Γενναία ρύθμιση σε 120 δόσεις με κούρεμα ως 60% ιδιωτικού χρέους της πανδημίας, μέτρα ρευστότητας σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις και νέο πτωχευτικό με προστασία της πρώτης κατοικίας είναι τα βασικά σημεία του οικονομικού προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ που παρουσίασε σήμερα ο Αλέξης Τσίπρας.
Μιλώντας στην εκδήλωση «Οικονομία, κοινωνική συνοχή, ανάπτυξη: Ο δρόμος της επανεκκίνησης», ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ σημείωσε ότι η Ελλάδα κατέγραψε την τρίτη μεγαλύτερη ύφεση στην ευρωζώνη ενώ επτά στα δέκα νοικοκυριά έχασαν πάνω από το ένα τέταρτο του εισοδήματός τους ενώ μία στις τρεις επιχειρήσεις κινδυνεύει με λουκέτο.
Χωρίς Τσακαλώτο-Δραγασάκη
Ας σημειωθεί ότι από την τηλεδιάσκεψη, στην οποία ο ΣΥΡΙΖΑ παρουσίασε το οικονομικό σχέδιο, απουσίαζαν τα δύο μεγάλα ονόματα που συνδέονται με την οικονομική πολιτική της πρώην κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή ο πρώην υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος και ο πρώην αντιπρόεδρος και υπουργός Οικονομικών Γιάννης Δραγασάκης. Δίπλα στον κ. Τσίπρα βρέθηκαν οι τομεάρχες Οικονομικών Έφη Αχτσιόγλου και Οικονομίας/Ανάπτυξης Αλέξης Χαρίτσης, η Λούκα Κατσέλη, ο καθηγητής Διεθνούς Τραπεζικού Δικαίου και Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, Αιμίλιος Αυγουλέας και ο καθηγητής Εμπορικού Δικαίου του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου, Δημήτρης Αυγιτίδης. Συμμετείχαν επίσης οι εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων Κώστας Μίχαλος, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου και Γιώργος Καββαθάς.
«Αυτή είναι μια κατάσταση που δεν αντιμετωπίζεται ούτε με ευχολόγια αλλά ούτε και με τις παλιές συνταγές. Αυτές που μας οδήγησαν στη κρίση της περασμένης δεκαετίας. Αντιμετωπίζεται μόνο με σχέδιο και με τολμηρές αποφάσεις. Αυτή είναι η προϋπόθεση για να αντιμετωπίσουμε τη μεγάλη πρόκληση που έχουμε μπροστά μας: Τη βιώσιμη επανεκκίνηση της οικονομίας για όλους», σημείωσε ο κ. Τσίπρας.
Παρουσιάζοντας την οικονομική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, ο επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης έθεσε διλημματικό χαρακτήρα λέγοντας: «Η αφετηρία μας για όσα καταθέτουμε είναι απλή. Ο κόσμος έχει γνωρίσει πολλές και βαθιές κρίσεις. Και πάντα βρέθηκε ανάμεσα σε δύο επιλογές. Να καταφύγει στις έτοιμες απαντήσεις που με μαθηματική ακρίβεια ανακυκλώνουν τη κρίση. Ή να αξιοποιήσει την εμπειρία, τη γνώση και τις ικανότητες των ανθρώπων για να βρει νέες και καλύτερες απαντήσεις».
Ο κ. Τσίπρας υποστήριξε ότι την πρώτη επιλογή δίνει σήμερα η κυβέρνηση κατηγορώντας τον Κυριάκο Μητσοτάκη ότι όσα λέει και όσα κάνει είναι πιστό αντίγραφο όσων έλεγε και όσων έκανε 10 χρόνια πριν. «Σα να μη διδάχτηκε τίποτα από τη μεγάλη κρίση των μνημονίων. Σα να μη διδάχτηκε τίποτα από όσα συμβαίνουν ένα χρόνο τώρα, στην πανδημία».
Παράλληλα, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ υπογράμμισε ότι υπάρχει και άλλη επιλογή. «Ο δρόμος της επανεκκίνησης για μια δυνατή οικονομία και ισχυρή κοινωνία. Αρκεί να μη κλείσουμε τα μάτια στο προφανές, ότι χωρίς ελάφρυνση των βαρών ούτε οι επιχειρήσεις θα επιβιώσουν ούτε τα χρέη θα αποπληρωθούν. Και χωρίς ώθηση ρευστότητας, η οικονομία δε θα ξαναπάρει μπρος. Και το δημόσιο κόστος μεσομακροπροθεσμα θα είναι πολλαπλάσιο».
