Επειτα από έναν δύσκολο χειμώνα για τον χώρο του θεάτρου, οι θίασοι πήραν το «πράσινο φως» για τις καλοκαιρινές παραστάσεις και ετοιμάζονται για περιοδεία.
Αλλοί ήδη ξεκίνησαν στην Αθηνα και άλλοι φτιάχνουν βαλίτσες για φεστιβάλ ανά την Ελλάδα.
Με μία επιπλέον χαλάρωση των μέτρων από το Σάββατο 12 Ιουνίου και περισσότερους καθήμενους, χωρίς διάλειμμα και φυσικά απαραίτητες αποστάσεις και μάσκες, το θέατρο είναι ενεργό και φεύγει περιοδεία.
Παραστάσεις που θα δούμε ανά την Ελλάδα
«Κάποτε στο Βόσπορο», του Άκη Δήμου
Ένα εξαιρετικό επιτελείο συντελεστών και ένας δυνατός θίασος πρωταγωνιστών θα ζωντανέψουν την ιστορία των Ρωμιών της Κωνσταντινούπολης στα μισά του περασμένου αιώνα, ανακαλώντας μνήμες με σημείο αναφοράς τις μουσικές και τα τραγούδια μιας ολόκληρης εποχής. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία για πρώτη φορά να παρακολουθήσει έργο, με αφορμή τα γεγονότα του 1955, καθώς μέχρι σήμερα δεν είχε προϋπάρξει ανάλογη παράσταση ή ταινία.
Παίζουν (με σειρά εμφάνισης) Αντώνης Καφετζόπουλος, Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Θεοφανία Παπαθωμά, Ρένος Ρώτας, Δημήτρης Πιατάς, Ευαγγελία Μουμούρη, Ελένη Καρακάση, Παρθένα Χοροζίδου, Νεφέλη Κουλούρη, Ντίνος Σπυρόπουλος, Χλόη Μάντζαρη.
Ο Άκης Δήμου, ένας από τους πιο σημαντικούς συγγραφείς της γενιάς του («Απόψε Τρώμε στης Ιοκάστης», «…και Ιουλιέττα») έγραψε κατά παραγγελία των Θεατρικών Επιχειρήσεων Τάγαρη ένα έργο, το οποίο σκιαγραφεί τον μύθο και τη νοσταλγία της Πόλης της καρδιάς μας.
Εξήντα πέντε χρόνια μετά τον σκληρό Σεπτέμβριο του 1955, όταν το ελληνικό στοιχείο της Κωνσταντινούπολης βρέθηκε στο στόχαστρο των επίσημων τουρκικών αρχών, με συνέπεια την εξόντωσή του, το «Κάποτε στο Βόσπορο» ανατρέχει στην ιστορία των Ρωμιών της Κωνσταντινούπολης και του τραγικού διωγμού τους.
Τη σκηνοθεσία και τη χορογραφία υπογράφει η Σοφία Σπυράτου, η οποία ετοιμάζει μια μουσικοθεατρική παράσταση, όπου τα περίφημα γλέντια της Πόλης εναλλάσσονται με την ποίηση και το δράμα του τόπου και του χρόνου.
Οι ήρωες του έργου έρχονται αντιμέτωποι με το παρελθόν και το παρόν τους, κάτω από τις απειλές του τουρκικού κράτους, που θα οδηγήσουν τελικά στα τραγικά γεγονότα της 1955 και τον αφανισμό των Ελλήνων της Πόλης.
Οικογενειακά δράματα και πολιτικά παιχνίδια, μυστικά και ψέματα, αντιπαλότητες και χωρισμοί, έρωτες και φιλοδοξίες, γέλια και δάκρυα, στο φόντο μιας από τις τραγικότερες σελίδες της νεότερης ελληνικής Ιστορίας που, σήμερα περισσότερο παρά ποτέ, οφείλουμε να γνωρίζουμε και να θυμόμαστε.
«Κάποτε στο Βόσπορο», μια μουσικοθεατρική παράσταση για τις ανοιχτές πληγές εκείνης της Πόλης και των ανθρώπων της. Ένας 16μελής θίασος. Μαζί τους τραγουδάει ο Γιάννης Διονυσίου και χορεύουν οι Αντιγόνη Χρόνη, Νάνσυ Κατσαρού, Αλέξανδρος Κεϊβανάη, Γιούργκεν Κυριάκης.
