Αυτή την εβδομάδα, o βραβευμένος στις Κάννες Παρκ Τσαν-γουκ υπογράφει ένα συναρπαστικό νουάρ στα χνάρια του Χίτσκοκ, ο υπερηρωικός Ντουέιν Τζόνσον γίνεται ο πρώτος μαύρος πρωταγωνιστής της DC και ο Γιέρζι Σκολιμόσφκι ακολουθεί την πορεία ενός χαριτωμένου γαϊδαράκου.
Απόφαση Φυγής (Heojil Kyolshim/Decision to Leave)
- Σκηνοθεσία: Παρκ Τσαν-γουκ
- Παίζουν: Παρκ Χάε-Ιλ, Τανγκ Γουέι, Γκο Κιούνγκ-Πιο
Περίληψη: Ένας αστυνομικός ντετέκτιβ διερευνά την υπόθεση ενός άντρα, που έχασε τη ζωή του πέφτοντας από βουνοκορφή. Καθώς οι έρευνες προχωρούν, έρχεται πιο κοντά με τη σύζυγο του νεκρού. Σύντομα όμως θα κληθεί να αντιμετωπίσει τα αδιάσειστα στοιχεία της υπόθεσης, αλλά και τις ερωτικές επιθυμίες του.
Ο Παρκ Τσαν-γουκ συνδυάζει δεξιοτεχνικά το αστυνομικό θρίλερ με μια δυνατή ερωτική ιστορία, αποσπώντας το Βραβείο Σκηνοθεσίας στις Κάννες.
Ο Χέι-τζουν είναι ένας 35χρονος αστυνομικός επιθεωρητής στη Μπουσάν, παντρεμένος με μια όμορφη γυναίκα, με την οποία δεν τους ενώνει τίποτα περισσότερο από μια επιβεβλημένη ερωτική συνεύρεση μια φορά την εβδομάδα. Υποφέροντας από αϋπνίες, περνάει τα βράδια του λύνοντας μυστήρια. Όταν στα χέρια του έρχεται η υπόθεση ενός εξηντάχρονου ορειβάτη που έχασε μυστηριωδώς τη ζωή του κατά τη διάρκεια μιας ανάβασης, θα γνωρίσει την αινιγματική Σο-Ρέι, τη χήρα του νεκρού, που θα αναστατώσει την καθημερινότητά του. Ανεξήγητα, αν και είναι σχεδόν βέβαιος για την ενοχή της, την ερωτεύεται, διαλύεται, όπως της εξομολογείται ο ίδιος και δοκιμάζει τα όριά του. Αργότερα οι δυο τους θα ξανασυναντηθούν στην παραθαλάσσια πόλη Ίππο, κάτω από τη σκιά ενός ακόμα παράξενου θανάτου, για να συνειδητοποιήσουν πως η φωτιά που τους καίει δεν έχει σβήσει.
Ο Παρκ Τσαν-γουκ («Old Boy», «Sympathy for Mr. Vengeance», «Lady Vengeance») κάτω από την πρόφαση ενός σφιχτοδεμένου whodunit, που διαχειρίζεται με χιτσκοκικούς όρους, στην ουσία διηγείται την ιστορία ενός μεγάλου ανεκπλήρωτου έρωτα, που απρόσμενα και χωρίς κανέναν προφανή λόγο ανατρέπει κάθε αξιακό σύστημα και καταλύει τη λογική.
Ο Νοτιοκορεάτης δημιουργός δεν απαντάει εύκολα στα ηθικά διλήμματα των ηρώων και των θεατών, διατηρώντας μέχρι τέλους το μυστήριο γύρω από τη Σο-Ρέι, μια αινιγματική φιγούρα, και με χειρουργική ακρίβεια διεισδύει στον κόσμο της ερωτικής επιθυμίας. Ακολουθώντας μια μη γραμμική αφήγηση μπερδεύει τους χώρους και τον χρόνο, ακόμα και τις γλώσσες- εκείνος μιλάει κορεάτικα, εκείνη κινέζικα,- χρησιμοποιεί την τεχνολογία και τον τρόπο που λειτουργεί στις σύγχρονες σχέσεις, και στρέφει τον φακό του σε μικρές λεπτομέρειες που προκαλούν ανατριχίλα. Έτσι αναδεικνύει τον ρομαντισμό της εποχής μας και αφήνεται γενναία στην παραφορά συναισθημάτων που δεν μπορούν να μπουν σε καλούπια. Μέσα σε μια νουάρ απόκοσμη ατμόσφαιρα, δεν φοβάται το μελοδραματικό στοιχείο, αλλά με μια ραφινάτη υπαινικτικότητα που δεν της λείπει η ένταση και οι κορυφώσεις, ισοπεδώνει κάθε αντίσταση, προκαλώντας γνήσια συγκίνηση, αυτή που μόνο ο έρωτας και η τέχνη μπορούν να προσφέρουν.
