Το Evia Film Project είναι ο τρίτος πόλος δράσεων του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μετά το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τον Μάρτιο.
Ενα κινηματογραφικό φεστιβάλ για την ανάπτυξη της Β. Ευβοιας
Στόχος του είναι η ανάδειξη της Βόρειας Εύβοιας, μιας περιοχής που έχει πληγεί βαθιά από τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021, σε παγκόσμιο κέντρο για το green cinema. Το Evia Film Project πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, στο πλαίσιο του προγράμματος Ανασυγκρότησης της Βόρειας Εύβοιας, και σε συνεργασία με την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, τον Δήμο Ιστιαίας-Αιδηψού και τον Δήμο Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας. Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συνεργάζεται με τους παραγωγικούς φορείς που εδρεύουν στην Εύβοια και το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στα Ψαχνά.
Ποιοι θα βρεθούν στη Βόρεια Ευβοια
Στο 2ο Evia Film Project γνωστοί και αγαπημένοι δημιουργοί, καθώς και επαγγελματίες της κινηματογραφικής και τηλεοπτικής βιομηχανίας από την Ελλάδα και ολόκληρο τον κόσμο, μοιράζονται τα μυστικά της τέχνης και της δουλειάς τους με το κοινό της βόρειας Εύβοιας.
Τα masterclasses θα πραγματοποιηθούν στην Αγία Άννα και στην Αιδηψό και η είσοδος για το κοινό θα είναι ελεύθερη.
Παράλληλα Το Evia Film Project, η πράσινη πρωτοβουλία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης φέρνει τη μουσική σε πρώτο πλάνο και προσκαλεί το κοινό σε δύο μοναδικές μουσικές βραδιές. Το Σάββατο 24 Ιουνίου, ο αγαπημένος τραγουδιστής και τραγουδοποιός Νίκος Πορτοκάλογλου θα δώσει μια μεγάλη συναυλία στην Αιδηψό, ενώ την Τετάρτη 21 Ιουνίου, το Evia Film Project γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής με ένα πάρτι στη Λίμνη, υπό τους ήχους της μουσικής της μπάντας Αγία Φανφάρα. Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη και στις δύο εκδηλώσεις, όπως σε όλες τις δράσεις του Evia Film Project.
Masterclasses στην Αγία Άννα
Τα masterclasses θα πραγματοποιηθούν στο εστιατόριο «Τα Κανατάκια», στην παραλία της Αγίας Άννας, στα ελληνικά, χωρίς μετάφραση.
Masterclass Ζαχαρία Μαυροειδή | Πέμπτη 22 Ιουνίου, 18:00
«Αφηγηματολογία mon amour»
Ο σκηνοθέτης, συγγραφέας και σεναριογράφος Ζαχαρίας Μαυροειδής, δημιουργός των πολυβραβευμένων ταινιών Ο ξεναγός και Ο απόστρατος, θα πραγματοποιήσει μια παρουσίαση που θα ξεκλειδώσει το μυστήριο της αφηγηματολογίας στο σινεμά, αναλύοντας την έννοια και τις διάφορες μορφές του κινηματογραφικού κειμένου. Στο ομιχλώδες θεωρητικό πεδίο της αφηγηματολογίας κρύβονται πολύτιμα δώρα για κάθε ενεργό κινηματογραφιστή. Στο πλαίσιο του masterclass το κοινό θα έχει την ευκαιρία να εξοικειωθεί με ένα κομβικό εργαλείο της αφηγηματολογίας: την έννοια του «κειμένου» και των τριών ειδών του - αφήγηση, αγόρευση και περιγραφή. Ανάγοντας τις έννοιες αυτές από τη λογοτεχνία στον κινηματογράφο θα δούμε πώς μπορούν να συνδράμουν έναν δημιουργό στον προσδιορισμό του καλλιτεχνικού του στίγματος.
