Μια ιστορική νεοκλασική κατοικία της Κηφισιάς, χώρο όπου άνθησαν οι ιδέες από τους κορυφαίους διανούμενους της χώρας, η οικία Λορεντζάτου, έγινε από τον Ιούνιο μήτρα και χώρος ζυμώσεων για τη σύγχρονη Τέχνη, με διεθνείς δημιουργούς να συνομιλούν μεταξύ τους και με το κοινό. Είναι το Αrtflyer της Αλεξίας Αντσακλή Βαρδινογιάννη.
Ο κατάφυτος κήπος ξεπροβάλλει πίσω από τον φράκτη, όμως το βλέμμα ακινητοποιείται στη μικρή πυραμίδα που σχηματίζεται ανάμεσα στη σκεπή και την είσοδο. Σε ένα εντυπωσιακό ψηφιδωτό, μια πρόσκληση σε έναν (τον πρώτο) διάλογο με την αρχαιότητα. Είναι μια παράσταση με τον θάνατο του Αίαντα του Τελαμωνίου, που αυτοκτόνησε πέφτοντας στο σπαθί του. Διακρίνονται και τα σφαγμένα κριάρια του και στο βάθος σκηνές του στρατοπέδου των Αχαιών. Παράσταση που είχε επιλέξει για τη μετόπη του σπιτιού του ο δημοτικιστής καθηγητής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Παναγής Λορεντζάτος, στη συνέχεια σπίτι και χώρος μοναδικών ζυμώσεων και ώσμωσης ιδεών από τον γιο του Παναγή.
Αυτό το ιστορικό σπίτι στην οδό Αργυροπούλου 15 στην Κηφισιά ενεργοποιήθηκε ξανά με έναν τρόπο αναπάντεχο, αλλά στον πυρήνα του συνεπή σε αυτό που υπήρξε: σε έναν χώρο διαρκών, έντονων, υπαινικτικών, αντιθετικών, ιστορικών διαλόγων μεταξύ δημιουργών σύγχρονης Τέχνης. Εγινε η ύλη αυτού που υπήρξε η πλατφόρμα ιδεών της Αλεξίας Αντσακλή Βαρδινογιάννη: ένας χώρος Τέχνης αφιερωμένος στη σύγχρονη Τέχνη, στο design, στη μόδα.
«Η ιδέα ξεκίνησε όταν αποφάσισα να αποκτήσει σώμα το Αrtflyer network», μας λέει η δημιουργός του, που πριν από ακριβώς δέκα χρόνια μας παρουσίασε την ηλεκτρονική πλατφόρμα συνεντεύξεων με κορυφαίους εικαστικούς και σχεδιαστές από όλο τον κόσμο. «Από το διαδικτυακό χώρο, το artflyer, πέρασε στη physical διάσταση για να ενισχύσουμε την αφήγηση», εξηγεί στο iefimerida.
Kαι έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον ότι το κέλυφος όπου θα στεγαστεί όλη αυτή η προίκα δεν αποτελεί ένα λευκό κελί, αλλά έναν συνομιλητή και συνδιαμορφωτή της εμπειρίας, της ψυχής της παρουσίασης.
Για την εναρκτήρια έκθεση «The Tenth Anniversary», οι καλλιτέχνες έστειλαν στην Αλεξία Αντσακλή Βαρδινογιάννη έργα συμβολικά της φιλοσοφίας και της πορείας τους. Και η κυρία Αντσακλή Βαρδινογιάννη δημιούργησε μικρούς, εύστροφους διαλόγους μεταξύ συγκεκριμένων καλλιτεχνών, μέσα από γειτνιάσεις που πυροδοτούν νέες, πολλαπλές αφηγήσεις πέρα από τις προφανείς και αυτοτελείς των έργων αυτών καθ' αυτών.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα: μπαίνοντας στον χώρο με το ψηλό ταβάνι και τα ξύλινα δοκάρια, που υπήρχαν εξαρχής στην κατοικία (αρχιτέκτονας ήταν ο Βασίλης Κουρεμένος, ενώ δεν υπάρχει ακριβής χρονολογία ανέγερσης, ήταν κάποια στιγμή στον Μεσοπόλεμο), βλέπεις τον πρώτο διάλογο, το πρώτο κλείσιμο του ματιού στον τοίχο αριστερά: το coca cola bottle, ένα μπουκάλι του γνωστού αναψυκτικού με μια πίπα στην κορυφή του, που δημιούργησε το 1964, όταν ήταν φοιτητής στο Παρίσι, ο Δάκης Ιωάννου, και έκανε την παραγωγή του ο Ουρς Φίσερ. Πλάι του συναντάμε ένα έργο του Ελβετού Φίσερ, με θέμα το αβγό.