Ο Αλέξης Τσίπρας προχώρησε σε σαφές άνοιγμα στη μεσαία τάξη, ακροατήριο που πολλοί εκτιμούν ότι στοίχησε στον ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές του 2019, λέγοντας ότι το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ αφορά πρωτίστως τη μεσαία τάξη και τους νέους που αγωνιούν για το αύριο. «Ο κρίσιμος παράγοντας για την επανεκκίνηση της οικονομίας είναι οι άνθρωποι που αποτελούν τον πυρήνα της. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι αυτοαπασχολούμενοι, οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι αγρότες. Δηλαδή: Η μεσαία τάξη. Αυτή που χτυπήθηκε περισσότερο μέσα στην πανδημία. Η μεσαία τάξη που ενώ προεκλογικά έγινε σημαία ευκαιρίας, σήμερα για τον κ. Μητσοτάκη είναι η αόρατη τάξη. Το σχέδιο μας, λοιπόν, αφορά πρωτίστως τη μεσαία τάξη και τους νέους που αγωνιούν για το αύριο. Και επιχειρεί, οργανωμένα να βάλει μια τάξη με τρόπο δίκαιο και αποτελεσματικό σε ό,τι σήμερα απειλεί την αναπτυξιακή πορεία της χώρας τα επόμενα χρόνια.
Οι τρεις πυλώνες του σχεδίου του ΣΥΡΙΖΑ
Οπως δήλωσε ο Αλέξης Τσίπρας, το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ βασίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες.
Ο πρώτος πυλώνας αφορά την ανάγκη να αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες μιας νέας γενιάς ιδιωτικού χρέους που δημιουργήθηκε τον καιρό της πανδημίας.
Με βάση τα επίσημα στοιχεία, από την αρχή της πανδημίας μέχρι και το τέλος του 2020, έχουν δημιουργηθεί νέα χρέη 17δις προς το δημόσιο και τις τράπεζες.
Χρέη που διογκώνονται όσο ο καιρός περνάει, η κρίση βαθαίνει και η κυβέρνηση δεν αλλάζει πολιτική.
Αν δεν αντιμετωπιστεί δραστικά αυτή η ωρολογιακή βόμβα, οι συνέπειες θα είναι ολέθριες.
Συρρίκνωση της κατανάλωσης και των επενδύσεων, αύξηση της ανεργίας, μείωση των δημόσιωνεσόδων.
Στο βαθμό δε, που θα συνοδευτεί από γενικευμένες πτωχεύσεις (με βάση τον νέο πτωχευτικό κώδικα) θα οδηγήσει σε νέο κύμα φτωχοποίησης, με πρώτα θύματα τους ευάλωτους και τους πολίτες των χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων.
Μια τέτοια εξέλιξη θα επιδεινώσει περαιτέρω το οικονομικό κλίμα και την ψυχολογία της αγοράς, επιβραδύνοντας ακόμη περισσότερο τις προοπτικές για ανάκαμψη.
Στην πραγματικότητα δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάκαμψη, χωρίς ριζική λύση στο πρόβλημα των χρεών της πανδημίας.
Για αυτό και προτείνουμε με τόλμη και χωρίς αγκυλώσεις μια γενναία ρύθμιση των χρεών της πανδημίας.
Σε ότι αφορά τις οφειλές προς το Δημόσιο:
Έχοντας ως προηγούμενη θετική εμπειρία τη ρύθμιση που θεσπίσαμε ως κυβέρνηση το 2019 για τα χρέη προς τα ασφαλιστικά ταμεία,
Εισηγούμαστε:
Για χρέη που δημιουργήθηκαν ή κατέστησαν ληξιπρόθεσμα από το Μάρτιο του 2020 μέχρι τουλάχιστον και το τέλος Αυγούστου του 2021 και αφορούν:
- φυσικά πρόσωπα με απώλεια εισοδήματος ή απώλεια της θέσης εργασίας κατά την περίοδο της πανδημίας.
- επιχειρήσεις που ανήκουν στους πληττόμενους κλάδους, με προϋπόθεση ένταξης στη ρύθμιση τη διατήρηση των θέσεων και σχέσεων εργασίας για τουλάχιστον 1 έτος.
