Τίποτα δεν έκανε τον Λεωνίδα Καβάκο να εκνευριστεί ή να ιδρώσει στη συνέντευξη Τύπου που έδωσε με την ΚΟΑ, στη σκιά της αναταραχής στη σχέση τους.
Μια νέα συναυλία ανακοινώθηκε για την Ουκρανία, που ουσιαστικά ήταν η αφορμή για να μπει τέλος στη μεταξύ τους ένταση.
«Κύριε Καβάκο, θέλατε οπωσδήποτε τα χρήματα να πάνε στην ανέγερση του μαιευτηρίου στη Μαριούπολη. Να μας εξηγήσετε λίγο περισσότερο για αυτό. Εχουμε ακόμα πόλεμο, τα χρήματα πού θα πήγαιναν;».
Είμαστε στη μέση της συνέντευξης Τύπου που δίνουν από κοινού ο Λεωνίδας Καβάκος και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών για να ανακοινώσουν ότι στις 4 Ιουνίου, στο Μέγαρο Μουσικής, υπό την αιγίδα της Υπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, θα δώσουν μια συναυλία, τα έσοδα της οποίας θα δοθούν υπέρ των παιδιών προσφύγων για την Ουκρανία. Ουσιαστικά, είμαστε μάρτυρες μιας δημόσιας εξομολόγησης της εκτίμησης και του σεβασμού μεταξύ του κορυφαίου βιολιστή και της Ορχήστρας μετά την κρίση των τελευταίων εβδομάδων με την άρνηση μουσικών της ΚΟΑ να συμμετάσχουν σε συναυλία που πρότεινε ο Λεωνίδας Καβάκος, προκειμένου να συγκεντρωθούν χρήματα για την ανοικοδόμηση του βομβαρδισμένου από τις ρωσικές δυνάμεις μαιευτηρίου στη Μαριούπολη.
Αυτό το βροχερό πρωινό της Μεγάλης Δευτέρας λοιπόν, ο Λεωνίδας Καβάκος εκλήθη να απαντήσει γιατί θέλει οπωσδήποτε να συγκεντρωθούν χρήματα για το μαιευτήριο από τώρα, όσο μαίνεται ο πόλεμος. Και απάντησε χωρίς να δείξει θιγμένος από την ερώτηση. Χωρίς εκρήξεις...
«Κάποιοι βρήκαν αφορμή να χτυπήσουν αυτή την ιδέα. Θεωρώ ότι δεν είναι ειλικρινής προσέγγιση αυτή. Καταρχήν, είναι συγκλονιστικός ο συμβολισμός ενός μαιευτηρίου, όπου έρχεται για πρώτη φορά στη ζωή ένας άνθρωπος, απέναντι στην καταστροφή του πολέμου. Αυτή είναι η πνευματική διάσταση της πρότασής μου. Οσον αφορά στην ουσία της πρότασης, αν και δεν μου αρέσει καθόλου αυτό που θα πω, ισχύουν τα εξής: αν η Μαριούπολη παραμείνει ουκρανική, τα χρήματα θα πάνε εκεί. Αν για οποιονδήποτε λόγο γίνει ρωσικό έδαφος, τα χρήματα θα πάνε σε άλλο σκοπό, για να στηρίξει ανθρώπους και υποδομές της Ουκρανίας. Δεν νομίζω ότι υπάρχει λόγος να δημιουργούνται αμφιβολίες και για τη διάθεση και για τον σκοπό. Είμαστε άνθρωποι, ζούμε στον παρόντα χρόνο, που έχει εξελίξεις με καταιγιστικούς ρυθμούς. Ολοι έχουμε υποχρέωση να προσαρμοζόμαστε στις συνθήκες. Να κρίνετε τον σκοπό ως προς το αν έχει ανθρωπιά και καλή πρόθεση, αν συμβολίζει κάτι δυνατό».
