Εξερευνώντας τη νέα έκθεση της γκαλερί Citronne -Μέσα από γλυπτά, ήχους και βίντεο [εικόνες] - iefimerida.gr

Εξερευνώντας τη νέα έκθεση της γκαλερί Citronne -Μέσα από γλυπτά, ήχους και βίντεο [εικόνες]

πινακας με καπνο και σωλήνες
Την Πέμπτη εγκαινιάζεται στην CITRONNE Gallery, Aθήνα, η ατομική έκθεση του Πάνου Χαραλάμπους AMVRAKIA.MIA
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Ηχητικά γλυπτά, επιτοίχια έργα, φύλλα καπνού και βίντεο του Πάνου Χαραλάμπους παρουσιάζονται στη νέα έκθεση της γκαλερί Citronne.

Η CITRONNE Gallery – Aθήνα, παρουσιάζει την ατομική έκθεση AMVRAKIA.MIA του Πάνου Χαραλάμπους. Πρόκειται για μία εγκατάσταση που συγκεντρώνει τις κύριες προβληματικές στο βιωματικό, ερευνητικό έργο του καλλιτέχνη. Ανακεφαλαιώνει στοιχεία της δουλειάς του στην οποία διακρίνονται επιδράσεις από τις ανθρωπιστικές σπουδές, κυρίως από την Κοινωνική Ανθρωπολογία, τον κινηματογράφο, την λογοτεχνία, την μουσική καθώς επίσης απόηχοι από την Αrte Povera και την τέχνη Αρχείου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

..με έμπνευση από το Ξηρόμερο

Η εγκατάσταση ΑΜVRAKIA.MIA αποτελείται από ηχητικά γλυπτά, επιτοίχια έργα και βίντεο και το καθένα είναι ένα επεισόδιο-κεφάλαιο μιας μη γραμμικής αναδίφησης του καλλιτέχνη στην ιδιαίτερη πατρίδα του, το Ξηρόμερο Ακαρνανίας, τον τόπο που διέπει το σύνολο της δουλειάς του, όχι ως ένα παρελθόν αλλά ως καταγωγή που συγκροτεί την ταυτότητα και ως αφετηρία δημιουργίας νέων συναρμογών στο σήμερα.

Πάνος Χαραλάμπους, AMVRAKIA.MIA, αλουμίνιο. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery (Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη)
Πάνος Χαραλάμπους, AMVRAKIA.MIA, αλουμίνιο. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery (Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη)

Η εγκατάσταση συγκροτεί μία «επιτελεστική τοπιογραφία» η οποία ορίζεται από ενέργειες και δράσεις. Συνθέτει έναν «τόπο», μία δίνη από υλικά τεκμήρια, αρχειακό υλικό, σχήματα, ήχους και συμβάντα - αναφορές στο υγρό στοιχείο, τα πανηγύρια και την αγροτική - ψυχαγωγική παραγωγή.

Από την Μπιενάλε της Βενετίας στη CITRONNE Gallery

Πρόκειται για μία τοπιογραφία που εκτυλίσσεται, με διαφορετικές εκδοχές, εδώ και χρόνια στην δουλειά του καλλιτέχνη, όπως στην εμβληματική επιτέλεση-εγκατάσταση στην 58η Μπιενάλε της Βενετίας (Ελληνικό Περίπτερο, 2019) και στο έργο της documenta 14 (Αθήνα, Κάσσελ, 2017).

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Πάνος Χαραλάμπους, La Gazza Ladra, 2021, Γλυπτική οπτικοακουστική εγκατάσταση. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery (Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη)
Πάνος Χαραλάμπους, La Gazza Ladra, 2021, Γλυπτική οπτικοακουστική εγκατάσταση. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery (Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη)

Η in situ εγκατάσταση εκτείνεται κατά μήκος της CITRONNE Gallery δημιουργώντας μία αντιπαράθεση ανάμεσα στον κλειστό χώρο ενός αστικού διαμερίσματος και το εκτενές της αγροτικής υπαίθρου καθώς και ένα πλέγμα σχέσεων που δεν επιστρέφει στο παρελθόν αλλά το επικαιροποιεί.

Τα επιμέρους τμήματα της εγκατάστασης συνδέονται με αρδευτικούς σωλήνες - ηχεία μέσα στους οποίους ρέουν και από τους οποίους αναβλύζουν εναλλασσόμενοι ή αναμεμειγμένοι ήχοι από τα πανηγύρια, τη φύση και το νερό.

Το νερό και η παραουσία-απουσία του

Όπως σημειώνει στο κείμενό της η επιμελήτρια της έκθεσης Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη, «Το νερό είναι ένα ισχυρό στοιχείο είτε ως ιδεατή παρουσία είτε ως εκκωφαντική απουσία. Είναι ορατό υπαινικτικά μέσα από το κατασκευασμένο τεχνητό αντικαθρέφτισμα της λίμνης· ή παρίσταται ως άκουσμα, ως "λάλον ύδωρ", μέσα από τους σωλήνες της ύδρευσης και της άρδευσης».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Πάνος Χαραλάμπους, Ήλιος, 1998, μικτή τεχνική, φύλλα καπνού πάνω σε καμβά. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery (Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη)
Πάνος Χαραλάμπους, Ήλιος, 1998, μικτή τεχνική, φύλλα καπνού πάνω σε καμβά. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery (Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη)

Στο πρώτο τμήμα της εγκατάστασης, δύο μεγάλα επιτοίχια έργα από φύλλα καπνού (Ήλιος Ι, Ήλιος ΙΙ) παραπέμπουν στην παρελθούσα ακμάζουσα καπνοπαραγωγή της περιοχής του Ξηρόμερου, στην αποξήρανση, στον ήλιο και στην κυκλικότητα του χρόνου ενώ το βίντεο La Gazza Ladra με την αναφορά στην λίμνη Αμβρακία προσθέτει ένα νατουραλιστικό στοιχείο.