- την πλήρη διαγραφή τόκων και προσαυξήσεων
- τη διαγραφή μέρους βασικής οφειλήςγια συγκεκριμένες κατηγορίες χρεών
- την αποπληρωμή της υπόλοιπης οφειλής σε έως 120 δόσεις,
Η διαγραφή μέρους της βασικής οφειλής θα αφορά:
- Φόρο εισοδήματος
- Τέλος επιτηδεύματος
- ΕΝΦΙΑ
- Ασφαλιστικές εισφορές για τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυταπασχολούμενους
- Εισφορά αλληλεγγύης
Κριτήριο για το ποσοστό της μείωσης της βασικής οφειλής θα είναι το ποσοστό απώλειας εισοδήματος την περίοδο της κρίσης για τα νοικοκυριά και το ποσοστό μείωσης του τζίρου για τις επιχειρήσεις.
Συγκεκριμένα:
- Για μείωση εισοδήματος/τζίρου 10%-29% : μείωση της βασικής οφειλής κατά 40%
- Για μείωση εισοδήματος/τζίρου 30%-40%: μείωση της βασικής οφειλής κατά 50%
- Για μείωση εισοδήματος/τζίρου άνω του 40%: μείωση της βασικής οφειλής κατά 60%
Η πλήρης διαγραφή τόκων και προσαυξήσεων καθώς και οι δόσεις θα εφαρμόζεται σε όλους, ακόμη και σε εκείνους που έχουν μείωση εισοδήματος ή τζίρους κάτω από 10%, προσφέροντας έτσι οριζόντια ανακούφιση σε όλους τους πολίτες τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε.
Για τα χρέη προς τις τράπεζες, προτείνουμε για όσο διαρκούν οι έκτακτες συνθήκες
- Αναστολή πληρωμών.
- Περίοδο χάριτος για ρυθμισμένες οφειλές
- Επιμήκυνση περιόδου αποπληρωμής με αναπροσαρμογή επιτοκίου.
- Διαχωρισμό οφειλών σε εξυπηρετήσιμες και μη (με ρύθμιση του πρώτου μέρους και πάγωμα του δεύτερου)
- Διαγραφή μέρους της οφειλής για ευάλωτους και πληττόμενους οφειλέτες
Και σε αυτή τη κατεύθυνση σχεδιάζουμε από τη πρώτη μέρα διακυβέρνησης να νομοθετήσουμε σειρά παρεμβάσεων που θα επαναφέρει το ρόλο του δημοσίου αξιοποιώντας τη συμμετοχή του μέσω του ΤΧΣ, για καλύτερο στρατηγικό σχεδιασμό υπέρ της πραγματικής οικονομίας και των πολιτών.
Σε αυτή τη κατεύθυνση στο νομοθετικό σχεδιασμό περιλαμβάνονται επίσης :
- Η διαγραφή του συνόλου των τόκων υπερημερίας που τυχόν υπολογίσθηκαν κατά την κρίσιμη περίοδο.
- Η αναστολή πτωχεύσεων και λήψης μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης
- Το πάγωμα της τοκοφορίας
- Η μη απώλεια των ρυθμίσεων
Ενώ βασικό μέρος του σχεδιασμού μας αποτελεί η δημιουργία νέων εγγυοδοτικών σχημάτων, με κοινωνικά κριτήρια και εστίαση στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.
Ο δεύτερος πυλώνας του σχεδίου μας, αφορά την ενίσχυση της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Όπως είπα και εισαγωγικά, αν δεν υπάρξει ώθηση η οικονομία δε θα ξαναπάρει μπροστά.
Αν δεν υπάρξουν μέτρα ρευστότητας οι ΜμΕ απλά δε θα τα καταφέρουν να σταθούν στα πόδια τους. Και οι συνέπειες θα είναι δραματικές και για τους εργαζόμενους που απασχολούν.
Για το λόγο αυτό προτείνουμε:
1. Κάλυψη τμήματος επιταγών/αγορών επιχειρήσεων μέσω κρατικού δανεισμού.
Μέσω ενός προγράμματος κρατικής δανειοδότησης για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, με ύψος ενίσχυσης ίσο με το 30% του κόστους προμηθειών που είχαν οι επιχειρήσεις το 2019 και αποπληρωμή από το 2023 και έως 5 έτη.
2. Επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας.
Η επιδότηση θα πρέπει να καλύπτει το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών (εργαζόμενου και εργοδότη) και προτείνουμε να έχει διάρκεια 6 μηνών. Παράλληλα, ο εργοδότης θα οφείλει να διατηρήσειτο σύνολο των εργαζομένων του για επιπλέον 6 μήνες μετά τη λήξη της επιδότησης, χωρίς μεταβολή των εργασιακών τους σχέσεων.
