Κάτι περισσότερο από χρηστικές, από εμβληματικές δημιουργίες μόδας, τεκμήρια ματαιοδοξίας, σύμβολα κοινωνικού στάτους, οι τσάντες -από τις πολυτελείς του 16ου αιώνα ως τις εξωφρενικά ακριβές και ποθητές Kelly της Hermès - γίνονται το θέμα μιας χωρίς προηγούμενο έκθεσης στο σημαντικό Victoria and Albert Museum του Λονδίνου.
Περισσότερο ίσως και από τα γυναικεία παπούτσια, οι τσάντες αποτελούν την αδιαπραγμάτευτη εμμονή των γυναικών, στα βάθη των αιώνων. Μοναδικές δημιουργίες, ακριβά υλικά, ιδιαίτερη τέχνη στην κατασκευή, φαντασία, ακόμα και πολιτικά μηνύματα και σλόγκαν ενσωματώνονται στις τσάντες. Τώρα είναι η στιγμή, όσο ποτέ ως τώρα στη σύγχρονη ιστορία, να γίνουν το αντικείμενο μιας πρωτοφανούς μεγέθους, χρονικής έκθεσης και ποικιλομορφίας έκθεσης στο αγαπημένο μουσείο - προορισμό V&A, αρχής γενομένης από την 25η Απριλίου.
Οι τσάντες φετίχ, από την Γκρέις Κέλι ως την Κάρι Μπράντσο
Στην έκθεση «Bags: Inside Out» θα εκτεθούν από πολυτελείς βελούδινες τσάντες του 19ου αιώνα, ως την τσάντα-μάσκα οξυγόνου της Βασίλισσας Μαίρης στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, την γκρι Asprey τσάντα που έμοιαζε προέκταση του χεριού της Μάργκαρετ Θάτσερ όταν ήταν Πρωθυπουργός, φυσικά τις Kelly που αφιέρωσε ο οίκος Hermès στην Γκρέις Κέλι, χρυσές λογοτυπημένες τσάντες της Louis Vuitton και η Fendi που κράτησε η Κάρι Μπράντσο στο Sex and the City σε ένα επεισόδιο που έκανε την ιταλική φίρμα κατά πολύ πλουσιότερη.
H Λουτσία Σάβι, επιμελήτρια της έκθεσης σημειώνει: «από την πολυτελή τσάντα για τους βασιλιάδες του 16ου αιώνα, ως την καθημερινή τσάντα, η έκθεση προσφέρει κατανόηση και πληροφορίες για τη λειτουργία, το στάτους, το σχέδιο και τη δημιουργία των τσαντών ανά τον κόσμο, καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας. Αυτά τα κινητά αλλά λειτουργικά αξεσουάρ, γοητεύουν άντρες και γυναίκες με τη διπλή τους φύση που συνδυάζει το ιδιωτικό με το δημόσιο. Εξετάζοντας τη συνεχή σημασία τους στις ζωές και και το ρόλο τους ως μέρος της ιστορίας του σχεδίου, η έκθεση υπογραμμίζει την αποστολή του V&A να φωτίσει το παρελθόν και να εμπνεύσει τους σχεδιαστές του μέλλοντος.»
Από τον Τσόρτιλ ως τη γέννηση της it τσάντας
Η έκθεση χωρίζεται σε τρία μέρη. Το πρώτο εξετάζει την λειτουργικότητά των τσαντών: πρακτικά αντικείμενα για να έχουμε μαζί μας τα απαραίτητα αντικείμενα, από ένα τσαντάκι με τα υλικά της ματαιοδοξίας (κραγιόν, καθρέπτη, μάσκαρα), ως πολύτιμα έγγραφα για την εργασία μας. Από χρήματα, ταυτότητα και δίπλωμα οδήγησης, ως φάρμακα και μάσκες οξυγόνου σε περίοδο πολέμου! Στην ενότητα αυτή θα δει το κοινό την τσάντα-μάσκα οξυγόνου της Queen Mary κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, το κόκκινο despatch box το κουτί του Τσόρτσιλ με τα έγγραφα για τη Βουλή, ένα εντυπωσιακό μπαούλο της Louis Vuitton από τις αρχές του 1900 και πολλά άλλα.
