Επί του νομοσχεδίου για τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, την προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος τοποθετήθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βουλή.
«Υπάρχουν ρυθμίσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα δεκαετιών, άλλες οι οποίες υπηρετούν ζητήματα του παρόντος και άλλες που ανοίγουν ορίζοντες στο μέλλον. Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα διαθέτει και τα τρία αυτά χαρακτηριστικά. Γιατί απαντά με τόλμη στο διαχρονικό πρόβλημα της ασφάλειας των πανεπιστημίων. Καθιερώνει ένα σύγχρονο τρόπο για την εισαγωγή και επιλογή των σπουδών και αναβαθμίζει συνολικά την ανώτατη εκπαίδευση, συγχρονίζοντάς την με τις ανάγκες και τον βηματισμό του 21ου αιώνα» τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη Βουλή.
«Οι μεταρρυθμίσεις που προβλέπονται στο σχέδιο νόμου κινούνται σε τέσσερις σαφείς κατευθύνσεις. Διασφαλίζουν τη στοιχειώδη ικανότητα των υποψηφίων φοιτητών να ξεκινήσουν τις σπουδές τους θεσπίζοντας ελάχιστη βάση εισαγωγής σε κάθε σχολή. Ένα όριο μάλιστα που θα καθορίζουν τα ίδια τα πανεπιστημιακά τμήματα.
Οδηγούν τον ενδιαφερόμενο να φοιτήσει εκεί που πραγματικά επιθυμεί, αντί να καταλήγει, τυχαία πολύ συχνά, σε ένα τμήμα από το οποίο είναι πολύ πιθανό ποτέ να μην αποφοιτήσει. Ενισχύοντας την παράλληλη οδό της επαγγελματικής εκπαίδευσης.
Οι ρυθμίσεις του παρόντος νομοσχεδίου θέτουν χρονικό όριο στις σπουδές, με ένα πρόσθετο περιθώριο 2-3 ετών πέραν της κανονικής διάρκειάς τους προβλέποντας όμως και ειδικές πρόνοιες για εργαζόμενους φοιτητές αλλά και όσους αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας. Οι ρυθμίσεις στέκονται με ωριμότητα και θάρρος απέναντι στην ανομία που πολιορκεί εδώ και χρόνια τα πανεπιστήμια μας. Καθιερώνουν πειθαρχικό πλαίσιο και ελεγχόμενη είσοδο» πρόσθεσε ο πρωθυπουργός.
Μητσοτάκης: Δική μας επιδίωξη να δώσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο πίσω στους φυσικούς του κατόχους
Επισήμανε ότι δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι στα ελληνικά πανεπιστήμια μεσουρανούν εξαιρετικοί επιστήμονες. Υπάρχουν πολλές αναγνωρισμένες νησίδες αριστείας. «Όμως σήμερα μόνο το Καποδιστριακό συγκαταλέγεται διεθνώς στα 200 πρώτα πανεπιστήμια, το οποίο δεν είναι αρκετό. Είναι καιρός να δούμε κατάματα την αλήθεια. Να πιάσουμε το νήμα της προόδου στην ανώτατη εκπαίδευση από την αρχή. Για να συμβεί αυτό πρέπει οι σχολές να συναντηθούν ξανά με τον αληθινό τους προορισμό. Τα παιδιά πρέπει να ξέρουν τι θέλουν να σπουδάσουν και να κατευθύνονται προς τα πραγματικά τους ενδιαφέροντα. Τα μαθήματα να εμπνέουν ώστε τα παιδιά να τα παρακολουθούν. Και οι συνθήκες να ευνοούν τη μάθηση, την έρευνα και τον ελεύθερο επιστημονικό διάλογο. Και στο πτυχίο να καθρεφτίζονται γνώσεις και δεξιότητες που θα επιτρέπουν στους νέους και τις νέες να διεκδικήσουν μια επιτυχημένη σταδιοδρομία» υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.
Αναφέρθηκε στην ομιλία του τον Αύγουστο του 2019 για το πανεπιστημιακό άσυλο όπου τόνισε «η πρόοδος προϋποθέτει ηρεμία, ασφάλεια και κανόνες. Η θέση μας αποτελεί ένα ισχυρό μήνυμα πολιτικής βούλησης ότι στην Ελλάδα υπάρχει δημοκρατία που δεν επιτρέπει στους λίγους να καθορίζουν την καθημερινότητα των πολλών. Ότι εκτός από τις ανώνυμες συλλογικότητες υπάρχει και ο επώνυμος φοιτητής, η ξεχωριστή προσωπικότητα κάθε πολίτη, και ότι το οργανωμένο κράτος οφείλει να μην αφήνει την κοινωνία να μεταβληθεί σε ζούγκλα όπου θα διοικούν όσοι ασκούν βία».
