Νέα συνάντηση -η δεύτερη μέσα σε 24 ώρες- είχαν ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Αντώνης Σαμαράς.
Η συνάντησή τους έγινε στα εγκαίνια του «Σπιτιού του Οδυσσέα Ελύτη» στην Πλάκα, στη διασταύρωση Διοσκούρων και Πολυγνώτου.
Ο πρωθυπουργός έφτασε λίγο μετά τον Αντώνη Σαμαρά, τον οποίο έσπευσε να χαιρετήσει όπως και τη σύζυγό του, Γεωργία. Οι δύο τους στη συνέχεια κάθισαν στις θέσεις τους, έχοντας ανάμεσά τους την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
Η prive ξενάγηση Μητσοτάκη, Σαμαρά, Μενδώνη στο γραφείο του Ελύτη
Μετά το τέλος της εκδήλωσης, η σύντροφος του ποιητή Ιουλίτα Ηλιοπούλου, προσκάλεσε για ιδιωτική ξενάγηση στο γραφείο του Οδυσσέα Ελύτη, τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Αντώνη Σαμαρά, τη Λίνα Μενδώνη, τον συνθέτη Γιώργο Κουρουπό, την εκδότρια του Ίκαρου Κατερίνα Καρύδη, που ήταν και η αγαπημένη του ποιητή καθώς και τον δήμαρχο Αθηναίων, Χάρη Δούκα.
Ο διάλογος δημοσιογράφων με Μητσοτάκη και Σαμαρά
Βγαίνοντας από την ξενάγηση, η κυρία Μενδώνη σύστησε στον πρωθυπουργό μία εθελόντρια που συνέβαλε στην υλοποίηση του μουσείου. «Εσύ είσαι η εθελόντρια. Συγχαρητήρια για την πολύ καλή δουλειά», είπε ο πρωθυπουργός.
Οι δημοσιογράφοι έσπευσαν να βγάλουν κάποια είδηση για το αποψινό τετ α τετ.
- Δημοσιογράφος: «Ο Ελύτης ενώνει πρόεδρε;»
- Μητσοτάκης: «Εννοείται. Και σας παραπέμπω σε συγκεκριμένους στίχους του Ελύτη».
Την ίδια ερώτηση υπέβαλαν και στον κ. Σαμαρά. «Η ποίηση ενώνει;».
«Η ποίηση…» αρκέστηκε να πει ο Αντώνης Σαμαράς και απέφυγε να απαντήσει.
Δείτε το βίντεο:
Ο πρωθυπουργός προσεκλήθη από τη σύντροφο του ποιητή, Ιουλίτα Ηλιοπούλου, όπως και ο Αντώνης Σαμαράς.
Μενδώνη: Ελάχιστο δείγμα τιμής
"Απόψε εδώ ευοδώθηκε μια ιδέα της Ιουλίτας Ηλιοπούλου, κοινωνοί της οποίας γίναμε το 2013", δήλωσε στην ομιλία της η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, αναφερόμενη στο μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ του ΥΠΠΟ και της ΑΜΚΕ ‘ΑΕΡΤΟΝ', στην οποία παραχωρείται το οίκημα που αποκατέστησε το ΥΠΠΟ έχοντας αναλάβει να καλύπτει τις λειτουργικές δαπάνες του Μουσείου. "Έτσι η πολιτεία αποδίδει το Μουσείο ως ελάχιστο δείγμα τιμής στο έργο ενός από τους εμβληματικότερους εκπροσώπους των νεότερων ποιητικών γραμμάτων", σημείωσε μεταξύ άλλων η υπουργός Πολιτισμού.
Ιουλίτα Ηλιοπούλου: Ο καθένας και όλοι, μπορούν να προσεγγίσουν τον κόσμο του Ελύτη
"Πέρα των εκδόσεων, των ομιλιών, των μουσικών εκδόσεων, των επισκέψεών μου στα σχολεία, οδηγήθηκα εδώ και αρκετά χρόνια στη σκέψη της δημιουργίας μιας εστίας για τον Ελύτη, ενός κέντρου που θα μπορεί όχι μόνο ο μελετητής ή ο φανατικός αναγνώστης, αλλά κυρίως ο ανύποπτος διαβάτης που περνά, το παιδί που τώρα μαθαίνει, ο απλός Έλληνας που εξακολουθεί να φοβάται την ποίηση, παρότι επιχειρεί και ο ίδιος να γράψει. Ο κάθε ένας και όλοι τους να μπορούν να προσεγγίσουν τον κόσμο του Ελύτη", ανέφερε μεταξύ άλλων η Ιουλίτα Ηλιοπούλου.
