Στιγμές από το 1976: Όταν Καραμανλής και Τσάτσος εγκαινίαζαν την Εθνική Πινακοθήκη με... 76 χρόνια καθυστέρηση [εικόνες] - iefimerida.gr

Στιγμές από το 1976: Όταν Καραμανλής και Τσάτσος εγκαινίαζαν την Εθνική Πινακοθήκη με... 76 χρόνια καθυστέρηση [εικόνες]

Πινακοθήκη
Ο διευθυντής της Εθνικής Πινακοθήκης Δημήτρης Παπαστάμος ξεναγεί στους χώρους της έκθεσης τον Πρωθυπουργό Κωνσταντίνο Καραμανλή, τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωνσταντίνο Τσάτσο, την Ιωάννα Τσάτσου/ Αρχείο Εθν. Πινακοθήκης

Eίναι 17 Μαΐου του 1976 και εφημερίδες, περιοδικά και φυσικά η δημόσια τηλεόραση έχουν στραμμένο το ενδιαφέρον στην Βασιλέως Κωνσταντίνου και Μιχαλακοπούλου, στο κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης που εγκαινιαζόταν με τιμές και πλήθος επισήμων.

Απόψε, 45 χρόνια μετά, η ιστορία θα επαναληφθεί.

H φωνή του εκφωνητή στα Επίκαιρα -χαρακτηριστική και γνώριμη και σε εμάς, μέσα από ταινίες και αρχειακό υλικό- διατρέχει την ασπρόμαυρη εικόνα. «Με την παρουσία πολλών επισήμων, μεταξύ των οποίων ο Πρωθυπουργός κύριος Καραμανλής και ανθρώπων των Γραμμάτων και των Τεχνών, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας εγκαινίασε την Εθνική μας Πινακοθήκη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αυτά τα εγκαίνια όμως καθυστέρησαν 76 χρόνια». Στις εικόνες κυριαρχούν οι Καραμανλής και Τσάτσος, αλλά και η σύζυγος του Προέδρου της Δημοκρατίας, Ιωάννα Τσάτσου -το γένος Σεφεριάδη, αφού ήταν αδελφή του νομπελίστα ποιητή μας Γιώργου Σεφέρη.

Πρωταφανής εικόνα -για τα σημερινά δεδομένα. Πλήθος επισήμων έχουν κατακλύσει την Εθνική Πινακοθήκη στα εγκαίνια του 1976 / Αρχείο Εθνικής Πινακοθήκης
Πρωταφανής εικόνα -για τα σημερινά δεδομένα. Πλήθος επισήμων έχουν κατακλύσει την Εθνική Πινακοθήκη στα εγκαίνια του 1976 / Αρχείο Εθνικής Πινακοθήκης

Καθώς εδώ και μέρες τα βλέμματα μας είναι στραμμένα στην νέα Εθνική Πινακοθήκη, που θα ανοίξει τον πρώτο της όροφο για χάρη των υψηλών προσκεκλημένων, απόψε το βράδυ, με αφορμή τον εορτασμό 200 ετών από την Επανάσταση του 1821, επιστρέφουμε στις μοναδικές εικόνες και περιγραφές αρχείου από τα πρώτα εγκαίνια. Και παραδόξως εξακολουθεί να κυριαρχεί η γκρίνια μαζί με την ανακούφιση, αφού και τότε όλοι μιλούσαν για την καθυστέρηση στην υλοποίηση ενός μεγάλου έργου. Οπως συμβαίνει και τώρα και με την Πινακοθήκη που έμεινε κλειστή για 8 χρόνια, όπως συνέβη και με την Οδύσσεια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Τσάτσος, ο Πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής και η Ιωάννα Τσάτσου στα εγκαίνια του κτιρίου της Εθνικής Πινακοθήκης / Aρχείο Εθνικής Πινακοθήκης
Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Τσάτσος, ο Πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής και η Ιωάννα Τσάτσου στα εγκαίνια του κτιρίου της Εθνικής Πινακοθήκης / Aρχείο Εθνικής Πινακοθήκης
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η Πινακοθήκη άργησε 76 χρόνια