Black Adam
- Σκηνοθεσία: Ζομ Κολέτ-Σέρα
- Παίζουν: Ντουέιν Τζόνσον, Άλντις Χοτζ, Νόα Σεντινέο
Περίληψη: Ο Τεθ Άνταμ αποκτά πανίσχυρες δυνάμεις από αρχαίους θεούς, οι οποίες όμως τον καθιστούν αιχμάλωτό τους. Όταν καταφέρνει να απελευθερωθεί από τα δεσμά του, είναι αποφασισμένος να αποδώσει δικαιοσύνη, αλλά με τους δικούς του όρους.
Ο Ντουέιν Τζόνσον φοράει για πρώτη φορά τη στολή του πιο badass αντιήρωα της DC.
Στο αρχαίο Κάντακ, ο Τεθ Άνταμ αποκτά θεϊκές δυνάμεις, τις οποίες όμως χρησιμοποιεί για να εκδικηθεί, οπότε καταλήγει αιχμάλωτος για 5.000 χρόνια. Όταν επιτέλους απελευθερώνεται στη σύγχρονη εποχή, επιστρέφει δριμύτερος και έρχεται αντιμέτωπος με μία ομάδα σύγχρονων ηρώων, που σχηματίζουν την Κοινωνία της Δικαιοσύνης. Ο Χόκμαν, ο Δόκτωρ Φέιτ, ο Άτομ Σμάσερ και η Σάικλον θέλουν να τον οδηγήσουν πίσω στην αιώνια αιχμαλωσία του, εκείνος όμως πρέπει να αντιμετωπίσει τη σκλαβιά της γενέτειράς του.
Ως ο πρώτος μαύρος πρωταγωνιστής της DC, ο Ντουέιν Τζόνσον μπαίνει στα παπούτσια του Black Αdam, ενός ανατρεπτικού αντιήρωα που δημιουργήθηκε από τους Ότο Μπάινερ και Σι Σι Μπεκ το 1945 ως το αντίπαλο δέος του Captain Marvel (ή Shazam). Αυτή τη φορά υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Ζομ-Κολέτ Σέρα («Jungle Cruise»), ο «Αδάμ με τα μαύρα ρούχα» αποκτάει μια ολοδική του ταινία και ο δημοφιλής Τζόνσον πετυχαίνει τον σκοπό του, να μιλήσει δηλαδή που μέσα από έναν έγχρωμο υπερήρωα για τους αγώνες της μαύρης κοινότητας.
Πόσο όμως αυτός ο Black Adam παλεύει μόνο για το καλό της ανθρωπότητας, όταν ευθαρσώς δηλώνει πως «η βία είναι απαραίτητη» και πως οι λαοί, αν και δεν έχουν ανάγκη από «βασιλιάδες», χρειάζονται πάντα προστάτες; Τι άραγε θέλει να μας πει η DC μέσα από μια ανώδυνη κατ’ επίφαση περιπέτεια με αντιρατσιστικό φαινομενικά πρόσημο, που δεν φείδεται εντυπωσιακών σκηνών δράσης, ιδανικών για να τραβήξει το ενδιαφέρον του νεανικού κυρίως κοινού;
Το τι είναι δίκαιο μοιάζει αρκετά συγκεχυμένο στην εκδοχή του Σέρα, που αξιοποιεί –ή μήπως χρησιμοποιεί- τη δυναμική του Τζόνσον, και συγκρατημένος απέναντι στο χιούμορ που συνηθίζουν τελευταία οι υπερηρωικές ταινίες, προσπαθεί να περάσει ένα αμφιλεγόμενο μήνυμα, κάτω από την πρόφαση του fun και του παραμυθιού, μέσα από μπερδεμένες πολιτικές αλληγορίες, που φλερτάρουν έντονα με τον λαϊκισμό.