Χαιρετισμός του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στα εγκαίνια του μουσείου «Σπίτι του Ελύτη»
Στην ομιλία του, ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε μεταξύ άλλων: «Παραλαμβάνοντας το Νόμπελ Λογοτεχνίας,ο Ελύτης περιέγραφε την Ελλάδα ως "μικρή σε μεγεθος,αλλά μεγάλη σε σημασία". Αυτό ενσαρκώνει και ο χώρος που βρισκόμαστε».
«Κύριε Πρόεδρε, κυρία Υπουργέ, κύριε Δήμαρχε, αγαπητή κυρία Ηλιοπούλου,
Ο Οδυσσέας Ελύτης έγραψε κάποτε για «τον κόσμο τον μικρό, τον μέγα». Και σήμερα, μια μέρα πριν κλείσουν 113 χρόνια από τη γέννησή του, δίνουμε μια νέα πνοή στον κόσμο αυτόν. Όπως είπε και η κα Υπουργός, εγκαινιάζουμε το μουσείο με το όνομά του, το «Σπίτι του Οδυσσέα Ελύτη», δημιουργώντας ουσιαστικά μια κιβωτό του έργου του και μαζί μια ζωντανή κοιτίδα της νεοελληνικής ποίησης και σκέψης.
Έτσι, αυτό το υποδειγματικά ανακαινισμένο κτήριο στην καρδιά της Αθήνας, όπου η ελληνικότητα συναντά τη νεωτερικότητα, γίνεται ένα ακόμα σημαντικό ορόσημο στη μακραίωνη πολιτιστική διαδρομή της χώρας. Ένα κτίσμα αντάξιο της αποστολής του και συμβατό με την αισθητική της. Το μαρτυρούν η λιτότητα και το άπλετο φως που το περιβάλλει.
Στις αίθουσες του μουσείου οι επισκέπτες θα μπορούν στο εξής να εξερευνούν την εργογραφία του ποιητή, με τις αρχικές εκδόσεις και των 52 βιβλίων του, που εκτίθενται μαζί για πρώτη φορά. Εδώ επίσης φιλοξενούνται σπάνια οπτικά και ηχητικά τεκμήρια της ζωής του, όπως και το βασικό αρχείο του, ανοικτό πια στον θαυμασμό όλων μας.
Στον ίδιο χώρο, όμως, όπως ειπώθηκε και πριν -και ανυπομονώ να τον δω-, ξαναζεί και το περιβάλλον της δημιουργικής, αλλά και εξαιρετικά απλής καθημερινότητας του Ελύτη: το γραφείο του, που τον συντρόφευε στο σπίτι της οδού Σκουφά, το ίδιο και τα τόσο σημαντικά γι’ αυτόν προσωπικά του αντικείμενα. Με το κάθε ένα από αυτά να αφηγείται τη δική του ιστορία για τον ποιητή, που έζησε με εγκράτεια αλλά έγραψε με πάθος.
Ο ίδιος, βεβαίως, πίστευε ότι «δεν αρκεί να έχεις τσιμέντο και σίδερο για να μας πεις πως έχεις και σπίτι».
Το σημερινό γεγονός, ωστόσο, ήταν ένα ιστορικό χρέος της πολιτείας, πολύ περισσότερο καθώς αυτό το νεοκλασικό δηλώνει -και θα δηλώνει πολύ περισσότερα- από ένα απλό κτίσμα. Αποτελεί, ωστόσο, και μία τρανή απόδειξη ότι προτεραιότητά μας είναι η επένδυση στον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό, εντάσσοντας, μεταξύ άλλων, εμβληματικά κτήρια της πρωτεύουσας στην καθημερινή ζωή των Αθηναίων. Κτήρια τα οποία αποκτούν έναν καινούργιο ρόλο, μια καινούργια ζωή.
Άλλωστε, την ίδια κατεύθυνση υπηρετεί και η αποκατάσταση της οικείας Παλαμά, η οποία και αυτή προχωρεί με γρήγορους ρυθμούς.
Κυρίες και κύριοι, παραλαμβάνοντας το Νόμπελ Λογοτεχνίας ο Ελύτης περιέγραφε την Ελλάδα ως «μία χώρα μικρή σε έκταση χώρου και απέραντη σε έκταση χρόνου». Αυτή την αντίληψη πιστεύω ότι ενσαρκώνει και ο χώρος στον οποίο σήμερα βρισκόμαστε, ακτινοβολώντας πλέον το περιεχόμενό του πολύ πέραν του περιορισμένου «εδώ» και του εφήμερου «τώρα».
