Απάντηση Γιατρομανωλάκη στην επιστολή της ΠΟΘΑ: Θεραπεύουμε στρεβλώσεις που προϋπήρχαν του ΠΔ - iefimerida.gr

Απάντηση Γιατρομανωλάκη στην επιστολή της ΠΟΘΑ: Θεραπεύουμε στρεβλώσεις που προϋπήρχαν του ΠΔ

Nικόλας Γιατρομανωλάκης
Ο υφυπουργός Πολιτισμού Nικόλας Γιατρομανωλάκης
NEWSROOM IEFIMERIDA.GR

Η συνάντηση στις 15 Φεβρουαρίου 2023 στο Μαξίμου με τους καλλιτέχνες «ήταν μισθολογικού χαρακτήρα και η προτεινόμενη ΚΥΑ απαντά ακριβώς σε αυτό, προτείνοντας μισθολογική εξίσωση στους καλλιτέχνες» απαντά ο υφ. Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης στην επιστολή που απέστειλε η ΠΟΘΑ στις 20/2/2023 στον ίδιον και κοινοποιήθηκε στον πρωθυπουργό.

Η Κοινή Υπουργική Απόφαση «δεν αφορά ακαδημαϊκά ζητήματα γιατί ούτε το ΠΔ αφορά ακαδημαϊκά ζητήματα» ενώ με αυτήν «γίνονται βήματα, θεραπεύουν στρεβλώσεις που προϋπήρχαν του ΠΔ για δεκαετίες» τονίζει μεταξύ άλλων ο υφυπουργός Πολιτισμού, απαντώντας στην επιστολή.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της απάντησης του υφυπουργού Πολιτισμού αρμόδιου για θέματα σύγχρονου πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη για την καλλιτεχνική εκπαίδευση στην επιστολή της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος και Ακροάματος.

«Αξιότιμοι,

Σε απάντηση της επιστολής σας με ημερομηνία 20 Φεβρουαρίου 2023, θα θέλαμε να σημειώσουμε τα εξής:

Α. Ως προς το περιεχόμενο της προτεινόμενης ΚΥΑ

  • Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου στις 15 Φεβρουαρίου 2023, η συζήτηση, με πρωτοβουλία του Προέδρου της ΠΟΘΑ, εστίασε επί μακρόν στο μισθολογικό ζήτημα, και στον διάλογο που ακολούθησε συμφωνήθηκε και από τις δύο πλευρές η κυβέρνηση να υποβάλει πρόταση επ' αυτού.
  • Το γεγονός επιβεβαιώνεται και από το ότι η ανακοίνωση που εκδόθηκε από το Μέγαρο Μαξίμου αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «Ως το τέλος της εβδομάδας θα κατατεθεί από την κυβέρνηση συγκεκριμένη πρόταση προκειμένου να θεραπευτεί το ζήτημα που προέκυψε το 2017 και αφορά τη διαφοροποίηση μισθολογικά και ως προς τη βαθμολογική εξέλιξη αποφοίτων δραματικών σχολών και σχολών χορού ανεξαρτήτως του έτους αποφοίτησής τους (προ ή μετά του 2003), για την παροχή καλλιτεχνικού-εκπαιδευτικού και συναφούς έργου στο Δημόσιο.»
  • Η ανακοίνωση αυτή δεν διαψεύσθηκε ως ανακριβής από κανέναν συμμετέχοντα στη σύσκεψη.
  • Ο ΓΓ του ΣΕΗ, σε συνέντευξή του στον τηλεοπτικό σταθμό One στις 16 Φεβρουαρίου 2023, αναφερόμενος στη συνάντηση στο Μέγαρο Μαξίμου δήλωσε: «Σε κάθε περίπτωση μετά το χθεσινό bras de fer είχαμε κάποια σημεία σύγκλισης, (όπως είπατε κι εσείς) που αφορά το πρώτο και το πιο άμεσο την μισθολογική εξίσωση.» Επιπλέον, ο Διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος δήλωσε στα ΜΜΕ εξερχόμενος από τη συνάντηση ότι «δόθηκε μια πολύ καλή λύση σε σχέση με τα μισθολογικά».
  • Με αλλά λόγια το αίτημα στη συνάντηση ήταν μισθολογικού χαρακτήρα και η προτεινόμενη ΚΥΑ απαντά ακριβώς σε αυτό, προτείνοντας μισθολογική εξίσωση.

