Στην υλοποίηση της κυβερνητικής δέσμευσης ότι οι δομές των νησιών δεν θα υπερβαίνουν το 50% της χωρητικότητάς τους αναφέρθηκε ο Νότης Μηταράκης.
«Mε τη σύμβαση μετακινήσεων και το δίκτυο δομών που λειτουργεί ήδη στην ηπειρωτική Ελλάδα, μπορούμε να είμαστε συνεπείς προς την δέσμευσή μας ότι οι δομές των νησιών δεν θα υπερβαίνουν το 50% της χωρητικότητας τους. Δημιουργούμε έναν διάδρομο αποσυμφόρησης για ολόκληρη τη χώρα προς το εξωτερικό», τόνισε ο κ. Μηταράκης στη Βουλή.
Η τοποθέτηση αυτή από τον υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου έγινε στο πλαίσιο ενημέρωσης της αρμόδιας Κοινοβουλευτικής Επιτροπής σχετικά με το έργο «Παροχή υπηρεσιών μετακινήσεων Πολιτών Τρίτων Χωρών (ΠΤΧ)», πριν από τη σύναψη της σχετικής σύμβασης.
Μηταράκης: Στόχος να διαμορφωθεί σταδιακά ένας κοινός χώρος προστασίας στην ΕΕ
Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, απευθυνόμενος στα μέλη της Επιτροπής, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι με το συγκεκριμένο έργο δημιουργείται ένας «διάδρομος αποσυμφόρησης για ολόκληρη τη χώρα προς το εξωτερικό. Ένας διάδρομος που θα αξιοποιηθεί περαιτέρω και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς η χώρα μας βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της διαπραγμάτευσης για το Ευρωπαϊκό Σύμφωνο Μετανάστευσης και Ασύλου».
Προσέθεσε, δε, ότι «η Ελλάδα επιδιώκει να εμπεδωθεί η αλληλεγγύη ως βασικό στοιχείο του νέου Συμφώνου και να διαμορφωθεί σταδιακά ένας κοινός χώρος προστασίας στην ΕΕ. Αυτό σημαίνει μετακινήσεις εντός της ηπείρου με ταχύτητα και ευελιξία. Ό,τι, δηλαδή, μας προσφέρει η συμφωνία-πλαίσιο που συζητάμε σήμερα».
Ο κ. Μηταράκης αναφέρθηκε και στην κυβερνητική δέσμευση διαρκούς και συνεπούς αποσυμφόρησης των νησιών, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι «με την σύμβαση μετακινήσεων και το δίκτυο δομών που λειτουργεί ήδη στην ηπειρωτική Ελλάδα, μπορούμε να είμαστε συνεπείς προς την δέσμευση μας ότι οι δομές των νησιών δεν θα υπερβαίνουν το 50% της χωρητικότητας τους».
Τόνισε, επίσης, τη στρατηγική αποσυμφόρησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπου όπως χαρακτηριστικά σημείωσε «δίνεται έμφαση», υπογραμμίζοντας «το κλείσιμο της δομής του Ελαιώνα και τη μεταφορά των διαμενόντων στο Σχιστό, αλλά και τον τερματισμό του προγράμματος ESTIA. Από 16 Απριλίου 2022, οι θέσεις του προγράμματος στέγασης θα περιοριστούν σε 10.000 από 27.000 που διέθετε το 2021, με προοπτική το πρόγραμμα να ολοκληρωθεί στο τέλος του 2022».
Παράλληλα, έκανε λόγο για τα θετικά αποτελέσματα της σύμβασης, τονίζοντας ότι εξασφαλίζει «την ισορροπημένη κατανομή των αιτούντων άσυλο σε όλη τη χώρα κάτω από το στόχο του 1% ανά περιφέρεια», χαρακτηρίζοντάς την ως κρίσιμη για μετακινήσεις στο εξωτερικό, βάσει του Κανονισμού του Δουβλίνου.
Οι ανάγκες των πολιτών τρίτων χωρών που καλύπτονται για τις μετακινήσεις τους
Αναφορικά με τους όρους της σύμβασης, ο κ. Μηταράκης είπε ότι «πραγματοποιήθηκε ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός, βάσει του άρθρου 27 του ν. 4412/2016, με κριτήριο την οικονομικότερη προσφορά, με διάρκεια τέσσερα έτη, με συνολική ετήσια αξία 7.741.244, με δικαίωμα προαίρεσης έως 30% της συμβατικής αξίας, ενώ θα χρηματοδοτηθεί από ενωσιακούς πόρους».
Ο διαγωνισμός, όπως ενημέρωσε, για τις μετακινήσεις πολιτών τρίτων χωρών καλύπτει τις ακόλουθες ανάγκες:
- Οδικές μετακινήσεις πάσης φύσεως εντός των νήσων Λέσβου, Χίου, Σάμου, Κω και Λέρου
- Ακτοπλοϊκές μετακινήσεις από τα νησιά στην ενδοχώρα
- Οδικές Μετακινήσεις πάσης φύσεως στην ηπειρωτική Ελλάδα και στην Κρήτη
- Αεροπορικές μετακινήσεις στα πλαίσια του Δουβλίνου από την Ελλάδα προς το Εξωτερικό, αφού ολοκληρωθεί η υφιστάμενη αντίστοιχη σύμβαση που έχει σήμερα το υπουργείο.
«Πρόκειται λοιπόν για μια σύμβαση για την αποσυμφόρηση των νησιών, των αστικών κέντρων και γενικά της χώρας μας, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης που προβλέπουν οι Κανονισμοί. Το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου κάνει την διαφάνεια πράξη στην διαχείριση των εθνικών και των συγχρηματοδοτούμενων πόρων», κατέληξε ο κ. Μηταράκης.