«Σχεδόν ενάμιση χρόνο μετά δεν θα άλλαζα τίποτα από αυτά τα λόγια. Θα προσέθετα μόνο ότι θεσμική κατοχύρωση της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών και της διδακτικής ερευνητικής δραστηριότητα των ΑΕΙ βρίσκει σήμερα το ουσιαστικό της ισοδύναμο» είπε.
Επιπλέον ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε «αναμετρώνται δύο διαμετρικά αντίθετες αντιλήψεις για το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Δική μας επιδίωξη είναι να δώσουμε το δημόσιο πανεπιστήμιο πίσω στους φυσικούς του κατόχους. Στους φοιτητές και τους καθηγητές στους εργαζόμενους. Να το κάνουμε και πάλι κυψέλη δημιουργίας και εστία γόνιμου προβληματισμού. Με ελευθέρους και ασφαλείς τους ανθρώπους που το υπηρετούν. Πρωτεργάτη της ανάπτυξης της χώρας. Όχι νησίδα που αδρανούν οι κανόνες της δημοκρατικής πολιτείας και επιβάλλεται η βούληση κάθε αυταρχικής μειοψηφίας».
Μητσοτάκης: Κανένα τάγμα εφόδου δεν έχει θέση στον κόσμο της προόδου
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισήμανε ότι το νομοσχέδιο προβλέπει την ελεγχόμενη είσοδο στα ανώτατα ιδρύματα ώστε να πάψουν, όπως είπε, οι αίθουσες των φοιτητών να μετατρέπονται σε γιάφκες των περιθωριακών. «Να πάψουν επιτέλους οι χώροι του δημόσιου πανεπιστημίου να γίνονται εκθετήρια παραεμπορίου. Οι σχολές θα κλείσουν έτσι την πόρτα στη βία ανοίγοντας την πόρτα στην ελευθερία. Με περιμετρική φύλαξη, με τεχνικά μέσα θα αποτρέπονται παράνομες πράξεις και θα εντοπίζονται εγκαίρως και περιπτώσεις ατυχημάτων ή έκτακτων κινδύνων» είπε.
«Κανένα τάγμα εφόδου δεν έχει θέση στον κόσμο της προόδου» τόνισε ο πρωθυπουργός.
Επίσης σημείωσε ότι παντού στον κόσμο η είσοδος σε αίθουσες και εργαστήρια και βιβλιοθήκες είναι ελεγχόμενη και παντού λειτουργούν υπηρεσίες ασφάλειας.
«Πουθενά στον κόσμο όμως δεν έχουμε εικόνες σαν του δικού μας πανεπιστημίου, με ιστορικά κτίρια να βανδαλίζονται, εξοπλισμούς να λεηλατούνται και κυρίως ανθρώπους να απειλούνται, καθηγητές να χτυπιούνται, κοπέλες να βιάζονται, ναρκωτικά να διακινούνται. Αυτά συμβαίνουν μόνο στην πατρίδα, δυστυχώς, σε αυτή την έκταση» είπε.
Πρόσθεσε ότι η δήθεν απειλή για τα προσωπικά δεδομένα από τις κάμερες, δεν ισχύει. «Οι κάμερες θα είναι σε εξωτερικούς χώρους, κάτι που εγκρίνει και η αρμόδια ανεξάρτητη αρχή» είπε.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε ότι το νομοσχέδιο είναι ένα σημαντικό βήμα προς τα μπροστά, είναι μια κίνηση που αφυπνίζει και ένα μήνυμα ότι η δημοκρατία μας λειτουργεί παντού και για όλους.
«Στις σχολές δεν μπαίνει η Αστυνομία, μπαίνει η Δημοκρατία» είπε και συμπλήρωσε: «Συντηρητικός είναι σήμερα όποιος συντηρεί αυτά που δεν αξίζουν να συντηρηθούν. Προοδευτικός είναι αυτός που θέλει να τα αλλάξει και να τα κάνει καλύτερα. Διαλέξτε ρόλους. Δυστυχώς η αντιπολίτευση επιμένει στην τακτική των κραυγών αλλά και της σιωπής. Κραυγές κατά του εξορθολογισμού των σπουδών και ενός ανύπαρκτου αυταρχισμού και σιωπή για τα απαξιωμένα μαθήματα, τους αιώνιους φοιτητές, την ωμή βία και την παραβατικότητα».
