Το Εθνικό Θέατρο ετοιμάζεται να υποδεχτεί το νέο έτος με ένα πλούσιο ρεπερτόριο, ανακοινώνοντας ταυτόχρονα Early Bird σε πέντε νέες παραγωγές.
Με εμβληματικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας σε σύγχρονες σκηνοθετικές αναγνώσεις αλλά και νέα ελληνικά έργα σε πρώτη παρουσίαση, στο πλαίσιο του φετινού αφιερώματος στο νεοελληνικό έργο, μπαίνει η νέα χρονιά στο Εθνικό.
Από την Τρίτη 10 Δεκεμβρίου στις 12.00 έως την Τρίτη 17 Δεκεμβρίου στις 24.00, τα εισιτήρια για πέντε νέες παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου –Η Καρυάτιδα!, Εχθρός του λαού, Πού οφείλεται τόση όρεξη για ζωή, Τρεις αδερφές, Πανδώρα– θα είναι διαθέσιμα μόνο με 10 ευρώ.
Μάλιστα έως την άνοιξη 2025 θα αξιοποιηθούν οι σκηνές «Κατίνα Παξινού» και «Ελένη Παπαδάκη» του θεάτρου Rex, καθώς η πρώτη φάση εργασιών της προγραμματισμένης από το Υπουργείο Πολιτισμού εκ βάθρων ανακαίνισης της Σκηνής «Μαρίκα Κοτοπούλη» με τη χρηματοδότηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, επιτρέπει την απρόσκοπτη φιλοξενία σημαντικού μέρους του καλλιτεχνικού ρεπερτορίου της νέας χρονιάς.
Παραγωγές Early Bird στο Εθνικό Θέατρο, με χρονολογική σειρά
ΘΕΑΤΡΟ REX – Σκηνή «Ελένη Παπαδάκη»
Η ΚΑΡΥΑΤΙΔΑ!
του Γιώργου Καπουτζίδη
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Μαυρογεώργη
Από 7/2/25
Σε περίπου μισή ώρα από τώρα, πρόκειται να πραγματοποιηθεί η πολυαναμενόμενη συνέντευξη Τύπου. Μετά από αιχμαλωσία δεκαετιών ολόκληρων στο Βρετανικό Μουσείο, η αιθέρια Καρυάτιδα, η χαμένη έκτη αδερφή, το απαστράπτον σύμβολο ενός ολόκληρου πολιτισμού, επιστρέφει ανέλπιστα στην πατρίδα! Σαν άλλη αγαπημένη φίλη, θεία, χαμένη ξαδέρφη από το εξωτερικό, την περιμένει όλη η χώρα με τεράστια προσμονή. Η επιστροφή, ωστόσο, είναι εξόχως επεισοδιακή…
Η Κατερίνα Μαυρογεώργη σκηνοθετεί την Καρυάτιδα!, το ολόφρεσκο έργο του Γιώργου Καπουτζίδη. Μια σπαρταριστή κωμωδία αφιερωμένη στη μεγαλειώδη και ιστορική ικανότητα του πολύπαθου αυτού τόπου, να μπλέκει μόνιμα σε κωμικοτραγικές περιπέτειες.
Το έργο είναι ανάθεση του Εθνικού Θεάτρου στον συγγραφέα, στο πλαίσιο του Αφιερώματος στο Νεοελληνικό έργο.