3. Μετατροπή του συνόλου της επιστρεπτέας προκαταβολής σε μη επιστρεπτέα.
4. Ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων μέσω Αναπτυξιακής Τράπεζας και τραπεζικού δανεισμού, μέσω προγράμματος εγγυήσεων με υψηλό ποσοστό δημόσιας κάλυψης έως 90% κάθε δανείου - χωρίς όριο ανώτατου ποσοστού κάλυψης.
Αν δεν αντιμετωπιστεί η απαγόρευση πρόσβασης της συντριπτικής πλειοψηφίας των ΜμΕ στον τραπεζικό δανεισμό, η πραγματική οικονομία δε πρόκειται να ανακάμψει. Και η αναπτυξιακή αποτελεί ένα εργαλείο χρήσιμο, αρκεί να λειτουργήσει τολμηρα.
5. Ειδικός ακατάσχετος λογαριασμός για τις επιχειρήσεις και τους ελευθέρους επαγγελματίες.
Ένα σημαντικό συμπληρωματικό μέτρο, που αποτελεί χρόνιο αίτημα των επαγγελματιών και η κρίση της πανδημίας το καθιστά εξαιρετικά σημαντικό.
6. Ενεργοποίηση του θεσμού των μικροχρηματοδοτήσεων.
Το πρόγραμμα μπορεί να δράσει συμπληρωματικά με τα άλλα μέτρα βοηθώντας ιδίως τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, τους ελεύθερους επαγγελματίες και κυρίωςτους νέους ανθρώπους που θέλουν να ξεκινήσουν μια οικονομική δραστηριότητα.
7. Ρύθμιση των οφειλών προς ΔΕΚΟ και ΟΤΑ, με διευκόλυνση πληρωμής σε τουλάχιστον 24 δόσεις.
Διότι βάρος δεν είναι μόνο χρέη προς εφορίες και τράπεζες αλλά και προς τις ΔΕΗ, τον ΟΤΕ, τους ΟΤΑ.
8. Διαγραφή του τέλους επιτηδεύματος στη βάση των μηνών αναστολής λειτουργίας της επιχείρησης
Η πρότασή μας ουσιαστικά αντιμετωπίζει μια μεγάλη αδικία που συμβαίνει εδώ και μήνες και πρέπει να διορθωθεί. Το τέλος επιτηδεύματος είναι φόρος για την άσκηση επαγγέλματος. Είναι εντελώς παράλογο λοιπόν να απαιτεί το κράτος την πληρωμή αυτού του φόρου όταν το ίδιο έχει διακόψει τη λειτουργία επιχειρήσεων και επαγγελμάτων.
9. Μείωση ΦΠΑ εστίασης στο 6% για το πρώτο εξάμηνο από την έναρξη της δραστηριότητας στον κλάδο.
Ένα στοχευμένο μέτρο ανακούφισης για τον κλάδο που χτυπήθηκε περισσότερο όλο αυτό τον χρόνο και υπέστη τη μεγαλύτερη καθίζηση.
Και έρχομαι στον τρίτο πυλώνα της πρότασής μας, ένα μόνιμο ολιστικό πλαίσιο διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους.
Ένα σταθερό πλαίσιο χωρίς ημερομηνία λήξης, που θα καλύπτει όλες τις κατηγορίες οφειλετών και οφειλών,
που θα λαμβάνει υπόψη του τις ανάγκες κάθε οφειλέτη και θα προσαρμόζεται σε αυτές,
που θα αποτρέπει την κατάχρηση και θα επιβραβεύει τους συνεπείς,
που θα επιτρέπει στους πολίτες να απεγκλωβίζονται από τα χρέη τους και να σχεδιάζουν τη ζωή τους.
Καταργούμε, λοιπόν, τον ακραία αντικοινωνικό Πτωχευτικό Νόμο της ΝΔ.
Και επαναφέρουμε τη προστασίας τη κύριας κατοικίας.
Και τη δεσμευτικότητα των ρυθμίσεων για τους πιστωτές και κυρίως για τις Τράπεζες.
Το σχέδιό μας για το νέο πλαίσιο εκτείνεται σε τρεις άξονες:
- Το πλαίσιο ρύθμισης για τις επιχειρήσεις, με τον πτωχευτικό κώδικα ως ίσχυε πριν την κατάργησή του, με απαραίτητες βελτιώσεις και με την πραγματική έννοια της δεύτερης ευκαιρίας.
