Μια μέρα πριν ανοίξει για το κοινό της Αθήνας, επισκεπτόμαστε τον μυστικό κήπο της Art Athina, στο βάθος του Ζαππείου Μεγάρου.
Χώρος ανάπαυσης και αναπόλησης με ένα καθιστικό βιώσιμο που δημιούργησε η BlueCycle, που λειτουργεί υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Αικατερίνη Λασκαρίδη.
Tα γεωμετρικά στιβαρά «Α» σε κόκκινο, μπλε και αχνό μωβ χρώμα που δημιούργησε σε δύο διαφορετικές γραμματοσειρές το βραβευμένο σχεδιαστικό γραφείο G Design Studio, μεταμορφώθηκαν σε έπιπλα κήπου για τους χιλιάδες επισκέπτες που αναμένεται να επισκεφθούν από τις 19 ως και τις 23 Σεπτεμβρίου την Art Athina στο σταθερό σπίτι της τα τελευταία χρόνια, το Ζάππειο Μέγαρο.
Η πρωτοτυπία του εγχειρήματος δεν αφορά όμως αυτή τη μετάβαση από τη γραφιστική χειρονομία στη σχεδιαστική υλοποίηση. Αφορά πρωτίστως στον τρόπο κατασκευής και στο υλικό τους. Με χαρακτηριστική την υψηλή αισθητική.
Από το Δέλτα Αξιού στο Ζάππειο Μέγαρο
Το κάτω μέρος των «Α» τυπώθηκε με ρομποτικό 3d printing μεγάλης κλίμακας (μόνο η BlueCycle το κάνει στην Ελλάδα), χρησιμοποιώντας 220 κιλά από παλιά δίχτυα μυδοκαλλιέργειας που συνέλεξε από το περίφημο Δέλτα Αξιού το πρόγραμμα της γαλάζιας και κυκλικής οικονομίας που ίδρυσε και διευθύνει η Σουζάνα Λασκαρίδη και εδρεύει στην οδό Παπαστράτου του Πειραιά. Στη γειτονιά όπου παλιά βρίσκονταν τα εργαστήρια που έφτιαχναν, μπάλωναν, διόρθωναν τα δίχτυα για τους ψαράδες του Πειραιά και των μεγάλων αλιευτικών σκαφών.
Το κάτω μέρος των «Α» έγιναν στο χέρι χρησιμοποιώντας πλαστικά απορρίμματα της ναυτιλίας στις θάλασσές μας.
Τα δύο στοιχεία ενώνονται, σαν σε ένα μωσαϊκό, για να δημιουργήσουν ένα τρισδιάστατο προϊόν με μέλη που αποσπώνται και λειτουργούν ως καθίσματα.
Η ιδέα πίσω από αυτή τη διαδικασία δημιουργίας βιώσιμων επίπλων, επενδύει στην ανακύκλωση διχτυών και απορριμμάτων από πλοία, τα οποία πνίγουν τις ελληνικές θάλασσες και ακτές.
Δίχτυα-φαντάσματα ή τα «Α» της Art Athina
Δεν μαζεύονται απλώς, αλλά αποκτούν νέα ζωή μέσω της ανακύκλωσης, με αφετηρία την αρχή της βιωσιμότητας, ενώ στη συνέχεια μπορούν να ανακυκλωθούν ξανά. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα χαρακτηρίζουν «δίχτυα-φαντάσματα».
Στον κήπο, οι επισκέπτες της Art Athina θα δουν έξι «Α» -τρεις δυάδες από τα δυο αρχικά της Art Athina που σχεδίασε η G Design Studio ως λογότυπο της φετινής διοργάνωσης. Τα έπιπλα του κήπου είναι custom made για τη φουάρ, μετά από παραγγελία που έκανε στην BlueCycle.
«Ο χώρος των δημιουργικών τεχνών (creative arts) και του design πρέπει να πάρει βιώσιμη μορφή είτε αφορά στον τρόπο δημιουργίας εικαστικών έργων είτε στη μεταφορά τους, είτε στα υλικά που χρησιμοποιούνται και στην εν γένει ζωή των έργων/αντικειμένων», επισημαίνει η κυρία Λασκαρίδη στο iefimerida. «Αυτό πρεσβεύει το BlueCycle, και η Art Athina είναι μια πλατφόρμα που μας ταιριάζει, αφού παρουσιάζει αυτή την πρόθεση στο κοινό της -που συνήθως είναι ευαισθητοποιημένο. Και ταυτόχρονα και η ίδια η φουάρ -η μοναδική στην Ελλάδα- μπορεί να γίνει περισσότερο βιώσιμη».
Η κυρία Λασκαρίδη τονίζει ότι πρέπει όσο το δυνατόν περισσότεροι φορείς να υποστηρίξουν «την ιστορική φουάρ μας, που έχει περάσει πολλές διακυμάνσεις όσον αφορά στη μορφή της, τους χώρους διεξαγωγής, το μήνυμα, την ανταπόκριση του κοινού».
Ένα κοινωνικό πείραμα
Ο κήπος στήθηκε με τέτοιον τρόπο ώστε να οδηγεί στη διάδραση του κοινού με τα αντικείμενα.
«Οι επισκέπτες μπορούν να αφαιρούν κομμάτια από την αρχική μορφή του “Α” και να τα μετακινούν κατά το δοκούν» εξηγεί η κυρία Λασκαρίδη. «Άλλη μορφή θα έχουν στην αρχή της έκθεσης και άλλη θα έχουν στο τέλος της. Θέλουμε να υπάρχει μια ροή του κόσμου που θα έρθει για να ξεκουραστεί, να σκεφθεί όσα είδε, να χαλαρώσει. Θέλουμε να δείξουμε ότι υπάρχουν πολλές δυνατότητες».
Η συμμετοχή στην Art Athina έχει στόχο να κάνει περισσότερο γνωστό και κυρίως ευανάγνωστο το μήνυμα της BlueCycle και ευρύτερα του βιώσιμου design στο μεγάλο κοινό. Να κατανοήσει ουσιαστικά τι προσφέρει το βιώσιμο έπιπλο και η μοναδική διαδικασία ρομποτικής τρισδιάστατης εκτύπωσης.
«Βλέπουμε τον κήπο μας στην Art Athina ως ένα κοινωνικό πείραμα. Να γνωρίσει ο κόσμος τι είναι αυτό που κάνουμε, να τα ανακαλύψει μέσα από την αφαιρετικότητά τους. Και βέβαια να συνυπάρξουν οι επισκέπτες, να κάτσουν άγνωστοι δίπλα-δίπλα, και να συνομιλήσουν, να εκφράσουν την άποψη για ότι είδαν. Είναι και αυτό ένα μέρος της δημιουργικής διαδικασίας». Το πρόσημο της συνύπαρξης, δηλαδή.