Χαρακτηριστικά μεγάλης και κρίσιμης μάχης δίνει ο ΣΥΡΙΖΑ εναντίον του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Στην Κουμουνδούρου έχουν θέσει πολύ ψηλά στην αντιπολιτευτική τους ατζέντα το συγκεκριμένο ζήτημα. Δεν θεωρείται τυχαίο, άλλωστε, το γεγονός ότι, πέραν του αρμόδιου τομεάρχη Νίκου Φίλη, πρωταγωνιστικό ρόλο έχει αναλάβει ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας ο οποίος μέσα σε μία εβδομάδα έκανε δύο σχετικές παρεμβάσεις.
Οι λόγοι που στην Κουμουνδούρου έχουν κηρύξει «πόλεμο» έναντι του συγκεκριμένου νομοσχεδίου ποικίλλουν. Πρώτον, σε αυτό συμπυκνώνεται όλη η ιδεολογικοπολιτική αντιπαράθεση του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης με την κυβέρνηση. Δεύτερον, το ζήτημα της Παιδείας θεωρείται από τον ΣΥΡΙΖΑ ένα ευνοϊκό πεδίο για την προώθηση τακτικών στόχων. Τρίτον, ιστορικά πολλά στελέχη του προέρχονται από το φοιτητικό κίνημα, ενώ σημαντική είναι η διείσδυση του κόμματος και στον ακαδημαϊκό χώρο.
Στην αξιωματική αντιπολίτευση θεωρούν ότι στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας υπάρχουν όλα εκείνα τα ιδεολογικά και πολιτικά χαρακτηριστικά που τους διαφοροποιούν από την Νέα Δημοκρατία. «Δημόσιο vs Ιδιωτικό» και «Ασφάλεια Vs Ελευθερία» είναι τα δύο δίπολα πάνω στα οποία στηρίζουν την κριτική τους για το νομοσχέδιο.
«Ρουσφέτι στους ιδιώτες», βλέπουν στον ΣΥΡΙΖΑ
«Σκοπός της κυβέρνησης είναι να ανοίξει πελατεία για τα κολέγια. Εδώ δεν πρόκειται μόνο για ένα κορυφαίο ρουσφέτι σε μια χούφτα επιχειρηματίες, αλλά και για μια μείζονα πολιτική επιλογή αύξησης των κοινωνικών ανισοτήτων. Αν δεν έχεις 10.000 μόρια στις εξετάσεις δε θα γίνεσαι μηχανικός αν έχεις όμως 10.000 ευρώ το χρόνο για να αγοράσεις ένα ψευτοπτυχίο, θα γίνεσαι», ήταν η χαρακτηριστική αναφορά του Αλέξη Τσίπρα σε τηλεδιάσκεψη που είχε την Πέμπτη με το ΤΕΕ.
Στην αξιωματική αντιπολίτευση υποστηρίζουν ότι με το νέο νομοσχέδιο τουλάχιστον 24.500 μαθητές θα μείνουν φέτος εκτός ΑΕΙ. «Ενα στα τέσσερα παιδιά που πέρασαν το 2020, το 2021 θα μείνουν εκτός. Μεγαλύτερος ανταγωνισμός, περισσότερα φροντιστήρια και έξοδα, λιγότερες ευκαιρίες στους μαθητές από τα πιο φτωχά κοινωνικά στρώματα, απομάκρυνση από το στόχο της ΕΕ που είναι το 40% (και σύντομα το 50%) των πολιτών να έχουν πανεπιστημιακό πτυχίο. Γιατί, μην ξεγελούν κανένα, το “δεν χρειάζεται να σπουδάζει όλος ο κόσμος” είναι ένα σκληρά ταξικό δόγμα τους, που δεν στηρίζεται πουθενά. Για τα παιδιά της αστικής τάξης έχουν άλλο δόγμα: “πρέπει να σπουδάζουν οπωσδήποτε, κι αν δεν μπορούν εδώ, τα στέλνουμε έξω”» σημειώνει, σε δήλωσή του ο Νίκος Φίλης.
Παράλληλα, στην Κουμουνδούρου αναδεικνύουν ιδιαίτερα το ζήτημα της ίδρυσης ειδικού σώματος αστυνομίας εντός των Πανεπιστημίων αλλά και των γενικότερων προβλέψεων για την ασφάλεια εντός των ιδρυμάτων.
Φίλης: Οργουελική φαντασίωση της ΝΔ
Μιλώντας, στην Επιτροπή της Βουλής, ο κ. Φίλης υποστήριξε ότι η κυβέρνηση μεγαλοποιεί τα φαινόμενα βίας που υπάρχουν στα ελληνικά Πανεπιστήμια, κατηγορώντας την για ρουσφετολογική λογική και κατηγόρησε την κυβέρνηση για ρουσφετολογική λογική. «Η Ελλάδα είναι η δεύτερη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση μετά την Κύπρο σε αριθμό αστυνομικών, αναλογικά με τον γενικό πληθυσμό της. Να προσλάβουμε λοιπόν τώρα άλλους 1.030 ειδικούς φρουρούς από την εκλογική περιφέρεια του κ. Χρυσοχοΐδη, για να... πιάσουμε την πρώτη θέση! Τότε, να προσλαμβάνουμε και μια χιλιάδα αστυνομικούς για κάθε χώρο που κάποια στιγμή γίνεται κάποια παρανομία; Να ιδρύσουμε και αστυνομίες σχολείων, πλατειών, γυμναστηρίων και ό,τι άλλο βάλει ο νους της ΝΔ;», σημείωσε ο πρώην Υπουργός Παιδείας.