Θέατρο REX - Σκηνή «Κατίνα Παξινού»
ΕΧΘΡΟΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ
Μια παράσταση βασισμένη στο έργο του Χένρικ Ίψεν
Διασκευή-Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Βασιλακόπουλος
Από 21/2/25
Μια τοπική κοινωνία παρουσιάζει την ιδανική εικόνα: οι δείκτες ανεργίας είναι χαμηλοί και η ανάπτυξη σταθερή. Όλα πάνε καλά εκτός από μια μικρή λεπτομέρεια που όλοι είναι διατεθειμένοι να παραβλέψουν: η μονάδα επεξεργασίας αποβλήτων της περιοχής μολύνει την ατμόσφαιρα και το νερό, θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία του πληθυσμού. Η Δήμαρχος της κοινότητας αποφασίζει να ανακαλέσει την άδεια λειτουργίας του εργοστασίου. Μια γυναίκα πολιτικός αγωνίζεται για το καλό των κατοίκων κόντρα σε έναν διαπλεκόμενο και ανδροκρατούμενο μηχανισμό που συνασπίζεται απέναντί της. Τα ΜΜΕ την παρουσιάζουν σαν μια απειλή, η δικαιοσύνη στρέφεται εναντίον της και η αλήθεια διαστρεβλώνεται ολοένα και περισσότερο. Πώς μπορεί να σταματήσει η χειραγώγηση;
Ο Κωνσταντίνος Βασιλακόπουλος δημιουργεί μια νέα εκδοχή του έργου του Ίψεν, μεταγράφοντας το έργο στην Ελλάδα του σήμερα. Διατηρώντας τους άξονες της ψυχογραφικής αποτύπωσης και της κοινωνικοπολιτικής κριτικής, θέτει εκ νέου θεμελιώδη ερωτήματα. Γιατί στεκόμαστε απαθείς απέναντι στη διαπλοκή; Ποια είναι η μοίρα του ανθρώπου που στρέφεται ενάντια στην πλειοψηφία; Πώς μπορεί κανείς να υπερασπιστεί το δίκαιο σε έναν άδικο κόσμο;
Θέατρο Χώρος
ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΤΟΣΗ ΟΡΕΞΗ ΓΙΑ ΖΩΗ
του Γιάννη Μαυριτσάκη
Σκηνοθεσία: Γιάννης Μαυριτσάκης
Από 26/2/25
Μπορεί ένας ζουμερός χυμός από φρέσκα εποχιακά φρούτα να συμβάλει στη φυσική αναγέννηση ενός σφριγηλού μυϊκού συστήματος; Μήπως τα θειώδη στο κρασί βάζουν τρικλοποδιά στη διαδικασία ανάταξης του οργανισμού; Τις απαντήσεις σε αυτά τα «καυτά» ερωτήματα προσπαθεί να δώσει η Ήβη μέσα από τα άδυτα της κουζίνας της, υπό το ακοίμητο βλέμμα του αινιγματικού Φρεν. Η Ήβη, σαν ένας άλλος αλχημιστής, ψάχνει την ιδανική φόρμουλα για την αιώνια νεότητα. Αν προσθέσει στη συνταγή της μερικές δόσεις ταξιδιωτικών αναμνήσεων και ένοχων απολαύσεων και τις ανακατέψει σε ένα ultra-tech μίξερ, μήπως καταφέρει να παγώσει τον χρόνο; Ή μήπως όχι; Η εύρεση της «χρυσής» συνταγής θέλει κόπο, έχει πόνο και μετράει απώλειες. Αλλά, αλήθεια, υπάρχει υψηλότερη μορφή τέχνης από αυτή της αναζήτησης της αιώνιας νιότης;
Μετά το Βόλφγκανγκ και το Vitrioli, ο Γιάννης Μαυριτσάκης επιστρέφει στο Εθνικό Θέατρο με το καινούργιο του έργο –υπογράφοντας για πρώτη φορά και τη σκηνοθεσία του– για να απεικονίσει σκηνικά με τα φωτεινότερα χρώματα το πιο μύχιο αίτημα της ανθρώπινης ύπαρξης: την αθανασία. Μια παράδοξη κωμωδία που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στον χωροχρόνο και να μας παρασύρει σε περιοχές του συλλογικού φαντασιακού, ίσως ακόμα και στη στρατόσφαιρα της αιωνιότητας.
Στο πλαίσιο του Αφιερώματος στο Νεοελληνικό έργο.
Κτήριο Τσίλλερ – Πλαγία Σκηνή
(Νέα παραγωγή)
ΤΡΕΙΣ ΑΔΕΡΦΕΣ
Του Άντον Τσέχωφ
Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη
Από 5/3/25
Τρεις αδελφές. Τρεις γυναίκες δεμένες με την πιο στενή συγγένεια- μια οριζόντια διάταξη της γενιάς. Τρεις αδελφές, καταδικασμένες όμως να ζουν χωριστά:
Η Όλγα θα είναι πάντα η πρωτότοκη, και γι' αυτό θα ζει στο παρελθόν.
Η Μάσα θ' αναμετριέται με το παρόν, γιατί είναι η μεσαία.
Και η Ιρίνα, η μικρή, θα ονειρεύεται το μέλλον.
