Η πρώτη παρουσίαση του «The Thread» έγινε στη Μέκκα του χορού, στο Sadler’s Wells του Λονδίνου και το υποδέχτηκαν με διθυραμβικές κριτικές. Στην παράσταση-ύμνο στην Ελλάδα της Λάβρυς, που θα παρουσιαστεί στην Επίδαυρο, συνδέονται ανέλπιστα ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, η Μαίρη Κατράντζου και ο σπουδαίος χορευτής Russell Maliphant.
Η παράσταση που θα παρουσιαστεί στις 24 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου βασίζεται στο διάλογο του παρελθόντος με το παρόν. Από τη μία οι παραδοσιακοί Ελληνικοί χοροί που από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα μας φανερώνουν την διαχρονικότητα του Ελληνικού Πολιτισμού και από την άλλη ο σύγχρονος χορός. Δύο κόσμοι φαινομενικά αντίθετοι και ξένοι. Ο κόσμος της παράδοσης που εκπροσωπεί τη σταθερότητα και την εξωστρέφεια και ο κόσμος της σύγχρονης κίνησης που εκπροσωπεί την αναζήτηση και τον εσώτερο κόσμο των ανθρώπων. Οι δύο «αταίριαστοι» δρόμοι εμφανίζονται επί σκηνής και πότε αντιδικούν, πότε συμπλέουν, πότε εκθέτουν τη διαφορετικότητα τους και πότε επιδιώκουν τη συνεννόηση.
Βαγγέλης Παπαθανασίου με γκάιντες και νταούλια στην Επίδαυρο
Η εξαίρετη πρωτότυπη και εμπνευσμένη για τη συγκεκριμένη παράσταση μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου, έχει έντονη τη γνωστή μουσική γραφή του, ενώ πλαισιώνεται αρμονικά από εξαιρετικούς σολίστες παραδοσιακών μουσικών οργάνων ( γκάιντες, λύρες, νταούλια κλπ). Αυτή η μουσική πότε διαχωρίζει και πότε ενώνει τους δύο αυτούς κόσμους δημιουργώντας μια ξεχωριστή μουσική ενότητα που σε καθηλώνει
Russell Maliphant και Μαίρη Κατράντζου σε ρούχα εμπνευσμένα από Μινωικά αγγεία
Ο Russell Maliphant με την προσωπική του χορευτική γλώσσα τολμά, αποδομεί και ανασυνθέτει την κινησιολογία του παρελθόντος δημιουργώντας τομή στη δημιουργική του πορεία. Μελέτησε βαθιά με τη βοήθεια δυο Ελλήνων δασκάλων, της Ελένης Σπαθιά και του Τάκη Καραχάλιου τους Ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς και κατάφερε να δημιουργήσει μια μαγευτική παράσταση, άλλοτε συνομιλώντας, άλλοτε αντιπαρατιθέμενος και άλλοτε αποδεχόμενος να εντάξει αυτούσια την αρχική «χορογραφία».
Ο «χορογράφος του φωτός» Michael Hulls που το Ελληνικό κοινό των ξέρει από τις συνεργασίες του τόσο με τον ίδιο τον Russell Maliphant όσο και τον Akram Khan ή τον Robert Lepage δημιούργησε ένα μοναδικό φωτιστικό «σκηνικό» υψηλής αισθητικής και η ανερχόμενη δύναμη του σύγχρονου ντιζάιν Μαίρη Κατράντζου σχεδίασε τα κοστούμια της παράστασης εμπνευσμένη από αρχαία Μινωικά αγγεία.
