Την έκθεση «Θησαυροί Φιλελληνικής Ζωγραφικής» από τη συλλογή του Ιδρύματος Αντώνιος Ε. Κομνηνός εγκαινίασε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
Συγκεκριμένα στην έκθεση «Θησαυροί Φιλελληνικής Ζωγραφικής» από τη Συλλογή του Ιδρύματος Αντώνιος Ε. Κομνηνός στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά ολόκληρη η συλλογή των φιλελληνικών έργων του Ιδρύματος, μια μοναδική συλλογή έργων ζωγραφικής υψηλής ποιότητας που έχουν φιλοτεχνηθεί από διάσημους Ευρωπαίους ζωγράφους του 19ου αιώνα.
Με αυτήν την έκθεση, μέρος της Συλλογής είχε παρουσιαστεί στο Μουσείο Μπενάκη, κλείνει το Τελλόγλειο τον κύκλο των εορτασμών των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση, ο οποίος είχε ξεκινήσει το 2016 με την έκθεση «Ο Ντελακρουά σκηνοθετεί το ‘21». «Εξαιρετικά δείγματα του φιλελληνικού ρεύματος, πραγματικά αριστουργήματα της ευρωπαϊκής ζωγραφικής, συχνά μνημειακού χαρακτήρα και διαστάσεων, τα οποία συχνά υπογράφονται από μεγάλους δημιουργούς διαφόρων εθνικοτήτων φιλοξενούνται σήμερα στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου», ανέφερε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, εγκαινιάζοντας το απόγευμα της Πέμπτης την έκθεση.
«Ένας σημαντικός αριθμός έργων, πολλά από τα οποία δημιουργήματα επιφανών καλλιτεχνών παρουσιάζονται στην έκθεση που προσφέρει στην πόλη της Θεσσαλονίκης, όπως και στην Αθήνα λίγο καιρό πριν, ο Αντώνης Κομνηνός, από τη συλλογή των έργων του. Πρόκειται για μία έκθεση που ανθολογεί το φιλελληνικό ρεπερτόριο με άρτιο, πλήρη όσο και συναρπαστικό τρόπο», τόνισε η κ. Μενδώνη. Η υπουργός Πολιτισμού υπογράμμισε ότι ο Αντώνιος Κομνηνός «ανήκει σε εκείνους του συλλέκτες οι οποίοι μπορούν να χαρακτηριστούν για τη γενναιοδωρία τους. Δημιουργεί τη συλλογή, εισάγει τα έργα του στην Ελλάδα και τα μοιράζεται με όλους μας. Αυτούς τους συλλέκτες θέλουμε και υποστηρίζουμε, γιατί πραγματικά αυτό το οποίο έχουν, το μοιράζονται. Δεν είναι μόνο πόροι οικονομικοί. Είναι αυτά τα ίδια τα έργα τα οποία φέρνουν στη χώρα.
Μενδώνη: Αυτή η κυβέρνηση με την καθοδήγηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει προτεραιότητα να έρχονται διαχρονικά έργα στην Ελλάδα
«Αυτή η κυβέρνηση με την καθοδήγηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, αυτό το οποίο έχει ως προτεραιότητα είναι διαχρονικά έργα να έρχονται στην Ελλάδα, είτε ανήκουν στην απώτερη αρχαιότητα, είτε είναι πολύ πιο πρόσφατα, είτε βρίσκονται σε ιδιωτικούς χώρους, είτε είναι σε δημόσιους, τα θέλουμε πίσω στην πατρίδα μας», τόνισε η κ. Μενδώνη και εξέφρασε την ελπίδα της ο αγώνας που έγινε 200 χρόνια πριν για να φτάσει η πατρίδα μας στο σημείο που είναι, «να μας έδωσε τα μαθήματα ώστε οι προσπάθειες για τη δημιουργία ενός φιλελληνικού και φιλοευρωπαϊκού πνεύματος να είναι συνεχώς παρούσα».
Η γενική επιμελήτρια της έκθεσης, Φανή-Μαρία Τσιγκάκου, υπογράμμισε ότι η θεματική της έκθεσης επεκτείνεται σε όλες τις πτυχές του φιλελληνικού ρεπερτορίου, και τη χαρακτήρισε «όχι απλώς συναρπαστική, αλλά πλήρη».
Για έργα που «αποτυπώνουν στον καμβά την αυτοθυσία των αγωνιστών του ‘21 υπογραμμίζοντας την αυταπόδεικτη αλήθεια ότι η τέχνη είναι κιβωτός ελευθερίας», έκανε λόγο ο Σταύρος Καλαφάτης, υφυπουργός Εσωτερικών αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας-Θράκης, σημειώνοντας ότι «η έκθεση αναδεικνύει τον συμβολισμό που έχει για την πατρίδα και τον λαό μας η κορυφαία αυτή επέτειος που δίνει μαθήματα πολιτισμού, εθνικής αυτοσυνειδησίας και ιστορίας της τέχνης. Τιμά τους φιλέλληνες δημιουργούς, τιμά την Θεσσαλονίκη, συνδέει το χθες με το σήμερα και το σήμερα με το αύριο».
Αντώνης Κομνηνός: Τα έργα έχουν ως θέμα τον εθνικό μας αγώνα
Ο συλλέκτης Αντώνιος Κομνηνός σημείωσε ότι «τα έργα έχουν ως θέμα τον εθνικό μας αγώνα, συνιστούν δε αστείρευτες πηγές ιστορικής μνήμης, αυτογνωσίας, καθώς και μια ευκαιρία αναστοχασμού πάνω στις κοινές μας ρίζες και το κοινό μας μέλλον».
Στην ποιότητα και την πληρότητα της διαδρομής των έργων της έκθεσης πριν κατά τη διάρκεια και μετά την Επανάσταση, αναφέρθηκε η γενική διευθύντρια του Τελλογλείου Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, η οποία κατά τον χαιρετισμό της εξέφρασε τη βαθύτατη λύπη του ΔΣ του Τελλογλείου για την απώλεια του Δημήτρη Παντερμαλή, ο οποίος υπήρξε πρόεδρος του Ιδρύματος και όπως χαρακτηριστικά είπε η κ. Βουτυρά «έμεινε στο πλευρό της Αλίκης Τέλλογλου για πολλά χρόνια».
Ο πρόεδρος του ΔΣ του Τελλογλείου και πρύτανης του ΑΠΘ, Νίκος Παπαϊωάννου, ανέφερε ότι τέτοιου είδους εκδηλώσεις, όπως η έκθεση «Θησαυροί Φιλελληνικής Ζωγραφικής», «πέρα από τις ερευνητικές και ακαδημαϊκές επιδόσεις, χαρακτηρίζουν το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Αυτή είναι η προσφορά του προς την κοινωνία και οτιδήποτε άλλο ακούγεται ή βλέπετε δεν είναι τίποτε παραπάνω από μια πάρα πολύ μικρή, μειοψηφική δραστηριότητα ατόμων, τα οποία πέρα από την όποια δημοκρατική έκφραση χαρακτηρίζει τον ακαδημαϊκό διάλογο και την ακαδημαϊκή ζωή, είναι άνθρωποι, ομάδες που δεν έχουν καμία σχέση με αυτό που λέγεται Αριστοτέλειο, με το αποτύπωμα του Αριστοτελείου στην κοινωνία της Θεσσαλονίκης, της Ελλάδας και διεθνώς».