Για την κατάσταση στον ΟΣΕ και τις αλλαγές που θα γίνουν άμεσα μίλησε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης.
Ο κ. Κυρανάκης βρέθηκε καλεσμένος στην εκπομπή «Buongiorno» στο Mega, όπου αναφέρθηκε στην προσωπική του ζωή, στην πολιτική του σταδιοδρομία αλλά και στο νέο έργο που του ανέθεσε ο πρωθυπουργός ως αναπληρώτή υπουργό Μεταφορών.
«Προφανώς είναι κάτι πολύ τιμητικό να σε εμπιστεύεται ο πρωθυπουργός της χώρας. Όλη η κοινωνία ξέρει ότι η θέση έχει μεγάλη ευθύνη. Είναι ένας δύσκολος ρόλος, ειδικά στην παρούσα συγκυρία. Δέχθηκα γιατί μου αρέσουν οι προκλήσεις, και είπα πως αυτή τη δουλειά πρέπει κάποιος να την κάνει με απόλυτη αφοσίωση, σχέδιο και χωρίς να φοβάται. Ξέρεις οτιδήποτε γίνει στην θητεία σου, το "φορτώνεσαι" εσύ, γιατί έχουμε πολιτική ευθύνη. Το έχω πάρει απόφαση ότι μπορεί και να "καώ". Στην πολιτική δεν υπάρχει μονιμότητα. Κάνεις ότι μπορείς και όταν φύγεις θες να έχεις αφήσεις πίσω σου ένα έργο. Αυτό προσπαθώ να κάνω και εδώ. Δεν αποφεύγω την ευθύνη», ανέφερε αρχικά για τα νέα του καθήκοντα.
«Όταν ο κόσμος βγαίνει στον δρόμο, πάνω από 1 εκατομμύριο βγήκε στον δρόμο να διαδηλώσει, ο καθένας όπως το αισθάνεται, όλοι ήθελαν να στείλουν μήνυμα στην πολιτεία, στην κυβέρνηση. Όταν το κάνεις αυτό ο κόσμος, οφείλεις να έχεις τα ματιά σου ανοιχτά και να λαμβάνεις το μήνυμα. Να αντιλαμβάνεσαι την πίεση, την αγωνία, την κριτική του. πολλά από αυτά που ακούσαμε έχουν ουσία και πρέπει να διορθωθούν. Είμαι εδώ για να κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ πάντα έχοντας στο μυαλό μου ότι κάποιοι γονείς έχασαν τα παιδιά τους. Ο απόλυτος σεβασμός πρέπει να απορρέει και να διέπεται από τα συναισθήματα και όχι τη λογική, τα συναισθήματα που βιώνουν αυτοί οι άνθρωποι που έχουν βιώσει τη μεγαλύτερη απώλεια που μπορεί να βιώσει ένας άνθρωπος», σημείωσε ο κ. Κυρανάκης.
Κυρανάκης: Ο ΟΣΕ νοσεί βαθιά, χρειάζονται μεγάλες αλλαγές
Για την κατάσταση που επικρατεί στον ΟΣΕ ο αναπληρωτής υπουργός τόνισε πως πως νοσεί βαθιά και πως χρειάζονται μεγάλες αποφάσεις και αλλαγές, ενώ σχολιάζοντας και τα ηχητικά που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας με εργαζόμενους του ΟΣΕ να συνομιλούν και να κάνουν πλάκα μετά την τραγωδία στα Τέμπη αποκάλυψε ότι «οι υπάλληλοι που ακούγονται να κάνουν χαβαλέ θα απομακρυνθούν».
«Δε συμφωνώ με τις γενικεύσεις, όπως στον χώρο της δημοσιογραφίας, της παρουσίασης έτσι και τις πολιτικής υπάρχουν γενικεύσεις. Δεν είναι σωστές για οποιοδήποτε επάγγελμα, είτε είσαι γιατρός, δικηγόρος ή οτιδήποτε. Στην πολιτική, και στο συγκεκριμένο θέμα του ΟΣΕ είναι κάτι που έχω ο ίδιος αναγνωρίσει από την πρώτη βδομάδα που ανέλαβα, ότι νοσεί βαθιά. Βγήκα από το τρένο στη Θεσσαλονίκη, όταν έκανα το δρομολόγιο από την καμπίνα του μηχανοδηγού για να δω με τα μάτια μου την κατάσταση του δικτύου και είπα δημοσίως δεν το φοβάμαι να το πω, γιατί αυτή είναι η αλήθεια, ότι ο ΟΣΕ νοσεί βαθιά» είπε και πρόσθεσε:
«Και επειδή νοσεί βαθιά χρειάζονται μεγάλες αποφάσεις και μεγάλες αλλαγές. Είναι δυο πράγματα που πρέπει να κάνουμε για να μπορέσουμε να εμπνεύσουμε ασφάλεια στον κόσμο. Η μία έχει να κάνει με το προσωπικό: οι διάλογοι της ντροπής που ακούσαμε στα ηχητικά, οι υπάλληλοι να μιλούν στις επίσημες επικοινωνίες όχι με πρωτόκολλα, αυστηρότητα και σαν να μην διαχειρίζονται ανθρώπινες ζωές αλλά σαν να κάνουν πλάκα και χαβαλέ, κάποιοι. Γιατί υπάρχουν και σοβαροί επαγγελματίες που κάθε πρωί νωρίς πηγαίνουν στη δουλειά τους με φιλότιμο και υψηλό αίσθημα καθήκοντος και κάνουν σωστά τη δουλειά τους κι εμένα δεν μ' αρέσει η γενίκευση. Αυτούς που κάνουν χαβαλέ θα τους απομακρύνουμε. Θα φέρουμε ένα σύστημα την Δευτέρα στο νομοσχέδιο που θα παρουσιαστεί το οποίο θα λέει ότι όταν κάνεις σοβαρά λάθη θα απολύεσαι. Αυτό δεν είναι δεδομένο στο Δημόσιο. Ακόμη δε θα τοποθετηθώ για την αξιολόγηση γιατί δεν έχει ολοκληρωθεί. Θα κάνουμε αξιολόγηση στον ΟΣΕ και σε συνεργασία με την Πολεμική Αεροπορία. Γιατί θέλω να προσπαθήσω να φέρω μία κουλτούρα που σε κάποιους ανθρώπους υπάρχει και σε άλλους όχι, ότι διαχειριζόμαστε ανθρώπινες ζωές. Άρα αυτό χρειάζεται το μάξιμουμ της πειθαρχίας».
