Στις κινηματογραφικές πρεμιέρες αυτή την εβδομάδα ένα γερμανικό δικαστικό θρίλερ, ένα βραβευμένο γαλλικό δράμα και μια μαύρη κωμωδία με αυτοσαρκαστικό χιούμορ καλούν το σινεφίλ κοινό στις σκοτεινές αίθουσες.
Υπόθεση Κολλίνι (The Collini Case)
Σκηνοθεσία: Μάρκο Κροϊζπέιντνερ
Παίζουν: Ελίας Μ' Μπαρέκ, Αλεξάντρα Μαρία Λάρα, Χάινερ Λότερμπαχ, Φράνκο Νέρο
Περίληψη: Στον νεαρό δικηγόρο Κάσπαρ Λάινεν, ανατίθεται να υπερασπιστεί τον κύριο ύποπτο μιας θεαματικής υπόθεσης δολοφονίας. Σύντομα όμως θα ανακαλύψει ότι ο άνδρας που υπερασπίζεται, εμπλέκεται σε ένα από τα μεγαλύτερα νομικά σκάνδαλα της Γερμανίας.
Ο Μάρκο Κροϊζπέιντνερ σκηνοθετεί ένα από τα μεγαλύτερα δικαστικά σκάνδαλα στη Γερμανική ιστορία, μεταφέροντας στη μεγάλη οθόνη το best- seller του Φέρντιναντ Φον Σίραx (ο οποίος είναι δισέγγονος του επίσημου φωτογράφου του Χίτλερ και πρώην εισαγγελέας).
Στην πρώτη του σημαντική δίκη, ο νεαρός κι άπειρος δικηγόρος Κάσπαρ Λάινεν διορίζεται από το κράτος ως συνήγορος ενός άνδρα που κατηγορείται για τον φόνο ενός διακεκριμένου Γερμανού πολίτη. Η σύμπτωση είναι ότι ο Κάσπαρ γνώριζε πολύ καλά το θύμα από την παιδική του ηλικία και συνδέεται με πολλούς τρόπους με την οικογένειά του. Παρά τις αρχικές του αμφιβολίες για το αν πρέπει να υπερασπιστεί τον κατηγορούμενο, τελικά αναλαμβάνει την υπόθεση. Κι ενώ στην αρχή φαίνεται ότι ο πελάτης του θα καταδικασθεί, καθώς όλα τα στοιχεία είναι εις βάρος του, ο νεαρός δικηγόρος, παραξενεμένος από τη σιωπή του δράστη, αναζητά κρυμμένα στοιχεία που φέρνουν στο φως μια σκληρή αλήθεια, πώς δηλαδή το ναζιστικό παρελθόν της χώρας συγκαλύπτεται ακόμα και σήμερα.
Κινούμενος ανάμεσα στο δικαστικό δράμα και το πολιτικό θρίλερ, ο Μάρκο Κροϊζπέιντνερ μάς μεταφέρει μέσα από μια υπόθεση που εκτυλίσσεται στη σύγχρονη Γερμανία στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο αλλά και στη δεκαετία του ’80,- πρόκειται στην ουσία για την υπόθεση Φρίντριχ Ένγκελ που εκδικάστηκε το 2002- φωτίζοντας όχι μόνο τις θηριωδίες του ναζισμού, αλλά και το θέμα της ιστορικής μνήμης, βάζοντας στο μικροσκόπιο τους θεσμούς και τους νόμους. Ταυτόχρονα θέματα ηθικής και ερωτηματικά σχετικά με το ποιος τελικά είναι ο θύτης και το θύμα στοιχειώνουν τον κεντρικό ήρωα και μαζί απασχολούν τον θεατή, που καλείται να αποφασίσει, χωρίς ο Κροϊζπέιντνερ να τον χειραγωγεί. Γι’ αυτό άλλωστε φροντίζει εξίσου και την προσωπική σχέση του Κάσπαρ με την οικογένεια του θύματος, αλλά και την επαφή του με τον δολοφόνο Κολλίνι κρατώντας τις ισορροπίες.