Πρώτη παράσταση 1η Ιουλίου στην Πετρούπολη και φεύγουν για Αρτα, Ιωάννινα, Βόλο, Κιλκίς, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη, Θεσσαλονίκη.
«Οθέλλος» του Σαίξπηρ
Ένα από τα σπουδαιότερα έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου, το αξεπέραστο ερωτικό δράμα του William Shakespeare, «Οθέλλος», σκηνοθετούν ο Αιμίλιος Χειλάκης και ο Μανώλης Δούνιας με τον Γιάννη Μπέζο στον ομώνυμο ρόλο.
Πρώτες παραστάσεις στις 24 και 25 Ιουνίου στο Θέατρο Βράχων και περιοδεία σε ολόκληρη την Ελλάδα και σε μεγάλα ανοιχτά θέατρα της Αττικής. Το εξαιρετικά δημοφιλές έργο θα παρουσιαστεί σε μετάφραση του Διονύση Καψάλη και με πρωτότυπη μουσική του Δημήτρη Καμαρωτού. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους ο Γιάννης Μπέζος (Οθέλλος), ο Αιμίλιος Χειλάκης (Ιάγος) και η Μυρτώ Αλικάκη (Αιμιλία). Βραβάντιος ο Κώστας Κορωναίος, Κάσσιος ο Αλέξανδρος Βάρθης, Δυσδαιμόνα, η Μάιρα Γραβάνη. Συμπρωταγωνιστούν οι Κωνσταντίνος Γαβαλάς, Κρις Ραντάνοφ, Μανώλης Δούνιας, Ελευθερία Κοντογεώργη, Νίκος Τσιμάρας.
Στον «Οθέλλο» ο Σαίξπηρ μιλάει για τον παράφορο έρωτα που αντιβαίνει σε φυλετικές, ηλικιακές και κοινωνικές διαφορές. Είναι μια τραγωδία για τη ζήλια, την προδομένη εμπιστοσύνη και το φόβο για οτιδήποτε ξένο και διαφορετικό. Ο έρωτας του έμπειρου και γενναίου Μαυριτανού στρατηγού με τη νεαρή και ευγενικής καταγωγής Βενετσιάνα καταρρίπτει τα στερεότυπα της εποχής, αλλά, αντί να γεφυρώσει τις διαφορές, κλονίζει τις βεβαιότητες και διαταράσσει τις κοινωνικές ισορροπίες.
Ο Οθέλλος, παρόλο που έχει διακριθεί χάρη στη γενναιότητα και το ήθος του και έχει ανέλθει σε αξιώματα, δεν καταφέρνει να ενταχθεί στην κοινωνία που ζει ως ισότιμο μέλος: εκτός από το χρώμα του δέρματός του και την καταγωγή του, τον εμποδίζει η ίδια του η ανασφάλεια. Παραμένει ο μαύρος, ο ξένος, ο κατώτερος. Το έργο μιλάει ακόμα για την άσβεστη μανία του ανθρώπου να καταστρέψει οτιδήποτε ιδεατό, διαφορετικό ή ικανό να καταρρίψει τις υπάρχουσες κοινωνικές νόρμες, ενώ παράλληλα ασκεί κριτική στην υποκρισία της κοινωνίας που στην πρώτη ευκαιρία θα αποκαθηλώσει τους ευεργέτες της.
Βρισκόμαστε στη Βενετία την εποχή της ακμής της και ο Μαυριτανός Οθέλλος είναι ο πιο γενναίος και νικηφόρος στρατηγός της. Η απόφασή του να παντρευτεί μυστικά τη νεαρή, ευγενικής καταγωγής Δυσδαιμόνα προκαλεί την οργή του πατέρα της Βραβάντιου που, έξαλλος, απευθύνεται στον Δόγη της Βενετίας, θεωρώντας ότι ο Μαύρος ξελόγιασε το παιδί του. Όμως η Δυσδαιμόνα ομολογεί δημόσια τον έρωτά της και ο Δόγης, που χρειάζεται τον Οθέλλο, τον στέλνει στην Κύπρο για να αντιμετωπίσει τους Τούρκους. Εκεί ο Ιάγος, ο σημαιοφόρος του που μισεί τον Οθέλλο και θέλει να τον εκδικηθεί γιατί διάλεξε τον Κάσσιο και όχι εκείνον για υπασπιστή του, δηλητηριάζει το μυαλό του με την υποψία ότι η Δυσδαιμόνα και ο Κάσσιος έχουν ερωτική σχέση. Χρησιμοποιεί μάλιστα τη σύζυγο του Αιμιλία και τον αριστοκράτη Ροδρίγο για να τον εξαπατήσει. Ο Οθέλλος βυθίζεται στην τρέλα της ερωτικής ζήλιας, ενώ το μίσος του Ιάγου οδηγεί τον Οθέλλο στον όλεθρο.
