Θαλπωρή και αδρεναλίνη, ατμόσφαιρα πάρτι και προσήλωση, συλλογικότητα. Αυτά ήταν τα χαρακτηριστικά του γκαλά που διοργάνωσε το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στο Guggenheim, με στόχο την συγκέντρωση χρημάτων για την ενίσχυση των σκοπών του δραστήριου και συνεχώς εξελισσόμενου μουσείου της Αθήνας.
Κάθε δύο χρόνια, το πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου, η καρδιά του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης δεν χτυπά στη Βασιλίσσης Σοφίας για μία νύχτα, αλλά στο μουσείο Guggenheim στο Upper East Side της Nέας Υόρκης. Εκεί όπου δίνεται ένα γκαλά, ένα δείπνο για κάποιους εκλεκτούς που συμμετέχουν προκειμένου να υποστηρίξουν οικονομικά το ελληνικό μουσείο με την επική αρχαιολογική κυκλαδική συλλογή και την όλο και μεγαλύτερη ενασχόληση με επιλεγμένες και σημαντικές εκθέσεις σύγχρονης τέχνης. Φέτος πρωταγωνιστής της βραδιάς στις 7 Νοεμβρίου ήταν ο Τζεφ Κούνς που έδωσε μια καθηλωτική ομιλία για την τέχνη του και δη για έργα που και -ναι, και όμως- έχουν επηρεαστεί από την αρχαιοελληνική τέχνη.
Συνολικά 220 άτομα πλήρωσαν για να εξασφαλίσουν την πολυπόθητη πρόσκληση στο κλειστό δείπνο που έγινε στο ισόγειο του εμβληματικού κτιρίου του Frank Lloyd Wright, με τους ορόφους που ανεβαίνουν προς την γυάλινη οροφή σε διαρκείς κύκλους που στενεύουν συνεχώς. Σε κάθε ροτόντα με την μορφή των κυκλαδικών ειδωλίων να ξεχωρίζουν σε λεπτομέρειες της διακόσμησης, υπήρχαν δύο μίνι i-pad που χρησίμευαν για τις σιωπηλές δημοπρασίες. Μάλιστα δέκα Ελληνες φοιτητές στη Νέα Υόρκη είχαν επιστρατευθεί ως εθελοντές για να βοηθούν όποιον χρειαζόταν βοήθεια για τη συμμετοχή στις δημοπρασίες.
Αυτός που έθετε την υψηλότερη τιμή εξασφάλιζε το υπό δημοπράτηση αντικείμενο: από κοσμήματα Ζολώτα, Λαλαούνη ή Venyx (της Ευγενίας Νιάρχου) μέχρι σημαντικές... εμπειρίες. Για παράδειγμα, φιλοξενία και επίσκεψη ξενάγηση στον αρχαιολογικό χώρο του Δεσποτικού, ή στην Ελεύθερνα. Για πρώτη φορά η δυνατότητα για συμμετοχή στη δημοπρασία ξεκίνησε πριν την έναρξη του γκαλά και έτσι υπήρχε η ευκαιρία να ανέβουν εντυπωσιακά υψηλά οι τιμές εξασφαλίζοντας σημαντικά χρηματικά ποσά για την ενίσχυση του μουσείου.
Μία μόνο δημοπρασία έγινε ζωντανά, εκείνη τη στιγμή: αφορούσε στην παραχώρηση του σκάφους Guilty του Δάκη Ιωάννου με την χαρακτηριστική παρέμβαση στον σχεδιασμό από τον Τζεφ Κουνς. Ο νικητής αυτής της δημοπρασίας θα έχει για κάποιες μέρες στη διάθεσή του το σκάφος για να ζήσει τη δική του μοναδική εμπειρία πάνω στο θρυλικό Guilty. Mάλιστα ο Δάκης Ιωάννου ήταν παρών στην δημοπρασία, όπως και πολλοί άλλοι σημαντικοί Ελληνες.
Η βραδιά άνοιξε με την ομιλία της προέδρου του ΔΣ του Μουσείου, κυρίας Σάντρας Μαρινοπούλου, ακολούθησε ένα βίντεο από την έκθεση με το ρεκόρ επισκεπτών «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός», η δημοπρασία που συντόνισε η Jennifer Wright του οίκου Christie’s και μετά ο Τζεφ Κουνς. Η ήρεμη δύναμη αυτού του τεράστιου αστεριού της σύγχρονης τέχνης ήταν καθηλωτική και διαμετρικά αντίθετη απ' ό,τι περίμεναν όσοι τον γνωρίζουν μόνο μέσα από την τέχνη του που αγαπά τη μεγάλη κλίμακα, είναι εκκωφαντική, ιδιοσυγκρασιακή, έξω από όρια και νόρμες.
Με σιγανή φωνή, αργό αλλά σταθερό ρυθμό, χωρίς να χρειαστεί να υπογραμμίσει με χειρονομίες ή μικρές φωνητικές εκρήξεις αυτά που έλεγε, έδωσε μια διάλεξη διάρκειας περίπου 40 λεπτών για την τέχνη του. Εκανε όμως την έκπληξη παρουσιάζοντας έργα του που φέρνουν επιρροές από την αρχαία ελληνική τέχνη όσο και αν είναι τόσο δύσκολο να το καταλάβει κανείς με μια απλή θέασή τους. Καθώς μιλούσε, στο διάσπαρτο με ροτόντες ισόγειο του Guggenheim επικρατούσε απόλυτη σιωπή.
Ηταν μια βραδιά που συγκεντρώθηκε ποσό ρεκόρ για τη στήριξη του μουσείου και κυριάρχησε ένα κλίμα χαράς, πάρτι και συμμετοχής, όπως το περιγράφηκαν αυτοί που παραβρέθηκαν. Ενα χαρούμενο πλήθος, από το κέντρο του Upper East Side έστρεψε το βλέμμα και την καρδιά του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.