Προσπαθώντας να συνδυάσει την γερμανική αισθητική με το μεσογειακό ταμπεραμέντο, εκφράζοντας στην ουσία δυο διαφορετικές στάσεις - των Ιταλών που παραδέχτηκαν τα εγκλήματά τους και των Γερμανών που προσπάθησαν όχι απλώς να τα ξεχάσουν, αλλά και να τα θάψουν- αν και δεν αποφεύγει πάντα κάποια κινηματογραφικά κλισέ, ο Κροϊζπέιντνερ καταφέρνει να εκπλήξει με την έκβαση της υπόθεσης, προκαλώντας ταυτόχρονα την κριτική σκέψη του θεατή.
Η ελπίδα του κόσμου (Gloria Mundi)
Σκηνοθεσία: Ρομπέρ Γκεντιγκιάν
Παίζουν: Αριάν Ασκαρίντ, Ζαν Πιέρ Νταρουσέν, Αναΐς Ντεμουστιέ
Περίληψη: Στη Μασσαλία, μια οικογένεια συγκεντρώνεται για τη γέννηση της μικρής Γκλόρια. Παρά τη χαρά τους, οι νεαροί γονείς έχουν πέσει σε δύσκολους καιρούς. Την ώρα που προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα, επανασυνδέονται με τον πρώην κατάδικο παππού της νεογέννητης κόρης τους.
Ο Ρομπέρ Γκεντιγκιάν συνεργάζεται ξανά με τους ηθοποιούς από «Το Σπίτι Δίπλα στη Θάλασσα» και «Τα Χιόνια του Κιλιμάντζαρ» κι επιστρέφει στις γειτονιές της Μασσαλίας με ένα κοινωνικό δράμα, που ήταν υποψήφιο για τον Χρυσό Λέοντα και απέσπασε Βραβείο γυναικείας ερμηνείας (Αριάν Ασκαρίντ) στο Φεστιβάλ Βενετίας.
Η Σιλβί, μια υπάλληλος σε κατάστημα ρούχων, και ο Νικολά, οδηγός Uber, είναι ένα νεαρό ζευγάρι που αγωνίζεται να τα βγάλει πέρα. Η γέννηση της κόρης τους Γκλόρια θα τους χαροποιήσει, αλλά θα επιδεινώσει τις οικογενειακές εντάσεις και το οικονομικό τους αδιέξοδο . Παράλληλα, ο παππούς της μικρής, που μόλις έχει αποφυλακιστεί για έναν φόνο που έκανε ενώ ήταν σε αυτοάμυνα, επιστρέφει για να γνωρίσει την εγγονή του.
Ο Ρομπέρ Γκεντιγκιάν, ο «Γάλλος Κεν Λόουτς», επιμένοντας στον κοινωνικό ρεαλισμό στρέφει την κάμερά του σε μια μικροαστική οικογένεια κι εξερευνά πώς το καπιταλιστικό σύστημα διαβρώνει τις προσωπικές σχέσεις των ανθρώπων και καταστρέφει τη χαρά της ζωής. Η γέννηση ενός μωρού που αναμφίβολα για την οικογένεια της Σιλβί και του Νικολά είναι μια μικρή γιορτή, όταν τα οικονομικά προβλήματα γιγαντώνονται γίνεται πηγή δυστυχίας, και οι ήρωες του Γκεντιγκιάν βρίσκονται όμηροι και μαζί υπαίτιοι της μικρής τους τραγωδίας.