Β. Ως προς τη μισθολογική κλίμακα και τις αμοιβές

  • Η ανακοίνωση του ΣΕΗ στις 20 Φεβρουαρίου 2023 αναφέρει ότι με την ΚΥΑ, «όλοι συλλήβδην οι διπλωματούχοι τριετούς φοίτησης ανώτερων και αναγνωρισμένων από τον νόμο και το Σύνταγμα σχολών, οι απόφοιτοι διετούς φοίτησης ΙΕΚ / ΔΙΕΚ, οι απόφοιτοι Κολεγίων ή ακόμα και εμπειρικοί καλλιτέχνες - χωρίς καν πτυχίο ή δίπλωμα σχετικό με τα καλλιτεχνικά - αν προσληφθούν για έργο (ηθοποιού, σκηνογράφου, κλπ.) θα αμείβονται με τον ίδιο μισθό.» Και στη δική σας επιστολή αναφέρετε ότι η ΚΥΑ αφορά «οποιονδήποτε προσληφθεί».
  • Ο τρόπος που συντάχθηκε η ΚΥΑ αντλεί εν πολλοίς την έμπνευσή της από τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας του ΣΕΗ με το Εθνικό Θέατρο.
  • Η ΣΣΕ του ΣΕΗ δεν κάνει καμία αναφορά σε ακαδημαϊκά προσόντα, ούτε διαφοροποιεί τους ηθοποιούς μισθολογικά βάσει τίτλου σπουδών, τους αντιμετωπίζει δηλαδή «συλλήβδην». Προφανώς υπάρχει λόγος για αυτό: Αφενός τα μέλη του ΣΕΗ πολλές φορές δεν διαθέτουν καν τίτλο σπουδών: Μέλος του ΣΕΗ εγγράφεσαι «με πτυχίο 3ετους φοίτησης υποκριτικής (Ελλάδας ή Εξωτερικού, ανεξάρτητα από το εάν είναι θεωρημένο από το ΥΠΠΟ ή όχι) και 50 ημέρες εργασίας ή χωρίς πτυχίο ή με πτυχίο 2ετους φοίτησης ή πτυχίο ΑΕΙ θεατρικών σπουδών με κατεύθυνση υποκριτικής και 100 ημέρες εργασίας». Αφετέρου, η διαβούλευση με σκηνοθέτες και καλλιτεχνικούς διευθυντές φορέων κατέστησε σαφές ότι δεν επιθυμούν να υπάρξει οποιοσδήποτε ακαδημαϊκός ή άλλος περιορισμός στην πρόσληψη καλλιτεχνών έτσι ώστε να έχουν τη δημιουργική ελευθερία να προσλάβουν τα άτομα που θεωρούν κατάλληλα.

Ανακεφαλαιώνοντας:

  • Η ΚΥΑ απαντά στο μισθολογικό αίτημα που ρητά τέθηκε στη συνάντηση στις 15 Φεβρουαρίου 2023.
  • Οι καλλιτέχνες έχουν ήδη εξαιρεθεί από το ΠΔ85/2022 με το άρθρο 71 του Ν. 5016/2023, ενώ εξαιρούνταν ούτως ή άλλως από τη διαδικασία ΑΣΕΠ (αρ. 2 παρ. 2 περ. η Ν. 4765/2021).
  • Δεν θα προκηρυχθούν θέσεις ΔΕ Ηθοποιών. Οι καλλιτέχνες εξαιρούνται του ΑΣΕΠ.
  • Η ΚΥΑ έρχεται να συγκεκριμενοποιήσει για ποια επαγγέλματα στο Δημόσιο ισχύει αυτή η εξαίρεση και διευκρινίζει το υφιστάμενο πεδίο επαγγελμάτων ώστε να καταλαμβάνει και τα καλλιτεχνοεκπαιδευτικά.
  • Η ΚΥΑ μεριμνά για τη δίκαιη αμοιβή των καλλιτεχνών στο Δημόσιο.
  • Η ΚΥΑ ακολουθεί εν πολλοίς το μισθολογικό μοντέλο της ΣΣΕ του ΣΕΗ με το Εθνικό Θέατρο.
  • Η ΚΥΑ διαχειρίζεται για πρώτη φορά τη μισθολογική ανισότητα μεταξύ αποφοίτων προ και μετά 2003 δίνοντας λύση σε ένα θέμα εικοσαετίας.
  • Η ΚΥΑ δεν αφορά ακαδημαϊκά ζητήματα γιατί ούτε το ΠΔ αφορά ακαδημαϊκά ζητήματα.
  • Οτιδήποτε αναφερόταν στο ΠΔ δεν είχε οποιαδήποτε ακαδημαϊκή ανάκλαση στους τίτλους σπουδών των δραματικών σχολών ή των σχολών χορού. Αλλά σε κάθε περίπτωση πλέον υπάρχει ρητή εξαίρεση των καλλιτεχνών από το ΠΔ δια νόμου, άρα το ΠΔ δεν επηρεάζει τους καλλιτέχνες ούτε επαγγελματικά, ούτε μισθολογικά και εξακολουθεί να μην τους επηρεάζει ακαδημαϊκά.
  • Πολύ απλά: Καλλιτέχνες που προσλαμβάνονται στο Δημόσιο για καλλιτεχνικό και καλλιτεχνικοεκπαιδευτικό έργο για επαγγέλματα που προβλέπονται στην ΚΥΑ εξαιρούνται του ΑΣΕΠ (και του ΠΔ) ως προς τον τρόπο πρόσληψης και θα αμείβονται βάσει της ΚΥΑ, ανεξαρτήτως έτους αποφοίτησης (με όλες τις εξαιρέσεις που έχουν ζητηθεί και ισχύουν).
  • Τα ακαδημαϊκά ζητήματα έχουν δρομολογηθεί τόσο στο πλαίσιο των Ομάδων Εργασίας όσο και με επιπλέον πρωτοβουλίες που θα αναλάβει το Υπουργείο Παιδείας με τη συνδρομή του Υπουργείου Πολιτισμού για να ικανοποιηθεί το δίκαιο αίτημα των αποφοίτων σχολών παραστατικών τεχνών να μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους εφόσον το επιθυμούν, πάντοτε στο πλαίσιο που ορίζει το Σύνταγμα και οι νόμοι.
  • Τα παραπάνω βήματα θεραπεύουν στρεβλώσεις που προϋπήρχαν του ΠΔ για δεκαετίες.
  • Προς αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε και με άλλες θετικές πρωτοβουλίες στο άμεσο διάστημα».