Μία τολμηρή ιδέα της Γεωργίας Ηλιοπούλου
Πριν 3 χρόνια, το Γενάρη του 2016, γεννήθηκε η σύλληψη της ιδέας του The Thread από τη Γεωργία Ηλιοπούλου, ιδρύτρια και διευθύντρια της πολιτιστικής εταιρίας ΛΑΒΡΥΣ από το 1991, η οποία αποφάσισε να υλοποιήσει μια τολμηρή ιδέα. Να δημιουργήσει μια πανάκριβη πρωτογενή παραγωγή χορού, με σπουδαίους συντελεστές διεθνούς φήμης και μια ομάδα 18 επιλεγμένων Ελλήνων χορευτών (12 χορευτών σύγχρονου και 6 χορευτών παραδοσιακού χορού) Μια παράσταση, που υπογραμμίζει στο διεθνές κοινό τη δημιουργικότητα του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού. Η Λάβρυς τα κατάφερε χωρίς καμιά κρατική ή ιδιωτική υποστήριξη. Το «The Thread» είναι η απόδειξη του τι μπορεί να πετύχει η ιδιωτική πρωτοβουλία, με τον κατάλληλο σχεδιασμό και την αποτελεσματική οργάνωση.
«Το 1994 για πρώτη φορά ξεκίνησα να προβάλω Έλληνες καλλιτέχνες στα διεθνή δίκτυα,( APAP, ISPA στη Νέα Υόρκη, CINARS στον Καναδά, Arts Markets of Syngapour και Τοκυο) έχοντας σαν μοναδικό στόχο την προβολή της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας της Ελλάδας» λέει μιλώντας στο iefimerida η Γεωργία Ηλιοπούλου.
«Μέχρι και σήμερα η ιδέα και ο στόχος παραμένουν ο ίδιος. Προβολή της χώρας στο εξωτερικό μέσω του σύγχρονου πολιτιστικού προϊόντος. Μετά και την προσπάθεια της δημιουργίας ενός θεσμικού φορέα (Balkan Arts Market) που για πρώτη φορά παρουσιάστηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού το 2006, όταν ήμουν Διευθύνουσα Σύμβουλος του Οργανισμού Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού, αλλά και εμπειρία 25 και πλέον χρόνων στο διεθνές στερέωμα, αποφάσισα ως ιδιώτης και πάλι τη δημιουργία μιας παράστασης σύγχρονου χορού βασισμένη πάνω στη φιλοσοφία και τη δομή των Ελληνικών παραδοσιακών χορών. Ο χορός αποτελεί μία οικουμενική γλώσσα που ξεπερνάει όλες τις διαφορές – πολιτισμικές, θρησκευτικές, γλωσσικές –, ενώ υπήρξε σημαντικό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας ήδη από την αρχαιότητα, αλλά και η έμπρακτη απόδειξη της συνέχειας του αρχαιοελληνικού πνεύματος μέχρι και σήμερα».
Η συνεργασία με τον σπουδαίο Russell Maliphant
«Η πρώτη σκέψη ήταν να γίνει αποδεκτή η ιδέα από το χορογράφο. Συνειδητά ήθελα ένα Μη Έλληνα χορογράφο, με γλώσσα διεθνή, αλλά και πρόθυμο να εμβαθύνει στη φιλοσοφία των Ελληνικών παραδοσιακών χορών. 25 Ιανουαρίου 2016 βρίσκομαι στο Λονδίνο και συζητώ για πρώτη φορά την ιδέα που στροβιλίζει χρόνια το μυαλό μου, με το Russell Maliphant και εκείνος βρίσκει challanging την ιδέα. 5 Μαρτίου 2016 ταξιδεύουμε μαζί στο Παρίσι για να γνωριστεί με το Βαγγέλη Παπαθανασίο, ο οποίος και ήταν ενθουσιασμένος από την πρώτη στιγμή που άκουσε την ιδεά, Έτσι ξεκινήσαμε να δουλεύουμε την αρχική ιδέα και να συναντιόμαστε στο Παρίσι σχεδόν κάθε δεύτερο ΣΚ. Στην παρέα σύντομα προστέθηκε η Μαίρη Κατράντζου και τέλος ο Michael Hulls».
