Η αποκάλυψη, μέσα στην αίθουσα της Ολομέλειας στην UNESCO, από την εκπρόσωπο της Τουρκίας, ότι δεν υπάρχει ένδειξη για την ύπαρξη τουρκικού φιρμανιού που έδινε στον Έλγιν το δικαίωμα να ξηλώσει και να μεταφέρει στο Λονδίνο τα Γλυπτά του Παρθενώνα κρύβει μια διαδικασία μηνών σε επίπεδο υπουργών Πολιτισμού.
Το νέο μεγάλο «καρφί» στην αλαζονεία και στην επιχειρηματολογία του Βρετανικού Μουσείου ότι δίκαια κατέχει τα Γλυπτά του Παρθενώνα μπήκε πανηγυρικά στο Παρίσι τον Μάιο και έγινε διεθνής είδηση.
Το iefimerida αποκάλυψε την προηγούμενη εβδομάδα τη στρατηγική και το υλικό που στηρίζει την αμφισβήτηση της γνησιότητας ή ακόμα και ύπαρξης τουρκικού φιρμανιού προς τον Έλγιν.
Τώρα, νέες, αξιόπιστες πληροφορίες αποκαλύπτουν πως η διαδικασία είναι προφανώς σε γνώση του Κυριάκου Μητσοτάκη και του Ταγίπ Ερντογάν και ότι είναι αποτέλεσμα συζητήσεων που είχαν, με κλεισμένες τις πόρτες, η Λίνα Μενδώνη και ο Τούρκος υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού Mehmet Nuri Ersoy.
Έτοιμος για κοινό διάβημα ο Εσρόι
Στις 7 του περασμένου Δεκεμβρίου, τουρκική αντιπροσωπεία υπό τον Ερντογάν είχε βρεθεί στην Αθήνα για το 5ο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας - Τουρκίας. Στο πλαίσιο αυτό, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη συναντήθηκε με τον ομόλογό της στο υπουργείο Εξωτερικών.
Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές του iefimerida, εκεί, ο Ερσόι, όταν έκλεισαν οι πόρτες, εξέφρασε την υποστήριξή του στο αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή των Γλυπτών στην Αθήνα. Μάλιστα, ο Ερσόι φαίνεται ότι ήταν έτοιμος να προβεί σε κοινό διάβημα μαζί με τη Λίνα Μενδώνη για το συγκεκριμένο ζήτημα, κάτι που η ελληνική πλευρά θεώρησε ότι δεν ήταν σωστό στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Ακολούθησαν επαφές για το ζήτημα και την ανάπτυξη της στρατηγικής από την Αθήνα, με ουσιαστικά μόνο γνώστη τον Έλληνα πρωθυπουργό.
Ο Ρωμαίος και η Ιουλιέττα, τα Γλυπτά
Στις 16 Μαΐου η Λίνα Μενδώνη βρέθηκε στην Κωνσταντινούπολη καλεσμένη του ομολόγου της και προκειμένου να παρακολουθήσει την παράσταση «Ρωμαίος και Ιουλιέττα», αποτέλεσμα συνεργασίας των Κρατικών Θεάτρων της Τουρκίας και του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη. Σημειώνουμε ότι η παράσταση είναι τρίγλωσση -ελληνικά, τουρκικά και αγγλικά- και ο θίασος συγκροτείται από Έλληνες και Τούρκους ηθοποιούς.
Εκεί η συζήτηση προχώρησε σε βάθος και έγινε σαφής η πλήρης στήριξη της Τουρκίας στο ζήτημα του φιρμανιού. Λίγες μέρες αργότερα, στην 24η Διακυβερνητική Επιτροπή της UNESCO για την Επιστροφή των Πολιτιστικών Αγαθών στις Χώρες Προέλευσης (ICPRCP) που διεξήχθη στο Παρίσι, η εκπρόσωπος της Τουρκίας (χώρα που συμμετέχει ως παρατηρητής στη διακυβερνητική) Ζεϊνέπ Μποζ δήλωσε στην Ολομέλεια: «Ως επικεφαλής της ομάδας καταπολέμησης της παράνομης διακίνησης πολιτιστικής κληρονομιάς στην Τουρκία, δηλώνω ότι δεν είμαστε ενήμεροι για την ύπαρξη οποιουδήποτε εγγράφου που να νομιμοποιεί αυτή την αγορά από την αποικιοκρατική Βρετανία εκείνη την εποχή. Συνεπώς, δεν υπάρχει περιθώριο να συζητήσουμε περί νομιμότητάς της».
Η εκτίμηση που υπάρχει από διπλωματικές και πηγές κοντά στο ζήτημα είναι ότι η υπόθεση δεν τελειώνει εδώ και θα ακολουθήσουν νέα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, αποκαθηλώνοντας και εκθέτοντας πλήρως τα επιχειρήματα -και νομικά πλέον- του Βρετανικού Μουσείου, προς αυτή την κατεύθυνση.