«Τα Αηδόνια της Σιωπής»: Διαβάσαμε το νέο βιβλίο του Στέφανου Δάνδολου -Ένα πανοραμικό έργο εποχής - iefimerida.gr

«Τα Αηδόνια της Σιωπής»: Διαβάσαμε το νέο βιβλίο του Στέφανου Δάνδολου -Ένα πανοραμικό έργο εποχής

στεφανος δανδολος κραταει πηγουνι
Κυκλοφόρησε το νέο βιβλίο του Στέφανου Δάνδολου «Τα αηδόνια της σιωπής» / Φωτογραφία: Παναγιώτης Μάλλιαρης

Φανταστείτε έναν γερασμένο άνδρα που βγαίνει από το σπίτι του στο κέντρο της Αθήνας το απόγευμα της 14ης Δεκεμβρίου 1944.

Είναι ο ήρωας του νέου βιβλίου του Στέφανου Δάνδολου. Ανεβαίνει την οδό Ακαδημίας και απειλείται από ελεύθερους σκοπευτές που παραμονεύουν στις ταράτσες.

Απειλείται από τις μάχες που μαίνονται στις συνοικίες, από τις βόμβες που ρίχνουν τα πολεμικά αεροπλάνα, από τις φωτιές και τη στάχτη που έχουν σκεπάσει την πόλη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τρία χρόνια μετά τη «Δίκη που άλλαξε τον κόσμο» ο πολυβραβευμένος συγγραφέας των μπεστ σέλερ, «Ιστορία χωρίς όνομα» και «Φλόγα και άνεμος», Στέφανος Δάνδολος, επιστρέφει με ένα καθηλωτικό μυθιστόρημα για την αξία της αθωότητας μέσα στο πιο βαθύ σκοτάδι.

«Τα Αηδόνια της Σιωπής» του Στέφανου Δάνδολου

Όλη η πρωτεύουσα έχει μετατραπεί σε επίγεια κόλαση. Κι όμως, αυτός ο άνθρωπος θέλει να φτάσει κάπου, θέλει να προσπεράσει το πύρινο μέτωπο των Δεκεμβριανών για να καταλήξει στη δική του Ιθάκη, σε έναν απόμερο παραθαλάσσιο οικισμό όπου τον περιμένει η γυναίκα της ζωής του. Και αυτό το απελπισμένο ταξίδι, μαζί με το εφιαλτικό ταξίδι μιας χώρας που βυθίζεται στον όλεθρο, περιγράφει ο Στέφανος Δάνδολος στο καινούργιο του μυθιστόρημα «Τα Αηδόνια της Σιωπής», με το οποίο επιστρέφει έπειτα από τρία χρόνια δικής του συγγραφικής σιωπής.

Ένα πανοραμικό έργο εποχής, που μέσα σε 540 σελίδες αποτυπώνει όλη την παραφροσύνη και τον τρόμο και τις κατακερματισμένες ελπίδες που σημάδεψαν την Ελλάδα το φθινόπωρο και τον χειμώνα του 1944.

Τα Αηδόνια της Σιωπής
Τα Αηδόνια της Σιωπής
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κεντρικός ήρωας του Στέφανου Δάνδολου ο κύριος Αριστείδης, ένας αγνός και φιλότιμος σερβιτόρος, που έχει περάσει όλη του τη ζωή στο θρυλικό καφενείο Ζαχαράτου, το περίφημο στέκι που δέσποζε στην κάτω μεριά της πλατείας Συντάγματος. Σιωπηλός και ταγμένος στο καθήκον της δουλειάς, εξακολουθεί να σερβίρει καφέδες όταν οι Γερμανοί αποχωρούν από την Αθήνα. Βλέπει τους Έλληνες να πανηγυρίζουν για το τέλος της Κατοχής, βλέπει χιλιάδες ανθρώπους να κατακλύζουν τους κεντρικούς δρόμους κλαίγοντας από χαρά.