Η ομιλία του Κ. Μητσοτάκη
Τα βασικότερα σημεία της τοποθέτησης Μητσοτάκη
- Το νομοσχέδιο απαντά με τόλμη στο πρόβλημα της ασφάλειας, καθιερώνει σύγχρονο τρόπο για την επιλογή των σπουδών και αναβαθμίζει την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
- Οι μεταρρυθμίσεις κινούνται σε 4 κατευθύνσεις. Διασφαλίζουν τη στοιχειώδη ικανότητα των υποψηφίων να ξεκινήσουν τις σπουδές τους, μέσω της ελάχιστης βάσης. Δεύτερο, οδηγούν τον ενδιαφερόμενο να φοιτήσει εκεί που πραγματικά επιθυμεί. Τρίτον, οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου θέτουν χρονικό όριο στις σπουδές, προβλέποντας ειδικές πρόνοιες για εργαζόμενους φοιτητές και σε όσους έχουν προβλήματα υγείας. Τέλος, στέκονται με ωριμότητα και θάρρος απέναντι στην ανομία που πολιορκεί τα πανεπιστήμια.
- Ολα αυτά δεν προέκυψαν ούτε ξαφνικά ούτε τυχαία. Είναι αντίδραση σε ένα αναχρονιστικό καθεστώς. Σήμερα 8 στους 10 εισάγονται στο πανεπιστήμιο. Αυτό δεν συμβαίνει πουθενά στον κόσμο. Την ίδια ώρα αποφοιτούν ολοένα και λιγότεροι. Οι ετήσιοι πτυχιούχοι είναι μόλις 9%. Τρεις στους δέκα είτε γίνονται αιώνιοι φοιτητές είτε παίρνουν άλλο δρόμο στη ζωή τους.
- Πολλοί από όσους καταφέρνουν να αποφοιτήσουν δεν ευτυχούν. Το 2019 είχαμε τη μεγαλύτερη ανεργία ανάμεσα σε πτυχιούχους. Την ίδια στιγμή το 36% των επιχειρήσεων λέει ότι ζητά αλλά δεν βρίσκει στελέχη που θέλει. Σημαίνει ότι υπάρχει αναντιστοιχία της ζήτησης με την προσφορά.
- Μόνο το Καποδιστριακό συγκαταλέγεται ανάμεσα στο κορυφαία πανεπιστήμια στον κόσμο.
- Τα παιδιά πρέπει να ξέρουν τι θέλουν να σπουδάσουν και να κατευθύνονται αναλόγως. Και οι συνθήκες να ευνοούν την έρευνα και τον ακαδημαϊκό διάλογο.
- Τον Αύγουστο του 2019 έλεγα ότι η πρόοδος προϋποθέτει ηρεμία, ασφάλεια και κανόνες. Στην Ελλάδα υπάρχει δημοκρατία που δεν επιτρέπει στους λίγους να καθορίζουν την καθημερινότητα των πολλών.
- Η θεσμική κατοχύρωση της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών βρίσκει το ουσιαστικό της ισοδύναμο.
- Αναμετρώνται δύο αντίθετες αντιλήψεις για το δημόσιο πανεπιστήμιο. Εμείς θέλουμε να δώσουμε πίσω το δημόσιο πανεπιστήμιο στους φυσικούς του κατόχους. Στους φοιτητές και τους καθηγητές. Οχι νησίδα αδράνειας των κανόνων της πολιτείας και επιβολής της βούλησης αυταρχικών μειοψηφιών.
- Εσείς θέλετε το Πανεπιστήμιο χώρο ανάδειξης κομματικών επετηρίδων. Βαφτίζετε ακτιβισμό την παραβατικότητα.
- Η πρώτη δέσμη αλλαγών αφορά την πρόσβαση και η δεύτερη με την πραγματική προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας και περιβάλλοντος.
- Δεν είναι δυνατόν να έχουμε φοιτητές με γνώσεις που βαθμολογούνται με 1 και 2. Αυτό θα σταματήσει. Με ελάχιστο όριο το 8,5 δίνουμε ένα όριο ποιότητας. Αποτελούσε κεντρική προεκλογική μας δέσμευση και το κάνουμε σήμερα πράξη.
