Ο διεθνούς φήμης γλύπτης, Νίκος Φλώρος, παρουσιάζει τη συλλογή καλλιτεχνημάτων, με τίτλο «Ήρωες από μέταλλο», στο μουσείο ελληνικών ενδυμασιών «Βικτώρια Γ. Καρέλια» στην Καλαμάτα μέχρι τις 31 Οκτωβρίου. Από τον επόμενο μήνα η συλλογή των έργων του θα μεταφερθεί στη Μόσχα και έπειτα στην Αγία Πετρούπολη απ’ όπου και θα ταξιδέψει σε όλον τον κόσμο εξυμνώντας την Ελλάδα, τον ηρωισμό, την επανάσταση και την Ελευθερία.
Η επέτειος των 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση στάθηκε η αφορμή, ο διάσημος γλύπτης, να εκθέσει ξανά έργα του στην Ελλάδα, έπειτα από χρόνια επιτυχημένων εκθέσεων σε Ευρώπη, Αμερική και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Ο ίδιος προέρχεται από μία οικογένεια επαναστατών και ηρώων. Πρόγονος και συνονόματός του, ήταν ο οπλαρχηγός Νίκος Φλώρος, εκείνος που έπεσε ηρωικά στην μάχη των Αθηνών πολεμώντας για την ανεξαρτησία της Ελλάδας από τον Οθωμανικό ζυγό. Κάθε που, ο Νίκος Φλώρος, ο νεότερος, διαβαίνει το δρόμο της Αθήνας και συγκεκριμένα στο Ψυχικό που φέρει το όνομά του, αισθάνεται αληθινό δέος και υπερηφάνεια.
«Η συγκεκριμένη έκθεση είναι φόρος τιμής στον προ- παππού μου, Νίκο Φλώρο, ο οποίος έπεσε στην μάχη των Αθηνών το 1822, τον αποκεφάλισαν οι Τούρκοι. Οι ήρωες του 1821 είχαν κάτι αληθινό: αξίες! Αυτοί οι άνθρωποι επένδυσαν στην ελευθερία του πνεύματος του ανθρώπου και όχι στην υποδούλωση και στη σκλαβιά. Είναι πολύ σημαντικό αυτό γιατί ο κάθε άνθρωπος ανά τους αιώνες πρέπει να δίνει τη μάχη του για να κερδίσει την ελευθερία του. Την ελευθερία δεν την κατακτάς μια και έξω. Αντίθετα είναι μια καθημερινή μάχη» μου αναφέρει ο γλύπτης λίγη ώρα μετά τα εγκαίνια της έκθεσης του στην Καλαμάτα.
Οι «Ήρωες από Μέταλλο», είναι αποτέλεσμα πολυετούς εργασίας και στοχοπροσήλωσης του καλλιτέχνη. Πρόκειται για μια ιδέα που συνέλαβε τέσσερα χρόνια πριν, η οποία έλαβε σάρκα και οστά τη φετινή χρονιά ορόσημο στην ιστορία της Ελλάδας. Εργαζόμενος σκληρά για τη δημιουργία των εν λόγω έργων, ο ίδιος εξομολογείται ότι τον προβλημάτισαν αρκετά. Διότι οι προσωπικότητες τις οποίες απεικονίζουν είναι υπαρκτές, έχουν ηρωική υπόσταση, και με το πέρασμα των αιώνων μετεξελίσσονται σε Ιδέες. «Καθώς τα έργα αναπαριστούν ήρωες που έχει εξυμνήσει η παγκόσμια κοινότητα, η δουλειά που έπρεπε να κάνω ήταν πολυδιάστατη. Προϋπέθετε ιστορική έρευνα, μελέτη απομνημονευμάτων αλλά και χρόνο. Χρόνο να αφουγκραστώ το χαρακτήρα και τα συναισθήματα αυτών των ηρώων ώστε να τα αποτυπώσω στα έργα μου», εξομολογείται ο καλλιτέχνης.
