Στις κινηματογραφικές πρεμιέρες της εβδομάδας το σκηνοθετικό δίδυμο από το Ιράν των Μάριαμ Μογκαντάμ και Μπεχτάς Σαανέχα υπογράφει μια γλυκόπικρη δραμεντί.
Ταινία που εκτυλίσσεται πίσω από τις κλειστές πόρτες της καθεστωτικής απολυταρχίας, η Ζαρ Αμίρ-Εμπραχίμι και ο Γκι Νατίβ συνδημιουργούν ένα ασπρόμαυρο πολιτικό δράμα με πολιτικές προεκτάσεις, ενώ ο Σιλβέστερ Σταλόνε επιστρέφει στη δράση για μια «Μεγάλη Ληστεία» σε παραγωγή του Τζόελ Κοέν.
Οι κινηματογραφικές πρεμιέρες της Πέμπτης 9 Ιανουαρίου
Το Αγαπημένο μου Γλυκό (Keyke Mahboobe Man/My Favourite Cake)
Σκηνοθεσία: Μάριαμ Μογκαντάμ και Μπεχτάς Σαανέχα
Παίζουν: Λίλι Φαραντπούρ, Εσμάιλ Μεχράμπι
Περίληψη: Το τρυφερό φλερτ δυο ηλικιωμένων με φόντο το απολυταρχικό καθεστώς του Ιράν.
Ένα τρυφερό ιρανικό φιλμ, που κέρδισε τις εντυπώσεις του κοινού και των κριτικών στο Φεστιβάλ Βερολίνου, αποσπώντας τα βραβεία της Οικουμενικής Επιτροπής και της Fipresci.
Η εβδομηντάχρονη Μαχίν ζει μόνη στην Τεχεράνη, από τότε που έμεινε χήρα και η κόρη της μετανάστευσε στην Ευρώπη μαζί με τα εγγόνια της, δραπετεύοντας από το αφιλόξενο ιρανικό καθεστώς. Οι φίλες της σε μια από τις ελάχιστες πλέον συναντήσεις τους της επισημαίνουν το γεγονός ότι έχει μείνει αρκετό καιρό μόνη. Έτσι, η Μαχίν αποφασίζει να προσεγγίσει έναν μοναχικό οδηγό ταξί στο εστιατόριο, που παραπονιέται πως δεν απολαμβάνει ζεστό φαγητό και να τον καλέσει στο σπίτι της, αν και κάτι τέτοιο στη δική της χώρα μπορεί να επιφέρει ακόμα και σύλληψη. Οι δυο τους απομονωμένοι στο ασφαλές καταφύγιο της Μαχίν φλερτάρουν, τρώνε το αγαπημένο της κέικ, χορεύουν και νιώθουν ελεύθεροι, όταν τα πράγματα παίρνουν μια απροσδόκητη τροπή.
Η ταινία γυρίστηκε κάτω από τη βαριά σκιά των διαδηλώσεων «Woman Life Freedom», μετά από τη δολοφονία της Μαχσά Αμινί από την ιρανική αστυνομία ηθών, ενώ στους δύο σκηνοθέτες Μάριαμ Μογκαντάμ και Μπεχτάς Σαανέχα («Η Μπαλάντα της Λευκής Αγελάδας») ασκήθηκε πολιτική δίωξη από την ιρανική κυβέρνηση και τους απαγορεύτηκε να ταξιδέψουν στο Φεστιβάλ Βερολίνου .
Ήδη από την πρώτη σκηνή της ταινίας, όπου η Μαχίν σώζει μια νεαρή κοπέλα από την αστυνομία ηθών, αντιλαμβανόμαστε γιατί ενοχλεί τόσο πολύ μια τρυφερή δραμεντί για τη μοναξιά και το δικαίωμα στον έρωτα. Επίσης, η απόφαση των δημιουργών να δώσουν στην ηρωίδα τους, μια ηλικιωμένη γυναίκα, το θάρρος να πλησιάσει έναν άντρα είναι μια τολμηρή επιλογή. Από εκεί και πέρα, το σκοτάδι της ιρανικής απολυταρχίας εξορίζεται και τη θέση του παίρνει μια συγκινητική ιστορία μεταξύ δυο ανθρώπων, που κόντρα σε προκαταλήψεις αναζητούν την αγάπη και κυρίως μια συντροφιά. Η δε σκηνή του χορού των δυο εξαιρετικών πρωταγωνιστών στο σαλόνι της Μαχίν είναι από τις πιο αναζωογονητικές κινηματογραφικές στιγμές της περσινής χρονιάς.