Καταγράφοντας το κοινωνικό περιβάλλον- τις εργασιακές απεργίες, τις επαγγελματικές δυσκολίες, τους ηθικούς κι όχι μόνο συμβιβασμούς που πρέπει κάποιος να κάνει απλώς για να επιβιώσει- ο Γάλλος δημιουργός σκιαγραφεί το πλαίσιο αυτού του δράματος. Από ένα σημείο όμως και μετά οι υπερβολές και οι ακραίες συμπτώσεις υπερτερούν, το μελοδραματικό στοιχείο δίνει τη θέση του στον κριτικό σχολιασμό, κι έτσι τα αδιέξοδα αυτής της συμπαθητικής μικρογραφίας, δεν έχουν να προσθέσουν και πολλά στη μέχρι τώρα φιλμογραφία του Γκεντιγκιάν.
Το θαύμα του Άγνωστου Αγίου (Le Miracle du Saint Inconnu/The Uknown Saint)
Σκηνοθεσία: Αλά Εντί Ατζέμ
Παίζουν: Γιούνες Μπουάμπ, Σαλάχ Μπεν Σαλέχ, Μπουσαΐμπ Σεμάκ, Ανάς Ελ Μπαζ
Περίληψη: Σε ένα εγκαταλελειμμένο έρημο χωριό, ένας κλέφτης θάβει τα λάφυρα από μία ληστεία στην κορυφή ενός λόφου, μεταμφιέζοντας το σημείο ως τάφο. Χρόνια αργότερα, όταν επιστρέφει για να ανακτήσει τη λεία του, έκπληκτος αντικρίζει ένα μαυσωλείο που τιμά τον «άγνωστο άγιο» αλλά κι ένα νέο χωριό που χτίστηκε εκεί κοντά, για να εξυπηρετεί τους προσκυνητές.
Το ντεμπούτο του Μαροκινού συγγραφέα και σκηνοθέτη Αλά Εντί Ατζέμ, που έκανε την πρεμιέρα του στην Εβδομάδα Κριτικής του Φεστιβάλ Καννών το 2019, είναι μια μαύρη διασκεδαστική κωμωδία με στοιχεία heist movie.
Ένας ληστής φυλάσσει σε ένα ακατοίκητο μέρος τη λεία από μια ληστεία που έχει διαπράξει. Μάλιστα κάνει το σημείο να μοιάζει με τάφο , προκειμένου να μπορεί να το βρει όταν επιστρέψει. Μετά από την αποφυλάκισή του, επισκέπτεται και πάλι την περιοχή για να διαπιστώσει πως πλέον πάνω από τον θησαυρό του έχει χτιστεί ένα μαυσωλείο προς τιμή κάποιου άγνωστου αγίου και γύρω του ένα καινούργιο χωριό, όπου οι κάτοικοι περιμένουν με αγωνία ένα θαύμα και μια βροχή για να τους σώσει. Ο ληστής που έχει παρουσιαστεί ως επιστήμονας ερευνητής θα γνωριστεί με τους παράξενους κατοίκους του χωριού, θα προσπαθήσει να ξεγελάσει τον φύλακα που ζει με τον σκύλο του και να πάρει πίσω αυτό που θεωρεί πως του ανήκει.
Αν και ο Καουρισμάκι είναι Φιλανδός, ο Ατζέμ φαίνεται πως ακολουθεί τα χνάρια του, χωρίς όμως να αποποιείται την δική του κουλτούρα και την ανατολίτικη μενταλιτέ. Σε ένα μινιμαλιστικό αμμώδες τοπίο, που συχνά μοιάζει με θεατρικό σκηνικό, ενορχηστρώνει έξοχα και με βιτριολικό χιούμορ μια ιστορία για το χρήμα και την απληστία, εστιάζοντας στην τραγική γελοιότητα.
