Στην εκδήλωση παρουσίασης της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας και των Ψηφιακών ΚΕΠΑ μίλησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Μια από τις πρώτες πρωτοβουλίες μας τον Αύγουστο του 2019 ήταν η εκπόνηση μιας πλήρους, οριζόντιας στρατηγικής με εφαρμογή σε πολλά υπουργεία για την αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων των ατόμων με αναπηρία.
Προφανώς, πολύ ψηλά στην ιεράρχηση των προβλημάτων αποτελούσε και η πραγματικότητα που αντιμετώπιζαν τα άτομα με αναπηρία και οι οικογένειές τους, ως προς τον τρόπο λειτουργίας των ΚΕΠΑ, που, πάρα τις πολύ φιλότιμες προσπάθειες των εργαζομένων, στη συνείδηση των ατόμων με αναπηρία, λόγω διαδικαστικών ελλείψεων, είχαν μετατραπεί από κέντρα πιστοποίησης αναπηρίας σε κέντρα περιφρόνησης αναπήρων», τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην εκδήλωση για την παρουσίαση της Εθνικής Πύλης Αναπηρίας και των Ψηφιακών ΚΕΠΑ.
«Και ακριβώς αυτή τη σημαντική αλλαγή στις διαδικασίες των ΚΕΠΑ είχαμε τη δυνατότητα να δρομολογήσουμε κάνοντας μια σειρά από αλλαγές, οι οποίες εκ των υστέρων μου φαίνονται απολύτως αυτονόητες», είπε.
«Γιατί να πρέπει να περνάει κάποιος από επαναλαμβανόμενες εξετάσεις για ένα πρόβλημα που τον συνοδεύει για μια ζωή; Γιατί να μην μπορούμε να επιστρατεύσουμε την ψηφιακή τεχνολογία, για να απλοποιήσουμε τη ζωή αυτών των συμπολιτών μας που θα έπρεπε πρώτα και πάνω από όλα να νοιαζόμαστε περισσότερο για να τους εξυπηρετήσουμε; Πώς είναι δυνατόν να ζητάμε από συμπολίτες μας να έρθουν σε μια υπηρεσία που αφορά άτομα με αναπηρία και οι υπηρεσίες αυτές να μην είναι προσβάσιμες; Πώς μπορούσαμε να είμαστε εντάξει με τη συνείδησή μας χωρίς να έχουμε αντιμετωπίσει τέτοια αυτονόητα προβλήματα;», πρόσθεσε.
Μητσοτάκης: Ένα ακόμη βήμα προς την οριζόντια προσβασιμότητα
Ο πρωθυπουργός επισήμανε ότι σήμερα γίνεται ένα ακόμη βήμα σε αυτή την κατεύθυνση με την ψηφιακή πύλη αναπηρίας, με τη δρομολόγηση της κάρτας αναπηρίας από 1 Νοεμβρίου, επιστρατεύοντας εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας, ώστε αυτή η επικοινωνία να γίνεται με απρόσκοπτο τρόπο και βέβαια μειώνοντας ένα κόστος που είναι σημαντικό και δεν είναι ευκαταφρόνητο.
Μίλησε για τη στρατηγική προσβασιμότητας οριζόντια όχι μόνο στα ΚΕΠΑ και την ανάγκη για έγκαιρη διάγνωση ζητημάτων που έχουν να κάνουν με τις περιπτώσεις παιδιών που κινούνται στο φάσμα του αυτισμού.
Επίσης, διαβεβαίωσε το αναπηρικό κίνημα, όχι μόνο τους αναπήρους αλλά και τις οικογένειές τους ότι αυτή η προσπάθεια δεν είναι μια φωτοβολίδα προσωρινή, είναι μια πολιτική που έχει διάρκεια με πόρους οι οποίοι είναι εξασφαλισμένοι από πολλές διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης.
Δείτε ολόκληρη την εκδήλωση και την ομιλία του πρωθυπουργού.
Αναλυτικά όσα ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην παρουσίαση των Ψηφιακών ΚΕΠΑ:
«Πολύ ψηλά στην ιεράρχηση των προβλημάτων μας βρισκόταν η πραγματικότητα την οποία αντιμετώπιζαν τα άτομα με αναπηρία και οι οικογένειές τους, ως προς τον τρόπο λειτουργίας των ΚΕΠΑ, που -παρά τις πολύ φιλότιμες προσπάθειες των εργαζόμενων στα κέντρα αυτά- στη συνείδηση των ατόμων με αναπηρία, λόγω διαδικαστικών ελλείψεων, είχαν μετατραπεί από κέντρα πιστοποίησης αναπηρίας σε κέντρα περιφρόνησης αναπήρων. Ακριβώς αυτή τη σημαντική αλλαγή στις διαδικασίες των ΚΕΠΑ είχαμε τη δυνατότητα να δρομολογήσουμε, κάνοντας μια σειρά από αλλαγές οι οποίες μου φαίνονται εκ των υστέρων απολύτως αυτονόητες.
Το ζητούμενο ήταν να υλοποιηθούν αλλαγές που θα διευκόλυναν στην πράξη τους πολίτες, καταπολεμώντας διεγνωσμένα προβλήματα. Γιατί να πρέπει να περνάει κάποιος από επαναλαμβανόμενες εξετάσεις για ένα πρόβλημα που τον συνοδεύει για μία ζωή; Γιατί να μην μπορούμε να επιστρατεύσουμε την ψηφιακή τεχνολογία, όπως το κάνουμε σε τόσες άλλες εκφάνσεις της σχέσης του κράτους με τον πολίτη ή την επιχείρηση, για να μπορέσουμε να απλοποιήσουμε τη ζωή αυτών των συμπολιτών μας που θα έπρεπε πρώτα και πάνω απ' όλα να νοιαζόμαστε περισσότερο να τους εξυπηρετήσουμε. Διότι, εξ ορισμού, αυτοί και οι οικογένειές τους αντιμετωπίζουν μεγαλύτερα προβλήματα στην επικοινωνία τους με το κράτος. Πώς είναι δυνατόν να ζητάμε από συμπολίτες μας να έρθουν σε μία δημόσια υπηρεσία που αφορά άτομα με αναπηρία και οι Υπηρεσίες αυτές να μην είναι προσβάσιμες;.
Πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης σε αυτή την κατεύθυνση ήταν να τεθούν στην υπηρεσία των πολιτών τα νέα εργαλεία του ψηφιακού κράτους, μέσω των οποίων μειώνεται και το γραφειοκρατικό κόστος για τους πολίτες. Επιστρατεύουμε τα εργαλεία που έχουμε πια στη διάθεσή μας ώστε αυτή η επικοινωνία να γίνεται με απρόσκοπτο τρόπο και βέβαια μειώνοντας και ένα κόστος το οποίο είναι σημαντικό. Δεν είναι ευκαταφρόνητο. Μου είχε κάνει πάρα πολύ εντύπωση το ύψος του παραβόλου, δεν είναι ένα αμελητέο ποσό αυτό, 250.000 συμπολίτες μας να δίνουν 46 ευρώ για μια διαδικασία που θα έπρεπε, όπως είναι τώρα πια, να είναι δωρεάν».
Είχα θέσει τον στόχο της αναβάθμισης των υπηρεσιών για τους πολίτες με αναπηρίες ήδη προ τετραετίας, πάντα σε συνεννόηση με εκπροσώπους της κοινωνίας των πολιτών. Τον Δεκέμβριο του 2018, πριν από τις εθνικές εκλογές του 2019, είχα δεσμευθεί ότι θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε σχετικά σύντομα σε ένα συγκροτημένο και ολιστικό σχέδιο αντιμετώπισης πολλών χρόνιων προβλημάτων των ατόμων με αναπηρία.
Θέλω να τονίσω πόσο σημαντικό είναι να μπορούμε να οικοδομήσουμε μια κοινωνία η οποία να είναι πραγματικά ανεκτική και να αντιλαμβάνεται τη διαφορετικότητα του κάθε ανθρώπου σε όλες της τις εκφάνσεις. Διότι μόνο με αυτό τον τρόπο, αν βάλουμε για λίγο τον εαυτό μας στα παπούτσια ενός ατόμου με αναπηρία, ενός νέου ανθρώπου που κινείται στο φάσμα των δυσκολιών μάθησης, τότε θα μπορούμε να αντιληφθούμε λίγο τον τρόπο με τον οποίο και εμείς πρέπει να τους φερόμαστε.
Τα Ψηφιακά ΚΕΠΑ στην υπηρεσία των αναπήρων
Τα Ψηφιακά ΚΕΠΑ είναι η νέα υπηρεσία μέσω της οποίας υποβάλλονται ηλεκτρονικά και αξιολογούνται τα αιτήματα για πιστοποίηση αναπηρίας.
Η ψηφιοποίηση του συστήματος θέτει οριστικά τέλος σε χρόνια προβλήματα και χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες που προκαλούσαν ταλαιπωρία στους πολίτες, καθώς φέρει τις παρακάτω αλλαγές στην εξυπηρέτησή τους:
- Η διαδικασία πιστοποίησης αναπηρίας απλοποιείται πλήρως και απαιτεί μόνο την υποβολή μίας ηλεκτρονικής αίτησης στη σχετική πλαρφόρμα του gov.gr (https://ekepa.epan.gov.gr/kepa/web/). Ο αιτών εξετάζεται μόνο μία φορά από την αρμόδια υγειονομική επιτροπή και στη συνέχεια λαμβάνει ψηφιακά την ενιαία ιατρική γνωμάτευση για τον φάκελό του.
- Η ενιαία ιατρική γνωμάτευση είναι πια αυτόματα δεσμευτική για όλους τους φορείς του Δημοσίου.
- Καταργείται πλήρως το παράβολο (αξίας 46,14 ευρώ) που απαιτούνταν για την πιστοποίηση από τα ΚΕΠΑ.
- Όλες οι διαδικασίες γίνονται μέσα από την Εθνική Πύλη Αναπηρίας, τον νεοσύστατο κεντρικό ηλεκτρονικό κόμβο που δημιουργήθηκε και όπου όλοι οι πολίτες με αναπηρία έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση σε υπηρεσίες και πληροφορίες για την ταχεία εξυπηρέτηση ή ενημέρωσή τους, δίχως ταλαιπωρία ή κόστος.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο διευκολύνεται ο πολίτης και επιταχύνεται η χορήγηση του επιδόματος και της σύνταξης αναπηρίας, ενώ η πιστοποίηση, καθότι είναι ενιαία, ισχύει για την ικανοποίηση κάθε άλλης ασφαλιστικής ή προνοιακής παροχής για την οποία γίνεται αίτηση.
Αντίθετα, πριν την ενεργοποίηση της Εθνικής Πύλης πολίτες με αναπηρία επισκέπτονταν τρεις ή τέσσερις φορές τα ΚΕΠΑ κατά την αξιολόγηση της αίτησής τους, ενώ παράλληλα ήταν υποχρεωμένοι να ακολουθούν διαφορετικές διαδικασίες για κάθε κρατική παροχή. Η είσοδος στο σύστημα των Ψηφιακών ΚΕΠΑ είναι απλή και γίνεται με τη χρήση των στοιχείων του Taxis.