Δέκα επεισόδια που βλέπεις απνευστί καθώς οι ηθοποιοί σε οδηγούν καθηλωτικά στην τρίτη σεζόν του «The Crown»: οι ρωγμές της Ελισάβετ πίσω από την ψυχρή εικόνα, ο ήδη ακυρωμένος Κάρολος, ο σε υπαρξιακή κρίση Φίλιππος, η εύθραυστη ψυχικά Μαργαρίτα και η καθοριστική παρουσία της πριγκίπισσας Αλίκης που φτάνει από την Ελλάδα.
«Παρακολουθώντας στα παρασκήνια τα γυρίσματα της σκηνής με την κηδεία του Ουίνστον Τσόρτσιλ στον τρίτο γύρο του "Τhe Crown", σκέφτηκα ότι η οργάνωση αυτής της σκηνής ήταν οριακά λιγότερο περίπλοκη από την οργάνωση της ίδιας της κηδείας του Τσόρτσιλ!» έγραφε πριν από μήνες δημοσιογράφος του Guardian. Αυτή ακριβώς η αίσθηση της τελειότητας, του μέγιστου δυνατού σε κάθε σεκάνς της τρίτης σεζόν της σειράς «The Crown» στο Netflix είναι ίσως ο παράγοντας που κάνει τόσο εθιστική την παρακολούθηση του.
Οχι μόνο η επίσημη ιστορία που ιντριγκάρει – πόσο μάλλον η ιστορία προσωπικοτήτων που ακόμα ζουν και βρίσκονται στην εξουσία- όχι μόνο το μέγεθος των ηθοποιών που καλούνται να υποδυθούν αυτές τις μορφές, όσο και ισόποσα η απόλυτη σημασία στη λεπτομέρεια, στην απόδοση της χλιδής, της εποχής, της συγκυρίας, της τέχνης, της προσωπικής πάλης, της αληθινής εικόνας της κάθε εποχής. Εκεί που το ντοκιμαντέρ και το fiction δεν συναντιούνται απλώς, αλλά γεννούν μια νέα διάσταση βρίσκεται το Στέμμα.
Ολόκληρες σκηνές σε ένα βλέμμα της Κόλμαν
Στην περίπτωση της τρίτης σεζόν του «The Crown» που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Netflix την Κυριακή 17 Νοεμβρίου, υπήρξε κάτι που κατόρθωσε να υψωθεί λίγες ίντσες πάνω από όλα τα παραπάνω. Και ήταν η ανυπέρβλητη ερμηνεία της Ολίβια Κόλμαν, υψηλής ακρίβειας και δεξιοτεχνίας. Κατόρθωσε να φέρει σε κύματα πάνω στο απολύτως ανέκφραστο πρόσωπο της βασίλισσας τις σκέψεις και τα συναισθήματα που την διαπερνούσαν ακόμα και όταν δεν έπρεπε ή δεν μπορούσε να τα εκφράσει – το ψεύτικο δάκρυ που σκουπίζει κάποια στιγμή με ένα μαντήλι στο Αlberfan με τα 116 νεκρά παιδιά και η εξομολόγησή της στον πρωθυπουργό Χάρολντ Ουίλσον ότι δεν μπορεί να εκφράσει, να νιώσει βαθιά συναισθήματα (ούτε όταν έγινε μητέρα) είναι χαρακτηριστικές σκηνές.
Ομως η Κόλμαν απέδιδε ολόκληρες σκηνές ακόμα και με τον τρόπο που έλεγε ένα κοφτό «μ» πίσω από τα δόντια της όταν της διάβαζαν κάτι στην εφημερίδα, με τον τρόπο που προσπαθούσε να ανοίξει ένα βάζο για να απλώσει μαρμελάδα, που έτρωγε το πρωινό της ανασηκώνοντας ελαφρά το φρύδι. Σελίδες ολόκληρες σεναρίου σε έναν μορφασμό ή έναν ήχο. Η τρίτη σεζόν του «The Crown» εκκινεί από το 1964 και φτάνει ως το 1977, λίγο πριν δούμε τον εορτασμό των 25 ετών από τη στέψη της Βασίλισσας Ελισάβετ.