Παράλληλα με την κεντρική του ιστορία, ο Ατζέμ στρέφει την κάμερά του και στους κατοίκους αυτού του περίεργου χωριού, καταγράφοντας μικρές περιπέτειες καθημερινής τρέλας - η καλύτερη όλων είναι αυτή του βαριεστημένου γιατρού που αντιμετωπίζει τους παράξενους ασθενείς του με το ίδιο χάπι. Αν μάλιστα έλειπαν κάποιοι δραματικοί τόνοι, που μοιάζουν εντελώς παράταιροι σε αυτό το no man’s land, όπου το τραγικό προκύπτει μέσα από το βάρος της ίδιας της ύπαρξης, θα είχαμε μιας μπεκετικής λογικής αλληγορία με ανατολίτικο αέρα.
Έλα να παίξουμε (Come Play)
Σκηνοθεσία:Tζέικομπ Τσέις
Παίζουν: Άζι Ρόμπερτσον, Τζίλιαν Τζέικομπς, Τζον Γκάλαχερ Τζούνιορ
Περίληψη: Ο Όλιβερ είναι ένα μοναχικό αγόρι που νιώθει διαφορετικό από τους άλλους. Ψάχνοντας απεγνωσμένα για έναν φίλο, βρίσκει καταφύγιο στο κινητό και στο τάμπλετ του, τα οποία δεν αποχωρίζεται ποτέ. Όταν ένα μυστηριώδες πλάσμα θα χρησιμοποιήσει τις συσκευές του για να εισέλθει στον κόσμο του, οι γονείς του αγοριού θα πρέπει να παλέψουν για να σώσουν τον γιό τους από το τέρας που ζει πίσω από την οθόνη.
Ο Τζέικομπ Τσέις στο πνεύμα του Halloween με αφετηρία μια μικρού μήκους του που είχε προκαλέσει αίσθηση («Larry»), φτιάχνει μια ταινία τρόμου για τη μοναξιά του σύγχρονου κόσμου.
Ένα αγόρι που δεν μιλάει και παρουσιάζει συμπτώματα αυτισμού επικοινωνεί με τους γονείς του μέσω ενός τάμπλετ και συχνά πέφτει θύμα μπούλινγκ στο σχολείο του. Ενώ η σχέση των γονιών περνάει κρίση, και ο Όλιβερ υποφέρει από μοναξιά, βρίσκει διαδικτυακά έναν περίεργο φίλο, ένα μοναχικό τέρας, τον Λάρι, που του υπόσχεται ότι θα είναι πάντα κοντά του. Όμως οι προθέσεις του καινούργιου αυτού φίλου δεν είναι τόσο αγνές, οπότε σύντομα ο Όλιβερ και το περιβάλλον του θα ζήσουν έναν εφιάλτη.
Εφορμώντας από μια κοινότοπη ιδέα, ο Τσέις που επιλέγει μια μαριονέτα τριών διατάσεων κι όχι ψηφιακά εφέ για τον «Λάρι», κάνει ένα σχόλιο για τη μοναξιά της σύγχρονης ζωής που αναζητάει καταφύγιο στην τεχνολογία. Έτσι το δικό του « κακό » μοιάζει σχεδόν αναγκαίο, αφού είναι προϊόν μιας βαθιάς πληγής, ενώ ταυτόχρονα θέματα όπως η διαφορετικότητα, η μητρότητα, οι οικογενειακές κρίσεις, η φιλία, η σχολική βία κτλ, αναμειγνύονται προσπαθώντας να δημιουργήσουν ένα δραματικό υπόβαθρο.
Η αλήθεια είναι πως ο Τσέις τα καταφέρνει πολύ καλά στην καθοδήγηση των μικρών του πρωταγωνιστών και χειρίζεται σωστά τους κανόνες τους σινε –τρόμου, χωρίς όμως να πετυχαίνει ένα αντισυμβατικό αποτέλεσμα.
Επανέκδοση:
Κόσμος σε Μια Έκσταση (Terra em Transe)
Σκηνοθεσία Γκλάουμπερ Ρόχα
Παίζουν: Ζαρντέλ Φίλιο, Πάουλο Αουτράν, Πάουλο Γκρασίνδο
Περίληψη: Σε μια φανταστική χώρα της Λατινικής Αμερικής, ένας δημοσιογράφος και ποιητής προσπαθεί να φέρει πολιτικές αλλαγές , επηρεάζοντας τους κυβερνώντες της.
