Κατατέθηκε στη Βουλή και εισάγεται αύριο, Τρίτη 11 Φεβρουαρίου, στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Πολιτισμού.
Στη Βουλή το ν/σ του ΥΠΠΟ
Το νομοσχεδιο του ΥΠΠΟ έχει τίτλο «Αναδιοργάνωση του Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία "Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου" και του Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου με την επωνυμία "Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης", ενίσχυση των δράσεων του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, μετονομασία του Προπαρασκευαστικού και Επαγγελματικού Σχολείου καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου σε Ανώτερη Σχολή Καλής Τέχνης Μαρμαροτεχνίας Πανόρμου Τήνου και αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας της, ρυθμίσεις για το πρόγραμμα στήριξης οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Πολιτισμού».
Με τις τιθέμενες διατάξεις, μεταξύ άλλων, προβλέπεται ότι:
- Αναδιοργανώνεται το Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.) με την επωνυμία «Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου» (Ε.Π.Μ.Α.Σ.).
- Aναδιοργανώνεται το Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με την επωνυμία «Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης».
- Συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 3905/2010, σχετικά με το κοινωφελές μη κερδοσκοπικό Ν.Π.Ι.Δ. «Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης» και εμπλουτίζεται ο σκοπός του με την απονομή των βραβείων «Χρυσός Αλέξανδρος» και «Αργυρός Αλέξανδρος», στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ που διοργανώνει και το οποίο ορίζεται πλέον ως διεθνές.
- Αναβαθμίζεται το υφιστάμενο Προπαρασκευαστικό και Επαγγελματικό Σχολείο Καλών Τεχνών Πανόρμου Τήνου (ν.3136/1955) σε Ανώτερη Σχολή Καλής Τέχνης Μαρμαροτεχνίας Πανόρμου Τήνου.
- Θεσπίζονται ετήσια κρατικά θεατρικά βραβεία «Μελίνα Μερκούρη» και «Δημήτρης Χορν», με αντικείμενο την αξιολόγηση του έργου των υποψήφιων ηθοποιών από πενταμελή επιτροπή που συγκροτείται με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού και θα αποτελείται από πρόσωπα εγνωσμένου κύρους του θεάτρου και των παραστατικών τεχνών.
- Συμπληρώνεται το θεσμικό πλαίσιο της προστασίας των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και των συγγενικών δικαιωμάτων.
Ενδεικτικά:
α. Τροποποιείται το άρθρο 66Ε του ν. 2121/1993, κατά τρόπο ώστε να προστατεύεται το δικαίωμα του διοργανωτή αθλητικών εκδηλώσεων, όπως προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 84 και στην παρ. 2 του άρθρου 84Α του ν. 2725/1999.
β. Προβλέπεται η επιβολή διοικητικού προστίμου σε όποιον, χωρίς δικαίωμα και κατά παράβαση των διατάξεων του ν. 2121/1993, παρουσιάζει στο κοινό πρόγραμμα ηλεκτρονικού υπολογιστή, προσβάλλει δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας ή συγγενικό δικαίωμα ραδιοτηλεοπτικών οργανισμών. Επίσης, θεσπίζεται διαδικασία υποβολής αντιρρήσεων από τους παραβάτες.
γ. Επικαιροποιείται η διαδικασία γνωστοποίησης στον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας (Ο.Π.Ι.) ενδεχόμενων παραβιάσεων του θεσμικού πλαισίου της προστασίας των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και των συγγενικών δικαιωμάτων (για την εξέτασή της κατατίθεται παράβολο υπέρ του Ο.Π.Ι.).
δ. Ο Ο.Π.Ι. ορίζεται ως αρμόδια Αρχή για τη διενέργεια έρευνας για τη διαπίστωση παραβάσεων του θεσμικού πλαισίου περί πνευματικής ιδιοκτησίας και συλλογικής διαχείρισης από τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης. Μεταβατικά, διευκρινίζεται η εφαρμοζόμενη νομοθεσία σε εκκρεμείς έρευνες ενώπιον του Ο.Π.Ι.
Εισάγονται ρυθμίσεις για το πρόγραμμα στήριξης οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα CASH REBATE GREECE (CRGR).