Κυρανάκης: Οι αλλαγές που θα ενισχύσουν την ασφάλεια στον σιδηρόδρομο
«Το δεύτερο κομμάτι είναι τα συστήματα ασφαλείας» ανέφερε ο κ. Κυρανάκης και πρόσθεσε ότι «πολλές φορές έχουμε αναρωτηθεί "μα πώς γίνεται να βλέπω από το κινητό μου που είναι ο ντελιβεράς και να μην μπορώ να δω που είναι τα τρένα". Αυτό συμβαίνει γιατί το GPS σαν τεχνολογία έχει μια απόκλιση 15 μέτρα. Και όταν είναι ρεύμα ανόδου και καθόδου, αυτό δεν είναι ασφαλές. Είναι δίπλα η μια γραμμή στην άλλη. Θα φέρουμε ένα σύστημα που θα είναι έτοιμο σε 3 μήνες και αύριο έχουμε την πρώτη δοκιμή. Και το οποίο με μια ειδική τεχνολογία και επίγειους σταθμούς θα μπορεί να δίνει ακρίβεια 5-15 εκατοστών. Είναι ένα τεσταρισμένο σύστημα, ελληνικό, χρησιμοποιείται αντίστοιχο και στη σεισμολογία. Το οποίο θα βάλουμε πάνω σε όλα τα τρένα για να μπορούμε να βλέπουμε αν ένα τρένο είναι σε μια λάθος πορεία, για να προλαβαίνουμε καταστάσεις. Θα λύσει το πρόβλημα σε πολύ μεγάλο βαθμό. Αυτό παράλληλα με τα άλλα συστήματα, τηλεδιοίκηση, σηματοδότηση, ETCS».
«Η τεχνολογία χρειάζεται τον ανθρώπινο παράγοντα. Αν ένας άνθρωπος στο σύστημα τηλεδιοίκησης κάνει ένα λάθος επίσης υπάρχει πρόβλημα. Αυτό το σύστημα θα το βγάλουμε σε όλο τον κόσμο ανοιχτό. Θα το βλέπετε κι εσείς, οι τηλεθεατές, ο γονιός που έχει το παιδί του στο τρένο. θα είναι προσβάσιμο για όλους. Τα τρένα σήμερα έχουν ένα δόγμα, ότι όταν τηρείται ευλαβικά ο γενικός κανονισμός κίνησης από το προσωπικό, σταθμάρχες και μηχανοδηγούς, όλα είναι ασφαλή. Εμένα αυτό δεν μου αρκεί. Άρα και με την προσπάθεια που έχει γίνει τα τελευταία 6 χρόνια και με τα νέα συστήματα που σας λέω σήμερα, θέλουμε να ανεβάσουμε το επίπεδο ασφάλειας. Αν όλα ήταν καλά, ούτε αλλαγή θα είχε γίνει με τον ανασχηματισμό, ούτε θα φέρναμε έναν νόμο για να ανεβάσουμε το επίπεδο ασφάλειας, ούτε θα λέγαμε ότι χρειάζονται βαθιές αλλαγές. Θα λέγαμε παιδιά μην ανησυχείτε όλα είναι καλά, προχωράμε. Εγώ θέλω να φτάσουμε σε ένα σημείο που θα υπάρχει ορατότητα στην ασφάλεια. Θα μπορεί να βλέπει ο καθένας ότι τα συστήματα λειτουργούν, τα πρωτόκολλα τηρούνται, τα τρένα είναι στην τάδε τοποθεσία και ξέρει ότι η τεχνολογία αυτή βοηθάει για να αποφύγεις ένα ανθρώπινο λάθος. Η πρώτη μου αποστολή είναι να μη συγκρουστούν ποτέ ξανά τρένα στην Ελλάδα», σημείωσε σχετικά με την θωράκιση της ασφάλειας στον σιδηρόδρομο.
Κυρανάκης για υπόθεση Τεμπών: Όποιος ψάχνει την αλήθεια πρέπει να δει τα στοιχεία
Για τα πορίσματα και τις εκθέσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας σχετικά με την τραγωδία στα Τέμπη ο κ. Κυρανάκης σημείωσε ότι «εμένα η άποψή μου είναι ότι πρέπει τα στοιχεία και η αλήθεια να βγαίνουν προς τα έξω. Δεν έχει σημασία αν κάποιος θα μπερδευτεί ή όχι. Τα στοιχεία που προέρχονται από ένα πόρισμα, από μια έρευνα από ένα πανεπιστήμιο πρέπει να βγαίνουν να τα βλέπει ο κόσμος. Να μην φιλτράρονται. Όποια και αν είναι η αλήθεια, πρέπει να βγει».