Οι σκηνοθέτες επιφυλάσσουν για το κοινό ένα απροσδόκητο twist, που ίσως ξενίσει μερικούς. Αν όμως αναλογιστεί κανείς, πόση ευτυχία μπορεί να επιτρέψει ένα τέτοιο καθεστώς στους πολίτες του, θα καταλάβει πολύ καλά ότι αυτή η «ανατροπή» είναι μια σκληρή πραγματικότητα. Κι έτσι αυτό το μικρό φωτεινό σημείο σβήνει και χάνεται στον σκοταδισμό, με τους Ιρανούς δημιουργούς να παραδίδουν μια από τις πιο απρόβλεπτες πολιτικές ταινίες, που έχουν γυριστεί.
Τατάμι: Ο Αγώνας της ζωής της (Tatami)
Σκηνοθεσία: Ζαρ Αμίρ-Εμπραχίμι και Γκι Νατίβ
Παίζουν: Αριέν Μαντί, Ζαρ Αμίρ-Εμπραχίμι, Τζέιμι Ρέι Νιούμαν, Ναντίν Μάρσαλ, Λιρ Κατς
Περίληψη: Η ιστορία μίας αθλήτριας που καλείται να πάρει μία κρίσιμη απόφαση, ανάμεσα στις διαταγές ενός απολυταρχικού καθεστώτος και στον φόβο της επιβίωσης.
Ασπρόμαυρο αθλητικό δράμα από την πρωταγωνίστρια της «Ιερής Αράχνης» Ζαρ Αμίρ-Εμπραχίμι και τον ΓκιΝατίβ.
Κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Τζούντο, η Ιρανή αθλήτρια Λέιλα και η προπονήτριά της Μαριάμ λαμβάνουν ένα τελεσίγραφο από την κυβέρνηση, που διατάσσει τη Λέιλα να προσποιηθεί έναν τραυματισμό, ώστε μην βρεθεί αντιμέτωπη με την Ισραηλινή αντίπαλό της στους τελικούς γύρους του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος, που γίνεται στην Τιφλίδα. Με την ίδια και την οικογένεια της να κινδυνεύουν, η Λέιλα πρέπει να απαντήσει σε ένα τεράστιο δίλημμα: αν θα συμμορφωθεί με το καθεστώς, όπως επιμένει η προπονήτριά της, ή θα συνεχίσει να αγωνίζεται.
Ο Ισραηλινός (βραβευμένος με Όσκαρ για το μικρού μήκους «Skin» και δημιουργός του βιογραφικού «Golda») Γκάι Νατίβ και η Ιρανή Ζαρ Αμίρ Εμπραΐμι συνεργάζονται για πρώτη φορά σε ένα αθλητικό δράμα με ξεκάθαρες πολιτικές προεκτάσεις. Αν και η περίπτωση αθλήτριας πολεμικών τεχνών, και δη ενός παραγνωρισμένου– τουλάχιστον κινηματογραφικά- αθλήματος, του τζούντο, μας προδιαθέτει για ένα success story με έντονο το φεμινιστικό στοιχείο, οι δυο δημιουργοί τελικά φαίνεται πως έχουν άλλες προθέσεις.
Κι αυτό γιατί η κεντρική τους ηρωίδα θα μπορούσε κάλλιστα να είναι άνδρας, ή να κάνει και κάποιο άλλο επάγγελμα. Εύστοχα όμως χρησιμοποιούν ως αφορμή αυτόν τον πολυσήμαντο αγώνα της για να μιλήσουν τελικά για όλους εκείνους τους αγώνες, που χρειάζονται για να μπορέσουν οι άνθρωποι να είναι ελεύθεροι. Αποφεύγοντας τις παγίδες της εύκολης συγκίνησης και τα κλισέ των αθλητικών δραμάτων, οι δυο δημιουργοί παραδίδουν ένα καλαίσθητο ασπρόμαυρο τελικά πολιτικό θρίλερ, που έχει την αγωνία και το σασπένς ενός κρίσιμου πρωταθλήματος.
