«Αλλάζουμε την αναπτυξιακή πορεία των νησιών μας» υπογράμμισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης.
Ο υπουργός έκανε αυτή την παρατήρηση κατά την έναρξη της συζήτησης του νομοσχεδίου «Ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο, διατάξεις για συμμόρφωση με υποχρεώσεις διεθνούς ναυσιπλοΐας και την αναβάθμιση Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. και ειδικές ρυθμίσεις για την ψηφιοποίηση και εν γένει ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας στη μετά-COVID εποχή» στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στην Βουλή.
Γιάννης Πλακιωτάκης: Ουσιαστική παρέμβαση το νέο σχέδιο
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, τόνισε πως αυτό το σχέδιο νόμου «συνιστά ένα νέο συγκροτημένο αποτελεσματικό σχέδιο. Μια ουσιαστική παρέμβαση που δίνει νόημα και περιεχόμενο στην νησιωτικότητα, δημιουργώντας και εξασφαλίζοντας συγκριμένα μέσα και εργαλεία χρηματοδότησης. Πρόκειται είπε για «ένα λειτουργικό στρατηγικό σχέδιο που θα βοηθήσει στην βελτίωση της ποιότητας ζωής του 15% του πληθυσμού της χώρας που κατοικεί στα νησιά μας, καθώς η στήριξη των νησιωτών αλλά και των νησιών μας είναι εθνικό θέμα».
Ο κ. Γιάννης Πλακιωτάκης χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ως «σημαντική τομή που αλλάζει άρδην τα δεδομένα με τα οποία το ελληνικό Κράτος αντιμετωπίζει τα νησιά και τους νησιώτες».
Ανέφερε πως «βρίσκεται στην καρδιά της πολιτικής αντίληψης αλλά και της προσέγγισης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και της κυβέρνησης της ΝΔ καθώς υπηρετεί την έμπρακτη αναγνώριση της εθνικής σημασίας του νησιωτικού χώρου» που «ειδικά αυτή την κρίσιμη περίοδο των απειλών, των προκλήσεων» είναι σημαντικό «η διατήρηση ενός οικονομικά και κοινωνικά υγιούς νησιωτικού χώρου καθώς έτσι ενισχύονται τα εθνικά και κυριαρχικά δικαιώματα της πατρίδας μας».
Πολιτική στο νησιωτικό χώρο χωρίς εξαιρέσεις
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, υπογράμμισε ότι με το παρόν νομοθέτημα «για πρώτη φορά «θεσμοθετείται διαμόρφωση πολιτικής για όλο το νησιωτικό χώρο χωρίς εξαιρέσεις» σε αντίθεση, με ό,τι είχε γίνει με το μεταφορικό ισοδύναμο. Αντιμετωπίζει «ολιστικά και με συγκεκριμένη στρατηγική και πολιτική τα θέματα της νησιωτικότητας. Και αυτό που τόσα χρόνια ζητούσαμε από την ΕΕ να δημιουργήσει νησιωτική πολιτική εμείς τώρα το κάνουμε πράξη».
Ο κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, γνωστοποίησε ότι στις 2 Φεβρουαρίου η Ελλάδα θα υπογράψει την διακήρυξη για την «βιώσιμη Γαλάζια Οικονομία» όπου τίθενται οι προτεραιότητες για την επόμενη πενταετία για τους τομείς της «Γαλάζιας Οικονομίας».
Αναφερόμενος στην φιλοσοφία που διέπει το νομοσχέδιο, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είπε πως εισάγεται για πρώτη φορά η υποχρέωση εθνικής νησιωτικής στρατηγικής με σαφείς και μετρήσιμους δείκτες και στόχους, τόσο σε εθνικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο και με συγκεκριμένες πολιτικές περιφερειακής ανάπτυξης. Διατηρείται το ενιαίο και αδιαίρετο του νησιωτικού χώρου. Η στρατηγική του εδράζεται στην αξιοποίηση του συνόλου των δυνατών διαθεσίμων πόρων μέσω χρηματοδοτικών μοχλεύσεων.
Η νέα νησιωτική πολιτική
Το νομοσχέδιο αυτό, εξήγησε αναπτύσσεται στο τρίπτυχο νησιωτικότητα, θαλάσσια οικονομία και Γαλάζια ανάπτυξη. Μια καλή ευρωπαϊκή πρακτική που για «πρώτη φορά εισάγεται σε θεσμικό κείμενο κατά τρόπο ολοκληρωμένο, συνεκτικό και ρεαλιστικό». Η θαλάσσια πολιτική είπε πως εντάσσεται στην εθνική στρατηγική σημειώνοντας πως σε αυτή συγκαταλέγεται και η διασφάλιση της διακριτής αντιμετώπισης των μικρών και πολύ μικρών νησιών. Η νέα νησιωτική πολιτική, τόνισε «απαιτεί προτεραιότητες, μέσα, εργαλεία μηχανισμούς και αποτελεσματική διακυβέρνηση η οποία πρέπει να συνδέεται με την ανάπτυξη της θαλάσσιας οικονομίας».
Ο κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, ανέφερε πως με το νομοσχέδιο αυτό το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναλαμβάνει ρόλο συντονιστή για την συλλογική ενεργοποίηση του κρατικού μηχανισμού και ουσιαστικά δικαιώνεται 100% ο δεύτερος μεγάλος πυλώνας του υπουργείου που είναι η νησιωτικότητα.
Απαντήσεις στις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης
Απαντώντας σε παρατηρήσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με την διαβούλευση του νομοσχεδίου ο υπουργός ανέφερε πως αυτό διαμορφώθηκε μέσα από 14 περιφερειακές συνδιασκέψεις σε ολόκληρη τη νησιωτική περιφερειακή Ελλάδα στην οποία συμμετείχαν 327 κοινωνικοί εταίροι και φορείς, που συνέβαλαν σημαντικά στην διαμόρφωσή του. Ξεκινήσαμε είπε «από λευκό χαρτί» ως κληρονομία προεργασίας για την νησιωτική ανάπτυξη και διαμορφώσαμε ένα σχέδιο νόμου που δεν είναι μια άσκηση επί χάρτου. Αποτελεί προϊόν συστηματικής μελέτης δυνατοτήτων και αδυναμιών» και πρόσθεσε πως αυτό «είναι το πρώτο βήμα καθώς μετά την ψήφισή του νομοσχεδίου θα ακολουθήσει μια δευτερογενής νομοθέτηση που ήδη είναι σε προχωρημένο στάδιο».
Σχετικά με τις ενστάσεις και τις αιχμές που διατύπωσαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης αναφορικά με το εδάφιο ε, του άρθρου 17 για την επιδότηση διδάκτρων σε ιδιωτικές τεχνικές σχολές εμπορικής ναυτιλίας, ο υπουργός είπε πως καλό είναι να διαβάζουμε την ουσία της διάταξης και να μην μένουμε σε «σκονάκια» που μας δίνουν φίλοι μας καθώς η διάταξη αυτή «είναι μια διάταξη που ισχύει από το 1980» η οποία όμως είναι άνευ εφαρμογής και περιεχομένου από το Ν.Δ 197, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το Ν 1085/1980 στο άρθρο 43». Όμως «για να μην υφίσταται οποιαδήποτε ένσταση, εγώ θα αναλάβω πρωτοβουλία να διαγραφεί η συγκεκριμένη διάταξη».