«Τον Ιούνιο του 2016 Η Ελένη Σπαθιά και ο Τάκης αναλαμβάνουν να κάνουν την έρευνα των παραδοσιακών χορών και να μυήσουν τον χορογράφο στη φιλοσοφία αυτών. Ένα χρόνο μετά η μύηση έχει ολοκληρωθεί και τον Ιούνιο του 2017 γίνεται η επιλογή των 18 Ελλήνων χορευτών και ξεκινούν οι πρώτες πρόβες. Ενάμισι χρόνο αργότερα η ιδέα αποκτά σάρκα και οστά».
«Στόχος ήταν η δημιουργία μίας νέας, πρωτοποριακής παράστασης σύγχρονου χορού η οποία να επαναφέρει στη μνήμη του διεθνούς κοινού, τόσο τη χώρα, όσο και τη φιλοσοφία της μέσα από μια παράσταση με γλώσσα κατανοητή σε εκείνους και να λειτουργήσει η συγκεκριμένη παράσταση σαν διαβατήριο της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας της χώρας. Προγραμματίζουμε να ταξιδέψουμε σε όλο τον κόσμο και θα χαρούμε να βρεθούν ευπατρίδες που θα μπορέσουν να συνειδητοποιήσουν την αξία της πολιτιστικής διπλωματίας και να μας βοηθήσουν σε αυτό. Είναι ένα Εθνικό στοίχημα και όχι ατομικό. Εγώ έκανα απλά την αρχή, δημιουργώντας τη βάση. Το The thread δηλαδή ο Μίτος της Αριάδνης είναι η κλωστή που ενώνει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον, αλλά και η κλωστή που ενώνει τις διαφορετικές περιοχές που με τους παραδοσιακούς χορούς συμμετέχουν σε αυτό το αμάλγαμα, αλλά κυρίως είναι η αόρατη κλωστή της δημιουργίας και της επικοινωνίας που ενώνει τον άνθρωπο με το σύμπαν, τον δημιουργό και εμπνευστή των πάντων» καταλήγει η ιδρύτρια και διευθύντρια της πολιτιστικής εταιρίας ΛΑΒΡΥΣ Γεωργία Ηλιοπούλου.
Η παράσταση έγινε δεχτή στο Λονδίνο με διθυράμβους
«Μία ιαματική εμπειρία» -Τι έγραψαν διεθνή ΜΜΕ:
«Ο Ράσελ Μάλιφαντ δημιουργεί μια μαγευτική βραδιά και τη συνοδεία της επικής ηλεκτρονικής-ορχηστρικής μουσικής του Vangelis. Οι 18 χορευτές ενσαρκώνουν κάθε ιδέα του σύμπαντος του Μάλιφαντ με απόλυτη άνεση και αφοσίωση. Μια συναρπαστική βραδιά, τελείως διαφορετική από όλες τις μέχρι τώρα δημιουργίες του Μάλιφαντ…Ένας συναρπαστικός συγκερασμός λαμπερού στυλ και φλογερής φιλοδοξίας» Τhe Times
«The Thread (Ο Μίτος), ένα έργο που καταφέρνει κάτι εξαιρετικά σπάνιο για τον σύγχρονο χορό: εστιάζει στον παραδοσιακό χορό και τον αποδίδει με νέες, πλούσιες μορφές έκφρασης. Το αποτέλεσμα είναι ασυνήθιστο αλλά αποκαλυπτικό και σφυρηλατεί τους βαθύτερους δεσμούς του παρόντος με το παρελθόν, προσφέροντας μια εμπειρία γεμάτη συγκίνηση και ένταση.»
«Ο μύθος συναντά τον νεωτερισμό σε μια συναρπαστική συνεργασία γεμάτη βάθος…»
«Ο Maliphant δημιουργεί μια ολόκληρη κοινότητα, το όραμα ενός κόσμου ταυτόχρονα αρχαίου και σύγχρονου» The Guardian
«Η Ελλάδα είναι η λέξη κλειδί σε αυτή τη σκηνική διαπολιτισμική Οδύσσεια….. ένας εξαίσιος απόλυτα μαγευτικός συνδυασμός απλότητας και πολυπλοκότητας.»
