Το καλοκαίρι του 1959, ο φωτογράφος Paolo Di Paolo και ο σκηνοθέτης Πιερ Πάολο Παζολίνι συνεργάστηκαν, για λογαριασμό του ιταλικού περιοδικού Successo, σε ένα ρεπορτάζ για τις καλοκαιρινές διακοπές στην Ιταλία.
Σε αυτό το ρεπορτάζ και φωτορεπορτάζ το Fondazione Sozzani στο Μιλάνο αφιερώνει την έκθεση «La lunga strada di sabbia (Ο Μακρύς Δρόμος της Άμμου)».
Εκείνο το καλοκαίρι, ο Arturo Tofanelli, διευθυντής του Successo, παρήγγειλε το ρεπορτάζ στον Di Paolo και τον Πιέρ Πάολο Παζολίνι, ο οποίος σε ηλικία 37 χρονών δεν είχε ακόμη κάνει το σκηνοθετικό ντεμπούτο του, αλλά ήταν ήδη ένας πολλά υποσχόμενος συγγραφέας. Μόλις είχε κυκλοφορήσει το πρώτο του πεζογράφημα - «Ragazzi di vita (σ.σ. στη γλώσσα μας έχει κυκλοφορήσει με τίτλο «Τα παιδιά της ζωής») -, το οποίο προκάλεσε την αντίδραση της Azione Cattolica, πανταχού παρούσας ρωμαιοκαθολικής οργάνωσης, που προχώρησε σε μηνύσεις κατά του συγγραφέα για χυδαιολογία.
Ενα φωτορεπορταζ στις Ιταλικές πλαζ του ΄50
Ο Paolo Di Paolo, φωτορεπόρτερ και φωτογράφος πορτρέτων, είχε εργαστεί για κάποια χρόνια στο εβδομαδιαίο περιοδικό Il Mondo. Οι δυο τους αποδέχθηκαν. Αποφάσισαν να ξεκινήσουν από τη Βεντιμίλια, στα γαλλο-ιταλικά σύνορα και να ακολουθήσουν την ακτογραμμή. Το εγχείρημα αποδείχθηκε πιο περίπλοκο· ο Παζολίνι κυνηγούσε φαντάσματα, αναζητώντας μια Ιταλία του παρελθόντος ενώ στόχος του Di Paolo ήταν να φωτογραφίσει ένα έθνος με τη ματιά στραμμένη στο μέλλον.
Παρ' όλα αυτά, συνέχισαν με αλληλοσεβασμό και εμπιστοσύνη και ο Di Paolo τράβηξε ορισμένα όμορφα πορτρέτα του συγγραφέα, συμπεριλαμβανομένου και ενός όπου ο Παζολίνι με μπεζ καπαρντίνα στέκεται στοχαστικός πάνω από τον τάφο του Αντόνιο Γκράμσι.
Από την Τυρρηνική Θάλασσα μέχρι την Αδριατική, από τη Βεντιμίλια μέχρι την Όστια, από την Καλαβρία μέχρι τη Σικελία, από την Πούλια μέχρι το Τριέστε, ο Paolo Di Paolo αιχμαλωτίζει στις μαυρόασπρες φωτογραφίες του την ιταλική ντόλτσε βίτα: άντρες με μαγιό να χτενίζουν με τσατσάρα τα μαλλιά τους μετά τη βουτιά, γυναίκες, με τα πόδια χωμένα στην άμμο, να πουδράρουν τη μύτη τους· γυναίκα με μπικίνι, σε ένα παγκάκι, να κάνει ηλιοθεραπεία, κοστουμαρισμένος άντρας να ακουμπά σε μια ψαρόβαρκα συνοδεία της συντρόφου του και του παιδιού τους.
Τα συνοδευτικά κείμενα του Παζολίνι επανεκδόθηκαν αργότερα σε βιβλίο που δανείστηκε τον τίτλο του από το ρεπορτάζ: «La lunga strada di sabbia».
Στην έκθεση η οποία ολοκληρώνεται στις 29 Αυγούστου, το Fondazione Sozzani παρουσιάζει εκτός από το ρεπορτάζ που δημοσιεύθηκε σε τρεις συνέχειες στο Successo, τις φωτογραφίες του Di Paolo, κάποιες από τις οποίες δεν είχαν δημοσιευθεί, καθώς και μια βιντεοσκοπημένη συνέντευξη στην οποία ο φωτογράφος μοιράζεται τις αναμνήσεις του.