Αντιγόνη του Σοφοκλή
Η εταιρεία τέχνης Αrs Aeterna επαναλαμβάνει, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, το καλοκαίρι του 2021, την παράσταση Αντιγόνη του Σοφοκλή, το κορυφαίο ίσως κείμενο της αρχαίας ελληνικής γραμματείας. «Σ’ αυτό το νέο και αναθεωρημένο ταξίδι της Αντιγόνης, έχουμε την τύχη να συνυπάρχουμε με έναν κορυφαίο Έλληνα ηθοποιό, τον Θανάση Παπαγεωργίου», αναφέρει στο σημείωμά του για την παράσταση ο σκηνοθέτης Θέμης Μουμουλίδης.
Ο Θανάσης Παπαγεωργίου, στο ρόλο του Κρέοντα, και μια σειρά σημαντικών ηθοποιών, εκπροσώπων της νεότερης γενιάς, με την Χριστίνα Χειλά Φαμέλη , στο ρόλο της Αντιγόνης, την Ντόρα Μακρυγιάννη [Ισμήνη], τον Μάνο Καρατζογιάννη [Φύλακας, Άγγελος], τον Δημήτρη Σαμόλη [Αίμων], τον Μάρκο Παπαδοκωνσταντάκη [Τειρεσίας], αναμετρώνται με το αιώνιο κείμενο του Σοφοκλή.
Την σκηνοθεσία υπογράφει ο Θέμης Μουμουλίδης με την συνεργασία του Μάνου Καρατζογιάννη.
Το έργο:Η Θήβα, όπου βασίλευε η γενιά των Λαβδακιδών, βρίσκεται σε κατάσταση δεινής πολιτικής κρίσης. Οι δυο γιοι του τελευταίου βασιλιά, του Οιδίποδα, που χάθηκε χτυπημένος από τη βαριά κατάρα που κατατρύχει τους Λαβδακίδες, συγκρούονται για τη διαδοχή. Και, ενώ ο Ετεοκλής μένει να κυβερνά τη Θήβα, ο Πολυνείκης, εξόριστος, ξεσηκώνει στρατό από το Άργος για να επιτεθεί στην πόλη. Η επίθεση αποτυγχάνει, αλλά στη μάχη ο Ετεοκλής και ο Πολυνείκης αλληλοσκοτώνονται. Δεν απομένουν πλέον στη ζωή παρά οι δυο κόρες του Οιδίποδα, η Αντιγόνη και η Ισμήνη, τελευταίοι κρίκοι της αλυσίδας των Λαβδακιδών.
Η υπόθεση: Η τραγωδία ξεκινά την αυγή μετά τη νίκη των Θηβαίων. Ο Κρέων έχει αναλάβει τώρα την εξουσία, ως στενότερος συγγενής των γιων του Οιδίποδα. Διατάζει να μείνει άταφος ο Πολυνείκης ως προδότης της πατρίδας του. Ορίζει ποινή θανάτου εναντίον οποιουδήποτε παραβάτη της διαταγής του. Η Αντιγόνη εξεγείρεται εναντίον της σκληρής προσταγής, που καταστρατηγεί τους άγραφους νόμους που προστατεύουν τους νεκρούς και προσβάλλει το ιερό αίσθημα της αδελφικής αγάπης. Αψηφώντας τον κίνδυνο, επιχειρεί να θάψει τον αδελφό της. Αυτός ο αγώνας ανάμεσα στην Αντιγόνη και τον Κρέοντα για το νεκρό σώμα του Πολυνείκη, συμπυκνώνει όλες τις εγγενείς στην ανθρώπινη κατάσταση συγκρούσεις (αρσενικού και θηλυκού, παλαιού και νέου, ιδιωτικού και κοινωνικού, δίκαιου και νόμιμου, ύπαρξης και θνητότητας, ανθρώπινου και θείου). Η Αντιγόνη συλλαμβάνεται. Καταδικάζεται από τον Κρέοντα σε θάνατο. Ωστόσο, από τη στιγμή που ξεστομίζει τη θανατική της καταδίκη, ο Κρέων βαδίζει ήδη στον δρόμο που οδηγεί προς την καταστροφή του.