Ο Φίσερ είναι κεντρικός καλλιτέχνης στη Συλλογή του Δάκη Ιωάννου, ενώ το Ιδρυμα ΔΕΣΤΕ του Ιωάννου είναι ο χώρος που ουσιαστικά έκανε τα πρώτα της επαγγελματικά βήματα στον χώρο της τέχνης η κυρία Αντσακλή. Είναι προφανές ότι ο τρόπος που οι άνθρωποι σχετίζονται διατρέχει την Τέχνη, τουλάχιστον μέσα στο Αrtflyer.
Αλλος χαρακτηριστικός διάλογος: το έργο του Jean-Michel Othoniel, ο οποίος ήταν ο πρώτος που δημιούργησε μόνιμη εγκατάσταση σύγχρονης Τέχνης στις Βερσαλλίες, ενώ πιστεύει πολύ στον συμβολισμό των λουλουδιών. Στην έκθεση παρουσιάζεται μια υπέροχη παιώνια του. Πλάι του βρίσκεται το έργο του Τony Cragg, τον οποίο, όπως έχει εξομολογηθεί ο Othoniel στην Αλεξία Αντσακλή Βαρδινογιάννη, τον θαύμαζε τόσο που εξαιτίας του αποφάσισε να γίνει καλλιτέχνης. Ο Γερμανός Gragg, που ζει στο Βούπερταλ, εμπνεύστηκε από τους θάμνους στους οποίους έπαιζε με τον αδελφό του στην παιδική του ηλικία.
Στον χώρο αυτόν, σχεδόν πρωταγωνιστεί εισβάλλοντας στον χώρο μια μεγάλη κεφαλή αλόγου, ντυμένη με μαύρη δαντέλα από βελονάκι. Εργο της Joana Vasconcelos από την Πορτογαλία. Εχει ένα ολόκληρο στούντιο στη Λισαβόνα ειδικά για να ντύνει τα ζώα, ειδικά αυτά που προκαλούν τον φόβο... Το έργο της βρίσκεται σε συνομιλία με την Kiki Smith, με θέμα τη μέλισσα. Για τη Smith δεν υπάρχει ζωή χωρίς τις μέλισσες -ο άνδρας της είναι μελισσοκόμος, ενώ ακόμα η Smith θυμάται το μέλι που έφερε από την Υδρα στο σπίτι της, στις ΗΠΑ.
Οι αφηγήσεις συνεχίζονται σε όλο τον χώρο αλλά και στον κήπο, όπου μεταξύ άλλων συναντάμε το υποβλητικό, σχεδόν αρχετυπικό χρυσό γλυπτό της Μαρίνας Καρέλλα, ανάμεσα σε στήλες με φωτογραφίες της Αλεξίας Αντσακλή Βαρδινογιάννη από τους καλλιτέχνες που έδωσαν έργα για την έκθεση. Μοιάζουν οι στήλες αυτές με δέντρα, που οι ρίζες τους δίνουν ζωή, δίνουν μνήμη και συνέχεια στη σχέση της με τους καλλιτέχνες και την Τέχνη.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι στην έκθεση παρουσιάζονται δημιουργίες και από τον χώρο της μόδας, δείχνοντας τη σχέση της μόδας με την Τέχνη, που συχνά λησμονούμε λόγω του κυρίαρχου εμπορικού κελύφους της.
Ετσι, η Laudomia Pucci, κόρη του γνωστού Ιταλού σχεδιαστή, έστειλε ένα έργο με την υπογραφή του Εmilio Pucci (αριστουργηματικό), η Μαίρη Κατράντζου μια απολύτως χαρακτηριστική δημιουργία της, όπου η πολυτέλεια, το Βυζάντιο, η ποπ επικράτεια συνυπάρχουν. Ο Christian Louboutin έστειλε μια πέτρα που διώχνει την κακοτυχία. Ενώ στο τελευταίο δωμάτιο του χώρου συναντάμε τα περιοδικά που έστειλε από την προσωπική του συλλογή ο επιμελητής του περίφημου Met Costume Institute στη Νέα Υόρκη.
- Αργυροπούλου 15 Κηφισιά 14562
- Ημερες κ ώρες που η έκθεση είναι ανοιχτή: Τετάρτη και Πέμπτη 12-8 τηλέφωνο 21 0801 6167 artflyer@artflyer.net.
- Η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι τέλος Δεκεμβρίου