Σερβίρει τον Ελύτη, τον Βεάκη, τον Λογοθετίδη, και εύχεται βαθιά μέσα του, αφού συνέβη αυτό το θαύμα, να συμβεί και ένα άλλο υπέρτατο θαύμα, αυτό για το οποίο προσεύχεται εδώ και δεκαετίες. Να ξαναδεί την αγαπημένη του. Διότι ένα βαθύ σαράκι κατατρώει τη ψυχή του. Δεν έχει ξεχάσει ποτέ τη γυναίκα που αγάπησε κάποτε, μια καλοσυνάτη καθαρίστρια, την Ευδοξία, με την οποία μοιράστηκε είκοσι χρόνια ανομολόγητου έρωτα.

Εν τούτοις, αυτό που δεν ξέρει ο κύριος Αριστείδης είναι ότι και εκείνη δεν έχει πάψει να τον σκέφτεται όλα αυτά τα χρόνια. Και όταν ένα γράμμα δικό της φτάνει στα χέρια του, τον Νοέμβριο, τότε αυτός αποφασίζει να τα αφήσει όλα πίσω του και να πάει να τη βρει. Όμως η Αθήνα έχει ήδη μπει σε τροχιά ανάφλεξης.

Ο κ. Αριστείδης είναι ο μακροβιότερος σερβιτόρος στο Καφενείον Ζαχαράτου της Πλατείας Συντάγματος
Ο κ. Αριστείδης είναι ο μακροβιότερος σερβιτόρος στο Καφενείον Ζαχαράτου της Πλατείας Συντάγματος
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι πολιτικές εντάσεις ανάμεσα στην κυβέρνηση Παπανδρέου και το μέτωπο της Αριστεράς προοιωνίζονται ένα μέλλον δυσοίωνο. Οι πληγές της Κατοχής, με τους δωσιλόγους και τους συνεργάτες των Γερμανών, έχουν αναδυθεί στην επιφάνεια και δηλητηριάζουν την κοινωνία.

Η βρετανική δύναμη που έχει έρθει να «επιτηρήσει» την ανάκαμψη της χώρας δυναμιτίζει κι άλλο την ατμόσφαιρα. Φονικά προκύπτουν σε καθημερινή βάση, γείτονας καταδίδει γείτονα, αδελφός στρέφεται εναντίον αδελφού. Και μέσα από αυτό το συνταραχτικό κλίμα, ο Δάνδολος ζωντανεύει παραστατικότατα τη μοίρα ενός λαού που οδεύει προς την καταστροφή, ενώ την ίδια ώρα ρίχνει φως στις ζωές των απλών ανθρώπων: στους θαμώνες του θρυλικού καφενείου, στους βιοπαλαιστές, στους ονειροπόλους, στους κυνικούς, καθώς και σε διάσημες μυθικές φιγούρες, όπως η τραγική Ελένη Παπαδάκη, οι συγγραφείς, οι ποιητές, αλλά και ο ίδιος ο Ουίνστον Τσόρτσιλ, που θα έρθει μυστικά στην Αθήνα τα Χριστούγεννα του ’44, και παραλίγο να δολοφονηθεί, μια πτυχή της Ιστορίας που δεν είναι τόσο γνωστή, και ο συγγραφέας την εκθέτει με τρόπο που παραπέμπει στα war novels εκείνης της περιόδου.

Όταν ο κύριος Αριστείδης βγαίνει στους δρόμους για να πάει στην Ευδοξία, τίποτα δεν είναι με το μέρος του. Το ταξίδι στην Ιθάκη του θα περάσει από χίλια κύματα, και τα ίχνη του θα χαθούν για πάντα, θα μείνει στην Ιστορία ως ένας από τους εκατοντάδες αγνοούμενους των Δεκεμβριανών. Και εδώ είναι που ο συγγραφέας κρατάει αμείωτο το σασπένς μέχρι τις τελευταίες ανατριχιαστικές σελίδες του βιβλίου. Μπορεί να δικαιωθεί ένας ασήμαντος άνθρωπος που γυρεύει τη δική του πατρίδα στο πρόσωπο ενός άλλου ανθρώπου; Και τι ακριβώς σημαίνει «πατρίδα;» Είναι τα όρια μιας χώρας, το χώμα, η σημαία; Ή μπορεί να είναι και κάτι βαθύτερο, όπως ένα συναίσθημα που μένει ακλόνητο μια ολόκληρη ζωή;

