Η Μύκονος και τα άλλα ελληνικά νησιά το '50, μέσα από 20 φωτό του Αμερικανού Robert McCabe -Ένας άλλος κόσμος - iefimerida.gr

Η Μύκονος και τα άλλα ελληνικά νησιά το '50, μέσα από 20 φωτό του Αμερικανού Robert McCabe -Ένας άλλος κόσμος

Μύκονος, 1955. Ξημερώματα στον μόλο Καμπάνη, ψαράδες ξεφορτώνουν τα δίχτυα τους για στέγνωμα και επισκευή. Το νεόκτιστο ξενοδοχείο Λητώ διαφαίνεται στο βάθος
Μύκονος, 1955. Ξημερώματα στον μόλο Καμπάνη, ψαράδες ξεφορτώνουν τα δίχτυα τους για στέγνωμα και επισκευή. Το νεόκτιστο ξενοδοχείο Λητώ διαφαίνεται στο βάθος

Έφτασε στην Ελλάδα όταν ο τουρισμός ήταν ακόμα άγνωστη λέξη για τα απομακρυσμένα νησιά και κατέγραψε με τον φακό του τοπόσημα και ανθρώπους. Οι φωτογραφίες του Robert McCabe είναι πλέον εμβληματικές.

O Robert McCabe το 1941 ήταν επτά ετών -στο μέσο των ηλικιών που έχουν τα δυο εγγόνια του σήμερα- όταν, στις ΗΠΑ που γεννήθηκε και ζούσε, άκουσε τα νέα για τον βομβαρδισμό του Περλ Χάρμπορ. Ως γιος του εκδότη μιας μεγάλης αμερικανικής εφημερίδας, της New York Daily Mirror, δεν άργησε να συνειδητοποιήσει ότι κάτι τρομερό είχε συμβεί, ενώ η έλλειψη αγαθών και η αλλαγή της ζωής που ακολούθησε στη χώρα του ήταν κάτι που θυμάται έντονα μέχρι σήμερα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οταν ο Robert McCabe πρωτοήρθε στην Ελλάδα

Δεν ήταν, όμως, παρά μόνο το 1954, στο πρώτο του ταξίδι στην Ελλάδα, ως φοιτητής του Princeton, που αντιλήφθηκε ότι αυτή η μικρή χώρα στην απέναντι όχθη του Ατλαντικού βίωσε πολύ μεγαλύτερες δυσκολίες. Παρ' ότι βουτηγμένοι στη φτώχεια, όμως, το κέφι, η ζεστασιά και το φιλόξενο πνεύμα των ανθρώπων αυτής της χώρας που είχαν επιβιώσει από τον εφιάλτη του πολέμου και τα επακόλουθα δεινά του τον εξέπληττε διαρκώς. Τα ταξίδια στην Ελλάδα συνεχίστηκαν και ο βαθύς δεσμός του Robert McCabe με τη χώρα δυνάμωσε με το πέρασμα των χρόνων.

Στο συνεδριακό κέντρο Δελφών οι φωτογραφίες του McCabe

Και είναι η έκθεση φωτογραφιών του Robert McCabe «Η ΕΛΛΑΔΑ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ Τα χρόνια της ελπίδας» με κείμενα Παναγιώτη Ροϊλού και Κατερίνας Λυμπεροπούλου, η οποία με μεγάλη εγκαινιάστηκε στις 10 Ιουνίου στο Συνεδριακό Κέντρο του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών που έφερε στο φως, σε μια ξεχωριστή «επέτειο», την χώρα αυτού του μεταβατικού χρονικού σημείου. «Στις 10 Ιουνίου 1944, 79 χρόνια πριν από σήμερα, συνέβη η σφαγή στο, γειτονικό των Δελφών, Δίστομο, μια από τις μεγαλύτερες θηριωδίες της ναζιστικής γερμανικής κατοχής στην Ελλάδα», σημείωσε ο Πρόεδρος του Ε.Π.Κε.Δ., Καθηγητής Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, Παναγιώτης Ροϊλός, χαιρετίζοντας την Ημερίδα που με θέμα «Η μεταπολεμική Ελλάδα του Robert McCabe» προηγήθηκε των εγκαινίων στην Αίθουσα Ελένη Αρβελέρ του Συνεδριακού Κέντρου του σε συντονισμό της δημοσιογράφου, Κατερίνας Λυμπεροπούλου.