Πάνος Χαραλάμπους, La Gazza Ladra, 2021, Γλυπτική οπτικοακουστική εγκατάσταση. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery (Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη)
Πάνος Χαραλάμπους, La Gazza Ladra, 2021, Γλυπτική οπτικοακουστική εγκατάσταση. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery (Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη)
Πάνος Χαραλάμπους, La Gazza Ladra, 2021, Γλυπτική οπτικοακουστική εγκατάσταση. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery (Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη)
Πάνος Χαραλάμπους, La Gazza Ladra, 2021, Γλυπτική οπτικοακουστική εγκατάσταση. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery (Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη)
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ακολουθώντας τους σωλήνες άρδευσης, ο θεατής φτάνει στο δεύτερο τμήμα της εγκατάστασης όπου μεταφέρεται στην υποβλητική συνθήκη των πανηγυριών.

Πάνος Χαραλάμπους, Φωνή και Πορτραίτο Τάκη Καρναβά, 2021, Γλυπτική οπτικοακουστική εγκατάσταση. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery (Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη)
Πάνος Χαραλάμπους, Φωνή και Πορτραίτο Τάκη Καρναβά, 2021, Γλυπτική οπτικοακουστική εγκατάσταση. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery (Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη)

Ένα περιστρεφόμενο βινύλιο σε μεταλλικές λεκάνες που επιπλέουν μέσα σε νερό, οι αφίσες του θρυλικού τραγουδιστή Τάκη Καρναβά και η γλυπτική κάτοψη της λίμνης Αμβρακίας ως πίστα χορού μαζί με την βιντεοπροβολή Αn eagle was standing… του αργού τσάμικου (περφόρμανς του καλλιτέχνη) πάνω σε μία άλλη πίστα-γυάλινη σκηνή αποτελούν ίχνη, οπτικές μεταφορές επιτελέσεων οργανικά συνδεδεμένων με την φύση και την παράδοση.

Υποδηλώνουν την μέθεξη κατά την οποία ο εαυτός μετατίθεται εκτός ορίων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Πάνος Χαραλάμπους, An Eagle was Standing, 2019, Video Still. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery
Πάνος Χαραλάμπους, An Eagle was Standing, 2019, Video Still. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery

Το παρελθόν και το γίγνεσθαι συναντώνται. Ο χρόνος διευρύνεται καθώς παρελθόν, παρόν και μέλλον αποτελούν συγκοινωνούντα δοχεία μίας διαρκούς ροής.

Πάνος Χαραλάμπους, An Eagle was Standing, 2019, Video Still. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery
Πάνος Χαραλάμπους, An Eagle was Standing, 2019, Video Still. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery

Ο Πάνος Χαραλάμπους αντλεί μοτίβα από την παρελθούσα ελληνική επαρχία και προβάλλει με το έργο του την ταυτότητα του ευρωπαϊκού, μεσογειακού νότου ως περιφέρεια.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Με ελεγειακές αποχρώσεις, το έργο του υποδηλώνει την απώλεια, το διαφεύγον ενώ ταυτόχρονα διασώζει από την λήθη και επικαιροποιεί παλιά, άχρηστα ή υποτιμημένα αντικείμενα μεταπλάθοντάς τα σε εργαλεία καλλιτεχνικής έκφρασης και τιμώντας με αυτά τις ιδιαίτερες ποιότητες μίας «ελάσσονος σκηνής» που αναπνέει στις παρυφές της κυρίαρχης τέχνης.

Πάνος Χαραλάμπους, An Eagle was Standing, 2019, Γλυπτική οπτικοακουστική εγκατάσταση. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery (Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη)
Πάνος Χαραλάμπους, An Eagle was Standing, 2019, Γλυπτική οπτικοακουστική εγκατάσταση. Παραχώρηση της CITRONNE Gallery (Φωτογραφία: Αλεξάνδρα Μασμανίδη)

Η έκθεση συνοδεύεται από την έκδοση AMVRAKIA.MIA από την CITRONΝΕ Gallery και τις εκδόσεις Καστανιώτη. Η δίγλωσση έκδοση (ελληνικά-αγγλικά) με κείμενα των Πάνου Χαραλάμπους, Πάνου Πανόπουλου, Τατιάνας Σπινάρη - Πολλάλη, Θωμά Συμεωνίδη και Μαρίνας Φωκίδη, αποτελεί μία «έντυπη έκθεση» όπου λόγος και εικόνα συνιστούν μία τεκμηρίωση του πολύπλευρου έργου και της έρευνας του καλλιτέχνη.

ΠΑΝΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ / AMVRAKIA.MIA

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

CITRONNE Gallery – Αθήνα: Πατριάρχου Ιωακείμ 19 (4ος όροφος)
10675 Κολωνάκι, Αθήνα Τηλέφωνο (+30) 210 7235 226

Ώρες λειτουργίας: Τρ, Πέμ, Παρ: 11.00 - 20.00 / Τετ, Σάβ: 11.00 - 16.00

Επιμέλεια: Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη / Εγκαίνια: Πέμπτη, 21 Μαρτίου, 2024 | 19:00-22:00 / Διάρκεια: 21 Μαρτίου - 11 Μαΐου 2024

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