Η επιστολή της ΠΟΘΑ στον Νικόλα Γιατρομανωλάκη

Επιστολή προς τον Υφυπουργό Σύγχρονου Πολιτισμού, κ. Νικόλαο Γιατρομανωλάκη, Κοινοποίηση: Πρωθυπουργό, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αργά το βράδυ της Παρασκευής 17 Φεβρουαρίου ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού το προσχέδιο ΚΥΑ. Δυστυχώς η Κυβέρνηση με το προσχέδιο αυτό, το οποίο δεν ανταποκρίνεται στα αιτήματα μας, δείχνει για ακόμη μία φορά ότι δεν θέλει να δώσει λύση στα υφιστάμενα προβλήματα. Διευκρινίζουμε ότι ο Πρωθυπουργός στη συνάντησή μας την προηγούμενη Τετάρτη 15/2, δεσμεύτηκε για νομοθετική ρύθμιση και όχι ΚΥΑ. Η ΚΥΑ είναι νομικά ασθενέστερη και υποδεέστερη από Νόμο ή Προεδρικό Διάταγμα.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, το Π.Δ. 85/22 δεν τροποποιείται και έτσι παραμένουμε στην κατηγορία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Ε.). Αυτό που ανακοινώθηκε είναι η μισθολογική και μόνο προσέγγιση με αυτή της κατηγορίας Τ.Ε.. Έτσι όμως δημιουργείται το παράδοξο οι καλλιτέχνες, το εκπαιδευτικό προσωπικό και τα συναφή επαγγέλματα να προσλαμβάνονται ως Δ.Ε. Θεωρούμε ότι με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργηθούν περισσότερα προβλήματα από όσα επιχειρεί να λύσει η πρωτοβουλία αυτή του ΥΠΠΟΑ.

Η ΚΥΑ αυτή δεν μας κατατάσσει σε νέα Επαγγελματική Κατηγορία (ούτε άλλωστε θα μπορούσε, αφού δεν είναι νομοθετική ρύθμιση), καθώς παραμένουμε στην κατηγορία Δ.Ε. (μέσω του Π.Δ. 85/2022) έτσι όπως έχουν περιγραφεί εκεί τα προσόντα επιλογής. Επιπλέον, με την ΚΥΑ επιχειρείται να βαφτιστεί η εργασία ως «καλλιτεχνικό έργο», για οποιονδήποτε προσληφθεί για το έργο αυτό. Δεν κατανοούμε τον λόγο να αναγραφεί με τέτοιον τρόπο το «καλλιτεχνικό έργο (Κ.Ε.)» όταν δεν αποτελεί θεσμοθετημένη επαγγελματική κατηγορία. Το μόνο που προκαλείται με αυτή την αναφορά είναι η εσκεμμένη σύγχυση της κοινής γνώμης.

Έτσι λοιπόν δεν έχουμε αναγνώριση των σπουδών μας και του πτυχίου μας. Η ΚΥΑ αυτή δεν ικανοποιεί ούτε στο ελάχιστο το αίτημα του αγώνα μας που είναι η επιτέλους αναγνώριση των καλλιτεχνικών σπουδών μας, μέσω της διαβάθμισής μας, στην κατηγορία Τ.Ε..