Ακολούθησε χαιρετισμός του Διεθυντή του Ε.Π.Κε.Δ., Καθηγητή, Ανδρέα Γκόφα, ο οποίος αναφέρθηκε στην ανανέωση του Κέντρου, μεταξύ άλλων και σε δύο τομείς : των εγκαταστάσεών του με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανακάμψης και της ψηφιακής εικόνας του.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι φωτογραφίες του Robert McCabe ασπρόμαυρες και με χρώμα

Εβδομήντα φωτογραφίες του Robert McCabe, ασπρόμαυρες αλλά και σε χρώμα, «αφηγούνται» την μεταπολεμική ιστορία της χώρας, όπως την κατέγραψε στα ταξίδια του, τις δεκαετίες '50 και '60 από την Ήπειρο μέχρι την Κρήτη και από την Πύλο μέχρι τη Ρόδο, ενώ το ψηφιδωτό των περιπλανήσεων του Robert McCabe στην Ελλάδα πλαισιώνεται και με προβολή φωτογραφιών σε slides. Δείτε την Ελλάδα του '50 και του '60 μέσα από τον φακό του Robert McCabe

Σποράδες, 1963. Το πλήρωμα του εμπορικού καϊκιού «Ελευθερία» με έδρα τον Βόλο: καπετάνιος, ύπαρχος, ναύτης-μάγειρας
Σποράδες, 1963. Το πλήρωμα του εμπορικού καϊκιού «Ελευθερία» με έδρα τον Βόλο: καπετάνιος, ύπαρχος, ναύτης-μάγειρας
Σαντορίνη, 1960. Στη βάρκα, πλησιάζοντας το «Δέσποινα»
Σαντορίνη, 1960. Στη βάρκα, πλησιάζοντας το «Δέσποινα»
Σύρος, 1950. Η Σύρος ήταν σημαντικός ναυτιλιακός κόμβος και εμπορικό κέντρο στο Αιγαίο ακόμη και πριν από την Ελληνική Επανάσταση. Παρέμεινε δε έτσι εκείνη την περίοδο παρόλο που το λιμάνι του Πειραιά είχε την πρωτοκαθεδρία
Σύρος, 1950. Η Σύρος ήταν σημαντικός ναυτιλιακός κόμβος και εμπορικό κέντρο στο Αιγαίο ακόμη και πριν από την Ελληνική Επανάσταση. Παρέμεινε δε έτσι εκείνη την περίοδο παρόλο που το λιμάνι του Πειραιά είχε την πρωτοκαθεδρία
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η Βιργινία Τσουδερού,
Η Βιργινία Τσουδερού, κόρη του πρωθυπουργού της εξόριστης ελληνικής κυβέρνησης στην Κατοχή, Εμμανουήλ Τσουδερού, μετέπειτα υφυπουργός Εξωτερικών η ίδια, με τα παιδιά της ταξιδεύοντας σε πλοίο Liberty από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα την δεκαετία του ΄50
Πύλος, 1955.
Πύλος, 1955. Δεξαμενή με άσφαλτο έτοιμη για να στρωθεί πάνω στο οδόστρωμα. Τη δεκαετία του '50, η Πύλος δεν ήταν εύκολα επισκέψιμη λόγω του δύσκολου δρόμου
Το πορθμείο Ρίου-Αντιρρίου το 1955.
Το πορθμείο Ρίου-Αντιρρίου το 1955. Τώρα έχει αντικατασταθεί από μια κομψή γέφυρα γαλλικού σχεδιασμού. Το σύντομο ταξίδι στον Κορινθιακό Κόλπο ήταν πάντα περιπετειώδες. Το ίδιο το φεριμπότ ήταν ένα επαναχρησιμοποιημένο αποβατικό πλοίο από τον πόλεμο. Το πλοίο «Σωκράτης Ιασεμίδης» ήταν ένα από τα πρώτα αποβατικά πλοία βρετανικής κατασκευής και ήταν ένα από τα δύο LST που κατέστρεψαν οι βρετανικές δυνάμεις κατά την αποχώρησή τους από την Ελλάδα τον Απρίλιο του 1941
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Κατάπολα, Αμοργός, 1960. Καΐκι με φορτίο σταφύλια
Κατάπολα, Αμοργός, 1960. Καΐκι με φορτίο σταφύλια φτάνει στο λιμάνι το σούρουπο. Λόγω της απουσίας καλών οδικών δικτύων στα νησιά εκείνη την περίοδο, τα καΐκια χρησιμοποιούνταν συχνά και για ενδονησιωτικές μεταφορές
Μύκονος, 1955. Ξημερώματα στον μόλο Καμπάνη, ψαράδες ξεφορτώνουν τα δίχτυα τους για στέγνωμα και επισκευή. Το νεόκτιστο ξενοδοχείο Λητώ διαφαίνεται στο βάθος
Μύκονος, 1955. Ξημερώματα στον μόλο Καμπάνη, ψαράδες ξεφορτώνουν τα δίχτυα τους για στέγνωμα και επισκευή. Το νεόκτιστο ξενοδοχείο Λητώ διαφαίνεται στο βάθος.Το Λητώ μαζί με το Αμφιτρύων στο Ναύπλιο ήταν τα πρώτα δύο ξενοδοχεία χτισμένα από τον ΕΟΤ το 1952-53
Σέριφος. Χώρα. Ανεμοδαρμένη συνάντηση στη βρύση
Σέριφος. Χώρα. Ανεμοδαρμένη συνάντηση στη βρύση
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Σποράδες, 1963. Ο ναύτης-μάγειρας στο καΐκι «Ελευθερία» στέκεται στην είσοδο του μηχανοστασίου.
Σποράδες, 1963. Ο ναύτης-μάγειρας στο καΐκι «Ελευθερία» στέκεται στην είσοδο του μηχανοστασίου.

