτ πάνω από το αριστερό μάτι και ένα καπέλο που καταλήγει σε ακτίνες προκάλεσε αναφορές σε εμφανίσεις περασμένων ετών στη Eurovision.
Η Νόρμα και η κλιματική αλλαγή
Η σκηνή είναι γεμάτη με πλαστικά σκουπίδια, ενώ κυρiαρχεί στη μέση η φλούο κίτρινη εγκατάσταση. Ο σκηνοθέτης μεταφέρει το έργο στο μακρινό μέλλον εστιάζοντας στην καταστροφή του περιβάλλοντος. Ο ίδιος σημειώνει: «Ένα τσακισμένο δέντρο, ένας βωμός, ένας βράχος κι ένα τελετουργικό ποτό. Αέρας, φωτιά, γη, πόλεμοι, προδοσία, κουράγιο, ανεξήγητα συναισθήματα και αισθησιασμός. Η πρόθεση είναι να δημιουργηθεί ένα ειλικρινές εγχείρημα συμφιλίωσης της αυθεντικής αλχημείας της εποχής μας με την πιο σκοτεινή πλευρά του συνεχούς αδειάσματος της ψυχής μας. Κατά κάποιον τρόπο, στη σύγχρονη κοινωνία, ακόμα και αν τα παιδιά μας είναι ένα κομμάτι του εαυτού μας, τα αφήνουμε σε έναν μη βιώσιμο κόσμο».
Αναμένουμε με ενδιαφέρον τις επίσημες αντιδράσεις κοινού και κριτικών μετά την επίσημη πρεμιέρα της 5ης Ιουνίου. Πρώτη φορά όμως υπάρχουν τόσες αντιδράσεις πριν καν ανέβει μια παραγωγή της Λυρικής. H όπερα χρειάζεται ανανέωση, χρειάζεται κάθε τόσο να μπολιάζεται με νέο καυτό αίμα. Αρκεί να μην υπάρχει η πρόκληση για χάρη της πρόκλησης, η ανατροπή ως εύκολης πέψης ευπώλητη αναφορά. Θα φανεί όταν πέσουν τα φώτα, όπως πάντα.