Παρατηρώντας τα πορτραίτα της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνα και του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη που στέκουν επιβλητικά δεν μπορείς παρά να θαυμάσεις την τεχνική του γλύπτη, καθώς είναι φτιαγμένα αποκλειστικά με αλουμίνιο. «Ομολογώ πως η Μπουμπουλίνα με δυσκόλεψε πολύ. Ήθελα να να αποδώσω τη σκληρότητα της, αλλά και το πνεύμα της μετά από μια μάχη. Την προσέγγισα σε μια ηλικία γύρω στα 40 και ο σκοπός μου δεν ήταν να αποτυπώσω τόσο την εικόνα της με ακρίβεια όσο την αύρα της μετά τη μάχη» λέει ο γλύπτης πίνοντας ζεστό τσάι.
Επιπλέον, έναν ακόμα εντυπωσιακό κοστούμι είναι η «Ελευθερία», όπου για να φτιαχτεί χρησιμοποίησε πάνω από 7.000 κουτάκια αναψυκτικών. Η γλυπτή αναπαράσταση αυτής της έννοιας, την οποία διεκδίκησαν αδιαπραγμάτευτα οι πρόγονοί μας. Την ελευθερία που ο καλλιτέχνης, μάς προτρέπει να διεκδικήσουμε κι εμείς.. με κάθε τρόπο!
Η έκθεση περιλαμβάνει μία σειρά έργων – τεραστίων ψηφιδωτών, ήτοι γλυπτών κουστουμιών και πορτρέτων ηρωικών προσωπικοτήτων, υλοποιημένων εξ’ ολοκλήρου από κουτάκια αναψυκτικών. Η «ιδιαιτερότητα» της τέχνης και τεχνικής του Νίκου Φλώρου, την οποία κατοχύρωσε στη Νέα Υόρκη και πλέον συνιστά την «υπογραφή» του, έγκειται στην πρώτη ύλη και στον τρόπο επεξεργασίας και αξιοποίησης αυτής. Ο καλλιτέχνης συλλέγει κουτάκια αναψυκτικών, μετατρέπει το αλουμίνιο σε ίνες και τις ίνες σε «μεταλλικό ύφασμα». Δεν έχει την πολυτέλεια του έτοιμου υλικού, αντιθέτως το δημιουργεί ο ίδιος από το μηδέν. Πρόκειται για μία διεργασία εξαιρετικά επίπονη και χρονοβόρα την οποία εκπονεί μόνος, από την αρχή ως το τέλος. Τα χρώματα δε, που χρησιμοποιεί, φροντίζει να αντικατοπτρίζουν τη φύση και την υπόσταση του εκάστοτε ιστορικού προσώπου ή αντικειμένου που αναπαριστούν.
Από την Γκρέις Κέλι μέχρι τους Ομπάμα
Ο Νίκος Φλώρος έχει βρεθεί καλεσμένος της οικογένειας Ομπάμα στον Λευκό Οίκο, ο Πούτιν έχει επισκεφτεί έκθεσή σου, ο Αλβέρτος του Μονακό θαύμασε τα κοστούμια που έφτιαξες εμπνευσμένος από τη μητέρα του, Γκρέις Κέλι και ο διάδοχος του θρόνου του Άμπου Ντάμπι δέχτηκε με θαυμασμό το πορτραίτο που του έφτιαξε ο καλλιτέχνης. «Η Νέα Υόρκη υπήρξε για μένα καταλυτικό σημείο στη ζωή μου, καθώς εκεί αναγνωρίστηκε η δουλειά μου. Ναι, βρέθηκα μέχρι και στον Λευκό Οίκο, σ' ένα γκαλά με τον Ομπάμα. Ήταν απίστευτη εμπειρία να βλέπω τη Μισέλ Ομπάμ, δίπλα ένα κουαρτέτο που έπαιζε τα «Παιδιά του Πειραιά». Σε γενικές γrαμμές τα έχω απομυθοποιήσει όλα. Τα πάντα. Η τέχνη μου με έχει κάνει και βλέπω στις σωστές διαστάσεις στα πράγματα. Η τέχνη για μένα μου άνοιξε τον δρόμο για να γνωρίζω προσωπικότητες».
