Σε μια άδεια αίθουσα, χωρίς φυσική παρουσία κοινού, θα διεξαχθεί η δημοπρασία θεσμός Greek Sale του διεθνούς οίκου Bonhams στο Λονδίνο, δίνοντας το στίγμα του τρόπου με τον οποίο αλλάζει η αγορά τέχνης λόγω της πανδημίας, αλλά ίσως και το ενδιαφέρον των συλλεκτών.
Mε τα μουσεία στην Ελλάδα κλειστά ως τις 10 Ιουνίου όπως και στις περισσότερες χώρες στον κόσμο -σε κάποιες μάλιστα δεν αναμένεται να ανοίξουν οι θύρες πριν τον φθινόπωρο- έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δει κανείς πώς επηρεάζονται οι δημοπρασίες έργων τέχνης. To ενδιαφέρον είναι ιδιαίτερα αυξημένο στην περίπτωση του ελληνικού χρωστήρα, των τιμών που θα εξασφαλίσουν έργα κορυφαίων δημιουργών μας, στην δημοπρασία που θα γίνει στις 4 το απόγευμα της Πέμπτης 28 Μαϊου από τον οίκο Bonhams στο Λονδίνο, σε συνεργασία όπως πάντα με την Art Expertise. Η συμμετοχή θα μπορεί να γίνει μόνο διαδυκτιακά (on line bidding), τηλεφωνικά ή με γραπτή προσφορά.
H επέλαση της ελληνικής τέχνης στον χώρο των δημοπρασιών θα γίνει με σημαία ένα αριστουργηματικό έργο του Γιάννη Μόραλη. Το έργο «Σύνθεση» (£280,000-350,000) του Γιάννη Μόραλη (1916-2009). Μνημειώδες και επιβλητικό αλλά ταυτόχρονα τρυφερό και ευαίσθητο έργο, είναι ένας από τους πίνακες του Μόραλη που άφησαν εποχή στη σύγχρονη ελληνική τέχνη καθώς άνοιξαν το δρόμο στην ευρύτερη δημιουργική συνύπαρξη καλλιτεχνών και αρχιτεκτόνων. Η πανέμορφη αυτή σύνθεση – μια εαρινή πανδαισία που ξεπηδά μέσα από τις μνήμες ενός αρχαιοελληνικού αρχιτεκτονικού τοπίου – κοσμούσε ένα από τα ιστορικά ΞΕΝΙΑ των αρχών του 1960, σχεδιασμένο σε μια εποχή που η φωτισμένη συνεργασία καλλιτεχνών και αρχιτεκτόνων, όπως του πρωτοπόρου και αντισυμβατικού μοντερνιστή Άρη Κωνσταντινίδη, που δημιουργούσε τα υποδειγματικά ξενοδοχεία του ΕΟΤ χτισμένα με έμπνευση και σεβασμό στην ευαίσθητη ισορροπία του ελληνικού τοπίου
Στα ωραιότερα έργα της δημοπρασίας συγκαταλέγεται και ένας αριθμός από θαυμάσιες ελαιογραφίες με θέμα τα λουλούδια. Το «Φυτό στην Ταράτσα»(£50,000-70,000) του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα (1906-1994), με προέλευση από τη σημαντική συλλογή της Νίας Στράτου, είναι μία εξαιρετική σύνθεση όπου μέσα από μια έκρηξη χρωμάτων και μορφών, τα δέντρα, τα φύλλα, οι θάμνοι και τα λουλούδια βρίσκονται σε μια διαρκή κίνηση σα να καταπιάνονται με έναν ατέρμονο Διονυσιακό χορό.
Το «Πήλινο Βάζο με Λουλούδια» (£40,000-60,000) του Γιάννη Τσαρούχη (1910-1989), μία ξεχωριστή νεκρή φύση, ζωγραφισμένη σε ένα ήρεμο και συνάμα εύθυμο τόνο. Όπως έλεγε χαρακτηριστικά ο ίδιος ο καλλιτέχνης, «είτε ζωγραφίζω λουλούδια είτε έναν άνθρωπο, πρέπει να δείξω το θεϊκό στοιχείο που έχει μέσα του».Την πανδαισία των λουλουδιών και φυτών πλαισιώνουν και τέσσερα πανέμορφα έργα του μεγάλου μαέστρου του θέματος, Θάνου Τσίγκου (1914-1965): «Πολύχρωμα Λουλούδια» (£18,000-25,000), «Κόκκινα και Ροζ Λουλούδια σε Πράσινο Φόντο» (£10,000-15,000), «Λουλούδια σε Λευκό Φόντο»(£8,000-12,000) και «Πράσινο Λουλούδι σε Λευκό Φόντο»(£5,000-7,000).
Ιδιαίτερης σημασίας είναι επίσης το έργο «Ο Ήρωας Γιώργος Καραισκάκης στη μάχη με τον Κιουταχή»(£70,000-100,000)του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ (1871-1934), με αρχική προέλευση την περίφημη συλλογή του Τάκη Ελευθεριάδη,μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένας εθνικός θησαυρός και καλλιτεχνικό κόσμημα του μάγου περιηγητή της ελληνικής ιστορίας και μυθολογίας. Μέσα από το έργο αυτό ο ζωγράφος αποτυπώνει με μεγάλη λεπτομέρεια το μυθικό και ιδεατό κόσμο που ταξίδευε στην με πλούσια φαντασία του από τα παιδικά του χρόνια.
Δημοπρατείται επίσης ο «Ιάσωνας» (£25,000-35,000), του Νίκου Εγγονόπουλου (1910-1985), ένα ιστορικό έργο που διακοσμούσε το ποίημα του σουρεαλιστή καλλιτέχνη, Ατλαντικός, στην έκδοση του περιοδικού Αγγλοελληνική Επιθεώρηση το 1954 και εκτέθηκε την ίδια χρονιά στην Μπιενάλε της Βενετίας ανάμεσα σε έργα κορυφαίων καλλιτεχνών της μοντέρνας τέχνης όπως των Miro, Ernst, Klee, Arp κ.α.