O Κόκκινος Δάσκαλος
Σκηνοθεσία: Στέλιος Χαραλαμπόπουλος
Τρέιλερ: https://www.youtube.com/watch?v=eMB6aWKwr7s
Περίληψη: Η ταραχώδης ζωή και δράση του «Κόκκινου Δασκάλου»,(παρατσούκλι που πήρε ο Νίκος Πλουμπίδης όχι μόνο λόγω της πρότερης ιδιότητας του εκπαιδευτικού, αλλά και της μακράς φοίτησής του στη Λενινιστική Σχολή της Μόσχας, όπου εμπέδωσε τον μαρξισμό την περίοδο 1934-35.
Ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος («Τη Νύχτα που ο Φερνάντο Πεσόα Συνάντησε τον Κωνσταντίνο Καβάφη», «Τα Δάκρυα του Βουνού») στρέφει το βλέμμα αδικημένη ιστορικά στην περίπτωση του Νίκου Πλουμπίδη.
Δύο πολιτικές δίκες και εκτελέσεις έχουν αφήσει ανεξίτηλο ίχνος στην μετεμφυλιακή Ελλάδα. Η δίκη του Νίκου Μπελογιάννη και η δίκη του Νίκου Πλουμπίδη. Ηγετικά στελέχη και οι δύο του παράνομου τότε Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας θα βρεθούν στη δίνη βίαιων συγκρούσεων και παθών και ως ηττημένοι του Εμφύλιου, στην εποχή του Ψυχρού Πολέμου μάλιστα, θα πέσουν θύματα αφενός της εκδικητικής μανίας των νικητών και αφετέρου της τυχοδιωκτικής, αλλοπρόσαλλης πολιτικής του Νίκου Ζαχαριάδη. Οι περγαμηνές τους από την Εθνική Αντίσταση κατά των κατακτητών δεν θα σταθούν ικανές να τους σώσουν από το εκτελεστικό απόσπασμα, παρά την κατακραυγή για τις εκτελέσεις και τη διεθνή κινητοποίηση για την απονομή χάριτος, κυρίως στην περίπτωση του Μπελογιάννη.
Η Ιστορία όμως δεν στάθηκε το ίδιο ακριβοδίκαια και για τους δύο. Ο μεν Μπελογιάννης έφυγε τιμημένος και έγινε ίνδαλμα για τους συντρόφους του ανά τον κόσμο, ο δε Πλουμπίδης πέθανε μόνος, συκοφαντημένος από εχθρούς και φίλους, αν και αρνήθηκε να αποκηρύξει τις αρχές του και να υπογράψει δήλωση μετανοίας, κάτι που θα του έσωζε τη ζωή.
Ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος αντιμετωπίζει με ψυχραιμία ένα αντιφατικό και ιδιαιτέρως πυκνό ιστορικό υλικό, αποφεύγοντας τις αγιοποιήσεις ή τις δαιμονοποιήσεις, συνθέτοντας έτσι ένα ολοκληρωμένο χρονικό της διαδρομής ενός ανθρώπου, που η ίδια του η προσωπικότητα, αλλά και η πολιτική συνθήκη στην οποία βρέθηκε, ακόμα και σήμερα θέτουν σημαντικά ερωτηματικά.
Η Μεγάλη Ληστεία (Armor)
Σκηνοθεσία: Τζάστιν Ράουτ
Παίζουν: Σιλβέστερ Σταλόνε, Τζέισον Πάτρικ, Τζος Γουίγκινς, Ντας Μίχοκ
Περίληψη: Μια μεγαλη ληστεία εξελίσσεται αναπάντεχα τόσο για τα θύματα όσο και για ους ληστές,
Περιπέτεια δράσης με τον Σιλβέστερ Σταλόνε στον πρωταγωνιστικό ρόλο, σε παραγωγή Τζόελ Κοέν.
Πατέρας και γιος που εργάζονται ως φύλακες σε μια εταιρεία θωρακισμένων φορτηγών έχουν μια συνηθισμένη μέρα στο δρόμο, ώσπου έρχονται αντιμέτωποι με μία ομάδα επίδοξων ληστών. Ενώ βρίσκονται σε μια γέφυρα και με το φορτηγό να ανατρέπεται, βρίσκονται παγιδευμένοι μέσα σε αυτό. Τώρα πρέπει να καταστρώσουν ένα σχέδιο για να δραπετεύσουν και να εξασφαλίσουν την επιβίωσή τους.
