Με προορισμό το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στην καρδιά της Αθήνας και την έκθεση για το αρχαιοελληνικό Κάλλος που θα απλωθεί σε όλες τις αίθουσες του Μουσείου, ξεκίνησε, με μοναδικές συνθήκες, το ταξίδι του από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Βενετίας μία από τις 300 αρχαιότητες που θα εκτεθούν.
Εχει το σώμα και το μέγεθος ενός γυμνού εφήβου, κρατά τόξο, φέρει φτερά και ακουμπά σε μια γλυπτή κεφαλή: ο Ερως αυτός μπήκε σε ειδική συσκευασία με απόλυτη προσοχή, συσκευάστηκε σε ένα μεγάλο μπλε ξύλινο κουτί, βγήκε από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Βενετίας και φορτώθηκε σε ένα μικρό πλοιάριο, και ανάμεσα σε γόνδολες ξεκίνησε τη διαδρομή του. Προορισμός του η Αθήνα, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και η έκθεση «Κάλλος. Η υπέρτατη ομορφιά», που εγκαινιάζεται στις 30 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσει ως τις 16 Ιανουαρίου.
Στην έκθεση με τις 300 αρχαιότητες θα φιλοξενηθούν σπουδαία έργα τόσο από δεκάδες μουσεία της Ελλάδας όσο και από την Ιταλία και το Βατικανό. Σαν αυτό τον ρωμαϊκό Ερωτα του 1ου αιώνα μ.Χ. (αντίγραφο του έργου του Λύσιππου, 320 π.Χ.), που ήδη ξεκίνησε το ταξίδι του από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Βενετίας, που αυτές τις μέρες είναι κατάμεστη από κόσμο εξαιτίας του Φεστιβάλ. Τη διαδικασία της μεταφοράς, του ιδανικού ταξιδιού, κατέγραψε το μουσείο στον λογαριασμό του στο Instagram, όπως και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Και, βέβαια, πάντα έχει μια ιδιαίτερη γοητεία να βλέπεις αυτή τη διαδικασία: την κινητικότητα, τη διαδρομή μιας αρχαιότητας από την ακινησία και την προστασία της αίθουσας Τέχνης, σε ένα ταξίδι μέσω θαλάσσης και αέρα προς μια νέα χώρα, ένα νέο κοινό, νέα μάτια που θα το δουν για πρώτη φορά.
«Ο Ερως φεύγει», όπως γράφει το Αρχαιολογικό Μουσείο της Βενετίας.
Η έκθεση πραγματοποιείται με τη γενναιόδωρη υποστήριξη της L’Oréal, αφού γεννήθηκε μέσα από τον διάλογο δύο φίλων εδώ και χρόνια: του προέδρου παγκοσμίως της εταιρείας, Ζαν Πολ Αγκόν και της προέδρου του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Σάντρας Μαρινοπούλου. Ο Αγκόν που ξεκίνησε την καριέρα του στην Ελλάδα, μιλάει ελληνικά και γνωρίζει άριστα την κουλτούρα μας, ήθελε λίγο πριν την συνταξιοδότησή του να κάνει μια χειρονομία προς την χώρα και τον πολιτισμό μας: ετσι γεννήθηκε η ιδέα για μια έκθεση αφιερωμένη στο Κάλλος και όσα συμβολίζει και εκφράζει με βάση την αρχαιοελληνική προσέγγιση. Την έκθεση επιμελείται ο αεικίνητος Καθηγητής και ανασκαφέας Νικόλαος Χρ. Σταμπολίδης, (διευθυντής του Μουσείου ως τώρα που σε λίγες μέρες αναλαμβάνει διευθυντής στο Μουσείο της Ακρόπολης) και ο Δρ. Ιωάννης Δ. Φάππας.
Η αρχαία ελληνική λέξη «Κάλλος» σημαίνει «ομορφιά» και συσχετίζεται τόσο με το γυναικείο όσο και με το ανδρικό φύλο. Ωστόσο, η έννοια του «Κάλλους» στην υπέρτατη διάστασή της, δεν είναι απλώς μια λέξη που σημαίνει μόνο «ομορφιά». Είναι ένα ιδεώδες που αναπτύχθηκε στην αρχαία ελληνική σκέψη, εκφράστηκε μέσα από τα ποιήματα των επικών (8ος αι. π.Χ.) και λυρικών (7ος – 6ος αι. π.Χ.) ποιητών και αποκρυσταλλώθηκε σταδιακά στα κείμενα των φιλοσόφων του 5ου/4ου αι. π.Χ. και εξής, οι οποίοι αναφέρθηκαν σε αυτό ως συνδυασμό της φυσικής εμφάνισης και των αρετών της ψυχής. Σε αυτή τη διάσταση του «Κάλλους» επικεντρώνεται και η έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, αναδεικνύοντας τη συμβολή της αρχαίας Ελλάδας στον καθορισμό της έννοιας της «ομορφιάς» μέχρι και σήμερα.