«Είναι γεγονός ότι κανείς άλλος εκτός από τον Μάλιφαντ και τον Hulls δεν θα μπορούσε να κάνει (για παράδειγμα) ένα κουαρτέτο χορευτριών να μοιάζει τόσο εκπληκτικά με ζωντανές καρυάτιδες αρχαίου ναού ή ολόκληρη τη γυναικεία ομάδα να θυμίζει τόσο έντονα ολόχρυσο περιδέραιο 9 μέτρων, με τις χορεύτριες πιασμένες χέρι-χέρι στο πίσω μέρος της σκηνής. H γενική διαπολιτισμική ζεστασιά του έργου ίσως είναι κάτι που όλοι έχουμε ανάγκη αυτή τη στιγμή.»
The Telegraph
«Η εναρκτήρια τελετουργική σεκάνς, με τις κυκλικές ομάδες που χορεύουν ένα είδος γαμήλιου χορού ή χορού γονιμότητας, υπνωτίζει τον θεατή και έχει εορταστική διάθεση. Αργότερα, η εμφάνιση μιας ομάδας ανδρών που χοροπηδούν με κουδούνια κρεμασμένα στις ζώνες τους περικυκλώνοντας ένα ζευγάρι, δείχνει απίστευτα απειλητική. Ωστόσο η τελευταία σεκάνς, όπου οι χορευτές μεμονωμένα, σε ζευγάρια και σε μικρές ομάδες διασχίζουν τη σκηνή με διάφορους τρόπους, ενώ η μουσική επένδυση του Vangelis κορυφώνει τη δράση, είναι αδιαμφισβήτητα συναρπαστική.» The stage
«Το αποτέλεσμα είναι μαγευτικό… Το “The Thread” είναι σαν καταπραϋντικό βάλσαμο, ένα μέσο έκφρασης με το οποίο ο Μάλιφαντ καταφέρνει να απαντήσει στο πνεύμα των καιρών με απίστευτη διορατικότητα.» The Arts Desk
«Ο Νεωτερισμός συναντά την Παράδοση. … . Και όταν (οι χορευτές) προβάλλουν την εστίασή τους προς τα έξω, διευρύνουν το κάλεσμά τους προς το κοινό, που συμμετέχει με ένα ζωηρό χειροκρότημα.» Dance Dispatches
«Οι χορευτές δημιουργούν ρευστούς, κινούμενους σχηματισμούς που μαγνητίζουν τον θεατή και αποπνέουν έναν αρχαϊσμό που υπερβαίνει τον χρόνο.» The Upcoming
«Απόλαυσα πραγματικά όλες τις ερμηνείες, από τα σόλο μέχρι τους ομαδικούς χορούς. Η καθεμία αφηγείται μια ιστορία που μοιάζει μαγική.» The Live Review
«Ο Μάλιφαντ έχει δημιουργήσει ένα συνονθύλευμα παραδοσιακού ελληνικού και σύγχρονου χορού, που είναι πραγματικά πρωτόγνωρο για τη σκηνή του Λονδίνου.» Medium
«Όλες οι αρχές παραγωγής είναι άψογες» Culturewhisper
«Οι κινήσεις είναι πολύ απλές ως προς την εκτέλεση, ωστόσο πραγματικά μαγεύουν τον θεατή. Το “The Thread” αποτελεί επίσης αναφορά στην κοινωνική συνύπαρξη και την οικουμενικότητα.» Broadway World
«Το “The Thread” είναι μια συναρπαστική παράσταση… δείτε την αν έχετε την ευκαιρία.» London Unattached
«… Και προσφέρει μια ιαματική εμπειρία—τελετουργική και ιαματική, έκστασης και εξορκισμού. » British Theatre Guide
The Thread
- Μουσική Βαγγέλης Παπαθανασίου
- Χορογραφία Russell Maliphant
- Κοστούμια Μαίρη Κατράντζου
- Φωτισμός Michael Hulls
- Σύλληψη ιδέας Γεωργία Ηλιοπούλου
Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου / Σάββατο 24 Αυγούστου