«Είναι ένα θέμα πολύ υψηλού ενδιαφέροντος για εμένα και όχι απλώς μια υποσημείωση στην επίσκεψή μου στο Ηνωμένο Βασίλειο», δήλωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη διάρκεια συζήτησης με την εφημερίδα «Financial Times» την Τρίτη, στο Λονδίνο, αναφερόμενος στα Γλυπτά που αποσπάστηκαν από τον Παρθενώνα στις αρχές του 19ου αιώνα από τον λόρδο Έλγιν.
«Υπάρχει ένα πολύ ισχυρό επιχείρημα για την επανένωσή τους, πράγμα που θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό. Αν βρισκόμουν στη θέση του πρωθυπουργού Τζόνσον και σκεφτόμουν “έξω από το κουτί” όσον αφορά την “Παγκόσμια Βρετανία” και την υποστήριξη αυτής της ιδέας, μιας Βρετανίας που διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στον κόσμο την εποχή μετά το Brexit, θα ήταν μία πολύ μεγάλη επίδειξη δημόσιας διπλωματίας εάν προσέγγιζε το ζήτημα από μία διαφορετική οπτική γωνία», ανέφερε ο πρωθυπουργός.
«Αν επισκεφθείτε το νέο Μουσείο της Ακρόπολης θα καταλάβετε τι εννοώ. Εκεί πρέπει να δει κάποιος τα γλυπτά», δίπλα στα πρωτότυπα έργα που παραμένουν στην Ελλάδα, τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, αναφερόμενος στο τμήμα των γλυπτών που φιλοξενείται τώρα στο Λονδίνο και αναπαρίσταται στο Μουσείο της Ακρόπολης από γύψινα εκμαγεία. Υπογράμμισε ότι τα κομμάτια που αποσπάστηκαν από τον Παρθενώνα είναι ένα πολύ σημαντικό μνημείο και όχι ένα οποιοδήποτε έργο τέχνης.
«Ειδική περίπτωση» τα Γλυπτά του Παρθενώνα
Ο πρωθυπουργός είπε ότι κατανοεί τη θέση του Βρετανικού Μουσείου, πως ενδεχόμενη επιστροφή των γλυπτών θα μπορούσε να οδηγήσει σε μία κατάσταση όπου «άπαντες ζητούν ό,τι εκτίθεται στο Μουσείο», αλλά επέμεινε ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι «ειδική περίπτωση».
Όπως ανέφερε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, το 1986 η Μελίνα Μερκούρη, η Ελληνίδα υπουργός Πολιτισμού και ένθερμη αγωνίστρια για την επιστροφή των γλυπτών, προσκλήθηκε από τον Μπόρις Τζόνσον στην Oxford Union για να μιλήσει για το θέμα και ότι εκείνη την εποχή ο πρωθυπουργός σήμερα της Βρετανίας ήταν ένθερμος υποστηρικτής της επιστροφής των γλυπτών.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισήμανε ότι θα συνεχίσει να επιμένει τόσο στην κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου όσο και στο Βρετανικό Μουσείο για το θέμα αυτό.