Η ιστορία του απελπισμένου ταξιδιού που έκανε ένας άνθρωπος μες στα Δεκεμβριανά, αναζητώντας τη δική του πατρίδα
Η ιστορία του απελπισμένου ταξιδιού που έκανε ένας άνθρωπος μες στα Δεκεμβριανά, αναζητώντας τη δική του πατρίδα
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Τα Αηδόνια της Σιωπής» (Εκδ. Ψυχογιός) του Στέφανου Δάνδολου, εκ πρώτης όψεως αποτελούν μια κατάθεση ψυχής για το θυμικό ενός ολόκληρου λαού που κλυδωνίζεται από την ίδια του την ιδιοσυγκρασία παρασυρμένος από το ένστικτο του διχασμού, μια διάσταση μάλλον επίκαιρη και διαχρονική. Κατά βάθος, μια ωδή σε έναν άνθρωπο που προσπαθεί να προτάξει το φως του για να αντισταθεί στην απογοητευτική πεζότητα της πραγματικότητας.

Ένα χορταστικό μυθιστόρημα που ανατέμνει την ανεξάντλητη ποικιλομορφία της ανθρώπινης εμπειρίας. Ευχάριστο ή δυσάρεστο, μα απολύτως χρήσιμο.

Τα «Αηδόνια της Σιωπής»
Τα «Αηδόνια της Σιωπής»

Ο Στέφανος Δάνδολος έκανε την πρώτη του εμφάνιση στη λογοτεχνία το 1996. Για το σύνολο του έργου του τιμήθηκε το 2009 με το Βραβείο Μπότση, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας. Χαρακτηρίστηκε από τον Παύλο Μάτεσι «ο σπουδαιότερος συγγραφέας της γενιάς του» και το 2008 συμπεριλήφθηκε στην Παγκόσμια Ανθολογία Νέων Συγγραφέων, με αφορμή το Young Writers World Festival, που πραγματοποιήθηκε στη Νότια Κορέα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Έχει μεταφραστεί με επιτυχία στα ιταλικά (Νέρων - Εγώ, ένας θεός) και στα τουρκικά (Η ΧΟΡΕΥΤΡΙΑ ΤΟΥ ΔΙΑΒΟΛΟΥ, Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ). Το μπεστ σέλερ ΙΣΤΟΡΙΑ ΧΩΡΙΣ ΟΝΟΜΑ (Εκ δόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ) τιμήθηκε με το Βραβείο Κοινού Public 2018 για το Καλύτερο Ελληνικό Μυθιστόρημα της χρονιάς, το Ειδικό Βραβείο Ενηλίκων των Βιβλιοπωλείων Public 2018, το Βραβείο Κοινού ATHENS VOICE CHOICE 2017, ενώ μεταφέρθηκε στο θέατρο τις σεζόν 2019 21, σε μια παράσταση-φαινόμενο, η οποία σημείωσε αλλεπάλληλα sold out και τιμήθηκε σε τέσσερις κατηγορίες στα θεατρικά Βραβεία Θεσσαλονίκης.

Το μπεστ σέλερ ΦΛΟΓΑ ΚΑΙ ΑΝΕΜΟΣ (Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ) μεταφέρθηκε στην τηλεόραση και προβλήθηκε από την ΕΡΤ ως σειρά δώδεκα επεισοδίων το 2022. Το ιστορικό μυθιστόρημα Η ΔΙΚΗ ΠΟΥ ΑΛΛΑΞΕ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ (Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ) τιμήθηκε με το Βραβείο Κοινού ATHENS VOICE CHOICE 2021 για το Καλύτερο Ελληνικό Μυθιστόρημα της χρονιάς. ΤΑ ΑΗΔΟΝΙΑ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ είναι το δέκατο τέταρτο βιβλίο του.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