Ο εμβληματικός σκηνοθέτης Γκλάουμπερ Ρόχα ρ υπογράφει μια ταινία ορόσημο για το βραζιλιάνικο «Cinema Novo»- κίνημα της δεκαετίας του 1960- που απέσπασε το βραβείο κριτικών στις Κάννες και τη Χρυσή Λεοπάρδαλη στο Λοκάρνο.
Σε μια φανταστική λατινοαμερικάνικη χώρα, με το όνομα Ελ Ντοράντο, ο αριστερός ποιητής Πάολο Μαρτίνς βλέπει συστηματικά τις πολιτικές του φιλοδοξίες και τα ιδανικά του να καταστρέφονται στα χέρια των παρασκηνιακών συμβιβασμών. Έτσι αποφασίζει να προκαλέσει ριζοσπαστικές πολιτικές αλλαγές, επηρεάζοντας ισχυρούς άντρες σε θέσεις - κλειδιά.
Μια σουρεαλιστική φαντασίωση για την αιώνια σύγκρουση μεταξύ ιδεαλισμού και πραγματισμού, ένας ορμητικός χείμαρρος εικόνων και σκέψεων , που καταγράφουν τις πολιτικές ταραχές της Βραζιλίας, είναι η δημιουργία του Ρόχα, που χαρακτηρίζεται από την πηγαία αλήθεια κι ελευθερία της. « Ο Κόσμος σε έκσταση» δεν είναι μια τέλεια ταινία, όμως τα ελαττώματά της αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της δύναμης της ενώ τόσο η καλλιτεχνική όσο και η ιστορική της αξία παραμένουν διαχρονικές.
Σαν τον σκύλο με τη γάτα 3 (Cats and dogs 3)
Σκηνοθεσία: Σον Μακναμάρα
Mε τις φωνές των ( στα ελληνικά): Δημήτρη Μακαλιά, Πηνελόπης Σκαλκώτου, Φοίβου Ριμένα, Έλενας Δελακούρα, Μαρίας Ζέρβου, Ζαχαρία Ρόχα, κ.α
Περίληψη: Σκύλοι και γάτες ζουν αρμονικά και μαζί φροντίζουν να διατηρείται η ειρήνη. Δεν υπολογίζουν όμως τις σατανικές διαθέσεις ενός παπαγάλου, ο οποίος καταφέρνει να σπάσει το σύστημά τους και να προκαλέσει μια νέα σύγκρουση.
Το δεύτερο sequel του γνωστού franchise καλείται να απαντήσει στο αν τελικά σκύλοι και γάτες μπορούν να συνυπάρξουν σε αυτό τον κόσμο.
Έχουν περάσει δέκα χρόνια από τη «Μεγάλη Συμφωνία». Πλέον, οι γάτες και οι σκύλοι με ένα ιδιαίτερο σύστημα παρακολούθησης έχουν αναλάβει τον έλεγχο του κόσμου, με σκοπό τη διατήρηση της ειρήνης και την αποτροπή οποιασδήποτε διαμάχης. Όταν ένας σατανικός παπαγάλος με άριστες τεχνολογικές γνώσεις διεισδύει στα ασύρματα δίκτυά τους και καταφέρνει να χρησιμοποιήσει τις συχνότητες που μόνο οι γάτες και οι σκύλοι μπορούν να ακούσουν, θα τους οδηγήσει σε μία νέα σύγκρουση. Μία ομάδα άπειρων και ανειδίκευτων πρακτόρων θα πρέπει να αποκαταστήσει την τάξη και την παγκόσμια ειρήνη, συμφιλιώνοντας μια για πάντα τις δύο πλευρές.