Masterclass Λευτέρη Χαρίτου | Παρασκευή 23 Ιουνίου, 11:00
«Από την κρίση του σινεμά στην άνθιση της τηλεόρασης»
Ο Λευτέρης Χαρίτος, σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ Dolphin Man και της σπουδαίας τηλεοπτικής επιτυχίας Άγριες μέλισσες και πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, θα μιλήσει για την άνθιση και τα νέα δεδομένα που επικρατούν στο ελληνικό τηλεοπτικό τοπίο του σήμερα. Βρισκόμαστε σε μία σημαντική και κρίσιμη στιγμή της ελληνικής τηλεοπτικής μυθοπλασίας. Περισσότερες σειρές πλέον παράγονται, με μεγαλύτερους προϋπολογισμούς και καλύτερα σενάρια, γεγονός που έχει φέρει σημαντικές αλλαγές στο τοπίο τόσο εργασιακά όσο και ποιοτικά, καθώς ελληνικές σειρές για πρώτη φορά περνούν τα σύνορα της χώρας. Πώς επηρεαζόμαστε από αυτή την αλλαγή ως νέοι κινηματογραφιστές; Ο κινηματογράφος περνάει κρίση ενώ η τηλεόραση ανθίζει; Ποιες είναι οι ομοιότητες αλλά και οι διαφορές στα δύο αυτά μέσα; Αυτά και άλλα πολλά μυστικά της τέχνης και της δουλειάς θα αναλυθούν στο masterclass του Λευτέρη Χαρίτου.
Masterclass Γιώργου Τσεμπερόπουλου | Παρασκευή 23 Ιουνίου, 13:00
«Επαγγελματίας, Καλλιτέχνης, Κινηματογραφιστής»
Ο πολυαγαπημένος δημιουργός Γιώργος Τσεμπερόπουλος μάς έχει χαρίσει ορισμένες από τις πιο σπουδαίες ταινίες του σύγχρονου ελληνικού σινεμά. Ανάμεσα στις οποίες οι ταινίες Ξαφνικός Έρωτας, Άντε Γεια, Πίσω Πόρτα, ενώ πέρυσι στο Evia Film Project προβλήθηκε το εμβληματικό ντοκιμαντέρ Μέγαρα σε συνσκηνοθεσία με τον Σάκη Μανιάτη. Στο masterclass καταθέτει τις δικές του επαγγελματικές και καλλιτεχνικές εμπειρίες από μια σπουδαία σταδιοδρομία πέντε δεκαετιών στον χώρο. Ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος, στην πλούσια καριέρα, του έχει ασχοληθεί με όλη την γκάμα της κινηματογραφικής παραγωγής, ενώ χρημάτισε πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και μέλος του ΔΣ του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Θα μιλήσει για τις επικίνδυνες ισορροπίες καθημερινής πειθαρχίας στον χώρο του κινηματογράφου. Μια τοποθέτηση και μια συζήτηση 90 λεπτών με έναν επιδραστικό δημιουργό του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου.
Masterclass Ελίνας Ψύκου | Σάββατο 24 Ιουνίου, 11:00
«Γυρίζοντας παραμύθια για ενήλικους»
Η σκηνοθέτιδα, σεναριογράφος και παραγωγός Ελίνα Ψύκου βρίσκεται πίσω από τις πολυβραβευμένες ταινίες Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά και Ο γιος της Σοφίας. Διετέλεσε πρόεδρος της Ένωσης Σκηνοθετών Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ) και μέλος του ΔΣ της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Στη διάρκεια του masterclass θα μας ξεναγήσει στα σύμβολα και στις εικόνες του προσωπικού της κινηματογραφικού κόσμου. Ενός κόσμου γεμάτου παραμύθια, καλές νεράιδες και κακούς δράκους (ή μήπως τελικά όχι και τόσο καλές νεράιδες και όχι και τόσο κακούς δράκους;), χαρές και απογοητεύσεις, και πάλι χαρές.
Masterclass Ολυμπίας Μυτιληναίου | Σάββατο 24 Ιουνίου, 13:00
«Πώς να βρεις το φως»
Η καταξιωμένη διευθύντρια φωτογραφίας Ολυμπία Μυτιληναίου, η οποία έχει συνεργαστεί με σπουδαίους δημιουργούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό, μεταξύ των οποίων και οι Πάνος Χ. Κούτρας, Αλέξανδρος Αβρανάς, Σταύρος Τσιώλης και Ταλάλ Ντερκί, εξηγεί στο κοινό όλες τις αθέατες και μαγικές όψεις τους επαγγέλματός της. Πώς μπορεί κανείς να βρει τι είδους φωτογραφία ταιριάζει στο εκάστοτε σενάριο; Τι εργαλεία θα πρέπει να χρησιμοποιήσει κανείς για να οδηγηθεί στη σωστή επιλογή και να πάρει το αποτέλεσμα που θέλει; Το κάθε σενάριο έχει τη δική του εικόνα. Οι αποφάσεις είναι δύσκολες και απαιτητικές – συχνά επίπονες. Τα στοιχεία που χρειάζεται κανείς γι’ αυτή την επιλογή είναι πολύ σημαντικά: το σενάριο, που είναι η αρχή· η σκηνοθετική ματιά, δηλαδή το πώς (θα) θέλει να εκφραστεί μέσα από τη φωτογραφία· η συνεργασία με τους υπόλοιπους συνεργάτες/τις υπόλοιπες συνεργάτιδες· τα μέσα και οι τρόποι για να πετύχεις.