EO
- Σκηνοθεσία: Γέρζι Σκολιμόφσκι
- Παίζουν:Σάντρα Ντζριμάλσκα, Λορέντζο Ζούρζολο, Ματέους Κοζιούκεβιτς
Περίληψη: Ένας χαριτωμένος γαϊδαράκος συναντάει στο διάβα του ανθρώπους κάθε είδους, καλούς και κακούς, με τις συγκεκριμένες συναναστροφές να του προκαλούν έντονα συναισθήματα.
Ένας θρύλος του σινεμά, ο Γέρζι Σκολιμόφσκι, εμπνέεται από την ταινία «Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ» του Ρομπέρ Μπρεσόν, αποσπώντας το Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών.
Αφού εκδιωχθεί από το τσίρκο, ο συμπαθητικός γαϊδαράκος ΕΟ ξεκινάει ένα οδοιπορικό στην πολωνική και ιταλική ύπαιθρο. Στη διαδρομή του, θα συναντήσει την αγιότητα και την καλοσύνη, την παράνοια και τους θριάμβους του ανθρώπινου είδους, με τον σπουδαίο κινηματογραφιστή να καταγράφει μέσα από τις περιπέτειές του την ταυτότητα της σύγχρονης Ευρώπης.
O Γέρζι Σκολιμόφσκι, μετά από εφτά χρόνια απουσίας, επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη, βασισμένος στη μοναδική, όπως ο ίδιος δηλώνει, ταινία που τον έχει κάνει να κλάψει. Σε αντίθεση όμως με τη δημιουργία του Μπρεσόν, όπου ο πρωταγωνιστής- γάιδαρος αποκτάει σχεδόν μια θεολογική διάσταση και γίνεται ο «αίρων τας αμαρτία αυτού του κόσμου», στην εκδοχή του Πολωνού δημιουργού, ο ΕΟ μένει παρατηρητής της σύγχρονης αδράνειας. Με μια ποιητική φόρμα, κάπου ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και τη μυθοπλασία, καταγράφει λοιπόν μια συγκλονιστική από τη μία οδύσσεια, η οποία τελικά δεν καταφέρνει να φανεί αντάξια της πηγής έμπνευσής της, αλλά παραμένει εγκλωβισμένη σε ένα μόνο- αν και θετικών προθέσεων -ηθικό δίδαγμα.
Για την Κιάρα (A Chiara)
- Σκηνοθεσία: Τζόνας Καρπινιάνο
- Παίζουν: Σουάμι Ροτόλο, Κλαούντιο Ροτόλο, Γκρέτσια Ροτόλο, Καρμέλα Φούμο
Περίληψη: Η Κιάρα είναι μια δυναμική δεκαπεντάχρονη έφηβη η οποία βλέπει τη ζωή της να αναστατώνεται, όταν ξαφνικά ο πατέρας της εξαφανίζεται για να αποφύγει τη σύλληψη. Εκείνη αποφασίζει να μάθει τι συμβαίνει για να ανακαλύψει στην πορεία οικογενειακά μυστικά, που θα τη φέρουν αντιμέτωπη με οδυνηρά διλήμματα.
H τριλογία του Χονάς Καρπινιάνο, που ξεκίνησε με το «Mediterranea» και συνεχίστηκε με το «A Ciambra», κλείνει με ένα ανατρεπτικό coming of age δράμα, που βραβεύθηκε στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών στις Κάννες το 2021.
Η οικογένεια Γκουεράσιο και οι φίλοι τους συγκεντρώνονται σε μια περιοχή της Καλαβρίας για να γιορτάσουν τα 18α γενέθλια της Καρμέλα, της μεγαλύτερης κόρης της οικογένειας. Υπάρχει ένας υγιής ανταγωνισμός ανάμεσα στην εορτάζουσα και στην δεκαπεντάχρονη αδερφή της, την Κιάρα, που περνάει την εφηβική της φάση, αδιαφορώντας για όσα συμβαίνουν γύρω της. Ωστόσο, όλα αλλάζουν την επόμενη μέρα, όταν ο πατέρας της εξαφανίζεται μυστηριωδώς. Η Κιάρα αρχίζει να αναζητάει την αλήθεια, για να ανακαλύψει πως ο πατέρας της είναι έμπορος ναρκωτικών και καταζητείται από την αστυνομία.