...Και το ελληνικό χρώμα

 Ένας μικρός νησιώτικος ταρσανάς
Ένας μικρός νησιώτικος ταρσανάς
Πόρος, 1957. Ξεφορτώνοντας καρπούζια από την Πελοπόννησο
Πόρος, 1957. Ξεφορτώνοντας καρπούζια από την Πελοπόννησο
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Νάξος, 1957. Φορτωμένη βάρκα πλησιάζει την ακτή. Τα καράβια της γραμμής έπρεπε συχνά να περνούν ώρες αγκυροβολημένα σε ένα λιμάνι φορτώνοντας και ξεφορτώνοντας φορτία και επιβάτες σε μικρότερες βάρκες
Νάξος, 1957. Φορτωμένη βάρκα πλησιάζει την ακτή. Τα καράβια της γραμμής έπρεπε συχνά να περνούν ώρες αγκυροβολημένα σε ένα λιμάνι φορτώνοντας και ξεφορτώνοντας φορτία και επιβάτες σε μικρότερες βάρκες
Μύκονος, 1957. Μια σοβαρή διαπραγμάτευση βρίσκεται σε εξέλιξη μεταξύ ενός αγρότη που έφερε προϊόντα στην αγορά στη Χώρα με το γαϊδουράκι του και της καταστηματάρχη Ασημίνας Κουσαθανά. Το μικρό ράφι με τις καρτ ποστάλ υποδηλώνει έναν κόσμο που αλλάζει
Μύκονος, 1957. Μια σοβαρή διαπραγμάτευση βρίσκεται σε εξέλιξη μεταξύ ενός αγρότη που έφερε προϊόντα στην αγορά στη Χώρα με το γαϊδουράκι του και της καταστηματάρχη Ασημίνας Κουσαθανά. Το μικρό ράφι με τις καρτ ποστάλ υποδηλώνει έναν κόσμο που αλλάζει
Σκύρος, Λιναριά 1957. Γυναίκες περιμένουν στον μόλο για να γεμίσουν τις κανάτες και τους κουβάδες τους. Οι νησιωτικές περιοχές πάσχουν, ακόμα και σήμερα, από έλλειψη νερού
Σκύρος, Λιναριά 1957. Γυναίκες περιμένουν στον μόλο για να γεμίσουν τις κανάτες και τους κουβάδες τους. Οι νησιωτικές περιοχές πάσχουν, ακόμα και σήμερα, από έλλειψη νερού
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Στη Σαντορίνη, ο πατήρ Νικόλαος Κοκκαλάκης ίδρυσε τη Σχολή Ταπητουργίας σε μια προσπάθεια να δημιουργήσει ευκαιρίες απασχόλησης για τις νέες γυναίκες και να τις κρατήσει στο νησί
Στη Σαντορίνη, ο πατήρ Νικόλαος Κοκκαλάκης ίδρυσε τη Σχολή Ταπητουργίας σε μια προσπάθεια να δημιουργήσει ευκαιρίες απασχόλησης για τις νέες γυναίκες και να τις κρατήσει στο νησί
Μύκονος, 1957. Κοριτσάκι γεμίζει τενεκέ με νερό από μια βρύση στη Χώρα
Μύκονος, 1957. Κοριτσάκι γεμίζει τενεκέ με νερό από μια βρύση στη Χώρα
Σκύρος, 1957. Μια γυναίκα με το παραδοσιακό σκυριανό μαντίλι δεμένο στο κεφάλι σταματάτο πλέξιμο για να κοιτάξει τον φωτογράφο. Η ύφανση, το γνέσιμο, το κέντημα και το πλέξιμο ήταν καθημερινές απασχολήσεις στα μεταπολεμικά χρόνια
Σκύρος, 1957. Μια γυναίκα με το παραδοσιακό σκυριανό μαντίλι δεμένο στο κεφάλι σταματάτο πλέξιμο για να κοιτάξει τον φωτογράφο. Η ύφανση, το γνέσιμο, το κέντημα και το πλέξιμο ήταν καθημερινές απασχολήσεις στα μεταπολεμικά χρόνια