- Δεν είναι λογικό να εισάγεται κάποιος σε ένα πανεπιστήμιο επειδή απλά το συμπλήρωσε τελευταία επιλογή στο μηχανογραφικό.
- Οποιος εισάγεται στο πανεπιστήμιο πρέπει και κάποια στιγμή να το τελειώνει. Αλλιώς το πανεπιστήμιο γίνεται ένας προθάλαμος ανεργίας.
- Η δεύτερη τομή του νομοσχεδίου δρομολογεί την επαναφορά της ομαλότητας και της ελευθερίας στους χώρους της τριτοβάθμιας. Αντιμετωπίζουμε τα φαινόμενα βίας και ανομίας στα πανεπιστήμια.
- Η μονάδα ασφάλειας θα εποπτεύει τη φύλαξη και θα πλαισιώνεται από ένα ειδικό σώμα της ΕΛΑΣ χωρίς όπλα με ειδική εκπαίδευση. Γιατί αν και τώρα η ΕΛΑΣ μπορεί να επεμβαίνει, η δράση μέσα στα πανεπιστήμια παραμένει ευαίσθητη. Αυτό το σώμα θα συνεργάζεται με τον Πρύτανη και ένα ειδικό συμβουλευτικό σώμα.
- Προβλέπεται επίσης η ελεγχόμενη είσοδος στα ανώτατα ιδρύματα. Οι αίθουσες των φοιτητών δεν θα είναι πλέον γιάφκες περιθωριακών. Οι σχολές κλείνουν την πόρτα στη βία και ανοίγουν την πόρτα στην ελευθερία.
- Διαφωνούνε λένε οι πρυτάνεις και ο κόσμος των πανεπιστημίων. Δεν ισχύει. Είχαμε αποφάσεις συγκλήτων, δηλώσεις ακαδημαϊκών και φοιτητών. Ολοι συμφωνούν για την βάση εισαγωγής. Και όσοι διαφωνούν με το ειδικό σώμα για την ασφάλεια, δεν έχουν να προτείνουν κάτι άλλο.
- Παντού στον κόσμο η είσοδος σε αίθουσες και εργαστήρια είναι ελεγχόμενη και παντού λειτουργούν υπηρεσίες ασφάλειας. Πουθενά στον κόσμο όμως δεν έχουμε απειλές, ναρκωτικά, βιασμούς. Ψέμα τρίτο η δήθεν απειλή για τα προσωπικά δεδομένα από τις κάμερες. Οι κάμερες θα είναι εκτός κτιρίων. Και το εγκρίνουν οι ανεξάρτητες αρχές.
- Σε καμία περίπτωση δεν ισχυρίζομαι ότι αυτές οι αλλαγές μπορούν να λύσουν τα πάντα. Είναι σημαντικό βήμα προς τα μπροστά και μήνυμα ότι η δημοκρατία μας λειτουργεί παντού και για όλους.
- Στις σχολές δεν μπαίνει η Αστυνομία, μπαίνει η Δημοκρατία.
- Συντηρητικός είναι σήμερα όποιος συντηρεί όσα δεν αξίζουν να συντηρηθούν. Προοδευτικός είναι αυτός που θέλει να τα αλλάξει και να τα κάνει καλύτερα. Διαλέξτε σε ποια πλευρά είστε. Η αντιπολίτευση επιλέγει κραυγές αλλά και σιωπή ένοχη για τη βία και την ανομία στα πανεπιστήμια.
- Στις μέρες μας πρέπει να θωρακιστεί το δημόσιο πανεπιστήμιο από κάθε σκοτεινή επιβουλή. Αυτό το στόχο υπηρετεί το δυναμικό των πανεπιστημίων και το νομοσχέδιο που ψηφίζουμε σήμερα. Αποτελούσε ρητή προεκλογική μας δέσμευση. Μεταρρύθμιση που γίνεται παράλληλα με την αντιμετώπιση της πανδημίας. Γιατί η βουλή λειτουργεί.
- Από αύριο η τριτοβάθμια εκπαίδευση στη χώρα γυρίζει σελίδα.
- Κλείνω με μία πρόταση. Θα ήθελα να συνυπογράψουμε ένα κείμενο για υποτροφίες φοιτητών και υποψήφιων φοιτητών.