Μόνο που στην περίπτωση των πρώτων επίσημων εγκαινίων, η καθυστέρηση είχε διαρκέσει 76 ολόκληρα χρόνια, όπως έκπληκτος λέει και ο εκφωνητής στα επίκαιρα της 17ης Μαΐου 1976. Βλέπετε, η Εθνική Πινακοθήκη ιδρύθηκε στις 15 Απριλίου του 1900, όπως φαίνεται στο σχετικό φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως, με την υπογραφή του Βασιλέα Γεωργίου Α'. Ορίστηκε έφορος -δηλαδή διευθυντής- ο κορυφαίος ζωγράφος Γιώργος Ιακωβίδης, ενώ λίγους μήνες αργότερα, στις 28 Ιουνίου 1900, θεσμοθετήθηκε και ο κανονισμός λειτουργίας, σύμφωνα με τον οποίο τα έργα της συλλογής της κατανέμονταν σε έξι τμήματα, που περιελάμβαναν «πίνακας της βυζαντινής τέχνης, […] της μεσαιωνικής, […] της νεωτέρας (ελαιογραφικούς), […] υδατογραφήματα, κρητιδογραφήματα και ιχνογραφήματα, […] αντίγραφα πινάκων, ων τα πρωτότυπα απόκεινται εν άλλαις συλλογαίς και εντύπους εικόνας (ξυλογραφήματα, χαλκογραφήματα, χαλυβογραφήματα, χαλκοτυπίας κ.τ.λ.)».

Το φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως με την απόφαση για την Εθνική Πινακοθήκη το 1900
Το φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως με την απόφαση για την Εθνική Πινακοθήκη το 1900

Πυρήνα των συλλογών αποτέλεσαν 258 έργα τέχνης από τις συλλογές του Πολυτεχνείου και του Πανεπιστημίου καθώς και η συλλογή έργων τέχνης του νομικού και φιλότεχνου Αλέξανδρου Σούτσου (1839-1895), ο οποίος με τη διαθήκη του είχε κληροδοτήσει την περιουσία του στο ελληνικό δημόσιο με σκοπό την ίδρυση και συντήρηση Μουσείου Ζωγραφικής.

Πολιτική ηγεσία και επίσημη στην αίθουσα με τις προσωπογραφίες των μεγαλοαστικής Αθήνας / Αρχείο Εθνικής Πινακοθήκης.
Πολιτική ηγεσία και επίσημη στην αίθουσα με τις προσωπογραφίες των μεγαλοαστικής Αθήνας / Αρχείο Εθνικής Πινακοθήκης.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αυτή η σπονδυλική στήλη της Πινακοθήκης έφτασε μέσα από περιπέτειες και αλλαγή της χωροθέτησης να βρει την τελική της στέγη στις 17 Μάη του 1976. Οι τηλεοπτικές κάμερες από την πρώτη στιγμή μαγεύθηκαν ατο πρόσωπο του Ιησού μέσα σε ένα μυσταγωγικό μπλε που ζωγράφισε ο Κωνσταντίνος Παρθένης, επηρεασμένος από τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο, στο έργο του «Χριστός» που και σήμερα περιμένει τους επισκέπτες της νέας Εθνικής Πινακοθήκης. Σημειώνουμε ότι η νέα Πινακοθήκη που θα επισκεφθούν απόψε οι επίσημοι προσεκλημένοι, θα λειτουργήσει κανονικά για το κοινό όταν ανοίξουν τα μουσεία μέσα από την μερική άρση των μέτρων που αναμένουμε να ανακοινωθεί, ενώ τον Ιούνιο θα γίνουν τα «επίσημα» εγκαίνια.

