Τα τραγικά ανθρώπινα λάθη που οδήγησαν στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, περιέγραψε στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης.
Σε μια συναισθηματικά φορτισμένη κατάθεση, ο κ. Τερεζάκης αποκάλυψε πως είχε εισιτήριο για τη μοιραία αμαξοστοιχία αλλά δεν επιβιβάστηκε επειδή του το ζήτησε ο προκάτοχός του, ενώ επισήμανε πως ο ίδιος σε ηλικία 9 ετών ήταν παρών σε έτερο σιδηροδρομικό δυστύχημα που είχε στοιχίσει τη ζωή σε 4 ανθρώπους.
«Θέλω να ζητήσω συγγνώμη από τους ανθρώπους που έχασαν τη ζωή τους και τους συγγενείς τους. Ο ΟΣΕ θα αναλάβει τις ευθύνες του», είπε και πρόσθεσε: «Παραβιάστηκαν οι βασικοί κανόνες κυκλοφορίας 9 φορές μέσα σε 5 λεπτά. Είναι δεδομένο ότι ο σταθμάρχης έχει κάνει το λάθος. Από την πρώτη στιγμή ο ΟΣΕ βγήκε και είπε ότι ο σταθμάρχης έκανε λάθος στη χάραξη. Είχα στείλει εγκύκλιο από τον Δεκέμβριο να κάνουν τη χάραξη οι σταθμάρχες. Για τα τρένα που φεύγουν και που μπαίνουν. Γιατί φοβόμουν ότι τα προαστιακά τρένα διασχίζουν τη γραμμή εξόδου. Το είχαν δείξει οι μελέτες ότι ήταν σημείο ρίσκου».
Ο κ. Τερεζάκης τόνισε πως όσα χρόνια ο ίδιος ασχολείται με τα τρένα δεν έχει δει να γίνονται τόσα λάθη ταυτόχρονα σε μία βραδιά, ενώ σε άλλο σημείο της κατάθεσής του υπογράμμισε πως «παραβιάστηκαν 9 φορές σε 5 λεπτά οι κανόνες κυκλοφορίας». «44 χρόνια στα τρένα, δεν έχω ξαναδεί τόσα λάθη να γίνονται ταυτόχρονα όπως τη βραδιά εκείνη», είπε.
Ο κ. Τερεζάκης εξήγησε ότι ο τοπικός πίνακας έδινε στον σταθμάρχη τις ίδιες δυνατότητες με την τηλεδιοίκηση, σε μικρότερο μήκος γραμμής, και ότι ήταν υποχρεωμένος να χαράξει αυτόματα τη διαδρομή, πράγμα που δεν έπραξε. «Φεύγοντας από τη Λάρισα βρίσκεται μπροστά σε 2 ομάδες κλειδιών. Είχε διευθετήσει το κλειδί 117 για να περάσει το Intercity. Κάτι μεσολάβησε που του τράβηξε την προσοχή και δεν έκανε τη χάραξη, έστω χειροκίνητα. Ο πίνακας του έδειχνε τα σημεία που ήταν αλλαγές», σημείωσε και πρόσθεσε: «Αν παρακολουθούσε τον πίνακα, θα το είχε καταλάβει ακόμη και πριν τα κλειδιά. Εδώ είναι και θέμα σιδηροδρομικής παιδείας, το μάτι πέφτει στην αλλαγή, οι αλλαγές είναι ο φόβος και τρόμος όλων των σιδηροδρομικών».
Σύμφωνα με τον κ. Τερεζάκη, από τις συνομιλίες σταθμάρχη και μηχανοδηγού προκύπτει ότι ο δεύτερος όταν είχε καταλάβει ότι πηγαίνει ανάποδα ρώτησε «Για πού είπαμε πάει η 62», αντί να προσθέσει «τη μαγική λέξη: με οδηγεί στη γραμμή καθόδου». Όπως είπε ο κ. Τερεζάκης, «θα είχε ξυπνήσει ο σταθμάρχης, δυστυχώς δεν ακούστηκε ποτέ».
Ο κ. Τερεζάκης δεν έκρυψε τη συγκίνησή του για τα θύματα του δυστυχήματος και, συναισθηματικά φορτισμένος, αφηγήθηκε ένα πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα, όταν ήταν 9 ετών, από το οποίο γλίτωσαν μόνο ο ίδιος και η οικογένειά του. «Από τότε έβαλα σκοπό της ζωής μου να μην ξαναγίνει τέτοιο πράγμα, για αυτό αφιέρωσα τη ζωή μου στον σιδηρόδρομο» είπε δακρύζοντας.
Παρά τις έντονες πιέσεις που δέχτηκε από τον βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ κ. Κόκκαλη, ο κ. Τερεζάκης επέμεινε ότι η τηλεδιοίκηση δεν χαρακτηρίζεται εγκατάσταση ασφαλείας και ότι το απόλυτο εργαλείο για την κυκλοφορία των τρένων είναι ο ΓΚΚ. Ταυτόχρονα, υποστήριξε ότι, ακόμη και με την εγκατάσταση προηγμένων τεχνικών συστημάτων, η κατάληξη πιθανότατα να ήταν η ίδια εάν ο σταθμάρχης είχε κάνει τους ίδιους χειρισμούς, που σημαίνει ότι τίθενται εκτός τα συστήματα ETCS.