Ακολουθεί η δυναμική ενότητα με τίτλο «Κύρος και Ταυτότητα» που προφανώς εστιάζει στον ρόλο της τσάντας στην κυρίαρχη κουλτούρα των διασήμων, αλλά και πως λειτουργεί ως σύμβολο στον πολιτικό και κοινωνικό βίο. Εδώ θα δούμε και τη γέννηση και φυσικά την άνοδο του φαινομένου της «it» τσάντας, οι αρχές του οποίου εντοπίζεται στα τέλη της δεκαετίας του 1990. Εμβληματικά παραδείγματα είναι η Κelly του Hermès και η Lady Dior που πήρε το όνομά της από την Πριγκίπισσα Νταϊάνα, αλλά και η Fendi τσάντα που ως Κάρι Μπράντσο κρατούσε η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ στο Sex and the City και της την έκλεψαν στην καρδιά του Μανχάταν σε ένα επεισόδιο του 1997.
Πρόκειται σχεδόν για την πρώτη it bag της ιστορίας και φέρει την χαρακτηριστική ονομασία Baguette -μάλιστα όταν της την άρπαξαν, η Κάρι Μπράντσο διόρθωσε τον κλέφτη λέγοντας ότι δεν είναι μια τσάντα, αλλά μια baguette! Πουλήθηκαν 600.000 τσάντες σαν και αυτή από το 1997 ως το 2017.
Πολιτικά μηνύματα πάνω σε μια τσάντα
Επίσης εδώ υπάρχει η χρυσή Louis Vuitton Speedy με το χαρακτηριστικό μονόγραμμα που σχεδίασε ο Μαρκ Τζέικομπς, χρησιμοποιώντας χρυσό βινύλιο με αντανάκλαση που θύμιζε καθρέπτη και κρατούσαν διαρκώς οι φιλενάδες Πάρις Χίλτον και Κιμ Καρντάσιαν. Και ναι, σε αυτή την ενότητα φιλοξενείται και η γκρι Asprey της Μάργκαρετ Θάτσερ.
Η χρήση της τσάντας ως μέσου έκφρασης πολιτικών μηνυμάτων δεν λείπει από την έκθεση – πολύ πριν ο ακτιβισμός γίνει ένα από τα βασικά συστατικά της μόδας όπως παρατηρούμε κυρίως την τελευταία διετία. Η τελευταία ενότητα αφορά στον σχεδιασμό και τη διαδικασία κατασκευής των τσαντών, από το πρώτο σκίτσο, τα δείγματα, το ράψιμο ως την πώληση. Μάλιστα ειδικοί από όλο τον κόσμο θα βρίσκονται μέσα στο χώρο. Σε ένα τραπέζι οι επισκέπτες θα μπορούν να δουν από κοντά τη διαδικασία, με την Μulberry που είναι και ο κεντρικός χορηγός της έκθεσης να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτή τη διαδικασία.
Φυσικά το ζήτημα της ηθικής μόδας και της βιωσιμότητας θα είναι παρόντα, με την χρήση πρωτοποριακών και φιλικών προς το περιβάλλον υλικών όπως αυτά που χρησιμoποιεί η Stella McCartney – θα υπάρχει ένα σακίδιο που έφτιαξε από ανακυκλωμένο πλαστικό που βρέθηκε στον ωκεανό. Η έκθεση θα ολοκληρωθεί στις 31 Ιανουαρίου 2021 και ακολουθεί την θρυλική πλέον έκθεση του μουσείου V&A για τη Μαίρη Κουάντ.