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κατόπιν όσων προκύπτουν από τα παραπάνω, συνεχίζουμε τον αγώνα για τη δίκαιη επαγγελματική διαβάθμιση των πτυχίων μας και την αξιοπρεπή εκπαίδευση και εργασία. Δεν ζητάμε σε καμία περίπτωση αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος. Ζητάμε εντός των προβλέψεων του άρθρου 16 αναγνώριση μέσω διαβάθμισης και υπαγωγής όλων των αποφοίτων καλλιτεχνικών σχολών και των εργαζομένων στην Τέχνη και στον Πολιτισμό, στην κατηγορία Τ.Ε. (πλην αυτών που ήδη ανήκουν στην κατηγορία Π.Ε.), κάτι το οποίο γίνεται και έχει ήδη γίνει σε πολλές άλλες περιπτώσεις.

Φυσικά τα αιτήματά μας για ίδρυση δημόσιας τριτοβάθμιας ανώτατης καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και ενιαίας δημόσιας καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, σε όλες τις βαθμίδες καθώς επίσης και για ενίσχυση του του σπουδαστικού σώματος με παροχές δωρεάν σίτισης, στέγασης και συγγραμμάτων παραμένουν ενεργά μαζί με όλο το πεδίο των διεκδικήσεών μας.

Οι κινητοποιήσεις μας εδώ και δύο μήνες, η παραίτηση σύσσωμου του καθηγητικού προσωπικού τριών δραματικών σχολών, οι καταλήψεις και οι απεργίες αφορούν σε κάτι πολύ μεγαλύτερο από 179 ευρώ, αφορούν στην αξιοπρέπειά μας, στην κατοχύρωση των σπουδών μας και στην ιδιότητά μας ως επαγγελματίες. Η εξαγγελία και μόνο για ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών το 2025 δεν απαντάει στα τρέχοντα ζητούμενα και δεν μπορεί να εκληφθεί παρά ως μια ακόμα προεκλογική εξαγγελία.

Την Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου κλείσαμε ακριβώς δυο μήνες από την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος και ολοκληρώσαμε τη δικαστική μας προσφυγή για αντισυνταγματικότητα και αντίθεση στο δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την κατάθεση αίτησης ακύρωσης του Προεδρικού Διατάγματος. 85/2022 (ΦΕΚ 232/τ. α΄/17-12-2022) στο Συμβούλιο της Επικράτειας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Την αίτηση ακύρωσης καταθέτουν και συμπράττουν:

Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος

Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών

Ένωση Τραγουδιστών Ελλάδος

Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών

Σύλλογος Εκπαιδευτικών Δραματικής Τέχνης

Ένωση Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης – Οπτικοακουστικού Τομέα

Ένωση Επαγγελματικών Συντελεστών Παραστατικών Τεχνών Κάτω Από Τη Σκηνή

Ένωση Ανεξάρτητων Κινηματογραφιστών και Εργαζομένων στον Οπτικοακουστικό Χώρο Βόρειας Ελλάδας

Σωματείο Εργαζομένων Μουσικών Δήμου Αθηναίων

Σύλλογος Μουσικών Βορείου Ελλάδος

Σύλλογος Εργαζόμενων στο ΚΘΒΕ Πάσης Φύσεως Προσωπικού,

Σωματείο Ιδιοκτητών Σχολών Χορού Ελλάδος

Πανελλήνιος Σύλλογος Αποφοίτων Ωδείων και Μουσικών Σχολών

Σωματείο Εργαζομένων Εθνικού Θεάτρου

Ένωση Λυρικών Πρωταγωνιστών Ελλάδος

Σωματείο Εργαζομένων στο Θέαμα την Ψυχαγωγία και τον Πολιτισμό

Σωματείο Καθηγητών Χορού

Σωματείο Εργαζομένων στο Χώρο του Χορού

«Σε εσάς που μας ακούτε», δηλώνουμε ξεκάθαρα ότι συνεχίζουμε δυναμικά τον δίκαιο αγώνα που έχουμε ξεκινήσει από τις 17 Δεκεμβρίου. Έχουμε τονίσει από την πρώτη στιγμή πως την ταφόπλακα που εναποθέτει η Κυβέρνηση απέναντι στις διεκδικήσεις μας, θα τη σηκώσουμε σύσσωμοι ο κλάδος και το σπουδαστικό σώμα μαζί με τη συμπαράσταση της κοινωνίας που κατανοεί τα αιτήματά μας και στέκεται δίπλα μας.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 
ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Tο iefimerida.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