Εμφανίζεται για πρώτη φορά η θυγατέρα Αν, ένα άγριο κορίτσι που καταφέρνει νίκες, δεν πληγώνεται γιατί ξέρει ότι δεν της επιτρέπεται και που αποτελεί την απόλυτη αγάπη, το καμάρι του Φίλιππου όπως όχι εμφατικά αλλά σαφώς διαγράφεται σε σκηνές της σειράς. Εμφανίζεται όμως και η Καμίλα, ένα μάλλον λαϊκό σέξι κορίτσι, η πρώτη της συνάντηση με τον Κάρολο, ο έρωτας που ανθίζει, η προειδοποίηση της Αν στον Κάρολο «πρόσεξε, εμείς παίζουμε μαζί τους, όχι το αντίθετο». Εχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η ανάγνωση που γίνεται πάνω στους βασικούς χαρακτήρες μέσα από δέκα επεισόδια που επικεντρώνονται σε πραγματικά γεγονότα – από την παρουσίαση του επίσημου νέου πορτρέτου της βασίλισσας (ναι, η Κόλμαν έρχεται και η σειρά αποχαιρετά την Κλέρ Φόι που ερμήνευσε τον ρόλο στις προηγούμενες δύο σεζόν), ως τις απεργίες των ανθρακωρύχων, τον τρόπο που η πριγκίπισσα Μαργαρίτα αδελφή της Ελισάβετ, σαγήνευσε τον Αμερικανό πρόεδρο Τζόνσον, και βέβαια τον καθοριστικό ρόλο της πριγκίπισσας Αλίκης που φτάνει από την Ελλάδα, της πεθεράς της βασίλισσας.
Η Ελισάβετ της Κόλμαν στο Τhe Crown
«Δεν μπορεί να παίξει η Κόλμαν την βασίλισσα. Εχει φάτσα αριστερής» έγραψε κάποια στιγμή δημοσιογράφος της Telegraph κάνοντας την Κόλμαν να οργιστεί και όσους από χθες ανά τον κόσμο είδαν το «The Crown» να γελάνε σαρκαστικά. Η Κόλμαν ερμήνευσε την Ελισάβετ πιστή στην πρώτη όψη, την ζελατίνα της εικόνας που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στις απόλυτα ελεγχόμενες εμφανίσεις της στα μέσα ενημέρωσης. Εδωσε όμως όγκο, ερμηνεία, νόημα και τρυφερότητα στη βασίλισσα. Την βλέπουμε περισσότερο ευάλωτη απ’ όσο θα περιμέναμε, να βασανίζεται συχνά από το βάρος των ευθυνών του αρχηγού του κράτους, να δηλώνει ότι αναρωτιέται πως θα ήταν η ζωή της αν δεν την έφερνε εδώ η μοίρα, αν θα ήταν ευτυχισμένη.
Η Ελισάβετ της Κόλμαν παραδίδεται στους ανθρώπους γύρω της, ζηλεύει την αδελφή της Μάργκαρετ αλλά και ξέρει ότι δεν θα άντεχε να ζει χωρίς αυτήν, δακρύζει και φιλά στοργικά τον Τσόρτσιλ σαν να ήταν ο πραγματικός της πατέρας, είναι όμως σκληρή, ερμητική με τον Κάρολο και μάλλον αδιάφορη για την Αν. Εξακολουθεί να είναι αθεράπευτα ερωτευμένη με τον Φίλιππο και να μην του χαλάει χατήρι ακόμα και όταν αυτός κάνει γκάφες όπως το περίφημο ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε μόνο μια φορά κατόπιν εντολής της Ελισάβετ να μην το ξαναδεί κανείς. Το βλέμμα της αναζητεί την ευτυχία στο πρόσωπο του συζύγου της, όπως δεν την βλέπουμε ποτέ να το κάνει για τα παιδιά της.
Η εύθραυστη Μάργκαρετ του The Crown
Αν μπορούσες να διακρίνεις τον δεύτερο σε βαρύτητα ρόλο σε αυτόν τον τρίτο κύκλο, τότε πιστεύω ότι θα ήταν αυτός της Μάργκαρετ, της αδελφής της βασίλισσας. Χάρη όχι τόσο σε κάποια σεναριακή επιλογή αλλά κυρίως στην Ελενα Μπόναμ Κάρτερ, που κάποιες στιγμές ήταν σαν η ερμηνεία της να «καπελώνει» τον ίδιο τον χαρακτήρα. Σε κάθε περίπτωση η όμορφη, εκρηκτική, ατίθαση πριγκίπισσα που ήθελε να γίνει βασίλισσα αλλά δεν τα κατάφερε, εμφανίζεται σε μια κατάσταση οριακή. Εξαιρετικά εύθραυστη, ψυχολογικά ευάλωτη, να παλεύει με τους δαίμονές της – τον έρωτά της για τον σύζυγό της Τόνι και τη βαριά σκιά της αδελφής της. Ακόμα και η νίκη που καταφέρνει σαγηνεύοντας με προστυχόλογα και ξέφρενη διάθεση των Αμερικανό πρόεδρο Λίντον Τζόνσον εξασφαλίζοντας χρηματοδότηση της Μεγάλης Βρετανίας από το ΔΝΤ, είναι μια λάμψη που γρήγορα σβήνει για να επιστρέψει η Μάργκαρετ στο σκοτάδι πίσω από την εκκωφαντική συμπεριφορά της.
