Πώς δημιουργήθηκε το μπρούντζινο γλυπτό του Μ. Αλεξάνδρου στη Βασ. Όλγας -Η άγνωστη ιστορία - iefimerida.gr

Πώς δημιουργήθηκε το μπρούντζινο γλυπτό του Μ. Αλεξάνδρου στη Βασ. Όλγας -Η άγνωστη ιστορία

Ο Γιάννης Παππάς στο εργαστήριό του με τον ανδριάντα του Μεγ. Αλεξάνδρου
Ο γλύπτης Γιάννης Παππάς στο εργαστήριό του στου Ζωγράφου την περίοδο της Κατοχής, με μελέτες για τον ανδριάντα του Μεγ. Αλεξάνδρου
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Ποια ήταν, άραγε, η διαδικασία μέχρι ο Γιάννης Παππάς να παρουσιάσει το εμβληματικό γλυπτό του, τον έφιππο Μέγα Αλέξανδρο που κοσμεί το κέντρο της Αθήνας;

Ο γλυπτός Μέγας Αλέξανδρος στη συμβολή Βασ. Όλγας με Αμαλίας

Η έκθεση με τίτλο «Γιάννης Παππάς | Αναζητώντας τον Αλέξανδρο» εστιάζει στη δημιουργική διαδικασία της υλοποίησης του αριστουργηματικού γλυπτικού συνόλου, που διήρκεσε 32 χρόνια. Με τις πρώτες δοκιμές του Γιάννη Παππά να ξεκινούν το 1941, το έργο χυτεύτηκε σε μπρούντζο το 1973.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην έκθεση αυτή, το κοινό θα έχει για πρώτη φορά την ευκαιρία να ακολουθήσει τη μακρά διαδρομή ολοκλήρωσης του γλυπτού μέσα από σχέδια, μελέτες, προπλάσματα, φωτογραφίες και τεκμήρια από το αρχείο του Εργαστηρίου Γιάννη Παππά, με τον μεγαλύτερο όγκο των εκθεμάτων να μην έχει παρουσιαστεί ποτέ ξανά.

Μελέτη για τον ανδριάντα του Μεγ. Αλεξάνδρου στο εργαστήριο του Γιάννη Παππά στου Ζωγράφου / Δεκαετία του 1960
Μελέτη για τον ανδριάντα του Μεγ. Αλεξάνδρου στο εργαστήριο του Γιάννη Παππά στου Ζωγράφου / Δεκαετία του 1960

Από την Κυριακή 30 Ιουνίου το FOUGARO ARTCENTER και το Μουσείο Μπενάκη συνδιοργανώνουν μια μεγάλη έκθεση στο Ναύπλιο αφιερωμένη στο έργο του γλύπτη Γιάννη Παππά και στον έφιππο ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Το εμβληματικό αυτό έργο βρίσκεται από το 2019 στη συμβολή των οδών Βασ. Όλγας και Βασ. Αμαλίας, στο κέντρο της Αθήνας.

Τελικό πρόπλασμα για τον ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στο εργαστήριο του Γιάννη Παππά στου Ζωγράφου / Δεκαετία του 1960
Τελικό πρόπλασμα για τον ανδριάντα του Μεγάλου Αλεξάνδρου στο εργαστήριο του Γιάννη Παππά στου Ζωγράφου / Δεκαετία του 1960
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πρόκειται για την πρώτη συνεργασία του FOUGARO ARTCENTER με το Μουσείο Μπενάκη.

 Ο Γιάννης Παππάς στο εργαστήριό του στου Ζωγράφου την περίοδο της Κατοχής, με μελέτες για τον ανδριάντα του Μεγ. Αλεξάνδρου
Ο Γιάννης Παππάς στο εργαστήριό του στου Ζωγράφου την περίοδο της Κατοχής, με μελέτες για τον ανδριάντα του Μεγ. Αλεξάνδρου

Δίχως να έχει προηγηθεί παραγγελία, ο Γιάννης Παππάς ξεκίνησε να επεξεργάζεται το έργο μέσα στην Κατοχή.

