Το νομοσχέδιο για την διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών και την λειτουργία της ΕΥΠ θα συζητηθεί σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο και προς το τέλος της άλλης εβδομάδας θα εισαχθεί στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.
Η ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης και οι παρατηρήσεις που έγιναν στην διάρκεια της, κυρίως από θεσμικούς φορείς όπως η ΑΔΑΕ, έχουν ληφθεί υπόψιν, σύμφωνα κυβερνητικές πηγές, επιφέροντας αλλαγές σε ορισμένα άρθρα. Αυτές δεν θα αφορούν την κεντρική φιλοσοφία του νομοσχεδίου, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, αλλά επιμέρους προβλέψεις «στην κατεύθυνση μιας πληρέστερης πρότασης».
Το Μαξίμου υπεραμύνεται της διάταξης για την τριετία
Έτσι, το άρθρο που προβλέπει την συμπλήρωση τριετίας για την ενημέρωση κάποιου από την ώρα που τελειώνει η νόμιμη επισύνδεση για λόγους εθνικής ασφάλειας θα μείνει ως έχει με το Μέγαρο Μαξίμου να υπεραμύνεται της διάταξης. Όπως σημειώνεται από κυβερνητικής πλευράς «ισχύει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες» και είναι απαραίτητο χρονικό διάστημα όταν πρόκειται για την εθνική ασφάλεια ώστε να είναι πιο αποτελεσματικός ο ρόλος των μυστικών υπηρεσιών και να μην τίθεται σε κίνδυνο η διερεύνηση ξένων πρακτόρων που μπορεί να δρουν εντός ελληνικού εδάφους.
Υπό αλλαγή ο χρόνος καταστροφής αρχείων παρακολούθησης
Δύο είναι τα άρθρα που θα τροποποιηθούν ύστερα από την κριτική που υπήρξε στο περιεχόμενο τους, σύμφωνα με πληροφορίες. Το πρώτο αφορά τον χρόνο καταστροφή των αρχείων παρακολούθησης και το δεύτερο τον ορισμό της «εθνικής ασφάλειας». Όσον αφορά το πρώτο οι ενστάσεις εστιάζουν στο γεγονός ότι δεν προβλέπεται ποιος φορέας ελέγχει τη διαγραφή ή την καταστροφή του υλικού και η εξάμηνη περίοδος διαγραφής απέχει πολύ από την 3ετή περίοδο για την ενημέρωση του παρακολουθούμενου, με αποτέλεσμα να υπάρχει ορατός κίνδυνος αφαίρεσης των απαραίτητων εργαλείων έννομης προστασίας.
Σκέψεις για αλλαγές στον όρο «εθνική ασφάλεια»
Το δεύτερο θέμα για το οποίο έχει υπάρξει συζήτηση και αναμένονται αλλαγές είναι τι σημαίνει «εθνική ασφάλεια» και τι πρέπει να εντάσσεται σε αυτόν τον ορισμό. Το άρθρο 3 αναφέρει ότι λόγοι εθνικής ασφάλειας «είναι οι λόγοι που συνάπτονται με την προστασία των βασικών λειτουργιών του κράτους και των θεμελιωδών συμφερόντων του κοινωνικού συνόλου και περιλαμβάνουν την πρόληψη και την καταστολή δραστηριοτήτων ικανών να επιφέρουν πλήγμα στις συνταγματικές, πολιτικές, οικονομικές ή κοινωνικές δομές της χώρας όπως, ιδίως, λόγοι σχετικοί με την εθνική άμυνα, την εξωτερική πολιτική, την ενεργειακή ασφάλεια, την κυβερνοασφάλεια και την προστασία από άλλες υβριδικές απειλές, την προστασία του νομίσματος και της εθνικής οικονομίας, την προστασία από ανθρωπιστική κρίση, τη δημόσια υγεία και την προστασία του περιβάλλοντος». Δυνητικά, δηλαδή, κάθε πεδίο της δημόσιας λειτουργίας μπορεί να ενταχθεί στον ορισμό της δημόσιας ασφάλειας και κατά συνέπεια να υπάρχει δυνατότητα άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών με αφορμή κάθε δραστηριότητα ενός προσώπου. Αυτό που τέθηκε στη δημόσια διαβούλευση είναι ο ορισμός της εθνικής ασφάλειας να έχει πιο αυστηρό πλαίσιο που θα αφορά την προστασία της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας, θέματα Ενόπλων Δυνάμεων, παρουσία ξένων πρακτόρων στη χώρα κλπ.
Ακέραιο το άρθρο για νόμιμες επισυνδέσεις σε πολιτικά πρόσωπα
Ακέραιο αναμένεται να παραμείνει το άρθρο που αφορά τις νόμιμες επισυνδέσεις σε πολιτικά πρόσωπα. Από την πλευρά της κυβέρνησης τονίζουν ότι προβλέπει πολύ ισχυρές δικλείδες ασφάλειας και ισχυρές θεσμικές εγγυήσεις που αποτελούν και το ζητούμενο μετά την υπόθεση με την παρακολούθηση του Νίκου Ανδρουλάκη. Θετικά εκφράστηκε σε συζήτηση με δημοσιογράφους και ο Πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας, ο οποίος σε συνομιλία του με τους δημοσιογράφους δεν έκρυψε ότι προβληματίστηκε για τη διάταξη που αφορά στο ρόλο του εκάστοτε Προέδρου του Κοινοβουλίου στην έγκριση ή μη αιτήματος άρσης του απορρήτου ως προς το χρόνο της «παρέμβασης», πριν ή μετά τους εισαγγελείς, συμπλήρωσε ωστόσο, ότι συμφωνεί με τη διατύπωση της διάταξης, η οποία προσομοιάζει με τη διαδικασία άρσης ασυλίας.
Αναλυτικά, τα θέματα της σημερινής συνεδρίασης του Υπουργικού Συμβουλίου είναι:
-Εισήγηση από τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και τον αναπληρωτή υπουργό Θεόδωρο Σκυλακάκη σχετικά με την κατάσταση και προοπτικές της ελληνικής οικονομίας - Σχέδιο Κρατικού Προϋπολογισμού 2023,
-Παρουσίαση από τον υπουργό Δικαιοσύνης Κώστα Τσιάρα και τον υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη του νομοσχεδίου για τη διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών, την κυβερνοασφάλεια και την προστασία των προσωπικών δεδομένων των πολιτών,
-Παρουσίαση από τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα των νομοθετικών πρωτοβουλιών: α) Ερανιστικό νομοσχέδιο, β) Λήψη μέτρων εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/23, σχετικά με το πλαίσιο για την ανάκαμψη και την εξυγίανση κεντρικών αντισυμβαλλομένων, γ) Λήψη μέτρων εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1238 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τη θέσπιση πανευρωπαϊκού ατομικού συνταξιοδοτικού προϊόντος,
-Παρουσίαση από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα του νομοσχεδίου για τη βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και την επέκταση των αρμοδιοτήτων της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας ως προς τις υπηρεσίες ύδατος και διαχείρισης αστικών αποβλήτων,
-Παρουσίαση από τον υπουργό Εσωτερικών Μάκη Βορίδη του νομοσχεδίου για τον Συνήγορο του Πολίτη,
-Παρουσίαση από τον υπουργό Υγείας Θάνο Πλεύρη και την υφυπουργό Ζωή Ράπτη του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Ψυχική Υγεία.