Ερμηνεύουν: ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΧΕΙΛΑ ΦΑΜΕΛΗ, ΝΤΟΡΑ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΑΜΟΛΗΣ, ΜΑΝΟΣ ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ, ΜΑΡΚΟΣ ΠΑΠΑΔΟΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΗΣ
Πρώτη Παράσταση: 16 Ιουλίου | Αθήνα, Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη»
Oι πεταλούδες είναι ελεύθερες
Ελευθερία, έρωτας, αυτοπροσδιορισμός, θάρρος, αφοσίωση, αγάπη. Έννοιες αναλλοίωτες μέσα στον χρόνο και πάντοτε επίκαιρες, τις οποίες πραγματεύεται με μοναδική μαεστρία ο Αμερικανός θεατρικός συγγραφέας Leonard Gershe στο πολυβραβευμένο έργο του «Οι πεταλούδες είναι ελεύθερες» (Butterflies Are Free, 1969), που ετοιμάζεται για καλοκαιρινή περιοδεία σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Η σκηνοθεσία είναι της Ρέινας Εσκενάζυ η παραγωγή της Erofili Productions, ενώ στους πρωταγωνιστικούς ρόλους θα συναντήσουμε την Πέμη Ζούνη, τον Αναστάση Ροϊλό, την Εριέττα Μανούρη και τον Κωνσταντίνο Ελματζίογλου. Το τραγούδι της παράστασης γράφει ο Σταμάτης Κραουνάκης.
Πρόκειται για μια τρυφερή, ερωτική ιστορία που διαδραματίζεται σε μια εποχή που οι αντιλήψεις αλλάζουν και ο κόσμος νιώθει απελευθερωμένος από τα πρέπει - στην εποχή της χαράς και της ελευθερίας. Μέσω του ευφυούς και διεισδυτικού του χιούμορ, ο Gershe προσεγγίζει όλα τα θέματα που απασχολούν τις ανθρώπινες σχέσεις διαχρονικά: το θάρρος απέναντι στην ζωή, το πως αυτοπροσδιορίζεται κανείς απέναντι στις ιδιαιτερότητες και τις φαινομενικές αδυναμίες του, την δύναμη του έρωτα και την γενναία απόφαση να επιδιώξουμε την ευτυχία.
Ο τίτλος του έργου είναι εμπνευσμένος από τον «Ζοφερό Οίκο» του Καρόλου Ντίκενς και φέρει μια γοητευτική και παραστατική πολυσημία.
Λίγα λόγια για το έργο: Νέα Υόρκη, τέλη δεκαετίας του ’60. Ο Ντον Μπέικερ (Αναστάσης Ροϊλός) κάνει την επανάσταση της ζωής του. Φεύγει από το ήσυχο προάστιο όπου ζούσε με την υπερπροστατευτική μητέρα του (Πέμη Ζούνη) για να εγκατασταθεί μόνος του στο Μανχάταν. Το γεγονός ότι είναι τυφλός δεν τον εμποδίζει από το να κυνηγήσει το όνειρο του: να γίνει επαγγελματίας μουσικός. Η Τζιλ Τάνερ (Εριέττα Μανούρη) είναι μια απελπιστικά εκκεντρική νεαρή, χίπισσα και ανερχόμενη ηθοποιός. Μετακομίζει στο ακριβώς διπλανό διαμέρισμα. Γνωρίζονται, φλερτάρουν, ερωτεύονται. Καθώς καταφέρνουν να ανοίξουν την πόρτα που χωρίζει τα διαμερίσματά τους, ανοίγουν ταυτόχρονα και ένα νέo κεφάλαιο στη ζωή τους μακριά από στερεότυπα, περιορισμούς και προκαταλήψεις. Μέχρι τη στιγμή που εμφανίζεται από το πουθενά η μητέρα του Ντον, αλλά και ο σκηνοθέτης-μέντορας της Τζιλ (Κωνσταντίνος Ελματζίογλου). Πόσο ελεύθερες θα αποδειχτούν τελικά οι πεταλούδες;
Μια αστεία, τρυφερή, ζεστή και εξόχως πνευματώδης κομεντί υπό τους ρομαντικούς ήχους της κιθάρας, με στακάτο ρυθμό, σπαρταριστούς διαλόγους και βασικό αφήγημα της την αισιοδοξία και την ελπίδα.
