Τι κάνουν δέκα καλλιτέχνες, σε μία έκθεση, μπροστά σε κομμάτια σπασμένου καθρέφτη; Σίγουρα δεν σταυρώνουν τα δάχτυλά τους.
Εννέα ζωγράφοι και ένας γλύπτης, εμπνέονται από το υπερβατολογικό σύμβολο του καθρέφτη, με τρόπο αφαιρετικό και εντελώς προσωπικό ο καθένας στη νέα έκθεση «Broken Mirror» και εγκαινιάζεται στις 29 Φεβρουαρίου στην γκαλερί Αργώ, μία από τις εκθέσεις που εγκαινιάζονται αυτή την εβδομάδα.
Εγκαίνια εκθέσεων και ένα Διεθνές Συνέδριο
Γκαλερί Αργώ
Στέκονται απέναντι στον καθρέφτη, και μάλιστα τον σπασμένο, αναμετρούνται με το είδωλο τους, κάνοντας το έργο τους αντανάκλαση του εσώτερου εαυτού τους. Ακόμα και όταν το είδωλο κατακερματίζεται η τέχνη είναι εκεί για να πολλαπλασιάσει τις αντανακλάσεις, να προσφέρει περισσότερα επίπεδα, άλλες διαστάσεις, νέες αναγνώσεις και διαδρομές σε ανεξερεύνητους ορίζοντες.
Στην έκθεση «Broken Mirror» στην γκαλερί Αργω, συμμετέχουν οι καλλιτέχνες Αδριανός, Δωροθέα Αμέντα, Κώστας Βαρώτσος, Κρίστι Γρηγορίου, Τζουλιάνο Καγκλής, Εβίτα Κανέλλου, Κατερίνα Μαυρολέων, Βαγγέλης Ρήνας, Κατερίνα Ριμπατσιού, Μάρα Τσαφαντάκη, οι οποίοι δουλεύοντας από "μέσα" προς τα έξω, διερευνούν τα όρια τόσο του προσωπικού τους κόσμου όσο και του κόσμου που τους περιβάλλει, ενός κόσμου απειλητικού, που αλλάζει συνεχώς με ιλιγγιώδη ταχύτητα.
«Έξι γυναίκες και τέσσερις άντρες, συνεκθέτουν εμπνεόμενοι από το σχεδόν υπερβατολογικό σύμβολο του καθρέφτη. Και μάλιστα του σπασμένου. Αυτού που αντανακλά και αυτού που απορροφά ή διαστρεβλώνει», γράφει ο ιστορικός τέχνης Μάνος Στεφανίδης που προλογίζει την έκθεση. «Δέκα, σύγχρονοι δημιουργοί που εκφράζουν με τις ανησυχίες τους την αμφίσημη όσο και πολύ ενδιαφέρουσα εποχή μας, επιχειρούν να δώσουν, ο καθένας διαφορετικά, τη δική του εκδοχή για τον σπασμένο καθρέφτη, για την ανεστραμμένη πραγματικότητα που βιώνουμε καλλιτέχνες και κοινό. Ισορροπώντας ανάμεσα στην αφαίρεση και την αναπαράσταση, την ελεύθερη χειρονομία και την μικρή, κομψή πινελιά, την κατάδυση στο υποσυνείδητο και το υποψιασμένο βλέμμα σε μία πραγματικότητα που δεν είναι ποτέ μονοδιάστατη.»
Έχοντας κατά νου ότι κάθε έργο τέχνης, ας πούμε ένας ζωγραφικός πίνακας, στις πιο συνηθισμένες περιπτώσεις είναι μία εικόνα, μία "ιστορία" διατυπωμένη σε οπτική γλώσσα. Σε ιδιαίτερες όμως περιπτώσεις γίνεται αποκάλυψη. Επειδή πίσω από κάθε αφήγηση, ακόμη και την πιο απλή, πάντα υποκρύπτεται μια σκέψη, ένας συλλογισμός. Σε πιο σπάνιες, και για αυτό πολύ πιο σπουδαίες, στιγμές το έργο τέχνης λειτουργεί σαν να είναι χρησμός, σαν αίνιγμα ή σαν προφητεία. Και για αυτό επιβάλλεται να το προσεγγίζουμε με ανάλογο τρόπο. Σαν χρησμό ή σαν αίνιγμα. Με ταπείνωση, δέος και αφοσίωση. Με βλέμμα προσκυνητή και με ψυχή πιστού. Να (του) αφεθούμε ώστε να επιτραπεί και στο ίδιο να λειτουργήσει. Να μάς μιλήσει με την άπεφθη του γλώσσα. Να μάς δει όπως και εμείς το βλέπουμε. Να δούμε μέσα από τον πολυσήμαντο, σπασμένο του καθρέφτη…», καταλήγει ο Μάνος Στεφανίδης.