Η επίσκεψη της Προέδρου της Δημοκρατίας
Πριν λίγες ημέρες η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου επισκέφθηκε την Καλαμάτα όπου περιηγήθηκε στη συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών της κυρίας Βικτωρίας Γ. Καρέλια, η οποία αποτελεί έργο ζωής για την ίδια.
Η Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας ξεναγήθηκε αρχικά από την ίδια την κυρία Καρέλια, στον υπερσύγχρονο χώρο όπου φιλοξενείται η συλλογή της στο κέντρο της πόλης της Καλαμάτας. Μετά το τέλος της ξενάγησης, την κυρία
Σακελλαροπούλου, συνόδευσε ο διεθνούς φήμης γλύπτης Νίκος Φλώρος παρουσιάζοντας τα έργα του αναλύοντάς της τόσο την μοναδική τεχνοτροπία που αποτελεί και την υπογραφή του, όσο και όλα τα έργα, ένα προς ένα, που απαρτίζουν την φαντασμαγορική έκθεση, η οποία δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της ιστορικής χρονιάς που διανύουμε, της χρονιάς κατά την οποία συμπληρώνονται 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση κατά των Οθωμανών κατακτητών.
Η Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλλια»
Στην καρδιά της παλιάς πόλης της Καλαμάτας, σε ένα ανακαινισμένο νεοκλασικό τριώροφο κτίριο του 1873, στεγάζεται η Συλλογή Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλλια».
Πρόκειται για μια από τις πληρέστερες συλλογές ελληνικών ενδυμασιών σε πανελλήνιο επίπεδο περιλαμβάνοντας έναν μεγάλο αριθμό πλήρων ενδυματολογικών συνόλων, γυναικείων και ανδρικών από όλες τις περιοχές της Ελλάδας, καθώς και έναν αριθμό μεμονωμένων ενδυματολογικών εξαρτημάτων. Ανάμεσα στα τελευταία ξεχωρίζουν οι ομάδες των χρυσοκέντητων επενδυτών, των χρυσοΰφαντων ανατολίτικων καβαδιών και των κοσμημάτων, που δεν καλύπτουν απλώς τις ανάγκες συμπλήρωσης και στολισμού των ενδυμασιών, αλλά αποτελούν αυτόνομα και σημαντικά σύνολα της συλλογής.
Στο ισόγειο παρουσιάζονται οι τοπικές ενδυμασίες με το σεγκούνι, τον επενδύτη του αγροτικού και κτηνοτροφικού κόσμου της στεριανής Ελλάδας. Στον πρώτο όροφο οι ενδυμασίες των νομαδικών και ημινομαδικών πληθυσμών συναντούν τον ενδυματολογικό κόσμο των κοινοτήτων με εμπορικές και βιοτεχνικές δραστηριότητες, με τοπικές ενδυμασίες με καβάδι και αντερί. Στον δεύτερο όροφο το φουστάνι-τσούκνα, σχηματική παραλλαγή της βυζαντινής δαλματικής, συναντάται με την αναγεννησιακή του εκδοχή, με τα πολύπτυχα δηλαδή φουστάνια των παράλιων και νησιωτικών περιοχών με εμπορικές επαφές με τη Δύση.
«Όταν δημιουργήθηκε το Λύκειο Ελληνίδων ήταν ανάγκη να αποκτήσουμε βεστιάριο και κάπως έτσι ξεκίνησε η ενασχόλησή μου με τις αυθεντικές ελληνικές φορεσιές. Δεν σου κρύβω πως αισθητικά με εντυπωσίασαν και με ενθουσίαζαν, οπότε ξεκίνησα να διαβάζω και έπειτα άρχισα να συλλέγω. Κάποια στιγμή αναρωτήθηκα «όταν φύγω τι θα γίνουν όλες αυτές οι φορεσιές;». Έτσι, ήρθε το πλήρωμα του χρόνου και οι ελληνικές φορεσιές βρήκαν τη θέση τους στο συγκεκριμένο κτίριο. Μέσα σε ένα σύγχρονο κτίριο έβαλα παραδοσιακές φορεσιές παντρεύοντας μοναδικά το χτες με το σήμερα και το αποτέλεσμα είναι αρμονικό» μου λέει η Βικτωρία Καρέλλια.