Λ. Καβάκος: Λυπάμαι αν υπάρχουν τέτοιοι Έλληνες
Δεν είναι ούτε αφελής λοιπόν, ούτε αβέβαιων προθέσεων ο Λεωνίδας Καβάκος στην τόσο σαφή και συμβολική του ιδέα. Αποφάσισε από μόνος να πάει τη συζήτηση ακόμα πιο μακριά σε αυτή τη συνέντευξη Τύπου. Σε όσα γράφτηκαν ή και υπονοήθηκαν για τη σχέση του με τον πρωθυπουργό.
«Επειδή έγινε προσπάθεια να κομματικοποιηθεί η πρότασή μου, επειδή ήταν ιδέα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός αυτή για το μαιευτήριο, θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή η συγκεκριμένη πρωτοβουλία μάς εκφράζει όλους. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει κάποιος που δεν θα ήθελε να συμβάλει στο να δημιουργηθεί ένα μαιευτήριο για να γεννάνε οι γυναίκες στη Μαριούπολη. Δεν θέλω να πιστέψω ότι υπάρχει τέτοιος Έλληνας. Και αν υπάρχει, λυπάμαι πραγματικά».
Η συνέντευξη Τύπου, που έγινε για να ανακοινωθεί η συναυλία της 4ης Ιουνίου, δεν είχε πραγματικό λόγο για να γίνει τώρα, εσπευσμένα, πρωί Μεγάλης Δευτέρας. Δεν είχε να πει τίποτα περισσότερο πέραν της είδησης. Ηταν στην ουσία μια -πιο δημόσια δεν γίνεται- δήλωση ότι δεν υπάρχουν πλέον τριγμοί στη σχέση του Λεωνίδα Καβάκου με την ΚΟΑ και ότι η πολυετής σχέση τους θα συνεχιστεί απρόσκοπτα.
«Δεν υπάρχουν εγωισμοί»
«Δεν υπάρχουν εγωισμοί», είπε ο Λεωνίδας Καβάκος. Ηταν σχεδόν χειροποίητη η συνέντευξη αυτή, αφού εκεί, την ώρα που μιλούσε στο πάνελ, ο Λεωνίδας Καβάκος άρχισε να λέει ωραίες ιδέες. Οπως το να καλέσει ως σολίστ στη συναυλία του Ιουνίου έναν νεαρό Ουκρανό που είχε παρακολουθήσει σεμινάριο του Λεωνίδα Καβάκου στην Αθήνα και είχε πάρει μάλιστα και υποτροφία. Ενας 22χρονος που «θα ήταν ωραίο να παίξω μαζί του στη σκηνή» είπε σχεδόν με συγκίνηση ο Λεωνίδας Καβάκος, ακριβώς τη στιγμή που συνελάμβανε την ιδέα.
«Οταν ξέσπασε ο πόλεμος, τον πήρα τηλέφωνο. Είχαν καταφέρει οι γονείς του να τον διώξουν από την Ουκρανία δύο μέρες πριν τη ρωσική εισβολή. Βρίσκεται τώρα στη Γερμανία. Μου είπε ότι κάθε μέρα που ξημερώνει δεν ξέρει αν θα κατορθώσει να μιλήσει ξανά με τους γονείς του που έχουν μείνει πίσω, στην πατρίδα τους». Αν δεν κατορθώσει να έρθει ο συγκεκριμένος, τότε σίγουρα θέλει έναν Ουκρανό σολίστ στη συναυλία που θα διευθύνει ο ίδιος ο Λεωνίδας Καβάκος. Στο πρώτο μέρος θα παρουσιαστούν διάφοροι σολίστ, και της ΚΟΑ, και στο δεύτερο θα ακουστεί η περίφημη 4η Συμφωνία του Μπραμς.