Πολιτιστικό Κέντρο «ΜΕΛΙΝΑ»
Την Παρασκευή 1η Μαρτίου 2024 (στις 6:30μ.μ.) στο Πολιτιστικό Κέντρο «ΜΕΛΙΝΑ» τοu Δήμου Αθηναίων (Ηρακλειδών 66A & Θεσσαλονίκης, Θησείο - 1ος όροφος) εγκαινιάζεται η τρίτη ατομική έκθεση του Γιώργου Τόλη, με τίτλο «Περιπλανήσεις της φαντασίας».
Ο Γιώργος Τόλης γεννήθηκε το 1954 στον Πεντόλακκο Ιωαννίνων. Φοίτησε στη Ζωσιμαία Σχολή Ιωαννίνων, όπου είχε καθηγητή τον γλύπτη και ζωγράφο Παύλο Βρέλλη. Σπούδασε Τεχνολόγος Πολιτικός Μηχανικός και εργάστηκε στο Υπουργείο Εξωτερικών με μακρές παραμονές στην Κούβα, τον Καναδά και τη Ρωσία. Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις του Ελληνικού Κέντρου Πολιτισμού Μόσχας και στην Ελλάδα (Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή, Ελληνογαλλικό Σύνδεσμο κ.ά.). Η πρώτη ατομική του έκθεση πραγματοποιήθηκε στο Αρμενικό Μουσείο Μόσχας και Πολιτισμού των Εθνών με τίτλο «Οι μύθοι μου, η ζωή μου, τα όνειρά μου» (2021) και έναν χρόνο αργότερα, ακολούθησε η δεύτερη ατομική έκθεση, με τίτλο «Ένα βήμα πέρα από τη Φαντασία», στο Πολιτιστικό κέντρο του Δήμου Ιωαννίνων (2022).
Όπως λέει ο ίδιος ο καλλιτέχνης: «Μινώταυροι και Σάτυροι, Κάρμεν και Αρχάγγελοι, Μήδεια και Αρλεκίνοι, Σύμπαν και Κβαντική συνθέτουν το εικαστικό περιβάλλον του έργου μου, όπου ξεχειλίζουν έντονα χρώματα, αμέτρητα σχήματα, πρόσωπα και γραμμές. Ζωγραφίζω εικόνες, μορφές, τα βιώματά μου, τις εμπειρίες των περιπλανήσεών μου σαν Οδυσσέας, αποζητώντας τον ψυχικό τόνο που απαιτεί η ψυχή μου και η φαντασία μου. Από μικρός πορεύομαι μοναχικά, είμαι αυτόφωτος. Μου αρέσει να αλητεύω σε παράξενα μονοπάτια της τέχνης, το αποτέλεσμα της οποίας καταθέτω ως πρόσφορο αγάπης στη ζωγραφική.»
Ο Ιστορικός Τέχνης Γιάννης Κολοκοτρώνης και Καθηγητής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης χαρακτηρίζει τον George Tolis ως «το ζωγράφο του αφιλτράριστου, του μυστηριακού και της πολυπολιτισμικότητας» και τη ζωγραφική του «ένα δυναμικό κοκτέιλ γκράφιτι, αφαίρεσης, τέχνης του δρόμου, ιστορίας της τέχνης και της παγκόσμιας κουλτούρας που αντανακλά τη φρενήρη ενέργεια της σύγχρονης ζωής..»
Mουσείο Μπενάκη
''άνδρα πολύτροπον" Αφιέρωμα στη ζωή και το έργο του Γιάννη Κωστόπουλου από Τετάρτη στο Μουσείο Μπενάκη
Η έκθεση πραγματοποιείται με αφορμή την συμπλήρωση τριών ετών από τον θάνατο του Γιάννη Κωστόπουλου, τιμώντας την παρουσία και τη συμβολή του και σε άλλους τομείς,πέραν του τραπεζικού.
Η έκθεση διοργανώνεται στην αίθουσα Σπυρίδωνος και Ευρυδίκης Κωστοπούλου στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού – στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων στην οποία το μουσείο έδωσε το όνομα των γονέων του Γιάννη Κωστόπουλου, τιμώντας τον για τη γενναιοδωρία και την υποστήριξή του.