Από Παρασκευή 25 Ιουνίου στην ταράτσα του Λαμπέτη και από 7 Ιουλίου ακολουθεί περιοδεία σε όλη την Ελλάδα.
Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΙΒΑΝ ΙΛΙΤΣ του Leo Tolstoy
Η εταιρία θεατρικών παραγωγών A PRIORI παρουσίασε σε Πανελλήνια Πρώτη το 2018 τη φιλοσοφική νουβέλα του Λέοντος Τολστόι «Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΙΒΑΝ ΙΛΙΤΣ» σε θεατρική διασκευή και σκηνοθεσία της Κωνσταντίνας Νικολαΐδη.
Η παράσταση παρουσιάστηκε με επιτυχία για δύο χρονιές στο θέατρο Αλκμήνη και συνεχίζει την καλλιτεχνική της πορεία. Πρώτος σταθμός της 3ης της χρονιάς η Κρήτη, Ρέθυμνο 14 Ιουνίου στις 21.00, θέατρο Ερωφίλη Φορτέτζα.
Οι ηθοποιοί Γιώργος Γαλίτης και Θανάσης Κουρλαμπάς ξετυλίγουν όλη την υποκριτική τους γκάμα επί σκηνής, τόσο σε κωμικό όσο και σε δραματικό επίπεδο, ενσαρκώνοντας όλους τους ρόλους της νουβέλας, σ’ ένα θεατρικό παιχνίδι το οποίο, αντιμάχοντας τον τίτλο, σφύζει από Ζωή.
«Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς» βασίζεται σε ΑΛΗΘΙΝΟ ΓΕΓΟΝΟΣ. Στον θάνατο του δικαστή Ιβάν Ιλίτς Μετσνίκοφ, όπως το διηγήθηκε στον ίδιο τον Τολστόι η μητέρα του αποθανόντος. Παρόλο που δεν είναι από τα πιο γνωστά, συγκαταλέγεται από φιλοσόφους και λογοτέχνες, στα πιο σημαντικά και πιο ώριμα έργα του Τολστόι.
...Και ένας μονόλογος
«Πώς να καταστρέψετε τη ζωή σας», με τον Γιώργο Ηλιόπουλο
Η Lifeworks Productions παρουσιάζει για 6η χρονιά την θεατρική παράσταση του Γιώργου Ηλιόπουλου «Πώς να καταστρέψετε τη ζωή σας».
Η παράσταση είναι ένα απολαυστικό ταξίδι στον αντρικό τρόπο σκέψης, μια ξεκαρδιστική διαδρομή στην ψυχοσύνθεση του συγχρόνου άντρα και στον τρόπο που διαχειρίζεται τα αισθήματά του. Ο Γιώργος είναι ένας σημερινός άντρας που επιτέλους βρίσκει τη γυναίκα των ονείρων του. Μετά από πολλές περιπέτειες καταφέρνει να είναι μαζί της και τη στιγμή που πρέπει να κάνει το μεγάλο βήμα από μια λάθος στροφή του μυαλού τα τινάζει όλα στον αέρα… Πλέον, πρέπει να αντιμετωπίσει το χαμό που δημιούργησε.
Ο Γιώργος Ηλιόπουλος με καταιγιστικούς ρυθμούς δημιουργεί στη σκηνή ένα σύμπαν 30 χαρακτήρων καταφέρνοντας να ζωντανέψει σκηνικά την ιστορία του ηρώα που σε πολλές στιγμές του θα μας θυμίσει τον εαυτό μας.
Το χιούμορ και η συγκίνηση εναλλάσσονται με κινηματογραφικούς ρυθμούς μιας που οι αναφορές του ήρωα είναι κινηματογραφικές και οι ρυθμοί στην παράσταση που έχει στήσει η Βασιλική Ανδρίτσου είναι κινηματογραφικοί.
Oι μουσικές επιλογές και το set up της παράστασης έχουν άμεσες επιρροές από το σινεμά, ενώ παράλληλα στο σκηνικό δεσπόζει μια οθόνη που με τις ευφάνταστες προβολές αλληεπιδρά με τον ήρωα και ενισχύει το κωμικό στοιχείο. Άλλωστε ο υπότιτλος, δανειζόμενος μια σκέψη του ήρωα, είναι: Αν η ζωή σου ήταν ταινία, ποια θα ήθελες να ήταν;
Σκηνοθεσία: Βασιλική Ανδρίτσου -Πρώτη παράσταση στου Παπάγου το Σάββατο 26 Ιουνίου