Η περιπέτεια ενηλικίωσης ενός κοριτσιού και η ρεαλιστική αποτύπωση των μεθόδων και των τακτικών της Μαφίας αποτελούν βασικούς άξονες του γεννημένου στις ΗΠΑ Καρπινιάνο, που με τόλμη προσεγγίζει δύο εκ πρώτης όψεως αντίθετα θέματα, βρίσκοντας ένα σημείο σύνδεσης μεταξύ τους, που λειτουργεί αποκαλυπτικά. Η ερασιτέχνης πρωταγωνίστρια του Σουάμι Ροτόλο και τα πραγματικά μέλη της οικογένειάς της που υποδύονται τον πατέρα και την αδερφή της, χαρίζουν στην ταινία μια ακατέργαστη, αλλά συγκλονιστική ειλικρίνεια, που ολοκληρώνει με τον καλύτερο τρόπο την τριλογία του Ιταλού σκηνοθέτη.
Παίζεται ακόμα:
Tad: Η Σμαραγδένια Πλάκα (Tad the Lost Explorer and the Emerald Tablet)
Σκηνοθεσία: Ενρίκε Γκάτο
Με τις φωνές των (στα ελληνικά): Παναγιώτη Καποδίστρια, Στέφανου Γεωργόπουλου, Στεφανίας Φιλιάδη, Κατερίνας Μάντζιου κ.α
Περίληψη: Νέες περιπέτειες για τον αρχαιολόγο Ταντ
Οι περιπέτειες του ατζαμή αρχαιολόγου, ενός Ισπανόφωνου Ιντιάνα Τζόουνς, συνεχίζονται.
Ο Ταντ επιθυμεί την αποδοχή των συναδέλφων του, αλλά η αδεξιότητά του στέκεται εμπόδιο στο όνειρό του. Όταν διαλύει κατά λάθος μια σπάνια σαρκοφάγο, απελευθερώνεται ένα ξόρκι, που θέτει τη ζωή των φίλων του σε κίνδυνο. Ο Ταντ και η Σάρα θα ξεκινήσουν ένα περιπετειώδες ταξίδι, που θα τους οδηγήσει μέχρι την άκρη του κόσμου για να τους σώσουν και να σταματήσουν την κατάρα της Σμαραγδένιας Πλάκας.
Επαναπροβολή:
Η Μεγάλη Πόλη (Mahanagar/ The Big City)
- Σκηνοθεσία: Σατιαζίτ Ράι
- Παίζουν:Μαχνταμί Μουκχερτζί, Ανίλ Τσατερτζί, Χαρντχάν Μπανερτζί, Τζάγια Μπαντουρί
Περίληψη: Η ιστορία μιας χειραφετημένης γυναίκας στην Καλκούτα της δεκαετίας του ‘60.
Η ανατρεπτική ταινία του Σατιαζίτ Ράι, που απέσπασε την Aργυρή Άρκτο στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου το 1964.
Η ζωή στο σπίτι αλλάζει, όταν μία σύζυγος και νοικοκυρά από μια μεσοαστική και συντηρητική οικογένεια στην Καλκούτα πιάνει δουλειά ως πωλήτρια για να στηρίξει οικονομικά την οικογένειά της, παρά τις αντιρρήσεις του περιβάλλοντος της.
Βασισμένος στο μυθιστόρημα του Narendranath Mitra, «Abataranika», ο Ράι αποτυπώνει τη ζωή στην Ινδία και δημιουργεί ένα δυνατό ανθρώπινο δράμα για ταυτότητα της σύγχρονης γυναίκας και τη σύγκρουσή της με τον παραδοσιακό ρόλο της.
Ο σπουδαίος auter θαρραλέα προσεγγίζει τα θέματα της χειραφέτησης και της νεωτερικότητας, συνεχίζοντας τον αγώνα της οικογένειάς του υπέρ των δικαιωμάτων των γυναικών - η θεία του υπήρξε η πρώτη Μπενγκάλι που σπούδασε στην Ιατρική, ενώ η μητέρα του τον μεγάλωσε μόνη της, όταν στα δύο του έμεινε ορφανός.