Η Βασίλισσα του Χιονιού και το Παγωμένο Βασίλειο (Снежная королева: Разморозка/The Snowqueen and the Princess)
Σκηνοθεσία: Αλεξέι Τσιτσιλίν, Αντρέι Κορένκοφ
Με τις φωνές των (στα ελληνικά): Ζωής Πετράκη, Κώστα Αποστολίδη, Μαριλένας Λιακοπούλου, Μυρτώς Ναούμ κ.α
Περίληψη: Η αναπάντεχη, ξεκαρδιστική συνέχεια στην πολυαγαπημένη ιστορία «Η Βασίλισσα του Χιονιού» του σπουδαίου παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν.
Ένα περιπετειώδες απολαυστικό sequel της «Βασίλισσας του Χιονιού».
Η Βασίλισσα του Χιονιού, η μοχθηρή ηρωίδα του ομώνυμου παραμυθιού του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, ζει με την κόρη της Άιλα, στο μαγικό Παγωμένο Βασίλειο. Από μια επιπολαιότητα της στιγμής, η Άιλα απελευθερώνει τα Πνεύματα του Πάγου, τα οποία υπό τις οδηγίες του παντοδύναμου Πνεύματος του Βορρά, φιλοδοξούν να περάσουν τη μαγική πύλη και να παγώσουν όλο τον κόσμο.
Η Βασίλισσα του Χιονιού προκειμένου να σώσει την ανθρωπότητα και το βασίλειό της, στέλνει την κόρη της να ζητήσει τη βοήθεια του Κάι και της Γκέρντα. Οι δύο ήρωες, που σπεύδουν να βοηθήσουν, παρασύρουν μαζί τους στον δρόμο της περιπέτειας την πειρατίνα Αλφίντα και τη νεράιδα των λουλουδιών Ίριδα. Στην μεγάλη παρέα προστίθενται αυτή τη φορά και τρία χαρούμενα τρολ, που φυλάνε τη μαγική πύλη. Όλοι μαζί ενωμένοι δίνουν την υπέρτατη μάχη κατά των Πνευμάτων του Πάγου, με μπόλικο θάρρος, αυτοθυσία και ασφαλώς τις μαγικές τους δυνάμεις.
Η «Βασίλισσα του Χιονιού», μία από τις πιο διάσημες και πολυαγαπημένες ιστορίες του σπουδαίου Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στις 21 Δεκεμβρίου 1844 και επανεκδίδεται διαρκώς έκτοτε, μιλάει για την πάλη ανάμεσα στο καλό και στο κακό, με πρωταγωνιστές τη νεαρή Γκέρντα και τον αδελφικό της φίλο, Κάι.
Return of the Creeps
Σκηνοθεσία: Νίκος Χανζτής
Εμφανίζονται: Γιάννης-Λυσίας Αναστασόπουλος, Ηλίας Αναστασόπουλος, Φρανκ Βακούλας Δημήτρης Βασιλάκης, Παντελής Βασιλάκης Μπάμπης Δαλίδης, Αιμίλιος Κατσούρης, Γιώργος Κουλούρης, Γιάννης Μανιάτης, Χρήστος Μανωλίτσης, Άκης Μπογιατζής, Δημήτρης Μπούρας
Περίληψη: Ένα νέο μουσικό ντοκιμαντέρ για τα αθηναϊκά σκοτεινά μουσικά 80’s.
Ένα ντοκιμαντέρ για μία από τις πρώτες και πιο ανεξάρτητες δισκογραφικές εταιρείες με επιρροή στην Ελλάδα, η οποία έδωσε καταφύγιο σε αρκετές underground μπάντες της δεκαετίας του ’80.
Αθήνα 1982. Κάπου ανάμεσα στην Κυψέλη, τα Πατήσια και τα Εξάρχεια, γεννήθηκε η Creep Records. Στα τέσσερα χρόνια λειτουργίας της, παρουσίασε μερικά από τα σημαντικότερα συγκροτήματα του ελληνικού Νέου Κύματος, Post Punk και Dark Wave σκηνής στο ρόστερ της.
Εκτός από τις προσωπικές αφηγήσεις του ιδρυτή της Creep Records Μπάμπη Δαλίδη, στην ταινία συμμετέχουν επίσης μέλη των συγκροτημάτων που ηχογράφησαν με την εταιρεία, όπως οι Angelo & His Egos, Art Of Parties, Clown, Cpt Nefos, Headleaders, Metro Decay, Rehearsed Dreams, The Reporters, South Of No North, Villa 21 & The Vyllies.