Για τις διατάξεις του νομοσχεδίου «Ενίσχυση της προστασίας των δικαιωμάτων στο διαδίκτυο - Τροποποίηση παρ. 1 και 10Α άρθρου 66Ε ν. 2121/1993» (άρθρο 82 του νομοσχεδίου), στην εισηγητική έκθεση αναφέρεται ότι «επιχειρείται η υφιστάμενη διαδικασία να καταστεί αποτελεσματικότερη, χωρίς βέβαια να τίθενται σε κίνδυνο τα δικαιώματα οιουδήποτε μέρους, μέσω της θωράκισης του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου κατά τρόπο που να αντιμετωπίζει την ταχύτατη εξάπλωση του φαινομένου της πειρατείας αλλά και στην καταστολή της, άλλως στον περιορισμό της άμεσης "αναβίωσης", ενεργοποίησης και χρήσης, εκ μέρους των οργανωμένων κυκλωμάτων πειρατείας, εναλλακτικών διευθύνσεων διαδικτυακών πρωτοκόλλων (IP addresses) ή ονομάτων χώρου (domain names), σε πολύ μικρό χρόνο μετά τη διακοπή πρόσβασης που έχει διαταχθεί από την Επιτροπή για τη Γνωστοποίηση Διαδικτυακής Προσβολής Δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας και Συγγενικών Δικαιωμάτων (ΕΔΠΠΙ) και την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων. Επιπλέον, προβλέπεται με την προτεινόμενη διάταξη ότι το εργαλείο της δυναμικής διακοπής και της λήψης προληπτικών μέτρων είναι διαθέσιμο για την προστασία όχι μόνο γεγονότων ή αθλητικών εκδηλώσεων που μεταδίδονται ταυτόχρονα με τη διενέργειά τους, αλλά γενικότερα και για οπτικοακουστικά έργα, όπως είναι ταινίες και σειρές, που προσελκύουν το ενδιαφέρον σημαντικής μερίδας του τηλεοπτικού κοινού».
Με το σχέδιο νόμου εισάγονται «Διοικητικές κυρώσεις για την καταπολέμηση της πειρατείας μέσω διαδικτύου- Τροποποίηση παρ. 1, 4 και 5, προσθήκη παρ. 2Β και κατάργηση παρ. 3 άρθρου 65Α ν. 2121/1993» (άρθρο 83 του σχεδίου νόμου). Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση «εισάγεται με την προτεινόμενη ρύθμιση για πρώτη φορά πρόβλεψη για την επιβολή διοικητικού προστίμου σε όποιον, χωρίς δικαίωμα και κατά παράβαση των διατάξεων του ν. 2121/1993 (Α' 25), προσβάλλει δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας ή συγγενικό δικαίωμα ραδιοτηλεοπτικών οργανισμών. Η προτεινόμενη προσθήκη αφορά σε οιονδήποτε αποκτά πρόσβαση με οποιονδήποτε τρόπο σε οπτικοακουστικό έργο ή σε εκπομπή ραδιοτηλεοπτικού οργανισμού ή σε γεγονός που μεταδίδεται ταυτόχρονα με τη διενέργειά του, συμπεριλαμβανομένων εκείνων στα οποία η δυνατότητα παρακολούθησης παρέχεται μέσω παρόχων υπηρεσιών οπτικοακουστικών μέσων και παρόχων υπηρεσιών μέσων επικοινωνίας.
Η επιβολή διοικητικού προστίμου καλύπτει το κενό, που υπάρχει στον ν. 2121/1993, καθώς δεν προβλέπεται κάποιο διοικητικό πρόστιμο σε όσους προσβάλλουν το πνευματικό ή συγγενικό δικαίωμα των ραδιοτηλεοπτικών οργανισμών, των παραγωγών και των παρόχων οπτικοακουστικών μέσων. Η προτεινόμενη ρύθμιση είναι αναγκαία καθώς οι παραβάτες (συμπεριλαμβανομένων των τελικών χρηστών) ζημιώνουν το Δημόσιο σε σημαντικό βαθμό με τη συνειδητή συμμετοχή τους σε μία τέτοια παράνομη δραστηριότητα, ενώ παράλληλα συμβάλλουν ενεργά στη συντήρηση και περαιτέρω ανάπτυξη οργανωμένων εγκληματικών δραστηριοτήτων με αντικείμενο την παράνομη χρήση και διανομή οπτικοακουστικού περιεχομένου».
ΑΠΕ-ΜΠΕ