Στην παρουσίαση του λευκώματος «200 Χρόνια Ελλάδα-200 Χρόνια Εθνικές Υποδομές» παρευρέθηκε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας.
Κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του στην εκδήλωση της Πανελλήνιας Ένωσης Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ) ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στη διαχρονική συνεισφορά του κλάδου των υποδομών στην οικοδόμηση της χώρας, την εθνική οικονομία και την κοινωνική συνοχή, τονίζοντας την σημασία του ως δείκτη προόδου της επιστημονικής γνώσης.
Σταϊκούρας: Οι Έλληνες μηχανικοί έχουν διαδραματίσει κομβικό ρόλο στη δημιουργία σημαντικών εθνικών υποδομών
Ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε την αξία του ανθρώπινου κεφαλαίου ως καταλυτικού συντελεστή των παραγόμενων έργων, λέγοντας ότι: «Οι Ελληνίδες και οι Έλληνες μηχανικοί, οι μικρές και μεγάλες κατασκευαστικές εταιρίες, έχουν διαδραματίσει κομβικό ρόλο στη δημιουργία σημαντικών εθνικών υποδομών και δημοσίων έργων».
«Σήμερα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί και δρομολογεί ένα πλήθος μεγάλων, αλλά και μικρότερης εμβέλειας έργων σε όλη την επικράτεια, αξιοποιώντας εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Με δεδομένη την πολιτική βούληση, συνεχίζουμε να εργαζόμαστε με ρεαλιστικό σχέδιο και την πολύτιμη αρωγή των τεχνικών εταιρειών, προκειμένου να εκπληρώνουμε κάθε στόχο που βάζουμε, ισχυροποιώντας, ακόμη περισσότερο, την πατρίδα μας», κατέληξε στην τοποθέτησή του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα:
Το Λεύκωμα της Πανελλήνιας Ένωσης Συνδέσμων Εργοληπτών Δημόσιων Έργων για την ανάπτυξη των υποδομών, από καταβολής του ελληνικού κράτους, έχει ιστορική αξία.
Αποτυπώνει τη συνεισφορά του κλάδου στην οικοδόμηση της χώρας, στην εθνική οικονομία και την κοινωνική συνοχή.
Αποτελεί, όμως, ταυτόχρονα και έναν δείκτη προόδου της επιστημονικής γνώσης, αφού μελετώντας κανείς τα έργα που έγιναν στην πατρίδα μας στην πορεία των ετών, αντιλαμβάνεται την εξέλιξη των δυνατοτήτων του τεχνικού κλάδου.
Μέσα από αυτή την πορεία, αναδεικνύεται η αξία του ανθρώπινου κεφαλαίου ως καταλυτικού συντελεστή των παραγόμενων έργων, στοιχείο που αποτελεί - και στις ημέρες μας - συγκριτικό πλεονέκτημα.
Οι ελληνικές εταιρείες έχουν αναπτύξει αξιοσημείωτη τεχνογνωσία και δεν είναι λίγες φορές, σε επισκέψεις μας στο εξωτερικό, όπου ομόλογοί μου έχουν εκφράσει τον θαυμασμό τους, αλλά και το ενδιαφέρον των χωρών τους για συνεργασία με τις ελληνικές τεχνικές εταιρείες.
Δραστηριότητα που άλλωστε υπάρχει, ενισχύεται και επεκτείνεται.
Οι Ελληνίδες και οι Έλληνες μηχανικοί, οι μικρές και μεγάλες κατασκευαστικές εταιρίες, έχουν διαδραματίσει κομβικό ρόλο στη δημιουργία σημαντικών εθνικών υποδομών και δημοσίων έργων.
Δημόσια έργα, που από τη φύση τους, απαιτούν χρόνο και σημαντικούς πόρους.
Γι’ αυτό, ίσως, ανατρέχοντας στο παρελθόν, παρατηρείται πως οι σημαντικότερες περίοδοι ανάπτυξης των υποδομών ήταν εκείνες όπου διαδοχικές κυβερνήσεις εξασφάλισαν τη συνέχεια των μεγάλων έργων.
Ενδεικτικό παράδειγμα είναι η εποχή του Χαρίλαου Τρικούπη, ο οποίος συνέχισε, επιτάχυνε και διεύρυνε το πρόγραμμα κατασκευής των δημόσιων έργων που είχε ξεκινήσει η κυβέρνηση Κουμουνδούρου.
Τις τελευταίες δεκαετίες, ο τεχνικός – κατασκευαστικός κλάδος πρωταγωνιστεί στον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του συνόλου των υποδομών και μεταφορών της χώρας.
Αρκεί να συγκρίνουμε την εικόνα της πρωτεύουσας, σήμερα, σε σχέση με το παρελθόν, όταν δεν υπήρχαν Μετρό, Αττική Οδός και το Διεθνές Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.
Να συγκρατήσουμε τη σημερινή εικόνα της Θεσσαλονίκης και να κάνουμε μια προβολή στο άμεσο μέλλον, με Μετρό και Flyover.
Αποδεδειγμένα και διαχρονικά, η συνεισφορά των υποδομών στη δημιουργία του Εθνικού Εισοδήματος είναι αξιοσημείωτη.
Ενδεικτικά, από το 2000 έως σήμερα εκτιμάται, σωρευτικά, στα 180 δισ. ευρώ, με διπλάσια αξία στη συνολική οικονομική δραστηριότητα και τη δημιουργία πολλών θέσεις απασχόλησης.
Αναπτύχθηκε και αναπτύσσεται ένα δίκτυο σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων, μέσω των οποίων βελτιώθηκαν οι υποδομές και ενισχύθηκε η οδική ασφάλεια.
Ολοκληρώθηκαν εμβληματικά έργα, όπως η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου και το Μετρό της Αθήνας, το οποίο επεκτείνεται.
Σε όλες τις περιφέρειες έγιναν εκατοντάδες παρεμβάσεις αναβάθμισης λιμένων και κτιριακών εγκαταστάσεων, καθώς και πλήθος αντιπλημμυρικών και αγροτικών έργων.
Σήμερα, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί και δρομολογεί ένα πλήθος μεγάλων, αλλά και μικρότερης εμβέλειας έργων σε όλη την επικράτεια, αξιοποιώντας εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους.
Με δεδομένη την πολιτική βούληση, συνεχίζουμε να εργαζόμαστε με ρεαλιστικό σχέδιο και την πολύτιμη αρωγή των τεχνικών εταιρειών, προκειμένου να εκπληρώνουμε κάθε στόχο που βάζουμε, ισχυροποιώντας, ακόμη περισσότερο, την πατρίδα μας».