Μέσα σε τρεις δεκαετίες ερεύνησε συστηματικά και επίμονα κάθε λεπτομέρεια του έργου, μέσα από αρχαία γλυπτά και ψηφιδωτά με παραστάσεις του Μ. Αλεξάνδρου, κάνοντας εμβριθείς ανατομικές μελέτες αλόγων εκ του φυσικού, σχεδιαστικές σπουδές εφίππων αγαλμάτων της Αναγέννησης και, βέβαια, ατέλειωτες δοκιμές, αναζητώντας το ιδανικό αποτέλεσμα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τμήμα από το τελικό πρόπλασμα για τον ανδριάντα του Μεγ. Αλεξάνδρου στο εργαστήριο του Γιάννη Παππά στου Ζωγράφου / Δεκαετία του 1960
Τμήμα από το τελικό πρόπλασμα για τον ανδριάντα του Μεγ. Αλεξάνδρου στο εργαστήριο του Γιάννη Παππά στου Ζωγράφου / Δεκαετία του 1960
Ο Γιάννης Παππάς και συνεργάτες του στην Κηφισιά σε δοκιμή τοποθέτησης με μακέτα του ανδριάντα του Μεγ. Αλεξάνδρου / 1965
Ο Γιάννης Παππάς και συνεργάτες του στην Κηφισιά σε δοκιμή τοποθέτησης με μακέτα του ανδριάντα του Μεγ. Αλεξάνδρου / 1965

Τελικά, η αγάπη του Γιάννη Παππά για τον άνθρωπο οδήγησε στην απόδοση του Αλεξάνδρου όχι ως ένοπλου στρατηλάτη και κατακτητή, αλλά ως πρεσβευτή της ελληνικότητας στις εσχατιές του τότε γνωστού κόσμου. Ο Έλληνας που λατρεύτηκε σαν θεός και απασχολεί την τέχνη και την επιστήμη έως τις μέρες μας απαθανατίστηκε αριστοτεχνικά ως ουμανιστικό σύμβολο, μετά τη συναρπαστική αναζήτηση ενός μεγάλου καλλιτέχνη.

Σπουδή και σημειώσεις του Γιάννη Παππά στις μελέτες του Leonardo da Vinci από το 1508-10 για Μνημείο του Sforza και του Trivulzio / Δεκαετία 1930, Παρίσι
Σπουδή και σημειώσεις του Γιάννη Παππά στις μελέτες του Leonardo da Vinci από το 1508-10 για Μνημείο του Sforza και του Trivulzio / Δεκαετία 1930, Παρίσι
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Σπουδή του Γιάννη Παππά με το μοντέλο για τον ανδριάντα του Μεγ. Αλεξάνδρου / Δεκαετία 1960
Σπουδή του Γιάννη Παππά με το μοντέλο για τον ανδριάντα του Μεγ. Αλεξάνδρου / Δεκαετία 1960
Ο Γιάννης Παππάς στο εργαστήριό του με την μπρούντζινη κεφαλή του Μεγ. Αλεξάνδρου / Μέσα δεκαετίας 1980, Ζωγράφου
Ο Γιάννης Παππάς στο εργαστήριό του με την μπρούντζινη κεφαλή του Μεγ. Αλεξάνδρου / Μέσα δεκαετίας 1980, Ζωγράφου

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΠΑΣ αναζητώντας τον Αλέξανδρο, σε συνδιοργάνωση με το Μουσείο Μπενάκη

Γιάννης Παππάς (1913 - 2005)

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο Γιάννης Παππάς γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Το 1922 η οικογένειά του εγκαθίσταται στην Αθήνα, όπου ολοκληρώνει τις γυμνασιακές σπουδές του.

Το 1930 εισάγεται στην École Supérieure des Beaux-Arts των Παρισίων με καθηγητή τον Jean Boucher. Το 1937 βραβεύεται με χρυσό μετάλλιο στη Διεθνή Έκθεση των Παρισίων.