Ασκησε, επίσης, δριμεία κριτική σε ό,τι αφορά άλλες διατάξεις του νομοσχεδίου: «Στο άρθρο 12 του αντιδημοκρατικού ανοσιουργήματος Κεραμέως - Χρυσοχοΐδη, προβλέπεται η εγκατάσταση σε κάθε ΑΕΙ “Κέντρου ελέγχου και λήψης σημάτων και εικόνων” (τι εμπνευσμένος τίτλος!) το οποίο «συνδέεται με όλα τα τεχνολογικά συστήματα ασφαλείας και επικοινωνιών που εγκαθίστανται και λειτουργούν εντός του ΑΕΙ”. [...] Τίποτα δεν έχουν αφήσει έξω από την οργουελική τους φαντασίωση. Μόνο κάμερα στον ώμο κάθε φοιτητή δεν τόλμησαν να προβλέψουν. Για την ώρα», ανέφερε ο Νίκος Φίλης στην τοποθέτησή του στην Επιτροπή της Βουλής.
Προνομιακός χώρος η Νεολαία
Εκτός από τα ιδεολογικό-πολιτικά ζητήματα στον ΣΥΡΙΖΑ «βλέπουν», όμως στο πεδίο της εκπαίδευσης και μια καλή ευκαιρία εφαρμογής της τακτικής τους. Η ηγετική ομάδα του κόμματος επιθυμεί, όπου αυτό είναι δυνατό, να συγκροτούνται μετωπικές συμμαχίες με την Παιδεία να αποτελεί τον κατεξοχήν προνομιακό χώρο για την ευόδωση αυτών των λογικών. Ενδεικτική είναι, άλλωστε, η αναφορά του Αλέξη Τσίπρα στην εκδήλωση της Νεολαίας του κόμματος. «Πρέπει να γίνει κατανοητό και στον τελευταίο πολίτη της χώρας ότι εδώ έχουμε μια επίθεση στη δημόσια παιδεία και στο δημόσιο πανεπιστήμιο. Και γι` αυτό δεν χρειαζόμαστε απλά ένα κίνημα φοιτητικό, αλλά ένα κίνημα παλλαϊκό. Ένα κίνημα για την υπεράσπιση της δημοκρατίας και της δημόσιας παιδείας.»
Την ίδια ώρα στον ΣΥΡΙΖΑ γνωρίζουν ότι, παρά τη μεγάλη δημοσκοπική διαφορά με τη Νέα Δημοκρατία, το κόμμα τους διατηρεί αυξημένη επιρροή στις νεότερες ηλικίες, στοιχείο στο οποίο επιθυμούν να επενδύσουν, επιχειρώντας να αναδειχθούν ως η πολιτική δύναμη που θα εκφράσει θεσμικά τα αιτήματα του φοιτητικού κινήματος. Εν προκειμένω στην Κουμουνδούρου επαναλαμβάνουν τη στήριξή τους στις φοιτητικές κινητοποιήσεις και θέτουν σε κινητοποίηση τόσο τις δυνάμεις τους στους φοιτηές όσο και στον ακαδημαϊκό χώρο.
Ιστορικοί δεσμοί με το φοιτητικό κίνημα
Τέλος, σημαντικός λόγος που στον ΣΥΡΙΖΑ «σηκώνουν» τόσο πολύ το ζήτημα του νομοσχεδίου είναι οι ιστορικοί δεσμοί του χώρου και των στελεχών του με το φοιτητικό κίνημα. Δημήτρης Τζανακόπουλος, Νάσος Ηλιόπουλος, Εφη Αχτσιόγλου, Κώστας Ζαχαριάδης, Γιάννης Μπουρνούς, Ράνια Σβίγκου είναι μόνο ορισμένα από τα στελέχη του κόμματος που αναδείχθηκαν μέσα από τον φοιτητικό συνδικαλισμό ενώ ορισμένοι θεωρούνται «γενιά του Αρθρου 16», έχοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στο φοιτητικό κίνημα της διετίας 2006-2008. Την ίδια ώρα πολλά στελέχη του κόμματος προέρχονται από τον ακαδημαϊκό χώρο. Οι πρώην υπουργοί K. Γαβρόγλου και Α. Μπαλτάς αλλά και οι βουλευτές Χ. Βερναρδάκης, Ε. Τσακαλώτος, Γ. Κατρούγκαλος, Θ. Φωτίου και Σ. Αναγνωστοπούλου είναι ορισμένοι από όσους πριν πολιτευτούν είχαν μακρά θητεία στις πανεπιστημιακές έδρες.