- Το πλαίσιο ρύθμισης για τα φυσικά πρόσωπα και τα νοικοκυριά, που εισάγει εξωδικαστικό ηλεκτρονικό στάδιο και περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την προστασία της πρώτης κατοικίας
- Το πλέγμα ρυθμίσεων οφειλών προς το Δημόσιο.
Πιο συγκεκριμένα:
Για τις επιχειρήσεις:
Ο εξωδικαστικός μηχανισμός αλλάζει.
Τελειώνουμε με τον απόλυτο έλεγχο της διαδικασίας από τις τράπεζες, όπως ισχύει σήμερα με το πλαίσιο που θέσπισε η ΝΔ με τον πτωχευτικό.
- Αφορά οφειλές προς θεσμικούς πιστωτές (Δημόσιο, ΕΦΚΑ, Τράπεζες).
- Δεν απαιτείται η αποδοχή της έναρξης της διαδικασίας από τους πιστωτές.
- Η ρύθμιση προκύπτει από ηλεκτρονική πλατφόρμα
Και
- Για τις απλές και πλέον συνηθισμένες περιπτώσεις των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που έχουν οφειλές στο δημόσιο και σε κάποιες τράπεζες, η ρύθμιση προκύπτει αυτοματοποιημένα από την πλατφόρμα και είναι δεσμευτική για τους πιστωτές
- • Για τις πιο σπάνιες σύνθετες περιπτώσεις μεγάλων επιχειρήσεων με σύνθετα χρέη, θα απαιτείται έλεγχος βιωσιμότητας, και θα προηγείται της ρύθμισης διαπραγμάτευση πιστωτών και οφειλέτη
Σε ότι αφορά τα νοικοκυριά:
Θα υπάρχει κι εδώ εξωδικαστική διαδικασία.
Η διαδικασία θα είναι απλή:
O οφειλέτης θα κάνει την αίτηση στην πλατφόρμα.
θα απαιτείται η συναίνεση του για άρση του φορολογικού και τραπεζικού απορρήτου προκειμένου να γίνει επεξεργασία της αίτησής του.
Μετά τον έλεγχο των στοιχείων θα εμφανίζεται αυτοματοποιημένα η προτεινόμενη ρύθμιση από την ηλεκτρονική πλατφόρμα και η ρύθμιση αυτή θα είναι δεσμευτική και για τους πιστωτές, στους οποίους θα κοινοποιείται και θα τίθεται άμεσα σε ισχύ.
Ενώ διατηρείται η δυνατότητα προσφυγής στο δικαστήριο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Όσον αφορά την προστασία της πρώτης κατοικίας:
Εδώ υπάρχει άμεση και επιτακτική ανάγκη να προλάβουμε ένα τεράστιο κύμα εκποίησης της λαϊκής περιουσίας που όμοιο του δεν έχει ζήσει ποτέ η χώρα, ακόμα και στα χρόνια της μεγάλης κρίσης.
Για αυτό και δίνουμε άμεση προστασία της πρώτης κατοικίας των λαϊκών στρωμάτων και της μεσαίας τάξης με την υπαγωγή τόσο στην εξωδικαστική όσο και στη δικαστική διαδικασία, ενώ για ευάλωτες κατηγορίες συμπολιτών μας, η χορήγηση ρύθμισης θα συνοδεύεται από πρόγραμμα επιδότησης της αποπληρωμής των δόσεων.
Επιπρόσθετα, για τα ρυθμισμένα δάνεια νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, σχεδιάζουμε τη δημιουργία Ειδικού Ταμείου Αναδιαρθρώσεων εντός της Αναπτυξιακής Τράπεζας που θα επιχορηγεί υπό προϋποθέσεις τμήμα της ρυθμισμένης οφειλής που δεν μπορεί να εξυπηρετήσει ο οφειλέτης.
Το σχέδιό μας, τέλος, ενσωματώνει και ειδικές μέριμνες για τον αγροτικό κόσμο.
- Την πλήρη υπαγωγή στις ρυθμίσεις που περιέγραψα, των αγροτικών χρεών που βρίσκονται σε ειδικούς εκκαθαριστές – όπως η πρώην Αγροτική Τράπεζα.
- Την ειδική προστασία των παραγωγικών περιουσιακών στοιχείων που είναι απαραίτητα για τον βιοπορισμό των αγροτών έναντι οποιασδήποτε ρευστοποίησης.