Όλα τα παραπάνω masterclasses αποτελούν μέρος ενός εντατικού εργαστηρίου για φοιτητές του Τμήματος Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με έδρα τα Ψαχνά της Εύβοιας.
Τα εκπαιδευτικά masterclasses πραγματοποιούνται με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
Masterclasses στην Αιδηψό
Όλα τα masterclasses στην Αιδηψό θα πραγματοποιηθούν στην αίθουσα πολιτισμού «Μελίνα Μερκούρη». Η είσοδος θα είναι ελεύθερη για το κοινό, με σειρά προτεραιότητας. Τα masterclasses θα πραγματοποιηθούν στην αγγλική γλώσσα, χωρίς μετάφραση.
Masterclass του Τζανλούκα Ματαρέζε | Τρίτη 20 Ιουνίου, 12:30
«Το δικό μου εργαστήριο ντοκιμαντέρ»
Πώς αναγνωρίζουμε μια καλή ιστορία; Πώς φτιάχνουμε ένα αφηγηματικό τόξο στην πραγματικότητα που κινηματογραφούμε; Πώς εντοπίζουμε τους ιδανικούς πρωταγωνιστές και χαρακτήρες; Πώς χτίζουμε την αφήγησή μας, ισορροπώντας ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη μυθοπλασία; Ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης και ηθοποιός Τζανλούκα Ματαρέζε, γνωστός για τις ταινίες του The Last Chapter και Fashion Babylon, μοιράζεται με το κοινό τα μυστικά της τέχνης του.
Masterclass της Σελίν Μουράτ | Τετάρτη 21 Ιουνίου, 09:30
«Mια πλοήγηση στη βιομηχανία με όχημα το δικό σου δημιουργικό ντοκιμαντέρ»
Ποια είναι η θέση που καταλαμβάνει η ταινία μας στο σύγχρονο τοπίο της κινηματογραφικής βιομηχανίας; Πώς μπορούμε να διατηρήσουμε την προσωπική μας οπτική και ταυτόχρονα να προσαρμοστούμε στις απαιτήσεις της αγοράς; Μια αποκλειστική ενδοσκοπική ματιά στο συνεχώς μεταβαλλόμενο σκηνικό της κινηματογραφικής βιομηχανίας από τη Σελίν Μουράτ, στέλεχος (Markets Manager, IDFA) της Αγοράς του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ, του μεγαλύτερου φεστιβάλ ντοκιμαντέρ του κόσμου.
Masterclass της Σάλομε Τζάσι | Πέμπτη 22 Ιουνίου, 10:00
«Δαμάζοντας τον κήπο: Case study»
Πώς βρίσκουμε τις κατάλληλες εικόνες για την ιστορία μας ή την κατάλληλη ιστορία για τις εικόνες μας; Μπορούμε να σχεδιάσουμε εκ των προτέρων την επιτυχημένη πορεία της ταινίας μας; Πώς μπορούν να ξεπεράσουν οι γυναίκες δημιουργοί τις δυσκολίες που προκύπτουν από ένα ανδροκρατούμενο επαγγελματικό περιβάλλον; Η σκηνοθέτιδα Σάλομε Τζάσι αναλύει ως μελέτη περίπτωσης την πολυβραβευμένη ταινία της, Δαμάζοντας τον κήπο, η οποία θα προβληθεί την Τετάρτη 21 Ιουνίου, στο Σινέ Απόλλων.
