Στις επιπτώσεις του ρωσο-ουκρανικού πολέμου σε πολιτικό επίπεδο και στον τομέα της ναυτιλίας, αναφέρθηκε ο Γιώργος Κουμουτσάκος.
Συγκεκριμένα, για μία γεωγραφικά περιορισμένη σύγκρουση που, όμως, σε γεωπολιτικό, οικονομικό και ενεργειακό επίπεδο παίρνει παγκόσμιες διαστάσεις με κίνδυνο πιθανής επερχόμενης επισιτιστικής κρίσης, έκανε λόγο ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας και πρώην υπουργός Γιώργος Κουμουτσάκος, αναφερόμενος στον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο και τις επιπτώσεις του, τόσο σε πολιτικό επίπεδο όσο και στον τομέα της ναυτιλίας.
Δεν είναι γνωστό το πότε θα τελειώσει ο πόλεμος, λέει ο Κουμουτσάκος
Ο έμπειρος διπλωμάτης, ο οποίος ανακηρύχθηκε χθες, Τετάρτη 31 Μαΐου 2022, τακτικό μέλος του ελληνικού Propeller Club, σημείωσε ότι «είναι άδηλο το πότε θα τελειώσει ο πόλεμος, με τις στρατιωτικές επιχειρήσεις να επιμηκύνονται, αλλά ακόμα κι όταν έρθει το τέλος του θα παραμένει άδηλο ποια θα είναι η νέα κατάσταση ισορροπιών που θα προκύψει την επόμενη μέρα».
Σχετικά με την Ευρωπαϊκή Ένωση, ο κ. Κουμουτσάκος εστίασε στη συνοχή που επέδειξε η ΕΕ όλο αυτό το διάστημα, η οποία «αντί να διχαστεί για τον τρόπο αντίδρασης απέναντι στη Ρωσία, υιοθέτησε με ομοφωνία και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα αυστηρή πολιτική κυρώσεων και πήρε αποφάσεις για ενεργειακή απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο και πετρέλαιο».
Παράλληλα, χαρακτήρισε την Ευρώπη «φανερά τραυματισμένη από τον πόλεμο» και τόνισε ότι καλείται να αντιμετωπίσει τις ακόλουθες 3+1 σοβαρές επιπτώσεις του:
- Την ενεργειακή, αφού πρέπει σε σύντομο χρόνο να απεξαρτηθεί από τη Ρωσία με μεγάλες και κοστοβόρες αλλαγές στο ενεργειακό μείγμα και τις ανάλογες υποδομές.
- Την οικονομική λόγω της ακρίβειας και του πληθωρισμού.
- Την προσφυγική λόγω του κύματος των εκατομμυρίων απελπισμένων ανθρώπων που εγκαταλείπουν την εμπόλεμη Ουκρανία για να βρουν καταφύγιο στην ΕΕ.
- 4.Ταυτόχρονα, για την ασφάλειά της, η Ευρώπη είναι υποχρεωμένη να αυξήσει δραματικά τις αμυντικές δαπάνες της.
Όσον αφορά τη Ρωσία, ο κ. Κουμουτσάκος εξέφρασε την εκτίμηση ότι «θα υποστεί επί πολλά χρόνια σοβαρή μείωση του κύρους, του βάρους και της επιρροής που είχε στη διεθνή σκακιέρα, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι θα πάψει να είναι μία υπολογίσιμη δύναμη». «Ο Πούτιν ως εισβολέας πρέπει να ηττηθεί. Η Ρωσία των Ρώσων, όμως, δεν μπορεί ούτε και πρέπει να αποβληθεί από τη διεθνή ζωή. Τυχόν μακροχρόνια περιθωριοποίησή της θα τη σπρώξει στην αγκαλιά της Κίνας. Μετά τον πόλεμο η πρόκληση που θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε είναι να παραμείνει η Ρωσία πιο κοντά στην Ευρώπη και πιο μακριά από την Κίνα», πρόσθεσε.
Η επιπτώσεις στη διεθνής ναυτιλία
Αναφερόμενος στη διεθνή ναυτιλία, ο βουλευτής της ΝΔ μίλησε για στις επιπτώσεις που έχει ο πόλεμος στη ναυλαγορά με τους δείκτες να γνωρίζουν ιστορικά ρεκόρ, αλλά και στις ναυτασφαλίσεις που «οι εταιρείες θα κληθούν να καλύψουν ζημίες για πλοία που έχουν υποστεί ζημιές ή χάθηκαν από θαλάσσιες νάρκες και άλλες επιθέσεις στην εμπόλεμη ζώνη».
Παράλληλα, ο κ. Κουμουτσάκος επεσήμανε ότι «οι προκλήσεις επεκτείνονται στην ασφάλεια των ναυτικών», δηλώνοντας πως «προσβλέπουμε να τελειώσει σύντομα η περιπέτεια των δύο παρανόμως καταληφθέντων ελληνόκτητων πλοίων στον Περσικό Κόλπο». Επίσης, αναφέρθηκε σε ναυτικούς που έχασαν τη ζωή τους από τυφλά χτυπήματα σε πλοία που εγκλωβίστηκαν στη Μαύρη Θάλασσα και σε ουκρανικά λιμάνια.
Κλείνοντας την ομιλία του, εξήρε την απαράμιλλη διορατικότητα των Ελλήνων εφοπλιστών, οι οποίοι, στα χρόνια που πέρασαν, ήδη έχουν επενδύσει μεγάλα κεφάλαια στην κατασκευή δεξαμενόπλοιων LNG και σήμερα διαθέτουν τον πιο σύγχρονο στόλο τέτοιων πλοίων, παγκοσμίως, ελέγχοντας σχεδόν το 22,35% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), σχεδόν το 14% του υγροποιημένου αερίου πετρελαίου (LPG) και 32% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων, κάτι που δείχνει ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν πρωταγωνιστική θέση στην παγκόσμια αγορά μεταφοράς ενέργειας.
Ο ελληνικός στόλος μπορεί να βοηθήσει στην μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας
«Ο ελληνόκτητος στόλος έχει τη δύναμη να είναι σημαντικός αρωγός στη μεταφορά επισιτιστικής και ανθρωπιστικής βοήθειας, δεδομένου ότι του αντιστοιχεί το 25% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου», υπογράμμισε ο κ. Κουμουτσάκος και τόνισε την ανάγκη δημιουργίας έδρας ναυτιλιακής επιστήμης στην Ακαδημία Αθηνών, ιδιαίτερα τώρα που η Ελλάδα διαπρέπει στην παγκόσμια ναυτιλία.
Στην εκδήλωση παρευρέθησαν σημαντικοί παράγοντες της ελληνικής ναυτιλίας, όπως ο καπετάν Παν. Τσάκος, ο εφοπλιστής Γ. Προκοπίου και ο πρώην γγ του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, IMO, Ευθύμιος Μητρόπουλος, ενώ ο νέος Αμερικανός πρέσβης στην Ελλάδα, Τζ. Τσούνης, ανέλαβε τον ρόλο του επίτιμου προέδρου του Club, όπως προβλέπεται από το καταστατικό του.