Η πριγκίπισσα Αλίκη της Ελλάδας και ο γιος της Φίλιππος
Σε αντίθεση με τον επιπόλαιο και επικίνδυνο Φίλιππο των δυο πρώτων κύκλων, εδώ ο πρίγκιπας Φίλιππος που υποδύεται ο Τομπάιας Μέζις, μπορεί να παραμένει αλαζονικός και φιλόδοξος, είναι όμως και αυτός περισσότερο τρωτός, περισσότερο υποχωρητικός και πιο πιστός στην Ελισάβετ. Ξέρει ότι κινείται στη σκιά της, σε μια παράλληλη τροχιά αλλά εμφανίζεται συμφιλιωμένος με τον ρόλο του συζύγου, εργάζεται για το προφίλ της μοναρχίας και τραντάζεται από την καταιγίδα της ηλικιακής και υπαρξιακής κρίσης που τον χτυπά.
Καθοριστικό στοιχείο για τον χαρακτήρα εδώ είναι μια ηλικιωμένη γυναίκα, μια μοναχή από την Αθήνα που φτάνει και ξεγυμνώνει τις αντιστάσεις του, δίνοντας ταυτόχρονα στη μοναρχία αλλά και σε όλη την τρίτη σεζόν του Τhe Crown μια ώθηση, δίνει σάρκα και πνεύμα. Ενα άλλο νόημα. Είναι η μητέρα του Φίλιππου, η πριγκίπισσα Ελλάδας και Δανίας Αλίκη, μια γυναίκα που νοσηλεύτηκε σε άσυλα, την κούραρε ο Φρόιντ, υποβλήθηκε σε ηλεκτροσόκ. Και όμως σηκώθηκε από αυτές τις στάχτες, ασχολήθηκε με τη φιλανθρωπία ίδρυσε τη Χριστιανική Αδελφότητα της Μάρθας και της Μαρίας στο Νέο Ηράκλειο και φυγαδεύθηκε στο Λονδίνο τις πρώτες μέρες της δικτατορίας. Υπέροχη η ερμηνεία της Tζέιν Λαποτςρ, ψύχραιμη, με μέτρο, με το βλέμμα βυθισμένο, μεγαλόκαρδη, με ένα τσιγάρο μονίμως κρεμασμένο στην άκρη των δαχτύλων, ευγνώμων, δημιουργεί χαραμάδες που βαθαίνουν τη σειρά με έναν τρόπο απρόσμενο.
Ο Κάρολος που ήδη συνθλίβεται
Μπορεί το πρώτο σάστισμα να αφορά την ομοιότητα του πρίγκιπα Κάρολου με τον Τζος Ο’ Κόνορ (ακόμα και τα πεταχτά αυτιά), αλλά στη συνέχεια διαπιστώνεις με ενδιαφέρον πώς σκιαγραφείται ο χαρακτήρας του πρίγκιπα και είναι ήδη σαν να έχεις μια γεύση για όσα ακολουθήσουν στους επόμενους κύκλους που θα είναι πρωταγωνιστείς. Στο «Τhe Crown», ο πρίγκιπας Κάρολος, ο μελλοντικός βασιλιάς της Μεγάλης Βρετανίας είναι ήδη ένας χαρακτήρας ακυρωμένος, μηδενισμένος. Μια προσωπικότητα που ενοχλεί και πρέπει να ισοπεδωθεί για να κάτσει καλά το στέμμα πάνω στους κροτάφους του. Το ατίθασο πνεύμα του, η διάθεσή του να αμφισβητήσει θέσφατα της βασιλείας, κυρίως να ζήσει όπως επιθυμεί σκιαγραφούνται μαζί με τις δυνάμεις που επιχειρούν να τον ευνουχίσουν. Ο Ουαλός δάσκαλος που μισεί τη μοναρχία αλλά θα νιώσει πατρική αγάπη για τον Κάρολο, η Καμίλα που παίζει συνειδητά παιχνίδια μαζί του από την πρώτη στιγμή, ο αγαπημένος του θείος που τον προδίδει. Ο Κάρολος στο The Crown είναι αυτό που επιθυμούν όλοι οι άλλοι γύρω του να είναι, ένα νέος που συνθλίβεται.