Masterclass των Μπιλγιάνα Τουτόροφ και Λούκα Βεντούριν | Πέμπτη 22 Ιουνίου, 12:00
«Μαθαίνοντας από τα λάθη»
Ποια λάθη μπορεί να αποφύγει κανείς κατά τη διαδικασία της δημιουργίας ενός ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους; Ποιες είναι οι καλές πρακτικές που μπορεί να ακολουθήσει κανείς; Πώς μπορούμε να σχεδιάσουμε την καλύτερη οδό τόσο για τις ταινίες μας όσο και για εμάς τους ίδιους; Η σκηνοθέτιδα και παραγωγός Μπιλγιάνα Τουτόροφ, ιδρύτρια του CIRCLE Women Doc Accelerator, και ο παραγωγός Λούκα Βεντούριν, συντονιστής προγραμμάτων του CIRCLE Women Doc Accelerator και παραγωγός της μικρού μήκους ταινίας Picnic που κέρδισε βραβεία σε δεκάδες Φεστιβάλ, καθώς και το βραβείο μικρού μήκους ταινίας της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου (2015), απαντούν σε βασικά ερωτήματα που απασχολούν ανερχόμενους δημιουργούς ντοκιμαντέρ.
Masterclass του Χούμπερτ Ζάουπερ | Παρασκευή 23 Ιουνίου, 10:00
Ερχόμαστε εν ειρήνη: Case study
Ο υποψήφιος για Όσκαρ αυστριακός σκηνοθέτης Χούμπερτ Ζάουπερ, ένας από τους πιο καταξιωμένους δημιουργούς ντοκιμαντέρ της εποχής μας, μοιράζεται τα μυστικά της τέχνης του, αναλύοντας μία από τις πολυβραβευμένες ταινίες του, το Ερχόμαστε εν ειρήνη, η οποία θα προβληθεί την Πέμπτη 22 Ιουνίου, στο Σινέ Απόλλων. Πώς είναι να εργάζεται και να δημιουργεί κανείς σε επικίνδυνες ζώνες; Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να επιτευχθεί μια ηθική προσέγγιση στα πιο φλέγοντα πολιτικά ζητήματα των καιρών μας; Πώς μπορούμε να αναπαραστήσουμε τη μετά-αποικιοκρατία στη μεγάλη οθόνη;
Τα παραπάνω masterclasses στην Αιδηψό, πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της κορυφαίας διεθνούς συνάντησης που διοργανώνει το CIRCLE Women Doc Accelerator, ένα από τα σημαντικότερα προγράμματα ανάπτυξης ντοκιμαντέρ, το οποίο πραγματοποιείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο Evia Film Project.
Masterclass Location Manager από τη Δανάη Σπαθάρα | Σάββατο 24 Ιουνίου, 11:00
«Κινηματογραφώντας στην Εύβοια, Case study: Τo τρίγωνο της θλίψης
Ένα μεγάλο μέρος της ταινίας Το τρίγωνο της θλίψης, του Σουηδού σκηνοθέτη Ρούμπεν Έστλουντ, η οποία υπήρξε υποψήφια για τρία βραβεία Όσκαρ και απέσπασε Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών του 2022, γυρίστηκε στο νησί της Εύβοιας τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο του 2020. Η ταινία υπήρξε ελληνική συμπαραγωγή και στο πλαίσιο του 2ου Evia Film Project, η line producer Δανάη Σπαθάρα (Heretic) μάς ξεναγεί στη διαδικασία του εντοπισμού και της επιλογής των τοποθεσιών. Ρίχνοντας φως στις αθέατες όψεις της παραγωγής και στις προκλήσεις που προέκυψαν τη δύσκολη περίοδο της πανδημίας και των περιορισμών, η ομιλήτρια θα μοιραστεί με το κοινό πρακτικές πληροφορίες και άγνωστες ιστορίες από την προσωπική της εμπειρία. To masterclass θα πραγματοποιηθεί στα αγγλικά, χωρίς μετάφραση.
Το masterclass θα ολοκληρώσει μία τριήμερη δράση του Φεστιβάλ που θα απευθύνεται σε location managers από όλο τον κόσμο και θα περιλαμβάνει, επίσης, και ένα FAM Trip (familiarization trip) που θα πραγματοποιηθεί στη βόρεια Εύβοια, δίνοντας την ευκαιρία στους επαγγελματίες να ανακαλύψουν μοναδικές τοποθεσίες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως τόπος γυρισμάτων για μεγάλες παραγωγές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το FAM Trip και το masterclass Κινηματογραφώντας στην Εύβοια Case study: Τo τρίγωνο της θλίψης πραγματοποιούνται με την υποστήριξη του Hellenic Film Commission.