«Γυρίσαμε σελίδα με τον Λεωνίδα -Μου επιτρέπεις να σε λέω Λεωνίδα;»
Οσον αφορά την ΚΟΑ, ήταν φανερό ότι δεν ήθελαν να δώσουν την παραμικρή συνέχεια στην κρίση που ξέσπασε. Καμία διευκρίνιση. Θέλουν να ξεχαστεί ό,τι έγινε. Παρά τις επίμονες ερωτήσεις για τους λόγους που αρχικά αρνήθηκαν και τώρα δέχθηκαν να δώσουν αυτή τη συναυλία, ο εκπρόσωπος της ορχήστρας, κύριος Ραμός, είπε «μας ενώνει η πορεία μας, έχουμε πολλά περισσότερα κοινά. Σε μια μακρόχρονη σχέση μπορούμε να έχουμε και διαφωνία. Συνεχίζουμε και είμαστε μαζί με τον Λεωνίδα. Εχουμε γυρίσει σελίδα, τα λίγα παλιά που μάθατε είναι μεταξύ μας, τα λύσαμε, και πάμε παρακάτω, με τη σφραγίδα του ΟΗΕ πλέον». Και ρώτησε τον κ. Καβάκο, που καθόταν δίπλα του, «μου επιτρέπεις να σε λέω Λεωνίδα;».
Στη συνέντευξη Τύπου μίλησε και ο υφυπουργός Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, αναφερόμενος στο πώς η Κρατική Ορχήστα Θεσσαλονίκης, Αθήνας, η Λυρική, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στηρίζουν τον ουκρανικό λαό και συγκεντρώνουν χρήματα για την υποστήριξή του.
«Όλοι όσοι εμπλέκονται σε αυτή τη συναυλία που ανακοινώνεται σήμερα έχουν επανειλημμένα δώσει τα διαπιστευτήριά τους, και όχι μόνο τα καλλιτεχνικά. Η ΚΟΑ διαχρονικά στηρίζει ανθρωπιστικούς σκοπούς με πρωτοβουλίες όπως το "Ροζ Κουτί" και όχι μόνο. Ο Λεωνίδας Καβάκος, επίσης, αντιμετωπίζει πάντοτε τον πολιτισμό και ως ένα μέσο έκφρασης αλληλεγγύης. Ακόμα και η μεταξύ τους σχέση, διαχρονικά, είναι μια σχέση στήριξης και συστράτευσης. Μέσα στη φρικαλεότητα του πολέμου, ας δώσουμε το παράδειγμα της κοινής φροντίδας προς τα θύματά του».
Η Αντιπρόσωπος του Ύπατου Αρμοστή του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα Maria Clara Martin ανέφερε ότι σε όλες τις ένοπλες συρράξεις το μεγαλύτερο τίμημα το πληρώνουν τα παιδιά. «Η συγκινητική εκδήλωση αλληλεγγύης και συμπόνιας σε όλη την Ευρώπη, όπως και στην Ελλάδα αποδεικνύει ότι ο ανθρώπινος πόνος μπορεί να μας αγγίξει όλους, και ότι οι άνθρωποι του πολιτισμού, των τεχνών και της μουσικής στέκονται και αυτοί στο πλευρό των προσφύγων», είπε μεταξύ άλλων. Τα παιδιά της Ουκρανίας εκτός από προστασία, εκπαίδευση, ασφάλεια και ένα υποστηρικτικό περιβάλλον για να μεγαλώσουν χρειάζονται τώρα και επιπλέον βοήθεια για να ξεπεράσουν το τραύμα που έχουν βιώσει.
Μετά το τέλος της συνέντευξης Τύπου, ο Λεωνίδας Καβάκος κλήθηκε να απαντήσει αν θα δεχόταν να συνεργασθεί με Ρώσους καλλιτέχνες ή αν χρειάζεται να κάνουν πρώτα «δήλωση μετανοίας», όπως ρωτήθηκε χαρακτηριστικά. Τόνισε ότι δεν συνεργάζεται με καλλιτέχνες που είναι πολύ κοντά στο καθεστώς Πούτιν αποδεδειγμένα και δεν καταδικάζουν τη ρωσική εισβολή. Αναφέρθηκε δε με θέρμη στους Ρώσους καλλιτέχνες που δεν έχουν κάνει δηλώσεις διότι έχουν οικογένειες στη Ρωσία και φοβούνται.