Το έργο του Κωνσταντίνου Παρθένη «Χριστός» που πρωταγωνιστούσε στα Επίκαιρα της 17ης Μάη 1976 στα εγκαίνια της Πινακοθήκης. Λάδι σε Μουσαμά 200x200 εκατοστά
Το έργο του Κωνσταντίνου Παρθένη «Χριστός» που πρωταγωνιστούσε στα Επίκαιρα της 17ης Μάη 1976 στα εγκαίνια της Πινακοθήκης. Λάδι σε Μουσαμά 200x200 εκατοστά

Μαθαίνουμε, έκπληκτοι, ότι στην Πινακοθήκη παρουσιάζονταν το 1976 περί τα 1.000 έργα- η έκπληξη έχει σχέση με το γεγονός ότι αργότερα ο αριθμός μειώθηκε σημαντικά. Ετσι λίγο πριν κλείσει η νέα Πινακοθήκη για τις εργασίες επέκτασης, φιλοξενούνταν περί τα 380 έργα και εφεξής, σύμφωνα με την κυρία Λαμπράκη Πλάκα, θα παρουσιάζονται μόνιμα 1.000 έργα. Ενας αριθμός που έκανε τον κύκλο του από το 1976 ως σήμερα.

Το έργο του Παρθένη στην Εθνική Πινακοθήκη το 1977
Το έργο του Παρθένη στην Εθνική Πινακοθήκη το 1977
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αξίζει να σημειώσουμε ότι πραγματικά η Πινακοθήκη πέρασε δύσκολα χρόνια μέχρι να βρει την στέγη της στην Βασιλέως Κωνσταντίνου. Και έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξεύρεση λύσης ο ιστορικός διευθυντής της Μαρίνος Καλλιγάς που διοίκησε τη ναυαρχίδα της Τέχνης στην Ελλάδα από το 1949 ως το 1971. Ο Μαρίνος Καλλιγάς, ιστορικός Τέχνης και βυζαντινολόγος, ανέδειξε τα έργα της Πινακοθήκης οργανώνοντας εκθέσεις στο Ζάππειο, εμπλούτισε τις συλλογές της με σημαντικές αγορές, κατάφερε να εντάξει στο Μουσείο το πλούσιο κληροδότημα του Αλέξανδρου Σούτσου και έδωσε τελικά λύση στο χρόνιο στεγαστικό του πρόβλημα με την εξεύρεση του οικοπέδου στη Βασιλέως Κωνσταντίνου και την ανέγερση του νέου κτιρίου με σχέδια των αρχιτεκτόνων Παύλου Μυλωνά και Δημήτρη Φατούρου. Στη συνέχεια υπήρξαν αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις του Νίκου Μουτσόπουλου. Αυτό το κτιριακό συγκρότημα κυρήχθηκε νεώτερο μνημείο από το ΚΣΝΜ το 1998, ως κατεξοχήν έργο του μοντερνισμού.

Η προκήρυξη αρχιτεκτονικού διαγωνισμού έγινε το 1956 και η θεμελίωση του κτιρίου πραγματοποιήθηκε το 1964 από τον τότε Πρωθυπουργό Γεώργιο Παπανδρέου για να εγκαινιαστεί στις 17 Μαΐου του 1976 από τον τότε διευθυντή Δημήτρη Παπαστάμο. Ενα χρόνο μετά, η Πινακοθήκη απασχόλησε ξανά έντονα τον Τύπο και την Αθήνα, χάρη στην ένταξη των έργων της περίφημης Συλλογής Κουτλίδη και στα εγκαίνια που έκανε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής. Σήμερα στη Νέα Πινακοθήκη, στον 1ο όροφο υπάρχει η σημαντική αίθουσα Κουτλίδη που τιμά την Συλλογή και την προσφορά της.

Γενική όψη της Εθνικής Πινακοθήκης το 1977
Γενική όψη της Εθνικής Πινακοθήκης το 1977
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