Το 1939 επιστρέφει στην Ελλάδα και το 1940 παίρνει το Βραβείο Γλυπτικής στην Πανελλήνια Έκθεση. Την 28η Οκτωβρίου του ίδιου χρόνου επιστρατεύεται και υπηρετεί στη ζώνη των πρόσω ως οπλίτης. Τον Απρίλιο του 1941 επιστρέφει από το μέτωπο. Όλα τα χρόνια της Κατοχής εργάζεται στο εργαστήριό του, στη συνοικία Ζωγράφου.

Τον Δεκέμβριο του 1944 κατατάσσεται στο Βασιλικό Ναυτικό και υπηρετεί στην Ανωτέρα Ναυτική Διοίκηση Αλεξανδρείας ως ναύτης. Παραμένει στην Αλεξάνδρεια έως το 1952, όταν επιστρέφει στην Αθήνα, και εκλέγεται το 1953 καθηγητής των Εργαστηρίων Γλυπτικής της Α.Σ.Κ.Τ. Από το 1959 έως το 1969 υπηρετεί ως εκλεγμένος διευθυντής της Α.Σ.Κ.Τ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το 1972 γίνεται ο πρώτος Έλληνας καλλιτέχνης που εκλέγεται αντεπιστέλλον μέλος της Γαλλικής Ακαδημίας. Αντιπροσωπεύει την Ελλάδα στην Biennale της Βενετίας με έργα γλυπτικής και ζωγραφικής και το 1980 εκλέγεται τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Από το 1981 ως το 1991 φιλοτεχνεί πολλά έργα σε δημόσιο χώρο στην Αθήνα και σε άλλες μεγάλες πόλεις της επικράτειας.

Σημαντικές εκθέσεις:
1992 αναδρομική έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
1998 «Γιάννης Παππάς, Ζωγραφική 1936-1974» στο Μουσείο Μπενάκη
2006 «Γιάννης Παππάς (1913-2005). Σπουδές για το έφιππο» στο Μουσείο Μπενάκη

Παράλληλα με τη γλυπτική και τη ζωγραφική του, είχε μεταφράσει από τα αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά και ιταλικά κείμενα για την τέχνη, τη λογοτεχνία και τη φιλοσοφία.

Μουσείο Μπενάκη / Εργαστήριο Γιάννη Παππά

Ανακρέοντος 38, Ζωγράφου, Αθήνα
Ώρες επισκέψεων: Τρίτη, Παρασκευή και Κυριακή, 10:00-14:00, είσοδος ελεύθερη

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο χώρος που φιλοξενεί το εργαστήριο του Γιάννη Παππά βρίσκεται στην περιοχή Ζωγράφου, στο κτίριο που αποτελούσε την κατοικία της οικογένειας του δημιουργού έως τη δεκαετία του 1960.

Το ακίνητο αυτό, μοναδικό δείγμα χώρου εργασίας ενός καλλιτέχνη αφοσιωμένου τόσο στη γλυπτική όσο και στη ζωγραφική, δωρίστηκε στο Μουσείο Μπενάκη από την οικογένεια του γλύπτη. Βασικός στόχος της δωρεάς ήταν τα έργα του καλλιτέχνη να παραμείνουν συγκεντρωμένα στο φυσικό τους περιβάλλον. Το εργαστήριο, όπως επιθυμούσε και ο καλλιτέχνης, αποτελεί έως σήμερα χώρο εργασίας για σπουδαστές και καλλιτέχνες.

FOUGAROGALLERY
Ιούνιος - Οκτώβριος 2024
Εγκαίνια: Κυριακή 30 Ιουνίου | 7 - 10 μ.μ.
Ωράριο επίσκεψης: Πέμπτη έως Κυριακή 6 - 10 μ.μ.
Είσοδος ελεύθερη

Η έκθεση θα πλαισιωθεί από εκπαιδευτικά προγράμματα και εργαστήρια,
ομιλίες και έκδοση καταλόγου

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επιμέλεια: Αντώνης Ι. Κοντρογιάννης / Θοδωρής Μπαργιώτας

Συντελεστές:Christine Hollinetz, Βασίλης Μαρκάκης, Δημοσθένης Πιμπλής, Μάνος Δημητρακόπουλος

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