«Συχνά είμασταν οι μόνοι επισκέπτες σε ένα ελληνικό νησί», σημείωσε ο Robert McCabe αναφέροντας, μεταξύ άλλων, ότι τα δεινά της χώρας στην εφιαλτική δεκαετία που προηγήθηκε των ταξιδιών του τα αντιλήφθηκε πλήρως διαβάζοντας το ιστορικό λεύκωμα «Οι θυσίες της Ελλάδας στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο» (1946) του κορυφαίου πολεοδόμου, Κωνσταντίνου Δοξιάδη (1913 - 1975).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Το λεύκωμα αυτό ήταν τεράστιο διότι οι θυσίες των Ελλήνων ήταν μεγάλες», είπε η θυγατέρα του βασικού προσώπου της μεταπολεμικής ανασυγκρότησης της χώρας, ζωγράφος, Ευφροσύνη Δοξιάδη στην Ημερίδα, παρουσιάζοντας, μεταξύ άλλων, την σελίδα της παρουσίασης της σφαγής στο Δίστομο όπου ο πατέρας της είχε ζωγραφίσει ένα - ένα τα 218 θύματα - από τα βρέφη μέχρι τους ηλικιωμένους. Η ίδια μίλησε ακόμα για την επαφή του με την πολιτική, μεταξύ άλλων, ως Υφυπουργός Ανοικοδόμησης και Συντονιστής Ανασυγκρότησης, που διεκόπη από τον Γεώργιο Παπανδρέου, όπως ανέφερε. «Πόσο διαφορετική θα ήταν η χώρα, αν είχε αφεθεί να συνεχίσει το έργο που είχε αναλάβει», κατέληξε, μεταξύ άλλων, δηλώνοντας πως διακατέχεται από «ανίατη λατρεία» στο πρόσωπο του πατέρα της.

«Σκεφθείτε ότι οι φωτογραφίες αυτές απεικονίζουν μία χώρα που αιμορραγεί από τη μετανάστευση. Δεκάδες χιλιάδες άτομα μετακινούνται κάθε χρόνο προς τη Γερμανία, το Βέλγιο, την Αυστραλία και λιγότερο τις Η.Π.Α. για να μπορέσουν να εξασφαλίσουν την επιβίωση τη δική τους και της οικογένειας τους», σημείωσε με την σειρά του ο καθηγητής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Κώστας Κωστής. «Οι συνθήκες δεν ήταν καθόλου εύκολες. Το αντίθετο. Και όμως στις συνθήκες αυτές η Ελλάδα πραγματοποιεί ένα θαύμα, πετυχαίνει να αφήσει πίσω της την πείνα, τη φτώχεια, τη στέρηση, να αναπτυχθεί με ραγδαίους ρυθμούς. Θυμίζω κάτι εξαιρετικά σημαντικό: ή ελληνική ανάπτυξη ήταν η ταχύτερη του δυτικού κόσμου και η Ελλάδα πέτυχε να έρθει κοντά στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα το 1961, ως το πρώτο προς ένταξη κράτος που συνδέθηκε μαζί της».