Αξίζουν, συνεπώς, συγχαρητήρια στο Υπουργείο Πολιτισμού και σε όσους εργάστηκαν για να γίνει πράξη αυτό το όραμα, και βέβαια στους πολλούς δωρητές οι οποίοι υποστήριξαν αυτό το εγχείρημα.
Όμως, ευγνωμοσύνη πρωτίστως οφείλουμε στην Ιουλίτα Ηλιοπούλου και στην «ΑΕΡΤΟΝ», για την ευλαβική τους αφοσίωση στη διατήρηση, αλλά και αξιοποίηση αυτού του ανεκτίμητου αρχείου του ποιητή μας.
Και είμαι πολύ βέβαιος ότι αυτό το νέο μουσείο γρήγορα θα καθιερωθεί όχι μόνο ως ένα κέντρο μνήμης και οφειλόμενης τιμής προς τον Ελύτη, αλλά και ως ένα δυναμικό, «ανοιχτό» ίδρυμα, το οποίο ειδικά οι νέοι θα ανιχνεύουν στο έργο του, κάτι που και εκείνος επιθυμούσε, πώς να γίνονται, δηλαδή, οι ίδιοι «αρχιτέκτονες του κόσμου», όπως είχε πει.
Στις μέρες μας, μάλιστα, τα λόγια του αποκτούν και μία νέα διάσταση, αρκεί να θυμηθούμε το κάλεσμά του στους δημιουργούς «να οδηγούν την τεχνική τελειότητα στη φυσική της κατάσταση» ή την άποψη που μοιραζόταν με τους γύρω του πως «είναι ό,τι πιο δύσκολο και ό,τι πιο “ελληνικό” να αξιοποιείς το ελάχιστο για να αποσπάς τα μέγιστα».
Καλή αρχή, λοιπόν, στον νέο αυτόν πνευματικό «πνεύμονα» της πρωτεύουσας, εδώ που η ποίηση και ο πολιτισμός μας και θα αναπνέουν αλλά και θα εμπνέουν. Έναν τόπο συνάντησης μελετητών αλλά και όσων ακόμα εξακολουθούν να γοητεύονται από την τέχνη του λόγου. Μια γέφυρα ανάμεσα στο σήμερα και στο χθες, όπου ουσιαστικά θα ιχνογραφείται το αύριο.
Σας ευχαριστώ και καλό ξεκίνημα στο νέο μουσείο «Οδυσσέα Ελύτη».
Εχθές υπήρξε η πρώτη κοινή παρουσία των κ.κ. Μητσοτάκη, Καραμανλή, Σαμαρά, ύστερα από σχεδόν επτά μήνες, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης του διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου «1974-2024: 50 χρόνια από τη μετάβαση στη Δημοκρατία - Η Δημοκρατία στην εποχή μας», του Ιδρύματος Κωνσταντίνου Καραμανλή.
Ο κ. Μητσοτάκης έφτασε χαμογελαστός και αντήλλαξε, αρχικά, μια παγωμένη χειραψία με τον Κώστα Καραμανλή. Λίγα δευτερόλεπτα μετά ακολούθησε η πιο θερμή χειραψία με τον Αντώνη Σαμαρά.
Στο τέλος της εκδήλωσης ο κ. Μητσοτάκης χαιρέτησε ξανά τους δύο πρώην πρωθυπουργούς, λέγοντας στον κ. Σαμαρά «εμείς, Αντώνη, θα τα πούμε και αύριο», παραπέμποντας στο τετ α τετ τους στην αποψινή εκδήλωση.
Στο σπίτι-μουσείο του Οδυσσέα Ελύτη θα στεγαστεί το αρχείο του ποιητή, που κατέχει η κυρία Ηλιοπούλου, ενώ θα είναι ανοικτό για μελετητές απ' όλο τον κόσμο.
Παράλληλα, αναδεικνύεται και αξιοποιείται το πλούσιο οπτικό και ηχητικό υλικό από τη ζωή και το έργο του Οδυσσέα Ελύτη, κείμενα, φωτογραφίες, ακόμη και προσωπικά αντικείμενα, αλλά και το γραφείο του, όπως ήταν στο σπίτι του στην οδό Σκουφά.