Το αριστούργημα του Άντον Τσέχωφ παραμένει, για πάνω από έναν αιώνα, η πιο εύστοχη μεταφορά για να μιλήσει κανείς για τον χρόνο. Για τις επιθυμίες που θάβονται ή ξεχνιούνται. Για ρολόγια που σπάνε και στιγμές που δεν βιώνονται. Για καθημερινές οικιακές τελετουργίες, όπου κανένας δεν συνομιλεί με κανέναν. Για το κλάμα και το γέλιο που είναι μεταδοτικά. Γι' αυτούς που μπερδεύονται ψάχνοντας ένα νόημα και για την αυταπάτη που όλους μας βαστά.
Ένα έργο για άντρες που λένε πως αγαπούν τις γυναίκες (τους) και για γυναίκες που συνεχώς λαχταρούν. Για όλους εκείνους που, όπως έχει ειπωθεί, τριγυρίζουν με βρακιά κατεβασμένα από τον έρωτα*. Για όλα αυτά που δεν έρχονται- δηλαδή για τη ζωή.
- Κέιτι Μίτσελ, Βρετανίδα σκηνοθέτρια.
Θέατρο Χώρος
ΠΑΝΔΩΡΑ
Σύλληψη-Σκηνοθεσία: Ουίτσι
Από 14/5/25
Η μυθική Πανδώρα είναι -σύμφωνα με την αρχαία ελληνική μυθολογία- η πρώτη γυναίκα στον κόσμο, ένα πλάσμα που δημιούργησε ο Ήφαιστος από χώμα και νερό και οι θεοί το προίκισαν με τα δώρα τους. Ο Δίας τη χρησιμοποιεί προκειμένου να εκδικηθεί τον Προμηθέα και το γένος των ανθρώπων. Διατάσσει τον Ερμή να την οδηγήσει στον αδελφό του Προμηθέα, τον Επιμηθέα, ο οποίος την ερωτεύεται και οι δυο τους παντρεύονται. Ο Δίας δίνει στην Πανδώρα ως γαμήλιο δώρο ένα πιθάρι με την οδηγία να μην το ανοίξει ποτέ. Η Πανδώρα, όμως, το ανοίγει απελευθερώνοντας τις Ασθένειες, το Γήρας, τον Πόλεμο, την Απόγνωση, τον Φθόνο, τη Σκληρότητα, τον Θάνατο. Η ζωή των ανθρώπων αλλάζει για πάντα. Αυτή είναι η ιστορία της Πανδώρας. Ή μήπως όχι;
Μια νέα εκδοχή του αρχαίου μύθου της Πανδώρας, σε μια εικαστική παράσταση που αξιοποιεί την τεχνική του θεατρικού κλόουν αλλά και στοιχεία τελετουργίας. Μια παράσταση που εξερευνά τις σκοτεινές και τις κωμικές πτυχές του μύθου, προκειμένου να μιλήσει για τα δεινά που εξακολουθούν να βασανίζουν την ανθρωπότητα, αλλά και για το τελευταίο δώρο που κληροδότησε η Πανδώρα: την Ελπίδα.
Νέος προγραμματισμός για PHILOXENİᾹ
Η παράσταση PHILOXENİᾹ της Αλεξάνδρας Κ* σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη, μια παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου σε σύμπραξη με το Θέατρο Τέχνης – Κάρολος Κουν, προγραμματίζεται για τη θεατρική περίοδο 2025-26, λόγω των επιβεβλημένων -από τις εργασίες που πραγματοποιούνται στον χώρο του Υπογείου της οδού Πεσμαζόγλου- αλλαγών στον προγραμματισμό του Θέατρου Τέχνης.
Προπώληση τρεχουσών παραγωγών
Η προπώληση για τις τρέχουσες παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου –Η Μάνα Κουράγιο και τα παιδιά της, Στο σώμα της, Το Σχολείο των γυναικών, Ο Τελευταίος Ασπροκόρακας, Τα Γενέθλια, Μετά το πάρτι, Ματαρόα στον Ορίζοντα (σε συμπαραγωγή με την Εθνική Λυρική Σκηνή), η Γραμμή του ορίζοντος (σε συνεργασία με το Θέατρο του Νέου Κόσμου)- καθώς και για όσα νέα έργα ετοιμάζονται να κάνουν πρεμιέρα –ΜΑ ΓΚΡΑΝ’ΜΑ, Η κληρονομιά μας, Φάουστ, Ο Νιλς Χόλγκερσον, η Λιλίκα και τα τέσσερα Πι–, συνεχίζεται.
Περισσότερες πληροφορίες: n-t.gr