Με την σειρά της, η Προϊσταμένη Αρχαιοτήτων Φωκίδας, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ε.Π.Κε.Δ., Αθανασία Ψάλτη, παρουσίασε ένα ενδιαφέρον χρονολόγιο του αρχαιολογικού χώρου των Δελφών αλλά και του Μουσείου του, το οποίο φιλοξενεί την ίδια περίοδο την έκθεση «ΟΙ ΔΕΛΦΟΙ ΤΗ ΔΕΚΑΤΙΑ ΤΟΥ 1950 με τον φακό του Robert McCabe». Η κυρία Ψάλτη αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην περίοδο ανασυγκρότησης και στο έντονο ενδιαφέρον του Κωνσταντίνου Καραμανλή για τον τόπο των Δελφών αλλά και στα εγκαίνια του 3ου - και σημερινού - Αρχαιολογικού Μουσείου το 1961 όπου και απέκτησε δική του αίθουσα το άγαλμα του Ηνιόχου, το πιο διάσημο από τα αφιερώματα στους Δελφούς.

«Επιθυμία μου είναι να δοθεί το στίγμα της ελπίδας σε μια κρίσιμη περίοδο, σε μια μεταβατική εποχή», ανέφερε, τέλος, απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο Πρόεδρος του Ε.Π.Κε.Δ., καθηγητής Παναγιώτης Ροϊλός, ενώ κατέληξε λέγοντας ότι στις φωτογραφίες του Robert McCabe δεν συναντά κανείς κανένα ίχνος αποικιοκρατικής αντίληψης της Ελλάδας, αλλά μια εγγενή τρυφερότητα για τον τόπο και τους ανθρώπους του την δύσκολη εποχή που βρέθηκαν στο διάβα της ζωής του.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μεταξύ των δεκάδων παρισταμένων στα εγκαίνια της έκθεσης και της Ημερίδας που προηγήθηκε ήταν η Λούλα Χριστοπούλου, τελευταία απόγονος της οικογένειας Ντάση του ξενοδοχείου Belle Hélène των Μυκηνών, αρχική έδρα των ανασκαφών του Heinrich Schliemann. Ο φακός του Robert McCabe την έχει απαθανατίσει μικρό κοριτσάκι με τον πατέρα της στην είσοδο του ιστορικού ξενοδοχείου το 1955, την αυγή της τουριστικής ανάπτυξης της χώρας. Σήμερα αυτό το ξενοδοχείο υπάρχει ακόμα.

Συντελεστές έκθεσης στους Δελφούς
Συντονισμός - έρευνα: Κατερίνα Λυμπεροπούλου
Οργανωτική υποστήριξη έκθεσης και ημερίδας Δελφών:
Μάρω Νικολοπούλου, Προϊσταμένη Τμήματος Συνεδρίων και Καλλιτεχνικών Προγραμμάτων - Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών.
Περικλής Σπάτουλας, Προϊστάμενος Γραφείου Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων - Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών.
Σχεδιασμός - γραφικά: A4_Design
Στήσιμο: Νίκος Κουτσοκέρας, Μαρία Αλεξίου
Εκτυπώσεις σε αλουμίνιο: Apolyto
Τοποθέτηση φωτογραφιών: Κώστας Καρασαββίδης
Τεχνική υποστήριξη-slide show: Νίκος Κουτσοκέρας
Εκτυπώσεις και σαρώσεις: Γιώργος Μαρίνος και Σοφία Πάνου, Idolo Lab
Έρευνα και τεκμηρίωση πλοίων: Άρης Μπιλάλης
Μοντάζ βίντεο: Κωνσταντίνος Τζωρτζίνης
H εκτύπωση κι η βιβλιοδεσία του βιβλίου «Η Ελλάδα μετά τον πόλεμο. Τα χρόνια της ελπίδας» (εκδόσεις Πατάκη / Abbeville Press) που συνοδεύει την έκθεση έγινε στο Trifolio srl, Βερόνα, Ιταλία.
Κείμενα: Robert McCabe, Παναγιώτης Ροϊλός, Κατερίνα Λυμπεροπούλου.
Σχεδιασμός: Αλέξης Βερούκας, Βασιλική Καρμίρη.
Διορθώσεις: Anne McCabe
Διάρκεια έκθεσης: 10 Ιουνίου - 30 Σεπτεμβρίου 2023/ Ε.Π.Κε.Δ. ΔΕΛΦΟΙ

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