To αρχιτεκτονικό περιβάλλον της έκθεσης είναι εμπνευσμένο από τον στίχο του Διονυσίου Σολωμού στους Ελεύθερους Πολιορκημένους «Με λογισμό και μ’ όνειρο», ο οποίος ήταν ιδιαίτερα αγαπητός στον Γιάννη Κωστόπουλο.
Η έκθεση είναι δομημένη σε πέντε ενότητες, οι οποίες προβάλλουν με άρτιο τρόπο τα πολυσχιδή ενδιαφέροντα και τις πολλαπλές δραστηριότητες του Γιάννη Κωστόπουλου. Μουσειολογικός σχεδιασμός: Ερατώ Κουτσουδάκη
Kέντρο Τεχνών Μετς
Στον χώρο της τέχνης, Kέντρο Τεχνών Μετς, ο τρόπος θέασης του εκάστοτε εικαστικού, συχνά, λειτουργεί ως πύλη για ένα μοναδικό ταξίδι στον κόσμο των συναισθημάτων και των εμπειριών του. H Μαρία Αϊβαλιώτου, με την ατομική της έκθεση με τίτλο "Μνήμες Ενός Ταξιδιώτη," προσφέρει ένα εντυπωσιακό ταξίδι στην ψυχή της που προέρχεται από την καθημερινή ζωή, αναδεικνύοντας εμπειρίες που τη διαμόρφωσαν, μέσα από μια περιπλάνηση σε τόπους του κόσμου.
Στα έργα αντικρίζουμε την παρουσία μιας Οp, Pop-art αισθητικής που βρίθει έντονων χρωμάτων αλλά εκφράζει και μια μυστηριώδη και συνάμα ευχάριστη διάθεση. Συχνά, απεικονίζονται τοπία που αναδύονται ως συναισθηματικά αρχεία, φορείς μιας εμπειρίας που μετατρέπεται σε έργο τέχνης. Σε ορισμένες στιγμές, εκτός από τα τοπία, εμφανίζεται και η ανθρώπινη φιγούρα ή το ζευγάρι ακόμη και αλληγορικά προσωπεία ζώων σε σώματα ανθρώπων που παραπέμπουν σε αρχέτυπα, δημιουργώντας ειρωνικά κοινωνικά σχόλια. Έτσι, η ίδια, προσθέτει μια διάσταση ανθρώπινης σχέσης στο αφήγημα του ταξιδιού με σκοπό να μας προσφέρει μια εμπεριστατωμένη σκέψη γύρω από την συλλογιστική παρατήρηση των εμπειριών που διαμορφώνουν τον εκάστοτε άνθρωπο.
Η νοηματική της έκθεσης κινείται στην ανάδειξη της εσωτερικής διαμόρφωσης της ψυχής μέσα από τη συνεχόμενη μεταβολή, εξέλιξη και παρατήρηση. Οι εμπειρίες, για την εικαστικό, διαμορφώνουν τον νου αναδεικνύοντας τις διάφορες πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης, σαν ενότητες συγκοινωνούντων δοχείων. Αντίστοιχα λοιπόν, χρησιμοποιεί τα πολλαπλά χρωματικά επίπεδα που συντελούν το κάθε έργο της. Η διαχείριση αυτή κάνει τα έργα της να λειτουργούν τόσο συνθετικά όσο και εννοιολογικά σαν ένα είδος παζλ. Κάθε μια χρωματική φόρμα λειτουργεί αυτόνομά αλλά ταυτόχρονα, συντελεί στο σύνολο του εικονοποιητικού αποτελέσματος με τον ίδιο τρόπο που οι πλατιές πινελιές των ιμπρεσιονιστών μας μεταδίδουν την εντύπωση μιας φευγαλέας στιγμής. Οι έντονες αποχρώσεις και τα συμβολικά στοιχεία στα έργα της δημιουργούν ευδιάκριτα επίπεδα, παραπέμποντας στις συναισθηματικές διακυμάνσεις της ψυχής
Εγκαίνια και ένα συνέδριο με αφορμή μία έκθεση
Στο πλαίσιο της έκθεσης «Χαιρώνεια, 2 Αυγούστου 338 π.Χ.: Μια μέρα που άλλαξε τον κόσμο», το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης διοργανώνει από τις 28 Φεβρουαρίου μέχρι την 1 Μαρτίου τριήμερο διεθνές επιστημονικό συνέδριο με τίτλο «Χαιρώνεια, Αύγουστος 338 π.Χ.: Μια σύνοψη του ζητήματος». Το Συνέδριο πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Columbia στη Νέα Υόρκη και την Αμερικάνικη Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα. H είσοδος στο Συνέδριο είναι ελεύθερη.
Μέσα από τις έρευνες μια σειράς επιφανών αρχαιολόγων και ιστορικών, το Συνέδριο θα εξετάσει τον τρόπο με τον οποίο διεξήχθη η μάχη μεταξύ των στρατών των Μακεδόνων και των ελληνικών πόλεων του νότου, αλλά και τις πτυχές της διαχείρισης της μάχης από νικητές και ηττημένους. Κορυφαίοι ειδικοί από σημαντικά ακαδημαϊκά ιδρύματα μοιράζονται τα αποτελέσματα των ερευνών τους γύρω από τη μάχη που γέννησε τον ελληνιστικό κόσμο.
Στόχος του Συνεδρίου είναι να προσεγγίσει ολιστικά την ιστορία της μάχης της Χαιρώνειας, προσφέροντας μέσα από την εξέταση παλαιότερων και σύγχρονων αρχαιολογικών ερευνών ένα «βήμα» σκέψης και συζήτησης ικανό να ακολουθήσει την πορεία των πρωτοπόρων Παναγιώτη Σταματάκη και Γεωργίου Σωτηριάδη και να ορίσει τα επόμενα βήματα της έρευνας στο πεδίο.
Ομιλητές του Συνεδρίου είναι οι: Μαρία-Ξένη Γαρέζου, Προϊσταμένη Διεύθυνσης Διαχείρισης Εθνικού Αρχείου Μνημείων, Σοφία Ζουμπάκη, Διευθύντρια Ερευνών, Τομέας Ελληνικής και Ρωμαϊκής Αρχαιότητας (TΕΡΑ), Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Παναγιώτης Ιωσήφ, Επιστημονικός Διευθυντής, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης – Καθηγητής Αρχαίας Νομισματικής, Πανεπιστήμιο Radboud του Νάιμεχεν, Ολλανδία, Αναστάσιος Κακαμανούδης, Δρ. Αρχαιολογίας, Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας, Κυριακή Καλλιγά, Δρ. Αρχαιολογίας, Εφορεία Αρχαιοτήτων Βοιωτίας, Αγγελική Κοτταρίδη, Επίτιμη Έφορος Αρχαιοτήτων, Υπουργείο Πολιτισμού, Έλενα Κουντούρη, Διευθύντρια Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Υπουργείο Πολιτισμού, Αθανασία Κυριάκου, Επίκουρη Καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ιωάννης Μπόγρης, Αντισυνταγματάρχης Πυροβολικού, Υποψήφιος Διδάκτωρ Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας, ΕΚΠΑ, Όλγα Παλαγγιά, Ομότιμη Καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Νικόλαος Παπαζαρκάδας, Διευθυντής, Τομέας Ελληνικής και Ρωμαϊκής Αρχαιότητας του Ινστιτούτου Ιστορικών Ερευνών, Νίκος Πετρόχειλος, Δρ. Αρχαιολογίας, Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλεως Αθηνών, Ελισάβετ Π. Σιουμπάρα, Δρ. Αρχαιολογίας, Προϊσταμένη Έργου, Υ.Σ.Μ.Α., Υπουργείο Πολιτισμού, Ιωάννης Φάππας, Επίκουρος Καθηγητής Προϊστορικής Αρχαιολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης - Επιστημονικός Διευθυντής, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Αλεξάνδρα Χαραμή, Προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Βοιωτίας Αθηνά Χατζηδημητρίου, Προϊσταμένη Ιστορικού Αρχείου Αρχαιοτήτων και Αναστηλώσεων της ΔΔΕΑΜ/ΥΠΠΟ, Guy Ackerman, Πανεπιστήμιο της Γενεύης, Ελβετία, Margherita Bonanno, Καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιο Ρώμης, Raimon Graells y Fabregat, Καθηγητής Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιο Alicante, Peter Krentz, Καθηγητής Κλασικών Σπουδών και Ιστορίας, Davidson College, Maria Liston, Καθηγήτρια Ανθρωπολογίας, Πανεπιστήμιο Waterloo, Καναδάς, Thierry Lucas, Επίκουρος καθηγητής, Πανεπιστήμιο Picardie Jules Verne, John Ma, Καθηγητής Κλασικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Columbia, James Romm, Καθηγητής Κλασικών Σπουδών, Bard College, Annandale, Rémi Saou, Επίκουρος καθηγητής, Πανεπιστήμιο της Grenoble Alpes.
Για το πρόγραμμα του Συνεδρίου και την κράτηση δωρεάν θέσης μέσω του συστήματος έκδοσης εισιτηρίων: ΕΔΩ